Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contact verbod grootouders in testament
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Op de grond dat we in een vrij land leven.

Als ik geen contact meer wil hebben met mijn ouders, dan is er geen grond waarop mijn ouders contact met mij juridisch kunnen afdwingen.
Denk inmiddels, dat hier sprake is van een misverstand: jij zult met 'contact hebben' bedoelen een relatie onderhouden, terwijl ikzelf vooral gedacht heb aan meer praktische zaken als dingen trachten in onderling overleg te regelen?? zoiets als Bos en Balkenende; dat zullen ook geen vrienden zijn, maar ze beseffen blijkbaar, dat het gewoon verstandig is dingen met elkaar af te spreken??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bos en Balkenende kunnen beroepsmatig niet om elkaar heen. Willen ze geen contact met elkaar, dan zal één van beiden ander werk moeten zoeken.

Maar een volwassen persoon die een eigen leven leidt kan uit juridisch oogpunt heel goed beslissen om geen enkel contact meer te hebben met zijn ouders, of daar nu een goede reden voor is of niet. Andersom kunnen ouders ook besluiten om geen contact meer te hebben met hun volwassen kind. Misschien is zo'n beslissing in strijd met allerlei sociale en culturele normen, maar zo'n beslissing is voor zover ik weet niet in strijd met een juridische norm. En zolang er geen strijd is met een juridische norm, kunnen de benadeelden niet naar de rechter om er iets tegen te doen.

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
een eigen leven
Zeker niet van toepassing voor een moeder met kinderen.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:
een eigen leven

Je beweert hier dat moeders met kinderen geen eigen leven hebben?
cvb

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
cvb schreef:
bona fides schreef:
een eigen leven

Je beweert hier dat moeders met kinderen geen eigen leven hebben?
Bona Fides had het hier niet over een eigen leven hebben, maar een eigen leven leiden.
Het gaat er, wat mij betreft, in dit verband om welk voorbeeld je aan je kinderen meegeeft.

Betreffende het onderwerp van dit draadje, zie: http://rechtenforum.nl/forum/posting.php?mode=quote&p=145529
claudia2 schreef:
Nee gewoon gezegd dat het iets is tussen grote mensen en dat ze zelf mochten weten of ze er heen willen. Of in geval van de andere opa en oma die verder wonen dat mijn vriendin ze heen zal brengen en halen. Dus geen druk op de kinderen van mijn vriendin uit
Echt geweldig!!!!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Bona Fides had het hier niet over een eigen leven hebben, maar een eigen leven leiden.
Het gaat er, wat mij betreft, in dit verband om welk voorbeeld je aan je kinderen meegeeft.

Ik had het over de situatie dat een volwassen kind een eigen leven leidt los van zijn ouders. Op dat moment zie ik geen juridische plicht meer.

In het geval van claudia2 is er de bijkomende omstandigheid dat zij, als volwassen kind van haar moeder, zelf ook kinderen heeft. Het is in beginsel denkbaar dat oma recht heeft op omgang met haar kleinkinderen. In het specifieke geval van claudia2 lijkt dat echter niet het geval te zijn, omdat de kleinkinderen nooit of vrijwel nooit contact hebben gehad met oma zodat er geen nauwe persoonlijke betrekking bestaat tussen oma en kleinkinderen.

BerichtGeplaatst: ma 18 jan 2010 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In het geval van claudia2 is er de bijkomende omstandigheid dat zij, als volwassen kind van haar moeder, zelf ook kinderen heeft.
Het hebben van kinderen is m.i. geen bijkomende omstandigheid, maar brengt voor de ouders de wezenlijke plicht met zich te trachten deze wenselijke manieren bij te brengen, zeker verdergaand dan desbetreffende wettelijke verplichtingen.
Eerder in deze diskussie kwamen de namen van Bos en Balkenende voorbij en elke tv-kijker heeft de afgelopen week hier de impact van manieren kunnen waarnemen; hoewel natuurlijk van een andere orde dan zichtbaar in een land, dat een paar dagen geleden door een echte aardbeving werd getroffen.
cvb

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
070775 schreef:
Ik zit met een groot vraagstuk.

Al 14 jaar heb ik geen contact meer met mijn moeder. Nu ik zelf trotse moeder ben van 2 kindjes wil zij een rol als oma opeisen. Hier ben ik fel op tegen. Nu willen wij notarieel vast laten leggen dat bij overleiden onze kinderen naar mijn schoonouders gaan.

Maar, ook wil ik hierin laten opnemen dat mijn eigen moeder geen enkel recht heeft m.b.t. mijn kinderen en wil ik graag dat mocht ik er niet meer zijn...zij geen enkele mogenlijkheid heeft tot enig contact met mijn kinderen.
Nu kan ik dit zelf nog tegen houden, maar wat als ik er niet meer ben?
Kan iemand mij adviseren?
Je zult geen notaris vinden die zo'n onzedelijke clausule zal opnemen.
Wat wordt hier eigenlijk met ‘onzedelijke’ bedoeld?
B.v. dat zo’n clausule een onbehoorlijke inbreuk zou betekenen op de wenselijke (besloten) gezamenlijkheid van de familie?

Betekent dat ook, dat TS, als ze zelf verder geen kontakt meer met een ander (naast) familielid wil, ze (alleen) zichzelf uit die familie behoort terug te trekken en dus ook haar kinderen binnen die familie vrij moet laten.

Behoren familie-leden in het algemeen immers niet gezamenlijkheid na te streven en daarom zo mogelijk onenigheid te vermijden, resp. z.s.m. op te lossen, eventueel met inschakeling van de rechter?
B.v. voor het vaststellen van eventuele materiële en/of immateriële schade als zo'n onenigheid jaren heeft geduurd.
Althans wordt dat gesuggereerd in een uitzending van de eo, getiteld: “Hoe kunnen we het weer goedmaken?”
cvb

BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013 8:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je zult geen notaris vinden die zo'n onzedelijke clausule zal opnemen.
Wèl rechtmatig, maar 'onzedelijk'??
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds