|
Auteur |
Bericht |
Geregistreerde
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 aug 2008 11:58 Onderwerp: Hielspoor opgelopen door werk |
|
|
Op en door mijn werk heb ik "hielspoor" aan beide voeten opgelopen.
Dit is een ontsteking van de pees bij de hielen waardoor (trap)lopen zeer pijnlijk, danwel bijna onmogelijk is.
Volgens de huisarts zullen de pijnklachten verminderen bij het dragen van steunzolen maar of ik er ooit nog vanaf kom, kon hij me niet garanderen omdat hielspoor steeds terug kan komen als je denkt dat je er vanaf bent.
Ik ben 41 jaar en ben bang dat ik de rest van mijn leven beperkt zal zijn in mijn bewegingsvrijheid doordat ik niet meer goed kan lopen.
Nu is mijn vraag dat ook, (1) kan ik mijn werkgever hiervoor aansprakelijk stellen?
Verder heb ik bij deze werkgever een tijdelijk contract wat afloopt in november. (2) Wat als ik na deze periode nog klachten heb en daardoor (nog steeds) in de ziektewet zit/kom??
Verder ben ik van menig dat, nadat ik me heb ziekgemeld, mijn werkgever mij niet mag korten op mijn salaris en ook niet 2 wachtdagen mag inhouden doordat ik dit door het werk heb opgelopen. (3) Klopt dit?? |
|
|
|
 |
Geregistreerde
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 16:58 Onderwerp: |
|
|
Hielsporen jullie wel?? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 17:50 Onderwerp: |
|
|
 _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op zo 21 sep 2008 8:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 19:01 Onderwerp: |
|
|
Zo'n gebaar lijkt me nou niet nodig. Ik vind eigenlijk dat je dat moet verwijderen.
Quote: | Nu is mijn vraag dat ook, (1) kan ik mijn werkgever hiervoor aansprakelijk stellen? |
Ligt eraan of de werkgever nalatig is geweest:
art. 7:658 BW schreef: | 1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.
2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. |
Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af. De werkgever is niet verplicht te verlengen, ook niet tijdens ziekte. Als de werkgever aansprakelijk is, kan de financiële schade op hem worden verhaald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Geregistreerde
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 23:15 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord..
Quote: | De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. |
Van opzet of nalatigheid is geen sprake. Ik moet veel lopen op het werk en kan niet een gaan zitten buiten mijn pauzes om. Doordat ik meestal nog iets vooruit moet duwen of trekken, heb ik mijn voeten hiermee overbelast.
Het werk is zoals het is alleen loop ik weer hielspoor op. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 0:07 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu is mijn vraag dat ook, (1) kan ik mijn werkgever hiervoor aansprakelijk stellen? |
Hier heb ik, gezien de aandoening, een hard hoofd in. Raadpleeg een terzake deskundige.
Quote: | Verder heb ik bij deze werkgever een tijdelijk contract wat afloopt in november. (2) Wat als ik na deze periode nog klachten heb en daardoor (nog steeds) in de ziektewet zit/kom?? |
Zoals bonafides als schreef, een tijdelijk contract loopt van rechtswege af. Dit betekent dat het automatisch op de aangegeven datum eindigt. Ben je voordien ziek geworden en dus in de ziektewet terechtgekomen, dan loopt de ziektewet door. Mocht de arts ziektewet niet op z’n plaats vinden, dan zul je in de WW komen. Kom je de WW, dan kun je niet terug naar de ziektewet.
Quote: | Verder ben ik van menig dat, nadat ik me heb ziekgemeld, mijn werkgever mij niet mag korten op mijn salaris en ook niet 2 wachtdagen mag inhouden doordat ik dit door het werk heb opgelopen. (3) Klopt dit??
|
Kun je bewijzen dat je dit door het werk hebt opgelopen? Zo niet, niet zo hoog van de toren blazen. Dit kan alleen maar tegen je werken.
Het beste advies wat ik je kan en wil geven: informeer je goed (b.v. onder andere via Google) over hielspoor en tracht risico op beperkingen in je verdere leven zoveel mogelijk te voorkomen. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 1:00 Onderwerp: |
|
|
Geregistreerde schreef: | Van opzet of nalatigheid is geen sprake. |
Van opzet of bewuste roekeloosheid van jouw kant zal inderdaad geen sprake zijn. Maar de werkgever is pas aansprakelijk als hij nalatig is geweest bij het zo goed mogelijk verzekeren van een veilige werkomgeving. Had jouw werkgever iets moeten doen om het risico op het oplopen van hielspoor te verminderen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Geregistreerde
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 13:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het beste advies wat ik je kan en wil geven: informeer je goed (b.v. onder andere via Google) over hielspoor en tracht risico op beperkingen in je verdere leven zoveel mogelijk te voorkomen. |
Dit heb ik gedaan. Wat denk je waarom ik op deze site zit...Klinkt nou niet echt positief, een hielspoor.
Quote: | Kun je bewijzen dat je dit door het werk hebt opgelopen? Zo niet, niet zo hoog van de toren blazen. Dit kan alleen maar tegen je werken.
|
Ik heb nooit dergelijke klachten gehad en had zelfs nog voordat ik dit werk deed nooit van een hielspoor gehoord. En naar mijn mening zou het niet zo moeten zijn, nu ik een tijdelijk baantje geaccepteerd heb, ik de gevolgen ervan maar op de koop toe moet nemen.
Zowel mij werkgever als ik zijn er niet van bewust geweest dat dit werk een risico op een beroepsziekte met zich meebrengt maar dat doet het dus wel.
Quote: | Had jouw werkgever iets moeten doen om het risico op het oplopen van hielspoor te verminderen? |
Tja...  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 13:48 Onderwerp: |
|
|
Geregistreerde schreef: | bona fides schreef: | Had jouw werkgever iets moeten doen om het risico op het oplopen van hielspoor te verminderen? |
Tja...  |
Dat was niet als flauwe vraag bedoeld of zo, maaar het is waar het om draait. De werkgever is vaak wel, maar niet per definitie aansprakelijk voor aandoeningen die je op het werk oploopt. Als jij bijv. die ene op de 10.000 bent die door normaal werk dat onder normale omstandigheden wordt gedaan last krijgt van hielspoor, dan lijkt de werkgever mij niet aansprakelijk voor die aandoening. In dat geval is de situatie m.i. hetzelfde als wanneer je een medisch probleem had dat je buiten je schuld om in privétijd hebt opgelopen. Op de werkgever rusten dan natuurlijk wel de normale reïntegratieplichten e.d., maar als het contract toch afloopt heeft dat weinig betekenis.
Of jouw werkgever aansprakelijk is of niet kan ik niet beoordelen omdat ik de omstandigheden en de medische achtergrond niet ken. Ik kan je alleen wijzen op de maatstaf van art. 7:658 lid 1 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Geregistreerde
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 14:18 Onderwerp: |
|
|
Ik was er al bang voor ik eigelijk geen poot heb om op te staan, letterlijk en figuurlijk.
Ik zal dan mijn hoop maar gaan vestigen op de steunzolen die ik speciaal heb laten aanmeten.
Overigens heb ik net bij de apotheker een ontstekingsremmer opgehaald die door de huisarts met een injectienaald moet worden ingebracht.
Er zit een naald bij van 10cm lang en 1mm dik want die moet in mn hiel gestoken worden!!! ik ben helemaal
Maar goed, bedankt voor jullie antwoorden.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 18:27 Onderwerp: |
|
|
Geregistreerde schreef: | Ik was er al bang voor ik eigelijk geen poot heb om op te staan, letterlijk en figuurlijk. |
Dat heb ik dus niet gezegd, al zou het wel zo kunnen zijn.
Hielspoor lijkt te kunnen ontstaan bij staande beroepen. Ik heb geen idee of er bijv. richtlijnen bestaan om het ontstaan van hielspoor tegen te gaan. Maar als dat zo is en je werkgever houdt zich daar niet aan, dan zouden er wel eens mogelijkheden kunnen zijn. Ik weet hier zelf veel te weinig van om een oordeel te kunnen vormen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:12 Onderwerp: |
|
|
Over een hielspoor is op internet veel te vinden (Google - hielspoor).
Dit is bijvoorbeeld is het lezen waard.
@Geregistreerde:
Concentreer je nú even op wat je hebt en vooral dat omgang en verloop zo is dat je volledig hersteld.
Ik neem aan dat je nu in de ziektewet zit. Dus wat je inkomen betreft heb je rust. Als het goed is blijf je in de ziektewet tot je weer in staat bent je werk te hervatten. Ben je nog ziek na het aflopen van het contract, dan blijf je in de ziektewet.
Ik zie, afgezien van de medische kant, maar één probleem. Beperkingen en chronische pijn overhouden en, aan de andere kant, hievoor geen erkenning krijgen. Geloof me, ik spreek uit ervaring, dit kan moeilijk worden.
Een dringend advies, nogmaals, informeer je goed en denk mee met de behandelend arts zodat je geen beperkingen en chronische pijn overhoudt. Want, pas dan heb je een probleem.
Heeft de huisarts de injectie met corticosteroide af gegeven?
Viel het mee?
Terzijde, zulke injecties mag je niet te kort achter elkaar krijgen. Je kunt dan allergisch worden voor het middel, met alle gevolgen van dien. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:39 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | @Geregistreerde:
Concentreer je nú even op wat je hebt en vooral dat omgang en verloop zo is dat je volledig hersteld. |
Met alle respect, maar Geregistreerde zit hier voor een juridische kijk op zijn situatie. Het lijkt me niet erg zinvol om hem dan te vertellen dat hij eerst moet herstellen. Adressen voor informatie en advies over herstel en behandeling heeft Geregistreerde ongetwijfeld al. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 20 aug 2008 22:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Met alle respect, maar Geregistreerde zit hier voor een juridische kijk op zijn situatie. Het lijkt me niet erg zinvol om hem dan te vertellen dat hij eerst moet herstellen. Adressen voor informatie en advies over herstel en behandeling heeft Geregistreerde ongetwijfeld al. |
Het kan zeker zinvol zijn om naast juridische ook bruikbare adviezen te geven.  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: do 21 aug 2008 10:14 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: |
Het kan zeker zinvol zijn om naast juridische ook bruikbare adviezen te geven.  |
Deze opmerking impliceert dat juridische advies niet bruikbaar is  |
|
|
|
 |
|