Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 19:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aangehouden (art 225 Sr) info achterhouden inwonend vriendin
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Ik heb de link werkbaar gemaakt: http://www.rtl.nl//actueel/rtlnieuws/binnenland//components/actueel/rtlnieuws/2009/05_mei/22/binnenland/0522_2315_Buurtonderzoek_bijstand_onwettig.xml
Wie duidelijk kan maken, dat het bij dit soort zogeheten buurtonderzoeken niet zou gaan om door de Sociale Dienst georganiseerde volksgerichten, mag het zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed zo dat er nog wel een beroep komt in de zaak die jullie aanhalen.

Privacy is geen onbeperkt recht.
Misterkilobyte

Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is dat ik deze informatie uit betrouwbare bron heb, dat er bij versschillende buren informatie is ingewonnen met diverse Foto's laten zien van mijn prive leven.
De getuige kon er niet om slapen, omdat mij (ons) zoveel onrecht wordt aangedaan een heeft tegen mij verklaard dat ook meerdere buren zijn gevraagd.
Ze wil ook in andere dingen getuigen.
Als het bij ons ook gebeurt is mag ik die stukken die verschijdende buren hebben afgelegt ook op vragen dan???
Want ze mochten niks tegen ons zeggen dat ze waren benaderd door hun, en mag ik ook de handhavers van de sociale rechersje weten wie dat waren, want die 2 die bij mij over de vloer zijn geweest en me hebben gearresteerd die waren de hele dag bij mij.
Ook werden geen persoonlijke dingen van mijn vriendin bij mij gevonden, en wel bij haar ouders thuis, daar was alles aanwezig van haar.
En toch heb ik schrijven van hun gekregen en wel dit, Lees goed!!!

De foto's die ze bij mij en bij haar vader & moeder hebben aangetroffen doen er niets aan af, dat er toch een gezamelijke huishouding wordt gevoerd.
Ze, konden gewoon zien, bij mijn vriendin haar vader & moeder dat ze die ochtend zo uit bed is gestapt, en de nachtjapon op de vloer boek op bed was open en bed was beslapen enz... en nou doet er zo iets niet toe.
Ik zit met de gebakken peren, want ze hebben mijn uitkering stop gezet (wat moet ik doen) ga morgen contact met mijn advocaat opnemen, en ga ook een verbintenis leggen door Meneer Mark Van Hoof die laatst die rechtzaak heeft gewonnen in Amsterdam met mijn advocaat wat ze van het buurtonderzoek vinden. Rolling Eyes

Laatst aangepast door Misterkilobyte op zo 21 jun 2009 22:40, in totaal 1 keer bewerkt
iyk

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp het eigenlijk ook niet meer. Hoe komen ze aan prive foto's? Of staan ze dag en nacht verstopt in de struiken om een bepaalde woning te fotograferen? Waar komen hun vermoedens dan vandaan dat ze dan ineens een buurtonderzoek willen uitvoeren? Ik las ergens dat ze gewoon onverwachts bij je langs mogen komen om je te controleren,toch niet op deze manier? Volgens mij heeft iemand de topic opener aangegeven bij de sociale dienst anders gaan ze toch niet over tot een buurtonderzoek. Misschien een van de buren. Ik weet het ook niet.

Ik ben ook geen fan van de sociale dienst hoor. De ex van mijn vriend zit in de bijstand en ze vallen mijn vriend ook gewoon lastig. Laat die mensen met rust. Er zijn genoeg mensen die een uitkering hebben en zwart werken, pak die mensen eens aan. Maar het lijkt alsof dat bijstandsgerechtigden met gegronde redenen meer in de gaten worden gehouden (al weet ik niet hoe) dan degenen gewoon weigert te werken om dan naast de uitkering zwart te kunnen werken.

Ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren.
tikSimone

tikSimone

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van wat Misterkilobyte schrijft lijkt er qua strafzaak weinig te vrezen, voor zover ik verstand heb van uitkeringsfraudezaken.

Verder verbaast me de drukte in dit topic om het buurtonderzoek wel een beetje. Het is natuurlijk niet iets waaraan je echt onderworpen wilt zijn, maar aan de andere kant: de gangen van de huidige burger worden voortdurend nagegaan. Wat je in mails of smsen schrijft en aan wie je schrijft lijkt me vaak meer privé dan dat wat je in je openbare leven laat zien. Is het omdat dat ongemerkter gebeurt dat mensen zich daar minder druk over maken?

Hier is sprake van verdenking van een ernstig strafbaar feit. Hoe die verdenking tot stand is gekomen kun je je afvragen. Ik denk zelf ook dat dat naar aanleiding van een tip is geweest, maar dat is slechts een vermoeden. Gegeven is wel dat de overheid bij een gegronde verdenking nader onderzoek mag doen. Daarbij dient zij dan een zo min mogelijk bezwarende methode te gebruiken. Ik weet niet wat er in deze zaak precies aan onderzoeksacties is uitgevoerd, maar het lijkt me niet dat dit de eerste onderzoeksactie is. Echter, dat valt na te vragen als je dat zelf ook niet weet.

nogmaals: het is vervelend als je aan zo'n onderzoek onderworpen wordt, juist wanneer er uiteindelijk niets aan de hand is. Het onderzoek zal dat echter duidelijk moeten maken; er is geen andere manier om een ja of nee te krijgen.

Het misdrijf van 225 Sr is echter niet iets om alleen maar heel luchtig over te doen, alsof het niets is. De maximale straf die in dat artikel staat laat dat ook wel zien.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 6:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Verder verbaast me de drukte in dit topic om het buurtonderzoek wel een beetje. Het is natuurlijk niet iets waaraan je echt onderworpen wilt zijn, maar aan de andere kant: de gangen van de huidige burger worden voortdurend nagegaan.
Reputatie, privésfeer, privacy is onzin, althans voor burgers; daar kun je immers niets aan overlaten???
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kern van een onderzoek als dit is dat het - naar de aard van een onderzoek - leidt tot inbreuken in de rechten van de onderzochte individu.

Wat dat betreft is dat, juist omdat het in het strafrecht wordt getrokken, aan de rechter om te beoordelen of deze inbreuk gerechtvaardigd was of niet.
Bekijk de homepage
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de sociale dienst onderzoek doet naar degenen die een uitkering ontvangen snap ik allemaal wel. Ook dat ze daarvoor de buurt bevragen en in zijn huis kijken. Inderdaad, de rechter zal wel zeggen of dat had gemogen. .

Maar mogen ze zomaar bij de vriendin binnen kijken? zij wordt niet verdacht van iets. Haar vriend heeft een uitkering en daarvoor komen ze tot in je slaapkamer en badkamer en je terwijl je niemand verwacht...........vrij vervelend.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misterkilobyte schreef:

Als het bij ons ook gebeurt is mag ik die stukken die verschijdende buren hebben afgelegt ook op vragen dan???
Want ze mochten niks tegen ons zeggen dat ze waren benaderd door hun

Hoe ging dat laatste in de praktijk, wat is hen gezegd? Want het lijkt me ongeoorloofd intimiderend.

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Kern van een onderzoek als dit is dat het - naar de aard van een onderzoek - leidt tot inbreuken in de rechten van de onderzochte individu.

Wat dat betreft is dat, juist omdat het in het strafrecht wordt getrokken, aan de rechter om te beoordelen of deze inbreuk gerechtvaardigd was of niet.

Even reageren,

Dat heeft een rechter niet te zeggen, als dat dat buurtonderzoek rechtmatig is of niet.
De rechter mag pas iets rechtmatig vinden als er ook een wet voor is, en die is er namelijk niet (er is geen grond zeg maar voor een buurtonderzoek, zelfs de Officier van Justitie heeft die bevoegdheid niet, dus de rechter ook niet)

Luister maar naar deze mp3 op de site (hier is mark van hoof aan het woord)

http://www.radio1.nl/contents/5789-buurtonderzoek-bijstandsfraude-onwettig[url]
cvb

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misterkilobyte schreef:
...
Om elk misverstand uit te sluiten: die z.g. buurtonderzoeken van de Sociale Dienst zijn gewoon illegaal.
Misterkilobyte

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Misterkilobyte schreef:
...
Om elk misverstand uit te sluiten: die z.g. buurtonderzoeken van de Sociale Dienst zijn gewoon illegaal.

Prezies, en daar komt bij mij nou veel uit wat mij tenlaste wordt gelegd. Shocked
cvb

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misterkilobyte schreef:
cvb schreef:
Misterkilobyte schreef:
...
Prezies, en daar komt bij mij nou veel uit wat mij tenlaste wordt gelegd. Shocked
Bewijs niet ontvankelijk/nietig laten verklaren wegens zijnde onwettig/onrechtmatig verkregen??
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Bewijs niet ontvankelijk/nietig laten verklaren wegens zijnde onwettig/onrechtmatig verkregen??

Dat is vrijwel onmogelijk binnen het Nederlands recht. Het bewijs is er nu eenmaal en zal worden meegenomen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan, daarvoor verwijs ik je naar een studieboek over formeel strafrecht.
cvb

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
cvb schreef:
Dat is vrijwel onmogelijk binnen het Nederlands recht. Het bewijs is er nu eenmaal en zal worden meegenomen. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan, daarvoor verwijs ik je naar een studieboek over formeel strafrecht.
Heb me vergist: het gaat hier natuurlijk niet om 'bewijs', maar (laat ik zeggen: waarschijnlijk (en tenminste)) om roddelpraat met een onbetrouwbaarheid, waarbij die van b.v. verklaringen betreffende Lucia de B. verbleekt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds