|
Auteur |
Bericht |
latino
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 7:02 Onderwerp: Probleem met RDW: overtreding door onverzekerde scooter |
|
|
Hallo mensen,
Ik heb een brief van de RDW gekregen over het feit
dat ik in overtreding ben van een onverzekerd bromfiets.
de bromfiets staat op naam van mijn vader en die scooter
staat in de garage en is wel meer dan een jaar niet gebruikt.
Nu wil de RDW een bewijs hebben dat de scooter verzekerd is.
Maar de scooter is niet verzekerd en de kenteken is ook
niet geschorst. RDW maakt duidelijk op de brief dat er
proces verbaal gemaakt zal worden indien de scooter
niet verzekerd is.
Door de nieuwe regels wist ik niet dat ook de kenteken van
de scooter kan laten schorsen. Ik wil mijn vader niet in de
problemen brengen ik wil de scooter op mijn naam zetten
en dan laten schorsen maar krijgt hij dan toch probleem met
de RDW omdat hij destijds de scooter niet verzekerd heeft ???
Wat kan het beste doen om mijn vader niet in de problemen te brengen? |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 11:54 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om met terugwerkende kracht te schorsen of alsnog te verzekeren. Wat je zou kunnen doen; de RDW een brief sturen dat je ze bedankt voor de waarschuwing en dat je er voor hebt gekozen om de scooter te schorsen, aangezien deze al lang stil staat. Ik heb geen idee of je hiermee onder een proces verbaal uit kunt komen.
Het is een beetje doen alsof je neus bloedt, maar ik zou zo geen andere oplossing weten. Je zult in ieder geval actie moeten ondernemen, en een niet rijdende scooter verzekeren lijkt me dan de minst interessante optie. Je vader kan bij het postkantoor de scooter laten schorsen. Je kunt hem inderdaad ook overschrijven en dan daarna schorsen, maar dat is dubbel werk. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 12:04 Onderwerp: Re: Probleem met de... |
|
|
latino schreef: | ik wil de scooter op mijn naam zetten en dan laten schorsen | Zou ik meteen doen en dit de RDW berichten; dan hoor je het verder wel. |
|
|
|
 |
latino
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 19:32 Onderwerp: |
|
|
Loetje schreef: | Voor zover ik weet is het niet mogelijk om met terugwerkende kracht te schorsen of alsnog te verzekeren. Wat je zou kunnen doen; de RDW een brief sturen dat je ze bedankt voor de waarschuwing en dat je er voor hebt gekozen om de scooter te schorsen, aangezien deze al lang stil staat. Ik heb geen idee of je hiermee onder een proces verbaal uit kunt komen.
Het is een beetje doen alsof je neus bloedt, maar ik zou zo geen andere oplossing weten. Je zult in ieder geval actie moeten ondernemen, en een niet rijdende scooter verzekeren lijkt me dan de minst interessante optie. Je vader kan bij het postkantoor de scooter laten schorsen. Je kunt hem inderdaad ook overschrijven en dan daarna schorsen, maar dat is dubbel werk. |
Bedankt voor jullie reacties!
Op het achterzijde van de brief staat het volgende:
Is uw motorvoertuig niet verzekerd dan raad ik u aan een verzekering af te sluiten U voorkomt daarmee dat er nogmaals proces-verbaal wordt opgemaakt.
Met ''nogmaals'' zeggen ze al dat zij toch proces-verbaal zullen opmaken..indien blijkt dat de bromfiets onverzekerd is.
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 19:36 Onderwerp: |
|
|
En bij de derde overtreding volgt er meestal een gevangenisstraf. Niet laten sloffen dus. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
latino
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 19:39 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En bij de derde overtreding volgt er meestal een gevangenisstraf. Niet laten sloffen dus. |
Wat gaan ze dan doen als mijn vader nu proces verbaal krijgt?
Laatst aangepast door latino op wo 06 mei 2009 19:39, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 19:42 Onderwerp: |
|
|
Dan mag hij betalen. Betaalt hij niet, dan wordt hij gedagvaard om voor de rechter te verschijnen.
(Ik ga er trouwens vanuit dat men bij onverzekerde scooters niet minder streng is dan bij onverzekerde auto's.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
latino
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 19:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dan mag hij betalen. Betaalt hij niet, dan wordt hij gedagvaard om voor de rechter te verschijnen.
(Ik ga er trouwens vanuit dat men bij onverzekerde scooters niet minder streng is dan bij onverzekerde auto's.) |
Dus als ik toch de scooter op mijn naam zet.. krijgt mijn vader toch die probleem ..?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 21:19 Onderwerp: |
|
|
Dat probleem is er al. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 21:20 Onderwerp: |
|
|
Er is kennelijk nog geen proces verbaal opgemaakt. Snel actie ondernemen dus en meteen schorsen of overzetten op naam en meteen schorsen, of een verzekering afsluiten. Dan zijn er voor wie dan ook de minste problemen te verwachten. |
|
|
|
 |
latino
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
Ik dank jullie zeer voor de genomen moeite!  |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 23:13 Onderwerp: |
|
|
Zeemeeuw schreef: | Snel actie ondernemen dus en meteen schorsen of overzetten op naam en meteen schorsen, of een verzekering afsluiten. Dan zijn er voor wie dan ook de minste problemen te verwachten. |
En daarbij: als je inderdaad problemen voor je vader wilt voorkomen dan betaal je de eventuele boete als die komt. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Paull
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 jun 2009 19:43 Onderwerp: |
|
|
Beste ,
Ik heb precies hetzelfde probleem. De scooter is mijn geval is onbruikbaar en stond al sinds vorig jaar in de achtertuin weg te rotten. De verzekering had in ik een vlaag opgezegt, zonder er bij na te denken wat de gevolgen voor dit zouden zijn. In maart kreeg ik dezelfde brief als in post nummer 1, hierin staat inderdaad tussen de regels door dat er al een proces verbaal opgemaakt zou worden. Ik heb het kenteken trouwens een paar dagen na binnenkomst van deze brief geschorst, maar kreeg eind april toch de boete binnen.
Toch ben ik van plan hier tegen in beroep te gaan, omdat het RDW in hun persbericht van maart 2008 (link: http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie_over_de_rdw/persberichten/persbericht_20080321.htm) spreekt over een waarschuwingsbrief en niet over een brief die mij waarschuwt voor een dubbel proces verbaal.
"Eerst krijgen mensen een waarschuwing. Als na enkele weken uit een volgende controle blijkt dat de scooter, brommer of snorfiets nog steeds niet als verzekerd geregistreerd staat en ook niet is geschorst, riskeert de eigenaar een boete van 220 euro", aldus Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. "Misschien is er sprake van onwetendheid en staan mensen er niet bij stil dat hun scooter, brommer of snorfiets verplicht verzekerd moet zijn. Ook al staat deze in de schuur. Daarom sturen we eerst een waarschuwing."
Nu is mijn vraag of ik kans heb deze boete aan te vechten met enkel dit persbericht. Ik heb meerdere keren gezocht naar een mogelijk recenter persbericht betreffende onverzekerd rijden, maar het deze niet kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
Paul |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 09 jun 2009 20:51 Onderwerp: |
|
|
Paull schreef: | Nu is mijn vraag of ik kans heb deze boete aan te vechten met enkel dit persbericht. Ik heb meerdere keren gezocht naar een mogelijk recenter persbericht betreffende onverzekerd rijden, maar het deze niet kunnen vinden. |
Het valt zeker te proberen.
Ik neem aan dat je een transactievoorstel hebt ontvangen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Paull
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 jun 2009 21:01 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik neem aan dat je een transactievoorstel hebt ontvangen? |
Goed opgemerkt ja, sorry voor de onduidelijkheid maar ik bedoelde met boete transactievoorstel! |
|
|
|
 |
|