Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 1:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex vriendin wil me het huis uitzetten
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
an0niem

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 17:45    Onderwerp: Ex vriendin wil me het huis uitzetten Reageer met quote Naar onder Naar boven

De relatie met mijn vriendin is sinds het eind van deze zomer over gegaan. Wellicht is het belangrijk om hierbij te vermelden dat dit vooral vanuit haar kwam. Zij wilde haar leven anders gaan inrichten, zonder mij.

Nu wonen wij sinds halverwege 2007 samen in een woning van de woningbouwvereniging. We hebben die woning gekregen op basis van haar wachttijd, maar we hebben samen het contract ondertekend. Ik heb de woningbouwvereniging hierover gebeld, en zij hebben aangegeven dat mij dat medehuurder maakt.

Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Sinds het uit is tussen ons (al bijna een half jaar), vindt mijn ex dat zij recht heeft op de woning. Haar belangrijkste "argument" is, dat ik een fulltime baan heb en zij nog studeert. Hierdoor zou ik makkelijker een andere woning kunnen vinden. Ik vind dit niet echt ter zaken doen. Het was haar keuze om het uit te maken. Bovendien kan zij omdat ze studeert, zich ook inschrijven voor een studentenkamer e.d. Daarnaast is deze situatie ontstaan vanuit haar, niet vanuit mij.

Nu heeft ze een advocaat in de arm genomen die aangeeft dat ik voor 1 januari het huis uit moet zijn (nogal kort als je het mij vraagt), anders stapt ze naar de kantonrechter. In die brief die haar advocaat heeft geschreven komt alleen het "meer verdienen argument" voor. Blijkbaar heeft ze dus door dat ik evenveel recht heb op het huis als dat zij heeft.

Mijn vraag is nu wat de kantonrechter zou kunnen zeggen? Gaat hij de belangen tussen ons afwegen, en speelt het inkomen daar een rol bij? Of geeft hij aan dat het uitmaken van de relatie ook een rol speelt? Kan hij uberhaupt wel een uitspraak doen als twee mensen even veel recht hebben op een woning?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat je een sterke positie hebt. Je vriendin kan je volgens mij niet dwingen om het huis te verlaten als je huurcontract op beide namen staat. Hoe jullie aan die woning gekomen zijn of wat je de dagbesteding van je vriendin is lijkt me niet relevant. Het belangrijkste argument lijkt me dat het voor jou gemakkelijker zou zijn om een nieuw huis te vinden c.q. betalen, maar dat zet inderdaad geen zoden aan de kantondijk.

Als dit voor de rechter komt zal het vermoedelijk uitkomen op een belangenoverweging... de uitkomst daarvan lijkt me moeilijk te voorspellen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een rechter gaat niet over hoe en met wie iemand zijn leven wil inrichten, dus dat zij heeft besloten het uit te maken speelt m.i. geen rol.

Je vriendin kan op grond van art. 7:267 lid 7 BW vorderen dat jij de woning verlaat:
art. 7:267 lid 7 BW schreef:
Ieder van de personen bedoeld in lid 4 kan vorderen dat de rechter zal bepalen dat een of meer van deze personen de huur met ingang van een in het vonnis te bepalen tijdstip niet langer zullen voortzetten. De rechter wijst de vordering slechts toe, indien dit naar billijkheid, met inachtneming van de omstandigheden van het geval, geboden is, met dien verstande dat hij de vordering in ieder geval toewijst, indien de eiser aantoont dat de persoon waarop de vordering betrekking heeft, zijn positie van medehuurder heeft verkregen op grond van een niet mede door de eiser aan de verhuurder gedaan verzoek of van een door hem ingestelde vordering bedoeld in lid 1.

De personen bedoeld in lid 4 zijn de (mede)huurders.

De vraag is dus of toewijzing van haar vordering "naar billijkheid, met inachtneming van de omstandigheden van het geval, geboden is". Het lijkt mij dat jouw ex in ieder geval meer recht heeft op de woning dan jij. Jullie wonen daar dankzij haar wachttijd, en jij verdient meer dan zij dus kan eenvoudiger een nieuwe woning vinden. Verder is de relatie al in de zomer beëindigd en woon je er nog steeds, dus kan ik me voorstellen dat de rechter het nu wel welletjes vindt.

@Prætorianus: je spreekt jezelf volgens mij tegen. Als zij hem niet zou kunnen dwingen omdat daar geen juridische grond voor is, dan zal het bij de rechter ook niet kunnen uitdraaien op een belangenafweging. Maar zo'n grond is er dus wel, art. 7:267 lid 7 BW.

edit: goed Nederlands is moeilijk

Laatst aangepast door bona fides op zo 14 dec 2008 18:50, in totaal 1 keer bewerkt
sangiovese

Leeftijd: 65

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar TS kan net zo goed op grond van lid 7 vorderen dat zij de woning verlaat toch?

Volgens mij is het uiteindelijk gewoon een belangenafweging. Dat zij op haar zelf wil wonen lijkt me een gekke reden om iemand er dan maar uit te zetten (en dus grof in te breken op de huurbescherming rechten van de medehuurder).

Dat zij daar wonen dankzij die wachttijd is leuk, maar bij het samengaan wonen een paar jaar geleden heb je daar samen, bewust, gebruik van gemaakt. Dat kan niet meer als argument opgevoerd worden. Dat hij meer verdient is leuk, maar als zij daar alleen wil gaan wonen zal ze dat toch ook minimaal moeten kunnen opbrengen?
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad kan er ook een tegenvordering worden ingediend en komt het neer op een belangenafweging (door de rechter); het lijkt uitgesloten dat hij oordeelt dat geen van beide de woning hoef te verlaten. En op basis van objectieve criteria (waaronder denk ik niet valt "zij heeft het uitgemaakt dus moet zij maar vertrekken" maar wel haar financiële situatie en haar ingebrachte wachttijd) maakt exvriendin meer kans denk ik (ook).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, hij kan ook zo'n vordering instellen. Volgens mij gaat het om de volgende twee vragen:
- wie heeft er naar billijkheid het meest "recht" op de woning; en
- is de situatie zodanig dat de rechter een einde moet maken aan het samenwonen?

Als de relatie net een weekje beëindigd is, lijkt het mij een beetje vroeg om al naar de rechter te stappen. Dan kun je eerst eens kijken of er samen valt uit te komen. Maar intussen zijn we maanden verder, en art. 7:267 lid 7 BW is er toch niet voor niets zou ik denken. Overigens vind ik hierover:
Quote:
Vorderingen op grond van art. 267 lid 7 worden beoordeeld aan de hand van afweging van de wederzijdse belangen, meestal zonder dat de rechter zich er het hoofd over breekt of het in billijkheid wel geboden is dat de samenwoners uit elkaar gaan.

Dus aan de tweede vraag die ik hierboven formuleer wordt doorgaans maar nauwelijks aandacht besteed. Huurbescherming is dus geen argument.

Als zij niet in staat blijkt om te huur te betalen, dan ligt het natuurlijk veel meer voor de hand dat zij op zoek gaat naar een andere woning. Maar dat lijkt niet het geval te zijn. Als ik als rechter op basis van de gegeven informatie iemand zou moeten aanwijzen, zou het voor mij een eenvoudige keuze zijn: zij blijft, hij gaat.

In Kantongerecht Haarlem 14 januari 1988, PRG 1988, 2907 gooide de rechter met instemming van beide partijen een muntje op.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In Kantongerecht Haarlem 14 januari 1988, PRG 1988, 2907 gooide de rechter met instemming van beide partijen een muntje op.

Shocked Laughing
sangiovese

Leeftijd: 65

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar dat is dan toch een beetje gek. Hij woont eerste lekker samen, zij besluit om het uit te maken en uit de wens om zelfstandig te wonen, en dan zou hij ook nog uit huis worden gezet. Dat is een beetje dubbelgenaait.
Dat hij meer verdient is leuk, maar zij verdient ook genoeg om iets anders te zoeken. Dat blijkt uit het feit dat ze nu de wens heeft om er alleen te wonen. Dus volgens mij zijn ze wat dat betreft in de zeflde situatie. Daarnaast is zij, doordat ze student is, wel in een situatie waar veel meer huis/kamer aanbod is en dus relatief aanvoudig nieuwe woonruimte zou moeten kunnen vinden.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sangiovese schreef:
maar dat is dan toch een beetje gek. Hij woont eerste lekker samen, zij besluit om het uit te maken en uit de wens om zelfstandig te wonen, en dan zou hij ook nog uit huis worden gezet. Dat is een beetje dubbelgenaait.
Dat hij meer verdient is leuk, maar zij verdient ook genoeg om iets anders te zoeken. Dat blijkt uit het feit dat ze nu de wens heeft om er alleen te wonen. Dus volgens mij zijn ze wat dat betreft in de zeflde situatie. Daarnaast is zij, doordat ze student is, wel in een situatie waar veel meer huis/kamer aanbod is en dus relatief aanvoudig nieuwe woonruimte zou moeten kunnen vinden.

Want er zijn zoveel studentenkamers over? Razz

Wat mij het meest verbaast is het feit dat anoniempje wordt gezien als medehuurder. Als het aan Mitros in Utrecht had gelegen, was anoniempje pas na 2 jaar medehuurder geworden, zelfs al heeft hij ook getekend. Tot die tijd is hij slechts "inwonende". En wettelijk gezien is dit ook pas na 2 jaar.

Ik denk dat er in elk geval 1 iemand het huis moet verlaten. Lijkt me geen doen zo. Ik vind wel dat de termijn die gesteld is door de ex van anoniempje inderdaad vrij kort is. Tenminste, als dit zomaar uit de lucht komt vallen. Als de ex al sinds de zomer aangeeft dat ze wilt dat hij verhuist, is de termijn al redelijker.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belang hechten aan het feit dat zij en niet hij het heeft uitgemaakt komt op mij eerlijk gezegd wat kolderiek over. Als je dat serieus zou moeten nemen, moet je in de hele geschiedenis van de relatie gaan spitten. Dat de ene helft het wil uitmaken kan natuurlijk te maken hebben met bepaald gedrag van de andere helft, en dus zou je ook moeten nagaan of dat gedrag wel door de beugel (welke beugel? wiens beugel?) kan. Dat wil je allemaal toch niet?

Heb je dankzij je inkomen toegang tot de particuliere woningmarkt, dan is het niet zo moeilijk om een onderkomen te vinden. Dat is anders als je bent aangewezen op een sociale huurwoning. Hoe de verhoudingen hier precies liggen weet ik natuurlijk ook niet.

Hoe dan ook, wij gaan er niet over. De rechter zal uitspraak doen.

Wat betreft de termijn, in Rb. Amsterdam 18 september 2008, LJN BF1825 lijkt de rechter in kort geding te hebben beslist dat de man met onmiddellijke ingang moet vertrekken. Interessant detail is dat de vrouw (nog) niet eens medehuurder was. Een verschil met de casus van deze draad is dat er een kind in het spel was.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kortom: partijen kunnen zich beter de proceskosten besparen en samen dat muntje opgooien, waarbij wel een redelijke termijn voor vertrek zal moeten worden overeengekomen.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Kortom: partijen kunnen zich beter de proceskosten besparen en samen dat muntje opgooien, waarbij wel een redelijke termijn voor vertrek zal moeten worden overeengekomen.

Inderdaad!
Hoe moeilijk moet het zijn om samen te besluiten wie er het huis uitgaat? Ooit heb je toch om elkaar gegeven? Waarom het elkaar zo moeilijk maken?
an0niem

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:

Wat mij het meest verbaast is het feit dat anoniempje wordt gezien als medehuurder. Als het aan Mitros in Utrecht had gelegen, was anoniempje pas na 2 jaar medehuurder geworden, zelfs al heeft hij ook getekend. Tot die tijd is hij slechts "inwonende". En wettelijk gezien is dit ook pas na 2 jaar.

Ik word wel gezien als medehuurder. Dat weet ik zeker.

Quote:

Ik denk dat er in elk geval 1 iemand het huis moet verlaten. Lijkt me geen doen zo. Ik vind wel dat de termijn die gesteld is door de ex van anoniempje inderdaad vrij kort is. Tenminste, als dit zomaar uit de lucht komt vallen. Als de ex al sinds de zomer aangeeft dat ze wilt dat hij verhuist, is de termijn al redelijker.

Ik heb sinds de zomer ook al aangegeven dat ik wil dat zij verhuist.

Zal de rechter altijd een besluit nemen over wie de woning moet verlaten? Er word dan natuurlijk wel iemand dakloos gemaakt....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat klopt, maar de rechter moet immers beslissen over de vraag die hem voorgelegd wordt, dus tja...... dat is niet anders.

Er hoeft niemand dakloos te worden als jullie er gewoon in goed overleg uit gaan komen. Helaas willen jullie allebei hetzelfde ding, dus met de huidige benadering gaat dat gewoon niet werken. Je zit in een patstelling.

Het is rot dat dat waaraan je met veel vertrouwen en ongetwijfeld verliefdheid begon geëindigd is, maar probeer in elk geval om een vriendschap te laten resteren, zou ik zeggen. En dat gaat niet lukken wanneer je elkaar in een procedure tegenkomt.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

an0niem schreef:

Ik word wel gezien als medehuurder. Dat weet ik zeker.

Ik heb niet gezegd dat ik dat betwijfel, ik heb gezegd dat het me verbaast Smile

Quote:
Ik heb sinds de zomer ook al aangegeven dat ik wil dat zij verhuist.

Dus jullie maken al een half jaar ruzie over wie het huis uit moet? Terwijl jullie er ondertussen allebei nog steeds wonen?

Onvoorstelbaar. Dat is toch geen situatie waar je vrijwillig in blijft zitten?

Ik vind het niet raar dat zij het nu welletjes vindt. Als jullie er samen kennelijk niet uitkomen, moet iemand dat voor jullie beslissen. Ik snap alleen niet zo goed waarom jullie het zover hebben laten komen. Zeg gewoon tegen je ex-meisje dat je wel een ander huis gaat zoeken. Hou de eer aan jezelf (en bespaar jezelf de kosten en het gedoe van de rechtszaak).

Quote:
Zal de rechter altijd een besluit nemen over wie de woning moet verlaten?

Ja.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds