Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 0:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ongewenste contract verlenging
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bartjan08

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 18:30    Onderwerp: ongewenste contract verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,
ik zit met een redelijk probleem en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

op 9/12 zou mijn half jaar contract voor "bepaalde tijd" aflopen.
ik had zowel mondeling als per email(7/12) aangegeven dat ik geen stilzwijgende contract verlenging wilde.

Nu heb ik de fout gemaakt om op 9/12 nog te gaan werken omdat ik ervan uit ging dat het toen nog binnen mijn contract viel. ik had nog een gesprek met mijn werkgever aangevraagd maar deze zei dat ik op 10/12 maar gewoon moest gaan werken en dat het gesprek wel na mijn dienst zou kunnen. Zodoende heb ik ook op 10/12 nog gewerkt.

In het gesprek dat daarna volgde vertelde hij me dat mijn contract al verlengd was(volgens de stilzwijgende verlenging), en dat ik alles schriftelijk van te voren had moeten aangeven....

Nu willen ze dat ik mijn normale ontslag indien met een maand opzeg termijn....
Daar heb ik nu dus echt geen trek meer in.

ik hoop dat jullie mij een beetje goed advies kunnen geven

met vriendelijke groet,
Bart Jan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er als voorwaarde voor stilzwijgende verlenging in het contract?
bartjan08

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege, zonder dat tussentijdse opzegging zal zijn vereist, op 9/12.
de arbeidsovereenkomst kan worden voortgezet met stilzwijgende verlening van dezelfde duur.

dat is letterlijk wat er staat[/i]
Prætorianus

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege is beeindigd. Je hebt zowel per email als mondeling gemeld dat je de overeenkomst niet wilde voortzetten. Wat mij betreft heb je stilzwijgende voortzetting in voldoende mate tegengesproken.

Het enige probleem daarin zie ik in het feit dat dit slechts een paar dagen voor het einde van de overeenkomst is gebeurd, maar gezien we het hier hebben over een overeenkomst voor bepaalde tijd lijkt me dat niet van groot belang.

Verder lijkt me dat het feit dat je "extra" dag na je laatste contractdag hebt gewerkt niet afdoet van de tegenspraak op de stilzwijgende verlenging. Je moet natuurlijk wel even een briefje sturen naar je voormalige werkgever dat die extra dag per abuis is gewerkt.

Die tweede extra dag doorwerken is, denk ik, in jouw nadeel. Daarmee is je opzegging toch enigszins op losse schroeven komen te staan.

Mocht je overigens toch instemmen met de wensen van je werkgever: tenzij in de arbeidsovereenkomst anders bepaald, is de opzegtermijn van een overeenkomst van zes maanden twee weken.
Prætorianus

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of die twee extra werkdagen gezien kunnen worden als verlenging van de arbeidsovereenkomst ten behoeve van onderhandelingen m.b.t. eventuele verlenging van de overeenkomst.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier wederpartij: de overeenkomst is niet stilzwijgend verlengd, maar wel verlengd (doordat Bartjan gewoon kwam werken). Wat zegt u daar op?

Bartjan, wat is eigenlijk je reden om niet te willen verlengen?
bartjan08

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden dat ik niet wilde verlengen is dat ik graag wilde doorgroeien naar een functie waar mijn ambitie ligt maar dat niet mogelijk was. kortweg: ik heb dus geen zin om mijn huidige functie te behouden Confused

de opzeg termijn is voor de werknemer ten alle tijden 1 maand.

greetz bart jan
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt duidelijk aangegeven niet te willen verlengen, dus de werkgever kan zich er niet op beroepen dat er van een stilzwijgende verlenging sprake is. Het is in de gegeven omstandigheden duidelijk dat je nog enkele dagen hebt gewerkt, omdat het gesprek er niet eerder zou zijn.
Bekijk de homepage
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Je hebt duidelijk aangegeven niet te willen verlengen, dus de werkgever kan zich er niet op beroepen dat er van een stilzwijgende verlenging sprake is. Het is in de gegeven omstandigheden duidelijk dat je nog enkele dagen hebt gewerkt, omdat het gesprek er niet eerder zou zijn.

Daar ben ik het mee eens.

Ik vind, los van de juridische kwestie, dat je een vrij rare werkgever hebt. Normaal gesproken heb je voor het aflopen van een tijdelijk contract een gesprek, waarin het functioneren van de werknemer wordt besproken. Waarin de werkgever aangeeft of hij het contract wil verlengen en waarin de werknemer kan aangeven of hij daar behoefte aan heeft. De stilzwijgende verlenging is vooral ter bescherming van de werknemer.
Daarnaast snap ik niet waarom je werkgever de verlenging tegen je gebruikt en je dwingt langer te werken. Het lijkt mij dat werkgevers slechts gemotiveerde mensen in dienst wil hebben...
bartjan08

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Het lijkt mij dat werkgevers slechts gemotiveerde mensen in dienst wil hebben...

de reden dat hij mij wil houden is dat ik in de horeca werk, en nu de feestdagen eraan komen hebben ze behoefte aan mensen met ervaring...

een dergelijk functioneringsgesprek heb ik ook gehad, maar dat was eigenlijk meer een onderhandelingsgesprek over mijn op stroming naar andere functie. toen heb ik gezegd dat ik geen verlening wilde voor de functie die ik nu heb en daarmee de keuze aan hun gelaten.

greetz bart jan
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prætorianus schreef:

Mocht je overigens toch instemmen met de wensen van je werkgever: tenzij in de arbeidsovereenkomst anders bepaald, is de opzegtermijn van een overeenkomst van zes maanden twee weken.

Waar baseer je dit op?
Artikel 7:667 lid 3 BW geeft toch echt aan dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd alleen tussentijds opgezegd kan worden indien dit schriftelijk is overeengekomen. Is dit niet het geval, kan een contract voor bepaalde tijd NIET tussentijds worden opgezegd.

En met betrekking tot je 2 weken, bepaalt artikel 7:672 lid 3 BW dat de wettelijke opzegtermijn voor een werknemer 1 maand bedraagt, als dit niet anders schriftelijk is overeengekomen. Nergens in de wet wordt een termijn van 2 weken genoemd.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bartjan08 schreef:
Chantalle schreef:
Het lijkt mij dat werkgevers slechts gemotiveerde mensen in dienst wil hebben...

de reden dat hij mij wil houden is dat ik in de horeca werk, en nu de feestdagen eraan komen hebben ze behoefte aan mensen met ervaring...

een dergelijk functioneringsgesprek heb ik ook gehad, maar dat was eigenlijk meer een onderhandelingsgesprek over mijn op stroming naar andere functie. toen heb ik gezegd dat ik geen verlening wilde voor de functie die ik nu heb en daarmee de keuze aan hun gelaten.

greetz bart jan

Dan lijkt me dat duidelijk.
Je moet in dit geval een keuze maken: of je blijft werken, en dan erken je dat er een arbeidsovereenkomst is. Of je stopt met werken, omdat het contract van rechtswege is beëindigd en je dus niet meer verplicht bent om werkzaamheden uit te voeren.

De 1 is vrij nadelig voor jou, omdat je al aangaf dat je geen zin had om nog een maand te werken (vergeet in dat geval niet je contract op te zeggen, anders zit je er nog langer aan vast.).

Bij de ander kan je ruzie met je (voormalige) werkgever verwachten. Als je daarvoor kiest, raad ik wel aan om zo snel mogelijk een brief te sturen waarin je aangeeft dat het contract niet is verlengd, aangezien je duidelijk hebt aangegeven dat je dit niet wilde. En ook telefonisch kenbaar te maken dat je niet meer komt werken.

Succes.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prætorianus schreef:
Het lijkt mij dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege is beeindigd. Je hebt zowel per email als mondeling gemeld dat je de overeenkomst niet wilde voortzetten. Wat mij betreft heb je stilzwijgende voortzetting in voldoende mate tegengesproken.

Het enige probleem daarin zie ik in het feit dat dit slechts een paar dagen voor het einde van de overeenkomst is gebeurd, maar gezien we het hier hebben over een overeenkomst voor bepaalde tijd lijkt me dat niet van groot belang.

Als die e-mail ruim voor het verstrijken van de bepaalde tijd zou zijn verstuurd, zou die mail mijns inziens geen enkele betekenis meer hebben gehad. Het doorwerken zou dan aangeven dat de werknemer sinds het verzenden van de mail op andere gedachten is gekomen.

Volgens mij heeft zo'n mail in principe geen rechtsgevolg. De arbeidsovereenkomst eindigt na het verstrijken van de bepaalde tijd van rechtswege; de mail heeft daar geen invloed op. Verder kun je de werking van art. 7:668 lid 1 BW volgens mij niet in de arbeidsovereenkomst uitsluiten, dus kun je dat ook niet door een eenzijdige mededeling vóór het verstrijken van de bepaalde tijd.

Een voorafgaande mededeling dat werknemer of werkgever een tijdelijke overeenkomst niet wil voortzetten lijkt me dus uitsluitend een kwestie van fatsoen. Met of zonder zo'n mededeling, als de overeenkomst na het verstrijken van de bepaalde tijd zonder tegenspraak wordt voortgezet, dan wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan (art. 7:668 lid 1 BW).

Of er hier sprake is van voortzetting "zonder tegenspraak" valt misschien over te discussiëren. In ieder geval heb ik de indruk dat de werknemer er door de werknemer een beetje is ingeluisd. De werkgever had gezien de mail van 7 december toch op zijn minst even kunnen informeren of de werknemer doorhad dat hij de overeenkomst aan het voortzetten was. Onder deze omstandigheden lijkt het mij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar om de werknemer aan een eventueel verlengde arbeidsovereenkomst te houden (art. 6:248 lid 2 BW).

Quote:

Lijkt mij niet juist. Waar vind je dat in de wet? Het is zelfs zo dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet tussentijds kan worden opgezegd, tenzij in de overeenkomst anders is bepaald. (Ik zie nu dat Chantalle me voor was.)

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bartjan: Ik weet niet hoe groot de kans is dat je wel de begeerde functie per omgaande kunt krijgen. Ik ben van mening dat je de juiste stappen hebt ondernomen om al tijdig heel duidelijk te maken dat jij beslist niet wilde verlengen (dus: dat de werkgever in kwestie geen poot om op te staan heeft).

Afhankelijk van hoe snel je wel die andere baan zou kunnen krijgen zou je kunnen kiezen voor de praktische oplossing: toch maar blijven werken maar wel nu al formeel je ontslag indienen. Omdat je altijd tegen het einde van de maand moet opzeggen heeft dat tot gevolg dat je per 1 februari a.s. weer vrij man bent. Als je je punt nog wilt benadrukken zou je in je brief kunnen zetten dat je ondanks het gegeven dat het volgens jou niet nodig was (omdat de arbeidsovereenkomst al geëindigd is) nu voor deze oplossing kiest.

Dat is een persoonlijke keuze, want je kunt gewoon nu ook niet meer komen. Bedenk daarbij echter wel: you always meet twice en de wereld van de horeca is een kleine, dus die stap heeft mogelijk de nodige "negatieve publiciteitsgevolgen" voor je (hoewel werkgever waarschijnlijk toch wel zal blijven zeuren over hoe het is afgelopen).

Het is een beetje: je kunt een recht hebben (in jouw geval: het recht om nu al te vertrekken), maar dat betekent niet dat je daar gebruik van moet maken.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@ Bartjan: Ik weet niet hoe groot de kans is dat je wel de begeerde functie per omgaande kunt krijgen. Ik ben van mening dat je de juiste stappen hebt ondernomen om al tijdig heel duidelijk te maken dat jij beslist niet wilde verlengen (dus: dat de werkgever in kwestie geen poot om op te staan heeft).

De werkgever heeft hier wel een poot om op te staan. Vermoedelijk houdt die poot het niet als het erop aan komt, maar een 100% garantie durf ik daarvoor niet te geven.

Quote:
Afhankelijk van hoe snel je wel die andere baan zou kunnen krijgen zou je kunnen kiezen voor de praktische oplossing: toch maar blijven werken maar wel nu al formeel je ontslag indienen. Omdat je altijd tegen het einde van de maand moet opzeggen heeft dat tot gevolg dat je per 1 februari a.s. weer vrij man bent.

Nee! Tussentijds ontslag is waarschijnlijk niet mogelijk. Nu aanvaarden dat de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak is voortgezet (art. 7:668 lid 1 BW) betekent dat bartjan08 pas over een half jaar kan opzeggen. Niet doen dus.

Als bartjan08 water bij de wijn zou willen doen, dan moet hij dit in een schriftelijke door beide partijen ondertekende overeenkomst vastleggen. Eenzijdig toezeggen nog een maand eraan vast te plakken zou heel erg onhandig zijn.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds