|
|
| Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 14 dec 2008 18:02 Onderwerp: |
|
|
Als ik HR 19 oktober 2007, LJN BA6755 goed begrijp (zie rov. 3.4 en de conclusie, punt 9), is er in ieder geval geen sprake van "voortzetting zonder tegenspraak" als het doorwerken van bartjan08 op 9 en 10 december te rijmen valt met zijn mail van 7 december. Dat zou bijvoorbeeld het geval zijn als uit die mail valt af te leiden dat bartjan08 weliswaar geen stilzwijgende verlenging met een half jaar wilde, maar op zich wel bereid was om te praten over een korte verlenging van de overeenkomst. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 14 dec 2008 19:42 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Nee! Tussentijds ontslag is waarschijnlijk niet mogelijk. Nu aanvaarden dat de arbeidsovereenkomst zonder tegenspraak is voortgezet (art. 7:668 lid 1 BW) betekent dat bartjan08 pas over een half jaar kan opzeggen. Niet doen dus. | Hoezo? Bartjan schrijft toch zelf dat de opzegtermijn een maand is? De werkgever heeft hier ook over gesproken (zie eerste bericht Bartjan), dus ik neem op grond van die mededeling van Bartjan aan dat het tijdelijk contract die bepaling bevat.
| bartjan08 schreef: |
de opzeg termijn is voor de werknemer ten alle tijden 1 maand. |
Verder denk ik niet dat die werkgever echt naar de rechter zal stappen, voor zover hij zijn gelijk al denkt te kunnen halen. Allemaal te veel werk en te kostbaar.
Maar het samen netjes oplossen lijkt me gewoon de handigste optie in deze, al is Bartjan daar in mijn ogen niet toe verplicht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 14 dec 2008 20:09 Onderwerp: |
|
|
| tikSimone schreef: | | Hoezo? Bartjan schrijft toch zelf dat de opzegtermijn een maand is? De werkgever heeft hier ook over gesproken (zie eerste bericht Bartjan), dus ik neem op grond van die mededeling van Bartjan aan dat het tijdelijk contract die bepaling bevat. |
Ah, klopt inderdaad. Maar dan nog lijkt het me verstandig om dit op papier vast te leggen (mocht bartjan08 nog een maand willen blijven werken). Want als in het oude contract niet staat dat tussentijds opzeggen mogelijk is, kan er straks alsnog een probleem rijzen. (Zoals al vaker besproken op dit forum: een bepaling die stelt dat de opzegtermijn één maand bedraagt, impliceert bij een overeenkomst voor bepaalde tijd niet altijd dat de bevoegdheid tot opzeggen ook bestaat. Je bent m.i. pas veilig als het contract expliciet stelt dat beide partijen tussentijds kunnen opzeggen, art. 7:667 lid 3 BW.)
| Quote: | | Verder denk ik niet dat die werkgever echt naar de rechter zal stappen, voor zover hij zijn gelijk al denkt te kunnen halen. Allemaal te veel werk en te kostbaar. |
Dat denk ik ook niet, en mocht de werkgever dat wel doen, dan denk ik dat hij bar weinig kans maakt.
| Quote: | | Maar het samen netjes oplossen lijkt me gewoon de handigste optie in deze, al is Bartjan daar in mijn ogen niet toe verplicht. |
Als bartjan08 die maand niet wil werken, dan moet hij dat ook niet doen. Ik vind een maand nogal veel om op te offeren ter wille van een goede verstandhouding met iemand die je er toch al probeert in te luizen. Het lijkt me dat de werkgever meer te verliezen heeft als aan deze zaak ruchtbaarheid wordt gegeven dan de werknemer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: zo 14 dec 2008 20:42 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: |
Als bartjan08 die maand niet wil werken, dan moet hij dat ook niet doen. Ik vind een maand nogal veel om op te offeren ter wille van een goede verstandhouding met iemand die je er toch al probeert in te luizen. Het lijkt me dat de werkgever meer te verliezen heeft als aan deze zaak ruchtbaarheid wordt gegeven dan de werknemer. |
Vergeet niet dat het in de praktijk veel meer is dan een maand, namelijk bijna 2 maanden (wat Simone al aangaf).
Aan de andere kant is er altijd de mogelijkheid van beëindiging met wederzijds goedvinden. Als de werkgever Bartjan graag wil houden gezien de komende feestdagen, zouden ze ook kunnen afspreken dat zijn contract wordt beëindigd als de feestdagen zijn afgelopen. Maar alsnog vind ik het ook erg veel gevraagd ter wille van de goede verstandhouding.
Persoonlijk zou ik de werkgever de vinger geven en lekker genieten van mijn vrije dagen  |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 15 dec 2008 23:11 Onderwerp: |
|
|
Hij moet wel inkomsten (en een verzekering) hebben, natuurlijk. Vrije dagen zijn alleen leuk IN een baan  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 12:35 Onderwerp: |
|
|
| Oh ja, absoluut. Maar ik was er eigenlijk (onterecht?) vanuit gegaan dat het "slechts" een bijbaan betreft, gezien de leeftijd van Bartjan en de branche... |
|
|
|
|
 |
bartjan08
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 14:18 Onderwerp: |
|
|
| Chantalle schreef: | | Oh ja, absoluut. Maar ik was er eigenlijk (onterecht?) vanuit gegaan dat het "slechts" een bijbaan betreft, gezien de leeftijd van Bartjan en de branche... |
Klopt het is een bijbaantje, en daar ben ik financieel niet geheel van afhankelijk.
mijn baas blijft echter zijn poot stijf houden en ik heb hem dan ook heel boos gekregen toen ik een paar uur heb geweigerd te werken....
na een goed gesprek zijn we nu eindelijk tot een goede oplossing van het probleem gekomen....
Ik wil iedereen hier ontzettend bedanken voor alle reacties en tips
die ik hier heb gekregen
ik heb hier zeer veel van geleerd, en zal het zeker niet weer zo ver laten komen
greetz bart jan |
|
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 14:51 Onderwerp: |
|
|
Dan ben ik nog wel heel benieuwd wat die oplossing dan is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 14:53 Onderwerp: |
|
|
| bartjan08 schreef: |
na een goed gesprek zijn we nu eindelijk tot een goede oplossing van het probleem gekomen.... |
Vertel! Ik ben erg benieuwd wat jullie hebben afgesproken!
| Quote: | Ik wil iedereen hier ontzettend bedanken voor alle reacties en tips
die ik hier heb gekregen
ik heb hier zeer veel van geleerd, en zal het zeker niet weer zo ver laten komen  |
Graag gedaan, daar doen we het toch voor  |
|
|
|
|
 |
|
|