Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 14:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contact verbod grootouders in testament
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even geen zin/tijd (zeg ik maar eerlijk) om die hele lap tekst te lezen maar in constateer wel dat de in uitspraak die jij aanhaalt geen sprake is van een bezwaard verleden t.a.v. het gedrag van grootmoeder zoals in de onderhavige casus, dat de uitspraak niet gaat over een verzoek van de zijde van het kind, dat het IVRK helemaal geen rol speelt in de uitspraak en dat daarentegen wél centraal staat het concept van family life c.q. een affectieve relatie zoals eerder al door bona fides aangehaald.

Ik ontken niet dat er zoiets is als horizontale werking en ook niet dat het in beginsel goed zal zijn voor een kleinkind om contact te hebben met zijn grootouders maar noch in het IVRK, noch in de wet noch in de door jou tot nu toe aangehaalde uitspraken is een grond te vinden voor het standpunt dat vragenstelster op of over de grenzen van het recht opereert door haar kinderen het contact met grootmoeder te onthouden.

@070775: uit jouw reactie maak ik op dat jij misschien niet zo'n behoefte meer hebt aan onze bespiegelingen over het voorgaande. Weet dat het op dit forum af en toe zo is dat vragen nieuwe vragen oproepen waar forumleden dan graag over van gedachten willen wisselen. Als jij geen zin/behoefte meer voelt hierop te reageren of aan de discussie deel te nemen dan is dat helemaal niet erg hoor! Sterkte met alles in elk geval!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
T

Ik lees hieruit de horizontale werking van de verdragsbepaling in combinatie met uitspraken inzake omgang met grootouders (zoals bijv http://jure.nl/ay3589) het oordeel dat omgang met grootouders in het belang wordt geacht voor de ontwikkeling van een minderjarige.

Ik weet vanuit mijn omgeving dat dit geen verplichting is, zou anders betekenen dat vele vluchtelingen moeten op passen dat op grond van dit verdrag de kinderen niet uit huis worden gehaald.

Wat ik 070775 wel wil meegeven is;

Wacht niet tot hun 18de jaar met het vertellen wat er gebeurd is, ze gaan al vele jaren eerder opzoek naar de "waarheid" en zonder dat jij het weet contact opnemen met je moeder en vertelt ze haar "waarheid" met alle mogelijke gevolgen vandien.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Wacht niet tot hun 18de jaar met het vertellen wat er gebeurd is, ze gaan al vele jaren eerder opzoek naar de "waarheid" en zonder dat jij het weet contact opnemen met je moeder en vertelt ze haar "waarheid" met alle mogelijke gevolgen vandien.

Sterker: zou absoluut het bewegen bij moeder meteen aangrijpen om te proberen met haar instemming en medeondertekenen alsnog de verschrikkelijke puinhoop, die stiefvader in de familie veroorzaakt heeft, door de rechter te laten vereffenen.
En er alsnog zo veel als mogelijk is een normale fijne familie van maken.
Immers dan bespaart ze tenminste haar prachtige kinderen later onvermijdelijk beschamend gewroet naar "de waarheid?".
Wellicht ten overvloede: 070775 lijkt (heel veel) flinker dan haar moeder; dat moeder zich al die tijd heeft laten koeieneren door stiefvader komt m.i. helaas maar al te vaak voor.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
theod schreef:

Sterker: zou absoluut het bewegen bij moeder meteen aangrijpen om te proberen met haar instemming en medeondertekenen alsnog de verschrikkelijke puinhoop, die stiefvader in de familie veroorzaakt heeft, door de rechter te laten vereffenen.
En er alsnog zo veel als mogelijk is een normale fijne familie van maken.

Wat voor verwachtingen heb jij van een gerechtelijke procedure? Think
Een rechter is geen superman!

Wat jij nu voorstelt, staat mijn inziens zo ver van de realiteit dat het bijna grappig is. d'oh!
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Ik heb even geen zin/tijd (zeg ik maar eerlijk) om die hele lap tekst te lezen

Dat gevoel had ik met jouw antwoord ook (zeg ik dan ook maar eerlijk)

Voor de overigen: Ik zal het nu definitief hierbij laten nu de richting van de discussie zich inmiddels heeft veranderd.
070775

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat het voor jullie een uitdaging is om dit verhaal vanuit alle mogelijke juridische hoeken te kunnen belichten. Helemaal goed toch?!

Maar hier heb ik idd verder geen behoefte meer aan, mijn vraag is duidelijk beantwoord. En wil het voor mezelf hier dan ook bij laten.

succes allemaal met de studie, hoop jullie nooit echt de hand hoven te schudden want dan is er iets mis.. Laughing

dus bij deze doe ik het even viritueel! Wink

Bedankt!
cvb

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Wat voor verwachtingen heb jij van een gerechtelijke procedure?

Dat 070755 haar punt kan laten bepleiten op een plaats waar ze een uitspraak krijg, waar ook haar kinderen t.z.t. houvast aan kunnen ontlenen, als die toch nog op zoek willen naar de "waarheid".
En de anderen, niet de laatste plaats 070755, deze narigheid kunnen afsluiten; van wat ik lees zijn excuses immers niet voldoende.
Ook 070755 leeft maar één keer.[/quote]

Quote:
Wat jij nu voorstelt, staat mijn inziens zo ver van de realiteit dat het bijna grappig is.

Wil je dat nu ook toelichten?
arizona

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat Chantalle denk ik bedoelt is, dat je, om een gerechtelijke procedure te starten, om te beginnen een vordering moet hebben.
Waar denk je aan? Een strafzaak tegen oma? Of een civiele zaak? Wat is dan de aanklacht c.q. de vordering (i.e. de rechtsgrond)?
cvb

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Wat Chantalle denk ik bedoelt is, dat je, om een gerechtelijke procedure te starten, om te beginnen een vordering moet hebben.
Waar denk je aan? Een strafzaak tegen oma? Of een civiele zaak? Wat is dan de aanklacht c.q. de vordering (i.e. de rechtsgrond)?

In een eerdere post meldde ik al, mede op grond van eigen ervaring, dit een ingewikkeld en persoonlijk verhaal te vinden, waarin iemand makkelijk verdwaalt.
Zo'n vordering moet, denk ik, tot stand komen in gesprekken met tenminste een jurist: weet ik dus niet.
Als leek zou ik roepen: zowel een strafzaak als een civiele zaak tegen de stiefvader.
Ik zou zelf nooit alleen gaan procederen tegen een familielid, althans zou ik daar op dit moment geen reden voor kunnen bedenken; vandaar mijn suggestie dat met een ander familielid samen te doen, nu zich daarvoor een gelegenheid aandient.
arizona

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Als leek zou ik roepen: zowel een strafzaak als een civiele zaak tegen de stiefvader.

Misschien heb je dit over het hoofd gezien:
070775 schreef:
]Helaas ben ik slachtoffer van onzedelijk gedrag van mijn stiefvader, mijn moeder heeft partij gekozen voor mijn stiefvader zelfs na veroordeling.

Het lijkt erop dat stiefvader al is veroordeeld.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Het lijkt erop dat stiefvader al is veroordeeld.
Heb daaroverheen gelezen.
In mijn lekenvisie moest 070775 het destijds doen met de uitspraak van de rechter.
Moeder+stiefvader hadden het daarom toen meteen weer goed moeten maken met hun al dan niet minderjarige dochter, althans dat tenminste moeten proberen.

Dat ze dat verzuimd hebben, betekent sowieso mogelijk een nieuw en ernstig feit, zijn exkuses nu onvoldoende en is er voor verzoening m.i. weer een uitspraak van de rechter nodig: hetzelfde verhaal als in mijn voorgaande post: …jurist…, zou zelf in familieverband nooit alléén de rechter erbij halen, samen met tenminste moeder(+stiefvader; die vormen immers een stel, waar 070755 niet tussen mag gaan zitten).
070775 behoort dan natuurlijk al haar punten te noemen.

In het geval moeder+stiefvader niet meewerken mag 070755 m.i. verwachten hen van haar kinderen af te kunnen houden.

Zie ook een uitzending van de EO : http://www.eo.nl/media/spelert.jsp?aflid=9188521 over het oplossen van ernstige onenigheid in de familie.

Laatst aangepast door cvb op zo 08 feb 2009 13:02, in totaal 1 keer bewerkt
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
is er voor verzoening m.i. weer een uitspraak van de rechter nodig

Dit is wat ik bedoelde met bijna lachwekkend.

TS wil haar moeder nooit meer zien (en haar stiefvader al helemaal niet). Hoe denk jij dat een rechter deze drie mensen ooit zal kunnen verzoenen?

Het lijkt wel alsof je de ernst niet snapt. TS heeft zo'n hekel aan haar moeder dat ze ervoor wilt zorgen dat haar kinderen deze persoon nooit zullen ontmoeten. Daarom vraagt ze zich af of ze zelfs na haar dood, een contactverbod kan laten vastleggen. Jij stelt vervolgens voor dat ze dit gezellig gaan uitpraten voor een rechter? Waarom denk jij dat een rechter hier iets kan betekenen?

Verzoening gaat nooit mogelijk zijn. Zelfs niet na de dood van TS.
"een normale fijne familie"? Onmogelijk. Totaal niet realistisch. De narigheid heeft ze al afgesloten, mede door haar moeder en stiefvader nooit meer te hoeven zien. TS leeft inderdaad maar één keer, dat is juist reden om die mensen nooit meer te zien.

Ik vraag me af waarom je zoveel waarde hecht aan een mogelijke verzoening. Waarom? Juist wanneer TS alles probeert om dit te voorkomen. Zeker met betrekking tot de stiefvader. In welke wereld zou jij jouw kinderen in de buurt laten van de man die jou misbruikt heeft? Je zal wel gek zijn!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Moeder+stiefvader hadden het daarom toen meteen weer goed moeten maken met hun al dan niet minderjarige dochter, althans dat tenminste moeten proberen.

Dat ze dat verzuimd hebben, betekent sowieso mogelijk een nieuw en ernstig feit, zijn exkuses nu onvoldoende en is er voor verzoening m.i. weer een uitspraak van de rechter nodig

Mensen zijn geheel vrij om het met elkaar weer goed te maken of niet. De rechter gaat daar niet over.

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Mensen zijn geheel vrij om het met elkaar weer goed te maken of niet. De rechter gaat daar niet over.

Dat meen je niet.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:

Dat meen je niet.

Question Sorry ik snap je echt niet (en ik ben niet de enige geloof ik). Als mensen onenigheid hebben dan kan de rechter daar toch geen einde aan maken? Het enige dat hij kan doen is bijvoorbeeld zeggen wie er gelijk heeft en schade verdelen, maar de gevoelens van mensen tegenover elkaar kan hij toch echt helaas niet beïnvloeden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds