Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 19:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dubieuze nota ontvangen op bedrijf.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaan we hier niet veel te ver met discussiëren?

Ts heeft toch een overeenkomst met de vriend toch niet met een ander!!

Als we elke nota die gestuurd wordt moeten inboeken en betalen wordt het oplichters wel heel gemakkelijk gemaakt.

Als mijn TV stuks is breng ik die terug naar de winkel, na reparatie ontvang ik van de winkel de nota, niet van de bekende elektronica gigant uit het zuiden omdat die de onderdelen heeft gemaakt of misschien zelfs wel gerepareerd.

Dit doet mij overigens ook denken aan de verspreiding van de nota's in het begin van het jaar door een bedrijf (ook KVK) die elkeen graag in zijn database wilde opnemen.

Deze nota heeft ook geen enkel bedrijf hoeven te voldoen of op te nemen in de boekhouding omdat ze geen opdracht hadden gegeven om in die database opgenomen te worden.

De vriend van TS heeft een vordering op TS vanwege geleverde werken, wie het werk heeft uitgevoerd is totaal niet van belang.

Het bedrijf met de dubieuze achtergrond heeft een vordering op de vriend van TS vanwege geleverde werkzaamheden maar daar staat de TS buiten, zelfs als de vriend van TS failliet verklaard zou zijn / worden heeft het bedrijf geen vordering op TS.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Deze nota heeft ook geen enkel bedrijf hoeven te voldoen of op te nemen in de boekhouding omdat ze geen opdracht hadden gegeven om in die database opgenomen te worden.
Mochten bedrijven dat zelf weten of is daar door een overheidsinstantie een apart besluit over genomen?
theod

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
theod schreef:
Mochten bedrijven dat zelf weten of is daar door een overheidsinstantie een apart besluit over genomen?

Daar staat en stond elk bedrijf vrij in er is door het openbaar ministerie toen wel een onderzoek ingesteld of het tot een vervolging is gekomen of gaat komen weet ik niet.

Zou toch te gek voor woorden zijn dat als een bedrijf een ander bedrijf een nota stuurt de nota voldaan moet worden zonder enige controleerbare werkzaamheden of dat er een overeenstemming is omtrent werkzaamheden die verricht moeten worden.

Makkelijke manier om rijk te worden.

Denk dat ik dan morgen ook maar een bedrijfje ga oprichten

Oplichten en zonen.

Voor een paar miljoen aan rekeningen versturen aan bedrijven, het op een buitenlandse bank laten storten (bv. Kaaiman eilanden) en dan immigreer.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@theod: Mij ging het meer om de evnetuele verplichting tot inboeken, want betalen hoeft Lovely m.i. inderdaad niet.
theod

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is het antwoord ook zeer eenvoudig;

Als je het niet hoeft te betalen hoef je hem ook niet in te boeken een mag het gezien worden als reclame.

En dat hoeft gelukkig niet ingeboekt te worden, was een bedrijf meer tijd kwijt aan het inboeken van reclame's dan aan andere werkzaamheden.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 7:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@theod: Mij ging het meer om de evnetuele verplichting tot inboeken, want betalen hoeft Lovely m.i. inderdaad niet.
Betalen hoeft natuurlijk ook niet na ontvangst van een credit-nota; bovendien heb je dan een kwitantie.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
tikSimone schreef:
Betalen hoeft natuurlijk ook niet na ontvangst van een credit-nota; bovendien heb je dan een kwitantie.
Zie deze draad voor narigheid met een onvolledig afgehandelde claim.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is nogal een verschil: een claim van de Belastingdienst of het buiten de boeken houden van een onterechte factuur!

De vergelijking gaat in ieder geval niet op.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 6:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Dat is nogal een verschil: een claim van de Belastingdienst of het buiten de boeken houden van een onterechte factuur!
De vergelijking gaat in ieder geval niet op.
Met 'claim' bedoelde ik de dubieuze nota in deze draad.

Begrijp gebruik van het woord 'onterecht' niet; de verzender van die nota denkt daar immers blijkbaar/mogelijk anders over en anders wel de curator bij een eventueel faillissement van die verzender; waarom zo'n nota??; misschien is dit wel een aanwijzing voor zo'n faillissement??; zie werkelijk geen reden om niet (onmiddellijk) een credit-nota te verlangen (alvorens af te rekenen).

De vader uit de andere draad had ook beter eerst met de Belastingdienst kunnen afrekenen, alvorens dat te doen met broer.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een dubieuze factuur flikker je in de prullenbak en de verzender moet het maar aannemelijk maken dat deze een vordering heeft. Ik krijg ook wel vaker fake facturen. Die ga ik echt niet inboeken en een creditnota opvragen. Zonde van mijn tijd. Daarom is het heel wat anders als een claim van de Belastingdienst. Als je het verschil niet begrijpt qua afzender is dat moeilijk uit te leggen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist. Maar cvb zou bijvoorbeeld deze facturen allemaal gaan inboeken en dan een creditnota gaan vragen. Nou, succes. En het is niet zo goed voor het overzicht van je werkelijke financiéle situatie bovendien.

Nogmaals: er is een overeenkomst met degene die heeft bemiddeld. Die heeft geen rekening gestuurd. Klaar.
cvb

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 7:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
deze facturen
'Vals' of fake is m.i. iets anders dan 'dubieus', volgens Van Dale: 'twijfelachtig'.
Althans werd in het aktuele geval het desbetreffende werk opgedragen, uitgevoerd en afgenomen.

Wat ik in dit verband van de echte nota van de KvK vind, die ik elk jaar boek en betaal, laat ik in het midden.
theod

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
'Vals' of fake is m.i. iets anders dan 'dubieus', volgens Van Dale: 'twijfelachtig'.
Althans werd in het aktuele geval het desbetreffende werk opgedragen, uitgevoerd en afgenomen.

Wat ik in dit verband van de echte nota van de KvK vind, die ik elk jaar boek en betaal, laat ik in het midden.

Voor deze nota was geen opdracht verstrekt aan het bedrijf dat de factuur uitbrengt.

Derhalve is kan het bedrijf geen aanspraak maken op betaling van de nota dus een nota die niet betaald hoeft te worden en dus ook niet in de boeken mag opgenomen worden.
cvb

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
tikSimone schreef:
deze facturen
Ik maak er van: Althans werd in het aktuele geval het desbetreffende werk ten behoeve van ontvanger van de nota opgedragen, uitgevoerd en afgenomen; ontvanger heeft zich met het werk tevreden getoond.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 16 jul 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
cvb schreef:
tikSimone schreef:
deze facturen
Ik maak er van: Althans werd in het aktuele geval het desbetreffende werk ten behoeve van ontvanger van de nota opgedragen, uitgevoerd en afgenomen; ontvanger heeft zich met het werk tevreden getoond.

Hiermee passeer je dus ons wetboek waarin staat dat je dit soort verplichtingen slechts hebt ten opzichte van de partij waarmee je een overeenkomst hebt gemaakt.

Wat doe jij met het gegeven dat de kosten op de nota veel hoger uitvallen dan overeengekomen? Vind je nog steeds dat je dat maar gewoon moet inboeken ondanks dat het niet eens de afspraak was?

Als jij naar de fietsenmaker gaat en jullie spreken af dat hij je fiets maakt voor 50 euro en hij stuurt je vervolgens een factuur van 100 euro. Ga je dan eerst 100 euro betalen om vervolgens de andere 50 weer terug te vragen door middel van een credit nota? Of zeg je tegen de fietsenmaker: "hey de factuur klopt niet, kun je een nieuwe sturen?" Want in dat geval kun je de eerste factuur gewoon verscheuren en weggooien, zoiets hoef je niet in te boeken.

Ik heb het idee dat jij een andere definitie van "inboeken" hanteert. Zodra je iets inboekt, geef je daarmee aan dat je debiteur wordt en dat je dus het bedrag moet betalen. Inboeken staat dus gelijk aan het creëren van een betalingsverplichting. Echter, waarom zou je dat doen bij facturen die niet kloppen? Waarom zou jij in je boekhouding willen hebben staan dat de fietsenmaker 100 euro van je krijgt? De fietsenmaker krijgt maar 50 euro, want dat was de afspraak.

Ten slotte wil ik nog even benadrukken dat de topicstarter juist een oplossing van ons vroeg waardoor het dubieuze bedrijf niet in hun boekhouding zou terechtkomen. Een advies geven om de nota in te boeken en vervolgens ook nog een credit nota in te boeken is niet passend.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds