Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 6:44 Onderwerp: |
|
|
nee, ook het vve-bestuur kan er m.i. niets meer aan doen ivm bw 5:126-3
ook het vve-bestuur kan bw 3:14 toch niet buiten werking stellen?
ik denk, gemeente moet zich niet bemoeien met interne vve-kwesties, en mochten er onveilige woningen zijn, de bewoners dwingen te vertrekken.
die bewoners kunnen dan de verhuurders aanspreken of hebben als zelf-bewoners dan zelf een huisvestingsprobleem
daarmee pakt gemeente dan toch de app.eigenaars aan, wat ze zo graag willen, het kost gemeente niets en de 'goede' app.eigenaars kunnen evt. zelf vve-zaken in het 'eigen' app. opknappen en als vve-vordering tzt in mindering brengen op hun toekomstige leden-bijdrage.
lijkt mij beter, dan allemaal negatieve energie met allerlei procedures..
ik ben wel blij met de reacties hier, waar ik al veel aan heb gehad.. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 11:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar hoe kan een bestuursorgaan art. 5:113 lid 5 BW gebruiken om een publiekrechtelijke geldschuld te innen? Met een dwangbevel kan het niet, en in een eerder bericht schreef je al dat het langs civiele weg ook niet lijkt te kunnen (wat ik ook geneigd ben te denken). Of begrijp ik je verkeerd? |
Ja (je begrijpt me verkeerd). Ik bedoel: ze moeten de VVE aanspreken en de VVE kan vervolgens de leden aanspreken.
xs schreef: | nee, ook het vve-bestuur kan er m.i. niets meer aan doen ivm bw 5:126-3 |
Dit snap ik niet. Ik zie niet zo goed wat dit artikel ermee te maken heeft.
Quote: | ook het vve-bestuur kan bw 3:14 toch niet buiten werking stellen? |
Artikel 3:14 BW staat er m.i. geenszins aan in de weg dat de VVE haar schulden verhaalt op haar leden, ook niet als die schulden voortvloeien uit een opgelegde boete of kosten bestuursdwang. Dit doorkruist artikel 5:25 Awb mijns inziens niet en is daar ook niet mee in strijd. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 12:46 Onderwerp: |
|
|
in bw 3:14 staat: 'een bevoegdheid die iemand krachtens het burgerlijk recht toekomt, mag niet worden uitgeoefend, in strijd met geschreven of ongeschreven regels van publiekrecht.'
ik denk dus, dat de gemeente het burgerlijk recht om leden te mogen dagvaarden om alsnog leden, ipv de VVE tot betaling te dwingen, strijd oplevert met het publiekrecht, de AWB, dat oa bepaalt, dat enkel de overtreder moet betalen voor toegepaste bestuursdwang.
je had het over de doorkruisingsleer, waarmee de werking van de AWB, inzake, wie de kosten van bestuursdwang moet betalen, niet door bw-civielrecht of wat voor recht dan ook, mag worden doorkruist.
als je bw 3:14 niet bedoelde, kun je dan a.u.b.het juiste artikel noemen?
en het bw regelt toch enkel de rechtsverhoudingen, betalingsverplichtingen etc. tussen burgers onderling en niet tussen burgers en de overheid ?
ik kan mij voorstellen dat gemeente beroep zou kunnen doen op bw 5:113 lid 5, als er vooraf, als gelijkwaardige civiele partijen een civiele overeenkomst was gesloten tussen vve en gemeente over het werk en kosten.
bestuursdwang is echter -vanuit vve-standpunt- m.i. niet anders dan een eenzijdige aanval van de gemeente, op de interne vve-zaken, waarvoor m.i. dan enkel publiekrecht mag worden toegepast om de overheidskosten te verhalen. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 12:56 Onderwerp: |
|
|
De overheid moet (m.i.) inderdaad de door het publiekrecht voorgeschreven weg bewandelen om de kosten van bestuursdwang te verhalen en mag dus de kosten alleen verhalen op de VVE (strikt genomen is dit overigens ook een deels privaatrechtelijke route hoor want het op grond van de Awb aan de VVE uitgebrachte dwangbevel levert een civiele executoriale titel op). De VVE mag echter (volgens mij) via de door het BW beschreven weg die kosten wel weer verhalen op de leden. Daarmee heeft de gemeente niets te maken en daaraan kan artikel 3:14 BW dus volgens mij ook niet in de weg staan.
De doorkruisingsleer is in de jurisprudentie ontwikkeld en betekent zoveel als dat de overheid voor de uitoefening van publieke taken geen privaatrechtelijke middelen mag gebruiken als daarvoor een expliciete publiekrechtelijke regeling bestaat. Deze lijn is ontwikkeld in jurisprudentie. Dit is heel grof gezegd, er bestaan hier nogal wat nuances op, maar volgens mij komt dit wel overeen met wat tot nu toe in deze draad aan de orde is gekomen. Maar het staat dus (net als 3:14 BW) los van wat de VVE kan doen om kosten te verhalen op haar leden.
Aanvulling: maar we vallen (al een tijdje) in herhaling. Volgens mij zijn we het eens: de gemeente moet niet bij de VVE-leden zijn maar moet de kosten verhalen op de VVE. Dat ze dat niet doet is haar zaak en we kunnen er over filosoferen waarom ze dat niet doet maar dat is niet zo zinvol. Het enige dat ik heb willen aangeven is dat áls de gemeente de VVE aanspreekt, ik vermoed dat "rechtens" uiteindelijk de leden toch kunnen worden aangesproken voor de kosten, als de VVE het geld niet zelf in kas heeft. Overigens is dit m.i. ook volledig rechtmatig nu er een onaantastbaar geworden bestuurdwangbesluit ligt waarvoor de kosten door de VVE moeten worden betaald. Waarom betaalt de VVE eigenlijk niet? |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 19:14 Onderwerp: |
|
|
beste arizona,
de VVE betaalt niet, omdat
1. de VVE formeel, na 8 jaar, nog steeds nergens vanaf weet en
2. de VVE eerst hoogte en tijdstip totstandkoming van enigerlei onherroepelijk vastgestelde bw 5:113-lid5-VVE-schuld moet kennen, daarna pas tot invordering bij leden kan overgaan en daarna pas kan afdragen aan de crediteur
de gemeente is er door VVE-bestuur steeds op gewezen, dat ze de leden met rust moesten laten en een dwangbevel, voor het door gemeente gewenste totaalbedrag, dan bij VVE-bestuur moesten betekenen, waarna het VVE-bestuur dan in verzet wilde gaan
de gemeente weigerde dat steeds, omdat ze dachten, dat ze de vrije keuze hadden, om, in plaats van de VVE aan te spreken voor het totaalbedrag, in plaats daarvan, de leden, rechtstreeks dwangbevelen te mogen sturen voor eenieders 'statutair breukdeel' met nu dus, de gerechtelijke uitspraak dat enkel de VVE (eventueel) als overtreder/betaalplichtig mag worden beschouwd.
Ik vraag mij wel af, ingeval de VVE inderdaad alsnog 2 miljoen euro moet betalen, de VVE-kas leeg is, en de leden zich erop blijven beroepen, dat ze niet de overtreders/betaalplichtigen zijn, welke rechtsmiddelen de gemeente dan later nog heeft hetzij tegen de VVE, hetzij tegen de leden.. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 19:43 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | de VVE betaalt niet, omdat
1. de VVE formeel, na 8 jaar, nog steeds nergens vanaf weet
|
Ah. OK. Dan kan ik het begrijpen.
Quote: | 2. de VVE eerst hoogte en tijdstip totstandkoming van enigerlei onherroepelijk vastgestelde bw 5:113-lid5-VVE-schuld moet kennen, daarna pas tot invordering bij leden kan overgaan en daarna pas kan afdragen aan de crediteur |
Zo werkt het niet, lijkt me. Op het moment dat de gemeente wél een dwangbevel aan de VVE zou uitbrengen, dient de VVE dit gewoon te betalen en dan zal ze daarna zelf maar moeten oplossen hoe en wanneer ze dit van de leden terugvordert. De gemeente heeft nu juist met 5:113 BW niets te maken. Als de VVE niet betaalt of niet kan betalen dan kan de gemeente beslag laten leggen.
Quote: | Ik vraag mij wel af, ingeval de VVE inderdaad alsnog 2 miljoen euro moet betalen, de VVE-kas leeg is, en de leden zich erop blijven beroepen, dat ze niet de overtreders/betaalplichtigen zijn, welke rechtsmiddelen de gemeente dan later nog heeft hetzij tegen de VVE, hetzij tegen de leden.. |
Ik weet hier niet voldoende vanaf maar ik zou zeggen dat de gemeente, omdat ze een executoriale titel tegen de VVE heeft, beslag kan laten leggen op eigendommen van de VVE (voor zover die er zijn) en ook als ultimum remedium de VVE failliet kan laten verklaren. De curator zal dan - denk ik - geacht worden om middels 5:113 de schuld van de VVE te verhalen bij de leden. Maar dit is een beetje een "shot in the dark" mijnerzijds want burgerlijk (proces)recht is niet mijn sterkste kant. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 23:27 Onderwerp: |
|
|
tja, de VVE failliet? vanwege een niet-betaalde bestuursrechtelijke schuld, waarvoor de VVE-leden niet als de overtreders/betaalplichtigen gelden ?
en hoe dan verder?
zolang de vve-leden gewoon kunnen blijven wonen, dan heeft VVE in elk geval een goede reden om geen VVE-bijdragen meer op te leggen, want de VVE-kas kan dan immers steeds door de curator worden leeggehaald ..
Een dergelijk voorstel zal wel door de vergadering worden aangenomen..
de VVE lijkt mij wel, de juridische eigenaar van het stuk VVE-grond met de VVE-opstallen, maar de VVE is, in elk geval, geen eigenaar van de appartementsrechten en de statutaire aandelen in de gemeenschap, waaraan de leden hun exclusieve bewoningsrechten ontlenen..
volgende VVE-vraag is dan, of een curator daar wat mee kan beginnen..
zou de curator bijv. dan de VVE-grond kunnen verkopen en de VVE tot erfpachter kunnen maken, al dan niet met een verplichte VVE-canon ?
maar vervreemd de curator daarmee dan niet tevens, aandelen in de gemeenschap, die eigendom zijn van 'onschuldige' leden?
allemaal vragen dus, die beter vooraf gesteld kunnen worden dan achteraf |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 2:19 Onderwerp: |
|
|
vanwege genoemd vonnis, en na voortvloeiende sommatie intrekken van alle executoriale beslagen, heeft gemeente nu conservatoire beslagen bij de leden laten leggen, vanwege bw 5:113 lid 5
dat lijkt mij dus in strijd met de doorkruisingsleer..
gemeente vroeg de voorzieningenrecher, vanwege het volgens hun lastige dossier, de leden binnen 2 maanden te mogen dagvaarden, maar de rechter bepaalde de fatale dagvaardingstermijn op 2 weken.
mijn vraag is, wanneer deze 2 weken ingaan.
is dat, vanaf de uitspraakdatum van de voorzieningenrechter, of vanaf de datum dat het conservatoir beslag door de deurwaarder is betekend ? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 10:44 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: |
mijn vraag is, wanneer deze 2 weken ingaan.
is dat, vanaf de uitspraakdatum van de voorzieningenrechter, of vanaf de datum dat het conservatoir beslag door de deurwaarder is betekend ? |
De termijn loopt vanaf de datum waarop beslag is gelegd (art. 727 jo. 700 lid 3 Rv). |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 11:22 Onderwerp: |
|
|
Je hebt niet toevallig een link naar de uitspraak van de voorzieningenrechter? Wat was dat voor een voorlopige voorziening? Dit is weer een andere rechterlijke uitspraak dan die van 24 december? |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 11:32 Onderwerp: |
|
|
ok, bij de betekende stukken, zat een deurwaarders-proces-verbaal, met daarin de datum waarop onderpand in conservatoir beslag was genomen.
die 2 weken start dus NIET vanaf datum uitspraak, NIET vanaf datum ontvangst exploot, maar WEL vanaf de door deurwaarder hogergenoemde beslagdatum ? |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 11:40 Onderwerp: |
|
|
die 'uitspraak' voorzieningenrechter is enkel een voorbedrukt stukje papier waarin wordt beschikt dat verzoeker tot beslag mag overgaan op een omschreven onderpand met een fatale dagvaardingstermijn.
vreemd, dat het in NL zo makkelijk is, om beslag te kunnen leggen.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 12:03 Onderwerp: |
|
|
Het idee van het toestaan van conservatoir beslag zonder de beslagene ook maar te horen is dat je niet de gelegenheid krijgt om je bezittingen snel weg te sluizen. Maar ik vind het ook vreemd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 12:26 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag het, omdat ik me kan voorstellen dat de rechter die toestemming geeft om conservatoir beslag te leggen op zijn minst marginaal moet toetsen of er een schuld bestaat die het beslag rechtvaardigt. Wij zijn met zijn allen van mening dat zo'n schuld (van het VVE-lid jegens de gemeente) er niet is, maar ofwel de rechter vindt van wel, of hij heeft dit niet getoetst. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 13:13 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | Wij zijn met zijn allen van mening dat zo'n schuld (van het VVE-lid jegens de gemeente) er niet is, maar ofwel de rechter vindt van wel, of hij heeft dit niet getoetst. |
Ik weet niet wie je allemaal onder "Wij (...) met zijn allen" schaart, maar als ik art. 5:113 lid 5 lees, zijn de appartementseigenaren in casu "gewoon" hoofdelijk schuldenaar voor hun gedeelte.
"Voor de schulden der vereniging zijn zij die appartementseigenaar waren ten tijde van het ontstaan van de schuld, met de vereniging hoofdelijk verbonden, en wel, indien de prestatie deelbaar is, ieder voor een deel in de verhouding bedoeld in lid 2."
Stel we hebben een gebouw met daarin 4 appartementen (gemakshalve gaan ik er vanuit dat de verdeling binnen de vergadering ook 1/4 is). De gemeente legt een last onder dwangsom op aan de VvE. De VvE voldoet niet aan de last, en verbeurt dus dwangsommen. Omdat de VvE zelf geen middelen heeft, kan de gemeente vervolgens de 4 appartementseigenaren aanspreken voor 1/4e deel van de totale schuld, op basis van art. 5:113 lid 5 BW. Dit zal middels een gewone dagvaardingsprocedure moeten, nu er geen bestuursrechtelijke incassoprocedure is (althans, deze is mij niet bekend). Het dwangbevel kan immers slechts tot de VvE worden gericht, nu de VvE overtreder is.
(na bewerking nog toegevoegd)
Door deze weg te bewandelen is naar mijn mening geen sprake van onaanvaardbare doorkruising (HR Staat / Windmill). In tegendeel zelfs; er is geen bestuursrechtelijke manier om de individuele eigenaren aan te spreken, dus zal de gemeente van privaatrechtelijke instrumenten gebruik dienen te maken. (Eén van de "vragen" in Staat/Windmill was immers: kan de overheid middels publiekrecht tot een soortgelijk resultaat komen? De Rb. Rotterdam is in casu van mening van niet.) |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|