Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 23:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Agent beledigen door een gebaar van konijnenoren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
konijnenoren

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 16:30    Onderwerp: Agent beledigen door een gebaar van konijnenoren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb zojuist een dagvaarding in de bus gehad om voor het volgende voor te komen:
Ik citeer:

"hij, op of omstreeks ** augustus 2008 in de gemeente Hoorn, op of aan de openbare weg, *******, althans op enige voor het publiek toegankelijke plaats, tegen personen baldadigheid heeft gepleegd, waardoor gevaar of nadeel kon worden teweeggebracht, bestaande die baldadigheid uit een ambtenaar in functie beledigen en/of belachelijk maken door een gebaar van konijnenoren achter het hoofd van de ambtenaar te maken; art 424 lid 1 Wetboek van Strafrecht"

Ik heb voor dit grapje eerder al een transactievoorstel gekregen waar ik geen gehoor aan heb gegeven.

Het zit zo: Ik kwam afgelopen zomer de kroeg in mijn woonplaats uitgelopen en maakte daar een peace teken naar een agent (ik zei hierbij ook: peace). Dit deed ik terwijl ik achter de agent langs liep.
Een andere agent zag dit, kwam naar mij toe en schreef direct een bekeuring uit.

Ik stond perplex! Ik zei de agent dat ik een peace teken maakte en dat er niets aan de hand was maar dit mocht niet baten. Waarom ik dit deed weet ik ook niet meer, ik kwam gewoon in een vrolijke stemming de kroeg uit en er was absoluut niks aan de hand.

Maargoed ik vraag me nu af wat de rechter mij kan maken? Ik de betreffende agent nooit willen beledigen en hier was dan ook geen enkele reden voor. Een peace teken is natuurlijk ook helemaal geen belediging, konijnenoren lijken mij zelfs niet eens een belediging. Wie kan mij hier wat over vertellen? Is het verder nodig dat ik een advocaat inschakel?

Ik heb een dag later wel een agent uit dezelfde plaats gesproken (Hoorn) en die gaf aan dat de betreffende agent recordhouder is bij het uitschrijven van boetes. Dat zegt wel genoeg lijkt mij!

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 17:45    Onderwerp: Re: Agent beledigen door een gebaar van konijnenoren Reageer met quote Naar onder Naar boven

konijnenoren schreef:
Maargoed ik vraag me nu af wat de rechter mij kan maken? Ik de betreffende agent nooit willen beledigen en hier was dan ook geen enkele reden voor. Een peace teken is natuurlijk ook helemaal geen belediging, konijnenoren lijken mij zelfs niet eens een belediging. Wie kan mij hier wat over vertellen?

Interessant. Blijkbaar vindt de OvJ het ook niet echt een strafbare belediging, want je wordt strikt genomen niet vervolgd voor belediging, maar voor baldadigheid:
art. 424 lid 1 Sr schreef:
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Van groot belang lijkt mij dat de baldadigheid had kunnen leiden tot gevaar of nadeel. Ik zie niet in tot wat voor gevaar of nadeel het maken van konijnenoren had kunnen leiden, en de OvJ laat dit in de tenlastelegging ook onvermeld. Misschien is hij van mening dat het maken van konijnenoren intrinsiek nadeel voor de betrokkene teweegbrengt of kan brengen, maar ik betwijfel dat "nadeel" zo mag worden uitgelegd.

De tenlastelegging lijkt me niet voldoende feitelijk. Dat kan de OvJ nog oplossen door de tenlastelegging aan te passen en te omschrijven waar het gevaar of nadeel in bestaat, maar dan is het de vraag of dat nog kan worden bewezen.

Ik ken natuurlijk niet alle omstandigheden, maar ik denk dat je een goede kans maakt op vrijspraak (of nietigverklaring van de dagvaarding).

edit: volgens Hof Arnhem 27 juni 2008, LJN BD5552:
Quote:
Voor baldadig handelen moet blijken van handelen met de wil om kwaad te doen of een ander overlast te berokkenen.

Verdachte heeft de vlag neergehaald met het doel een einde te maken aan de zijns inziens onoorbare kunstuiting.

Gelet op de wetsgeschiedenis en de daarin neergelegde bedoeling van de wetgever met de strafbaarstelling van baldadigheid en de betekenis die in de jurisprudentie daaraan is gegeven, is het hof van oordeel dat van baldadigheid in de zin van de wet geen sprake is.

Naar mijn mening volgt uit het maken van konijnenoren geen wil om kwaad te doen of een ander overlast te berokkenen. Dus je kunt ook aanvoeren dat er geen sprake is van een "baldadigheid". Daarnaast is er dus het argument dat er door het maken van konijnenoren geen gevaar of nadeel is of kon worden teweeggebracht.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie hier ook geen baldadigheid in. Overigens wordt art. 424 Sr. vaak (ten onrechte) gebruikt om ongewenst gedrag mee te bestraffen, zonder dat er daadwerkelijk sprake is van baldadig gedrag.
quinty

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is goed dat je de zaak voor laat komen door de transactie niet te betalen. Ik denk inderdaad ook dat je een goede kans maakt op vrijspraak, mede gelet op de aangehaalde jurisprudentie.

Ik zou wel een advocaat inschakelen als ik jou was. Ik zou die betreffende agenten op zitting laten komen en dan mogen ze de boel eens komen uitleggen. Zijn er nog andere getuigen die jouw verhaal kunnen bevestigen?

Wanneer dient de zaak?

succes!
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou alsnog proberen te schikken op basis van het genoemde transaktie-aanbod
Lucas

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:

Het is op dit forum gebruikelijk standpunten te onderbouwen.
cvb

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
cvb schreef:

Je hebt me dóór, Lucas Good : ik vind, dat burgers zich op straat gewoon niet moeten inlaten met bezigheden van de politie, die niet hunzelf betreffen; daar zou immers het einde van zoek zijn.
Bovendien heeft hij een transaktievoorstel gewoon genegeerd; daar had hij op tig manieren iets anders mee kunnen doen.
Lucas

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Lucas schreef:
cvb schreef:

Je hebt me dóór, Lucas Good : ik vind, dat burgers zich op straat gewoon niet moeten inlaten met bezigheden van de politie, die niet hunzelf betreffen; daar zou immers het einde van zoek zijn.
Bovendien heeft hij een transaktievoorstel gewoon genegeerd; daar had hij op tig manieren iets anders mee kunnen doen.

Dank je. Ik ben over het algemeen ook erg scherp van geest in deze tijd voor het jaar. Of het daardoor komt weet ik niet, maar de vraagsteller in dezen was mijns inziens uit op een juridisch oordeel over zijn zaak en ik vind daarvan in jouw reactie weinig terug.

Als de vraagsteller een waardeoordeel wenstte had hij zich wel gewend tot www.evangelischeomroep.nl/forum, of had hij een telefoontje gepleegd naar HelpDesk Live.
cvb

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Lucas"]
cvb schreef:
Lucas schreef:
cvb schreef:

Dank je. Ik ben over het algemeen ook erg scherp van geest in deze tijd voor het jaar. Of het daardoor komt weet ik niet, maar de vraagsteller in dezen was mijns inziens uit op een juridisch oordeel over zijn zaak en ik vind daarvan in jouw reactie weinig terug. quote]
klopt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:

Het negeren van een transactievoorstel is de (enige) juiste manier om de zaak voor te leggen aan de rechter. Iedere verdachte van een strafbaar feit heeft uiteraard het recht om zijn zaak voor te leggen aan de rechter. Het negeren van een transactievoorstel is dus op geen enkele manier verwijtbaar.

Wat betreft de eigenlijke gedraging, misschien was dat niet netjes, maar dat alleen maakt het nog geen strafbaar feit. Als de wetgever had gewild dat iedere minder nette gedraging beboet zou worden, zou de wetgever dat wel in de wet hebben gezet.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch heeft onze wetgever er wel voor gekozen some pigs meer equal than others te maken. Wink

De vraag lijkt mij: is ietwat belachelijk maken of iemand een beetje de gek aan steken hetzelfde als beledigen? Is wat spotten het aantasten van eer of goede naam?

Hier is dan overtreding van 424 Sr (baldadigheid) ten laste gelegd. Dat artikel staat echter onder het kopje "Overtredingen betreffende de algemene veiligheid van personen en goederen". In casu lijkt niemand's veiligheid in gevaar gekomen te zijn. Als je de overtredingen onder deze titel bekijkt, dan kan ik het konijnenoortjesgebaar daar niet zo onder plaatsen, eigenlijk.

Tekst en Commentaar meldt in de inleidende opmerkingen: "De materiële norm zal derhalve vooral in relatie tot die misdrijven dienen te worden gezocht in bescherming van de lichamelijke integriteit van mensen en in bescherming van het ongestoorde genot of gebruik van goederen."

En over 424 Sr: "Art. 424 strekt tot strafbaarstelling van vele vormen van verstoring van de openbare orde waartegen de politie wegens gemis aan strafbaarheid voordien niet kon optreden. Uiteindelijk is het beschermde belang dus de handhaving van de openbare orde en rust en niet die orde en rust zelf."

Onder baldadigheid zou volgens T & C dan de ergerlijke overlast en niet de onschuldige guitenstreek vallen. Ik zie persoonlijk de konijnenoren meer in de laatste dan in de eerste omschrijving vallen, te meer omdat onze vragensteller rechtstreeks uit de kroeg komt.

Het peace-tekenverhaal vind ik een nogal ongeloofwaardig en het lijkt me de zaak geen goed doen om dat ter zitting naar voren te brengen.
cvb

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Toch heeft onze wetgever er wel voor gekozen some pigs meer equal than others te maken. Wink

De vraag lijkt mij: is ietwat belachelijk maken of iemand een beetje de gek aan steken hetzelfde als beledigen? Is wat spotten het aantasten van eer of goede naam?

Hier is dan overtreding van 424 Sr (baldadigheid) ten laste gelegd. Dat artikel staat echter onder het kopje "Overtredingen betreffende de algemene veiligheid van personen en goederen". In casu lijkt niemand's veiligheid in gevaar gekomen te zijn. Als je de overtredingen onder deze titel bekijkt, dan kan ik het konijnenoortjesgebaar daar niet zo onder plaatsen, eigenlijk.

Tekst en Commentaar meldt in de inleidende opmerkingen: "De materiële norm zal derhalve vooral in relatie tot die misdrijven dienen te worden gezocht in bescherming van de lichamelijke integriteit van mensen en in bescherming van het ongestoorde genot of gebruik van goederen."

En over 424 Sr: "Art. 424 strekt tot strafbaarstelling van vele vormen van verstoring van de openbare orde waartegen de politie wegens gemis aan strafbaarheid voordien niet kon optreden. Uiteindelijk is het beschermde belang dus de handhaving van de openbare orde en rust en niet die orde en rust zelf."

Onder baldadigheid zou volgens T & C dan de ergerlijke overlast en niet de onschuldige guitenstreek vallen. Ik zie persoonlijk de konijnenoren meer in de laatste dan in de eerste omschrijving vallen, te meer omdat onze vragensteller rechtstreeks uit de kroeg komt.

Het peace-tekenverhaal vind ik een nogal ongeloofwaardig en het lijkt me de zaak geen goed doen om dat ter zitting naar voren te brengen.

Helemaal niet reageren op een transaktie-voorstel is dan blijkbaar niet verwijtbaar, maar lijkt mij ook niet handig.
Annemarieke

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Overtredingen betreffende de algemene veiligheid van personen en goederen

Vraag is dan nog misschien wat de situatie was....waarom was de politie daar aanwezig? Was er een opstootje? Was het druk met kroegbezoekers/verlaters op straat die de politie in het gareel wilde houden? Als desbetreffende politieagent zijn ogen en oren nodig had om te zorgen dat eea ordelijk verliep voor die kroeg dan kan ik mij zijn frustratie nog wel voorstellen. Immers: je wilt je werk op dat moment naar behoren uitvoeren en je niet moeten concentreren op (dronken) jongeren die je belemmeren.

Maar goed, ik stel mij in deze het sluitingsmoment van onze lokale kroeg voor *ahum*

Dat peace-teken vind ik ook ongeloofwaardig overkomen eerlijk gezegd Smile
RPRN

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 2:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cvb, waarom is het negeren van een transactievoorstel dan 'niet handig'?
Dat is juist de enige passende mogelijkheid! Een transactie is niets meer dan een voorstel om de 'vervolging' door het OM af te kopen. Gaat men hier niet op in, dan komt de zaak voor de kantonrechter.

Gewoon laten voorkomen dus. Om hier nou een advocaat voor in te schakelen lijkt mij wat te ver gaan. Elke burger kan gewoon zijn zegje doen voor de kantonrechter.
konijnenoren

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee. Ik zal proberen om mijzelf zo goed mogelijk voor te bereiden met alle hulp die ik kan krijgen. Ik zal jullie zeker op de hoogte stellen van de uitspraak, ik moet 18 maart voorkomen.

Ik heb intussen ook een reactie gekregen van een advocaat van gratisadviseurs.nl: (ik heb zijn tekst donkerblauw gemaakt en mijn tekst donkerrood voor de duidelijkheid)

Toelichting:
Ik heb zojuist een dagvaarding in de bus gehad om voor het volgende voor te komen:
Ik citeer:

"hij, op of omstreeks ** augustus 2008 in de gemeente Hoorn, op of aan de openbare weg, *******, althans op enige voor het publiek toegankelijke plaats, tegen personen baldadigheid heeft gepleegd, waardoor gevaar of nadeel kon worden teweeggebracht, bestaande die baldadigheid uit een ambtenaar in functie beledigen en/of belachelijk maken door een gebaar van konijnenoren achter het hoofd van de ambtenaar te maken; art 424 lid 1 Wetboek van Strafrecht"

Ik heb voor dit grapje eerder al een transactievoorstel gekregen waar ik geen gehoor aan heb gegeven.

Het zit zo: Ik kwam afgelopen zomer de kroeg in mijn woonplaats uitgelopen en maakte daar een peace teken naar een agent (ik zei hierbij ook: peace). Dit deed ik terwijl ik achter de agent langs liep.
Een andere agent zag dit, kwam naar mij toe en schreef direct een bekeuring uit.

Ik stond perplex! Ik zei de agent dat ik een peace teken maakte en dat er niets aan de hand was maar dit mocht niet baten. Waarom ik dit deed weet ik ook niet meer, ik kwam gewoon in een vrolijke stemming de kroeg uit en er was absoluut niks aan de hand.

Maargoed ik vraag me nu af wat de rechter mij kan maken? Ik de betreffende agent nooit willen beledigen en hier was dan ook geen enkele reden voor. Een peace teken is natuurlijk ook helemaal geen belediging, konijnenoren lijken mij zelfs niet eens een belediging. Wie kan mij hier wat over vertellen? Is het verder nodig dat ik een advocaat inschakel?

Ik heb een dag later wel een agent uit dezelfde plaats gesproken (Hoorn) en die gaf aan dat de betreffende agent recordhouder is bij het uitschrijven van boetes. Dat zegt wel genoeg lijkt mij!

Alvast bedankt!

Antwoord:
Leuke zaak! Voor een advocaat dan.

De overtreding waarvan u wordt verdacht heet 'straatschenderij'. Bewezen moet worden verklaard dat u een 'baldadigheid' hebt gepleegd waardoor nadeel kan worden teweeggebracht.

U zult moeten voorkomen bij de kantonrechter. Deze zal moeten beoordelen of er voldoende bewijs is. Punt 1 is dan of overtuigend bewezen is verklaard dat u het gebaar 'konijnenoren' hebt gemaakt. Punt 2 is of bewezen is of dit een baldadigheid als omschreven oplevert en punt 3 is of hierdoor gevaar of nadeel kon worden teweeggebracht.

Op al deze punten kunt u 'schieten'. Probleem bij een overtreding (itt een misdrijf) is dat er geen opzet is vereist op belediging of het belachelijk maken. Dat hoeft dus niet bewezen te worden. Probleem is ook dat de enkele verklaring van een agent voldoende bewijs is om tot een veroordeling te komen. Men kan u dus wel degelijk wat maken.

Een advocaat kan verstandig zijn, omdat deze de tenlastelegging juridisch beter kan aanvallen. Echter, de te verwachten geldboete is zo laag dat dit de kosten van een advocaat niet rechtvaardigt. Tenzij het voor u een principekwestie is natuurlijk. Maar met een beetje pech wordt het dan een duur principe. Volledigheidshalve: voor zaken bij de kantonrechter kunt u in beginsel geen advocaat krijgen op basis van gefinancierde rechtsbijstand.

Als u het alleen gaat doen en u bent een beetje juridisch onderlegd: kijk dan eens in het boek 'tekst en commentaar strafrecht', daar kunt u wel aanwijzingen vinden over wat men moet hebben om tot een veroordeling te kunnen komen voor dit delict.

Vriendelijk bedankt voor de reactie! Geweldig dat er een initiatief als dit bestaat op internet!
Het is voor mij zeer zeker een principekwestie en ik zou dan ook graag een advocaat in willen schakelen. Echter zal dit waarschijnlijk flink in de kosten lopen zoals u al zegt en daarom zal ik het waarschijnlijk alleen doen.
Het lijkt mij zelf erg vreemd als ik hiervoor veroordeeld word. Helaal omdat ik er na wat onderzoek op internet achter ben gekomen dat een rechter een middelvinger soms al niet strafbaar vindt. Als dat zo ongeveer de grens is dan lijkt het mij dat deze kwestie zeker niet strafbaar is. Maargoed, wie ben ik.
Ik vind het ook belachelijk dat ik zomaar door de, na aanvraag, bonnenschrijverij van deze agent al dit gedoe over mij heen krijg. Ik moet toch een vrije middag nemen en loop de kans op een strafblad, om (in mijn ogen) niks.
Na wat navraag bij andere mensen gaven sommige aan dat het verhaal van een peace teken nogal ongeloofwaardig is en dat ik dit beter achterwege kan laten, bent u het met deze mensen eens? Het is wel zo dat hierdoor punt 1 niet direct bewezen is.
Verder vraag ik mij af of het zin heeft om getuigen mee te nemen. Ik kan 1 of 2 vrienden van mij meenemen die kunnen verklaren dat er geen enkel probleem was. Er waren geen opstootjes, er was helemaal niks aan de hand.
Hoe hoog acht u de kans dat ik tegen een veroordeling oploop?

Nogmaals vriendelijk bedankt!
Mvg.

Ik kan me uw gevoel goed voorstellen. Helaas lopen er in Nederland dit soort over-ijverige ambtenaren rond.

De uitspraak over de middelvinger is afkomstig van een eigenwijze politierechter die zijn uitspraak overigens prachtig had gemotiveerd met verwijzing naar de historische betekenis van het gebaar van de middelvinger. Uiteraard is het openbaar ministerie in beroep gegaan tegen deze uitspraak. Het gerechtshof heeft de uitspraak van de politierechter vernietigd. Een beroep op deze uitspraak zal derhalve niet veel zin hebben.

en:

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat de rechter u niet zal geloven. Het komt namelijk een beetje over als een smoes, met name omdat niet duidelijk is waarom u op dat moment een peace teken zou moeten maken. Echter, als dit de waarheid is, zou ik het zeker vertellen. Het is een afweging die u zelf zult moeten maken. Zorg er echter wel voor dat u antwoord hebt op kritische vragen.

Met uw stelling dat hierdoor punt 1 niet direct bewezen is, gaat u helaas te kort door de bocht. Het is niet zo dat als de verdachte iets ontkent, dat het dan niet bewezen kan worden verklaard. Als de rechter u niet gelooft en gelooft dat u konijnenoren hebt gemaakt, dan zal hij dat ook bewezen achten: de verklaring van de agent is daartoe voldoende.

Het meenemen van een getuige is in dit geval alleen zinvol als de betreffende getuige gezien en vooral gehoord (!) heeft dat u een peace-teken maakte en geen konijnenoren. Let op: u zult de getuige minimaal 10 dagen van te voren moeten opgeven bij de Officier van Justitie (het hoe en wat staat achter op de dagvaarding in kleine lettertjes). Dit verzoek moet goed gemotiveerd zijn en kan door de Officier worden afgewezen. Indien het verzoek wordt afgewezen kunt u de getuige het beste meenemen naar de zitting, en het verzoek bij de rechter herhalen.

Een getuige die alleen kan verklaren dat er geen problemen of opstootjes waren, is niet zinvol.

De kans dat u een veroordeling oploopt lijkt mij groter dan de kans op vrijspraak. Het is maar net welke rechter je treft. Ik kan me goed voorstellen dat er rechters zijn die zich niet willen bezighouden met dit soort onzin. Aan de andere kant: onder straatschenderij vallen juist dit soort akkefietjes.

Zoals jullie kunnen lezen denkt hij dus dat de kans groter is op een veroordeling dan op vrijspraak. Mij lijkt me dit juist andersom, net zoals jullie denken, maar ik kan dat natuurlijk niet goed beoordelen als leek.

Mij lijken in ieder geval drie dingen van belang:
- Neem ik getuigen mee en zo ja hoeveel.
- Laat ik de politieagent op komen dagen, ik weet zijn naam want ik heb die avond om zijn ID gevraagd.
- Blijf ik bij mijn peace teken verhaal of vertel ik dat tegen de rechter niet.

Jullie ook bedankt voor alle reacties, ik kan alle hulp goed gebruiken!!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds