Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 20:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontruiming
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Chantalle schreef:
HenkR schreef:

Ik heb pas vandaag kennis genomen van het vonnis alhoewel ik dat twee weken geleden al had kunnen doen want de bruine envelop met het vonnis was tussen de reclamefolders beland.
Betekent dat echt dat ik toch vanaf 15 juni j.l. de vier weken 'verzetstermijn' moet aftellen?

Ja. Vanaf datum van het vonnis.

Met verzet ligt het net iets anders; zie art. 143 Rv.
Bij een verstekvonnis heb je vier weken de tijd om in verzet te gaan na het verrichten van een "daad van bekendheid" met het vonnis, of nadat het vonnis aan jou (als gedaagde) in persoon is betekend (lid 2).

Artikel 143 Rv lid 2 begint toch echt met:

"Het verzet moet worden gedaan bij exploot van dagvaarding binnen vier weken na de betekening van het vonnis of (...)"

En Henk schreef: "Het vonnis vond ik in de brievenbus (betekend 15 juni 2009)"

1+1?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let in lid 2 ook op de woorden "aan de veroordeelde in persoon". Ik begrijp hier dat het exploot in de brievenbus zat; tenzij de brievenbus zelf veroordeeld is, is het vonnis dus niet in persoon betekend Wink
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik lees het ook zodanig dat de termijn pas begint te lopen vanaf het moment dat ik voor het eerst kennis nam van het vonnis.
Dat was dus op 30 juni j.l. bij de deurwaarder die mij het vonnis overhandigde. Een uurtje later vond ik het vonnis ook in mijn brievenbus.

Art 143 Rv lid 2:
'of na het plegen door deze van enige daad waaruit noodzakelijk voortvloeit dat het vonnis of de aangevangen tenuitvoerlegging aan hem bekend is.'

Dat zou te lezen kunnen zijn als: op het moment dat ik de aankondiging van de ontruiming maandag j.l. aantrof of het moment waarop ik dit topic aanmaakte hier. Dat is dan een dag eerder dan dat ik het vonnis zelf onder ogen kreeg. Als de omstandigheden opgesomd in lid 2 niet aan de orde zijn dan geldt een termijn van vier weken volgens lid 3.

Maar bij het juridisch loket vanmiddag werd me gezegd dat de termijn is gaan lopen vanaf 15 juni.

Vermeldenswaardig is dat ik daar geholpen werd door de mooiste vrouw ter wereld en dat haar zus langskwam met een uitstekende zonnenbloem.
Het leek haar verstandig om in verzet te komen tegen het vonnis omdat de daarin uitgesproken ontbinding van de huurovereenkomst later vrijwel zeker zal meetellen als ik door wat voor omstandigheden ook weer eens wat slordig ben met het betalen van de huur.
Ook het feit dat de omstandigheden niet in het vonnis staan vermeld en niet mee zijn gewogen, kan in de toekomst nadelig voor mij gaan werken.
De kosten van de vorige zitting kunnen niet -als er na verzet blijkt dat de ontbinding onterecht was- alsnog gedeeld worden, volgens haar.

De mooie dame ritselde voor morgenochtend een afspraak met een huurrechtadvocaat die zich op de zaak gaat storten.

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Ja, ik lees het ook zodanig dat de termijn pas begint te lopen vanaf het moment dat ik voor het eerst kennis nam van het vonnis.
Dat was dus op 30 juni j.l. bij de deurwaarder die mij het vonnis overhandigde. Een uurtje later vond ik het vonnis ook in mijn brievenbus.

Art 143 Rv lid 2:
'of na het plegen door deze van enige daad waaruit noodzakelijk voortvloeit dat het vonnis of de aangevangen tenuitvoerlegging aan hem bekend is.'

Dat zou te lezen kunnen zijn als: op het moment dat ik de aankondiging van de ontruiming maandag j.l. aantrof of het moment waarop ik dit topic aanmaakte hier. Dat is dan een dag eerder dan dat ik het vonnis zelf onder ogen kreeg. Als de omstandigheden opgesomd in lid 2 niet aan de orde zijn dan geldt een termijn van vier weken volgens lid 3.

Maar bij het juridisch loket vanmiddag werd me gezegd dat de termijn is gaan lopen vanaf 15 juni.

Dan heeft ook (de medewerker van) het Juridisch Loket het niet bij het rechte eind. Zie ook Tekst & Commentaar over dit artikel (aantekening 2):
Quote:

Ten eerste geldt dat het recht van verzet is gekoppeld aan een termijn van vier weken na betekening van het verstekvonnis aan gedaagde in persoon.
(...)
Ten tweede geldt dat het recht van verzet is gekoppeld aan een termijn van vier weken na een door gedaagde in persoon gepleegde daad van bekendheid met het verstekvonnis.
(...)
Ten derde geldt dat het recht van verzet is gekoppeld aan een termijn van vier weken na tenuitvoerlegging van het verstekvonnis.

Het gaat dus om het eerste moment waarop je naar buiten toe aangaf kennis te hebben genomen van het verstekvonnis, dan wel het moment vaan aanvang van executie (indien dat eerder is). De enkele aankondiging van ontruiming heeft niet te gelden als tenuitvoerlegging in de zin van art. 143, nu in artikel 144, aanhef en onder d, staat dat het gaat om het moment waarop de ontruiming heeft plaatsgevonden.

Laatst aangepast door lawyer op vr 03 jul 2009 10:03, in totaal 1 keer bewerkt
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Denk, dat het er in onze bananenrepubliek gaat om het moment, dat iemand van de bananen-company een brief verstuurt (bij de post afgeeft), iets verteld, afgeeft, o i d.
Daar is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen; je mag b.v. niet van de company verwachten, dat die er rekening mee gaat houden, hoe vaak jij je brievenbus leegt.
Aan de andere vind ik wel, dat ze b.v. zouden kunnen laten tekenen voor ontvangst; hebben daar blijkbaar geen zin in: net als vroeger thuis: wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, het zou me stiekem niet verbazen als de mevrouw van de deurwaarder het vonnis heeft betekend aan Henk, maar dat hij de envelop heeft weggelegd.

Ok, ik heb dit van de website studentinhetrood.nl, dus ik weet niet in hoeverre het klopt, maar het komt overeen met wat ik denk dat een betekening inhoudt:

Quote:
Wanneer de rechter een uitspraak heeft gedaan zal de gerechtsdeurwaarder het vonnis betekenen. Dat wil zeggen dat de deurwaarder het vonnis aan de schuldenaar gaat overhandigen op zijn woonadres. Door de betekening wordt de schuldenaar geacht bekend te zijn met de inhoud van het vonnis.

Het feit dat Henk's vonnis daadwerkelijk is betekend, wekt bij mij in de indruk dat dit wel degelijk persoonlijk is gebeurd, maar dat hij het niet meer weet. Is er namelijk een andere vorm van betekenen?
Waarom zou het vonnis betekend zijn en vervolgens met de post zijn gekomen? Dan is het toch niet meer "betekend"? Het hele idee van een betekening is dat de deurwaarder aan de deur moet zijn geweest. Een betekening is altijd in persoon.

Volgens het juridisch woordenboek:

Quote:
betekening / betekenen / betekend (to serve)
(burgerlijk procesrecht) officiële kennisgeving en bestelling van een gerechtelijk stuk (dagvaarding, oproeping of vonnis) doordat de deurwaarder persoonlijk een afschrift van het exploot bij de geadresseerde achterlaat.

Denk ook aan de Amerikaanse films waarbij ze bepaalde documenten perse aan de persoon moeten overhandigen en erbij moet vermelden "you're being served".

Dus de vraag is: zat er een postzegel op de envelop? Razz
Wat ook kan is dat de deurwaarder het vonnis heeft betekend aan een huisgenoot van Henk, in dat geval gaat de termijn inderdaad nog niet lopen vanaf 15 juni.
sabri

sabri

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Nou ja, het zou me stiekem niet verbazen als de mevrouw van de deurwaarder het vonnis heeft betekend aan Henk, maar dat hij de envelop heeft weggelegd.

Ok, ik heb dit van de website studentinhetrood.nl, dus ik weet niet in hoeverre het klopt, maar het komt overeen met wat ik denk dat een betekening inhoudt:

Wat ook kan is dat Henk niet thuis was en dat de deurwaarder na 3 keer te hebben aangebeld de envelop heeft achtergelaten in de brievenbus en dit heeft vemeld op de akte van betekening. Dan is het vonnis betekend, maar niet in persoon. Dat is precies wat er in de zaak Sabri vs Tuinman ook is gebeurd en dat vonnis kon gewoon geexecuteerd worden...
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja hoho Chantalle; ik zei dat ik de envelop met de brief van de deurwaarder met bijgevoegd het vonnis in mijn brievenbus aantrof op 30 juni j.l.. Ik ben eerlijk geweest in mijn berichtgeving, je moet mijn wanordelijke prestaties niet nog erger maken dan ze zijn Very Happy

De brief bevat o.a. :

Heden, de vijftiende juni tweeduizendnegen, ten verzoeke van.. enz

Aan:

Henk enzo, geboren.. wonende te.., aldaar mijn exploot doende en voor ieder der gerequireerden afschrift dezes, alsmede van na te melden titel, latende aan als onder sub B vermeld:

A:

B: voormeld adres in gesloten envelop met daarop de vermeldingen als wettelijk voorgeschreven, omdat ik aldaar niemand aantrof aan wie rechtsgeldig afschrift kon worden gelaten;

BETEKEND:

de grosse van het vonnis d.d. 3 juni 2009 door de rechtbank Groningen, sector Kanton.... enz..

(Onder 'A' kan ter plaatse met pen worden vermeld 'hem in persoon' en dat vak is dus leeg.)

(En buiten mij heeft niemand de sleutel van mijn brievenbus.)

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke oke. Hij is niet in persoon betekend. De deurwaarder is wel in persoon langsgeweest Razz

Dan heeft inderdaad het Juridisch Loket het bij het verkeerde eind. Maar het kan geen kwaad om het voor de zekerheid voor 13 juli te doen toch?
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:

Dan heeft inderdaad het Juridisch Loket het bij het verkeerde eind. Maar het kan geen kwaad om het voor de zekerheid voor 13 juli te doen toch?

Dat ben ik helemaal met je eens: geen risico nemen als het niet hoeft Smile

Kom zojuist bij de huurrechtadvocaat vandaan.
Over de termijn zei hij het volgende:

In mijn geval gaat de termijn van vier weken in op het moment dat ik een daad deed waaruit bleek dat ik op de hoogte was van het vonnis of, als ik verklaar het vonnis eerder gelezen te hebben, dan geldt het tijdstip van lezen.
Dat is dus op het moment dat ik op 30 juni j.l. het vonnis las nadat ik het vonnis bij de deurwaarder in ontvangst had genomen.

Dus ook al zou het vonnis door de deurwaarder aan iemand persoonlijk overhandigd worden en die persoon laat het twee weken ongelezen op zijn of haar bureau liggen dan gaat de verzetstermijn pas lopen op het moment van lezen, dus in dat geval twee weken na de persoonlijke uitreiking door de deurwaarder, aldus zei de advocaat.

Chantalle schreef:

Zelfs DAT zou dus niet betekenen dat de vier weken gaan lopen vanaf het moment van overhandiging Smile

Over het nut van in verzet komen tegen dit vonnis zei de advocaat het volgende:

1- Het is aannemelijk dat de rechter niet tot ontbinding van de huurovereenkomst overgaat.

2- Door in verzet te gaan, is de kans dat de deurwaarder daadwerkelijk tot ontruiming overgaat (als er in de komende maanden iets scheef loopt) een stuk kleiner omdat als de rechter uiteindelijk beslist dat ontbinding van de huurovereenkomst niet aan de orde is, ze mij een aanzienlijke schadevergoeding moeten betalen voor de dan onterechte ontruiming.

3- Het vonnis in stand laten, kan nadeel in de toekomst opleveren, want:

4- Het vonnis blijft twintig jaar geldig.

Dat laatste betekent dat als ik dan ooit in de komende twintig jaar eens 10 cent te weinig huur betaal dan kan m'n woning stante pede ontruimd worden.

In mijn geval is het dus raadzaam om in verzet te komen tegen het verstekvonnis.

Komende week doet de advocaat de dagvaarding de deur uit.

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Het feit dat Henk's vonnis daadwerkelijk is betekend, wekt bij mij in de indruk dat dit wel degelijk persoonlijk is gebeurd, maar dat hij het niet meer weet. Is er namelijk een andere vorm van betekenen?
Waarom zou het vonnis betekend zijn en vervolgens met de post zijn gekomen? Dan is het toch niet meer "betekend"? Het hele idee van een betekening is dat de deurwaarder aan de deur moet zijn geweest. Een betekening is altijd in persoon.

De deurwaarder gaat inderdaad altijd eerst zelf (dus in persoon) op bezoek om te betekenen, maar dat is natuurlijk niet de persoon waar "in persoon" op doelt.

Geldige vormen van betekening:

Art. 46 Rv: betekening aan gedaagde in persoon, of aan een huisgenoot of aan een ander van wie mag worden verwacht dat hij/zij het exploot onverwijld aan de geadresseerde doorgeeft.

Art. 47 Rv: betekening in gesloten envelop met daarop de vermeldingen als wettelijk verplicht (lid 2). Is dat niet mogelijk, dan per post.

In geval er betekend wordt ingevolge art. 47 Rv., geldt voor verzet dat de verzettermijn begint te lopen nadat de gedaagde een "daad van bekendheid" heeft verricht.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vlg Van Dale is 'betekenen' in juridische zin: 'bekend maken'.

Een brief in een brievenbus stoppen is m.i. nog niet: bekend maken.

Het uit de brievenbus halen van een brief kan altijd worden ontkend, althans is daar verder niemand bij; daarom die 'daad van bekendheid' voor een geldige betekening per post??
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om het zeker stellen van dat die persoon kennis heeft genomen van de uitspraak. Dus als jij in het café een kennis vertelt over dat vonnis, dan is dat een daad van bekendheid.

Omdat een vonnis ingrijpende gevolgen heeft is die daad van bekendheid als veiligheidsklep ingebouwd, zodat je er niet na 6 weken vakantie in Australië of in het ziekenhuis achter moet komen dat er niets meer te doen is aan zo'n vonnis.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2009 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Chantalle schreef:

De deurwaarder gaat inderdaad altijd eerst zelf (dus in persoon) op bezoek om te betekenen, maar dat is natuurlijk niet de persoon waar "in persoon" op doelt.

Ja, dat had ik inmiddels door Smile

Henk: bedankt voor je antwoord! Ik was erg benieuwd naar die consequenties, ik vermoedde al zoiets, maar het is fijn om het te horen van iemand die het zeker weet (je advocaat).
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In verzet komen tegen een "oud" verstekvonnis is nog best eenvoudig. Ik heb dat zelf eens gedaan voor een vroegere vriendin bij een twee jaar oud verstekvonnis. Zij had het allemaal maar voor kennisgeving aangenomen, maar nooit actie op ondernomen.

Vervolgens was zij wel een aantaal maal achter elkaar verhuisd en had de eisende partij niet veel actie ondernomen om een en ander te executeren, althans hadden zij genoegen genomen met de gesloten envelop procedure.

Uiteindelijk is de verzetdagvaarding ontvankelijk verklaard en is de zaak gewonnen.

Ik vind het daarom sindsdien onbegrijpelijk dat deurwaarders, althans klanten van deurwaarders, genoegen nemen met het achterlaten van een verstekvonnis in een gesloten envelop in de brievenbus. Hoewel het in principe een geldige betekening is, is het voor de weldenkende gedaagde vrij eenvoudig om nog eens in verzet te komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds