|
Auteur |
Bericht |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 jul 2008 22:41 Onderwerp: |
|
|
Voor wat betreft het gedane verzoek aan de politie met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur:
Als ik het goed begrijp kun je zo'n verzoek met beroep op WOvB enkel doen bij instanties waarbij dat kan. Ik neem aan dat de politie daaronder valt maar weet dat niet zeker.
Ten tweede heb ik begrepen dat zo'n verzoek alleen kans van slagen heeft bij de instantie die het document daadwerkelijk in bezit of tot haar beschikking heeft. Nu de politie zegt niet over dat document te beschikken, weet ik niet of mijn verzoek met beroep op WOvB kans van slagen heeft.
Vervelende is dat ik nu van alle overheidsinstanties en de rollentestbankfabrikant het bericht heb gekregen dat zij mij niet verder kunnen helpen en dat ik volgens hen bij de lokale politie moet zijn. Mijn enige kans om dat document (al dan niet in (gedeeltelijke) kopie) te bemachtigen is dus als de politie Groningen dat aan mij verstrekt. Maar die stelt dat zij het document niet heeft en dat zij het niet willen opvragen elders.
Is er iemand die hier iets over weet of een idee heeft wat ik kan verwachten? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 15:37 Onderwerp: |
|
|
Vandaag kreeg ik antwoord van de politie Groningen op mijn verzoek gedaan op grond van de wet WOB.
Zoals er al wat aan zat te komen, stellen ze dat ze de genoemde handleiding niet kunnen verstrekken omdat 'ie niet in hun bezit is zodat mijn verzoek daarop afketst.
Het lullige is dat ik alle overheidsinstanties die erover zouden kunnen gaan, heb gemaild en ze zeggen geen van allen over de handleiding te beschikken en stuurden mij uiteindelijk allemaal door naar de politie Groningen die nu dus zegt dat ze die handleiding niet meer hebben omdat de bewuste rollentestbank daar niet meer in gebruik is. Dat was nog wel zo medio augustus 2006 toen ik met mijn brommer in Groningen op de rollentestbank moest.
De zaak hierover komt 22 augustus a.s. voor (ik ben van mening dat de meting niet correct is uitgevoerd) en ik kan mij nu niet goed verdedigen. Wel recht op een goede verdediging hebben maar het niet kunnen verzilveren. Weinig equality of arms tot nu toe.
Lichtpuntje is dat op het politieforum.nl een Groninger agent voor mij heeft geïnformeerd en mij meedeelde dat de meting met de voeten van de grond diende te geschieden met de rollentestbank in kwestie waarmee hij mij gelijk geeft en zijn Groninger collega (die getuigde in mijn zaak) tegenspreekt.
Maar van hoeveel waarde dat is.. ?
Ter afsluiting van de brief van de politie gaven zij mij nog de tip om het voormalig Politie Verkeersinstituut aan te schrijven met het verzoek..
enfin, ik zal dat maar doen dan  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 17:32 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Vandaag kreeg ik antwoord van de politie Groningen op mijn verzoek gedaan op grond van de wet WOB.
Zoals er al wat aan zat te komen, stellen ze dat ze de genoemde handleiding niet kunnen verstrekken omdat 'ie niet in hun bezit is zodat mijn verzoek daarop afketst. |
Hebben ze gepoogd de handleiding in hun bezit te krijgen? Hebben ze Sneep gevraagd of zij deze handleiding nog in hun bezit hadden en of zij hiervan alsnog een exemplaar konden krijgen?
Quote: | Maar van hoeveel waarde dat is.. ? |
Ik denk van geen enkele.
Quote: | Ter afsluiting van de brief van de politie gaven zij mij nog de tip om het voormalig Politie Verkeersinstituut aan te schrijven met het verzoek..
enfin, ik zal dat maar doen dan  |
Henk, laat het hierna maar rusten. Je hebt geweldig je best gedaan, maar het schip kan niet vlot getrokken worden. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 19:34 Onderwerp: |
|
|
Ongelooflijk zeg, schoolvoorbeeld 'van het kastje naar de muur'.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 jul 2008 22:00 Onderwerp: |
|
|
Ben ik benieuwd hoe de politie gaat bewijzen dat ze wel de juiste procedure gevolgd hebben .
Verder heeft die mededeling van die agent op dat forum weldegelijk waarde, misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen om de rechter te overtuigen/laten twijfelen. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: ma 28 jul 2008 2:04 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: |
Henk, laat het hierna maar rusten. Je hebt geweldig je best gedaan, maar het schip kan niet vlot getrokken worden. |
Ach in een dwarsstraat kom je de leukste dingen tegen
De zitting is op 22 augustus a.s. en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik gewoon 'meedoe' en me aan procedures houd. Tegen de tijd dat de zitting nadert danwel op de zitting zelf, kan ik ook een verzoek richten aan het Hof Leeuwarden om de behandeling uit te stellen om mij in de gelegenheid te stellen de handleiding te bemachtigen teneinde mijn verdediging goed te kunnen voorbereiden. Dat schijnt een recht te zijn.
Ik maak me niet zoveel zorgen en probeer zoveel mogelijk de overheidsinstanties op te laten lossen wat andere overheidsinstanties creëren.
Op het politieforum kwam ook een reactie dat in Drenthe nog met de Sneep gewerkt wordt (maar het kan zijn dat dat om een nieuw type Sneep gaat) en dat ik ook de verkeersdienst Assen zou kunnen benaderen met het verzoek om de handleiding.
Ik heb de politie Assen gemaild met het verzoek. Ik ben benieuwd.
Twee weken geleden heb ik ook gemaild naar het Hof Leeuwarden dat de A-G dezelfde handleiding als ik zoek, zou opvragen en dat hij die inmiddels waarschijnlijk in zijn bezit heeft. Of ik die in afschrift toegestuurd zou kunnen krijgen.. Heb ik nog geen reactie op mogen vernemen helaas.
De tip die ik van de politie Groningen ontving om het verzoek maar te richten aan het Politie Verkeersinstituut was overigens een tip van mij aan hen waar zij de handleiding zouden kunnen bemachtigen..
De A-G meldde namelijk op de vorige zitting dat hij daar de betreffende handleiding op zou gaan vragen..
Enfin, morgen schrijf ik een brief aan het Politie Verkeersinstituut.
JetKroket schreef: |
Hebben ze gepoogd de handleiding in hun bezit te krijgen? Hebben ze Sneep gevraagd of zij deze handleiding nog in hun bezit hadden en of zij hiervan alsnog een exemplaar konden krijgen? |
Hmm, geen idee. Maar het lijkt er niet op want ze sturen mij door naar een andere instantie
Freak schreef: | Ben ik benieuwd hoe de politie gaat bewijzen dat ze wel de juiste procedure gevolgd hebben .
|
Daar ben ik ook benieuwd naar, nja eigenlijk moet Justitie iets aantonen / aannemelijk maken en de politie zelf niet (op dit moment is de politie naar het schijnt slechts een hulpmiddel voor Justitie). Op het politieforum zijn er overigens meer topics over waarin agenten zeggen dat de meting diende te geschieden met de voeten van de grond (Zie bijv. link op 1e pagina van dit topic)
Freak schreef: |
Verder heeft die mededeling van die agent op dat forum weldegelijk waarde, misschien niet veel, maar alle kleine beetjes helpen om de rechter te overtuigen/laten twijfelen. |
Zeker heeft die mededeling waarde want net als de agent die getuigde in mijn zaak is deze agent een opsporingsambtenaar.
En opsporingsambtenaren kunnen beter waarnemen dan normale burgers, zo staat het in de wet tenminste. Daardoor is het zo dat simpelgezegd het woord van een opsporingsambtenaar van meer waarde is dan het woord van een burger.
Twee opsporingsambtenaren die elkaar tegenspreken is dus wat anders dan een burger die een opsporingsambtenaar tegenspreekt.. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: ma 28 jul 2008 21:53 Onderwerp: |
|
|
Vandaag antwoord van de politie Assen: 'we sturen uw verzoek door naar de afdeling verkeer'.
Een uurtje later een mail van die afdeling:
'Geachte heer van Dijk.
Naar aanleiding van uw verzoek mail ik U hierbij de handleiding voor het
gebruik van de Sneep-rollenbank.
Met vriendelijke groet
X. Xxxxx
Verkeersadviseur politie Drenthe'
Tsja ik was helemaal verrast!
Helaas ging het niet om de handleiding maar om een interne memo aan de Chefs Basiseenheden en de unitchef Verkeer waar net niet in staat wat ik wil zien.
Morgen maar weer ff terugmailen met een herhaald verzoek (onder dankbetuigingen)  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 jul 2008 23:21 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Helaas ging het niet om de handleiding maar om een interne memo aan de Chefs Basiseenheden en de unitchef Verkeer waar net niet in staat wat ik wil zien.
Morgen maar weer ff terugmailen met een herhaald verzoek (onder dankbetuigingen)  |
Nu ben ik helemaal benieuwd wat daarin stond  |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 29 jul 2008 0:52 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: |
Nu ben ik helemaal benieuwd wat daarin stond  |
U vraagt, wij draaien
'Geachte Collegae,
Ingaande 1 januari 2007 is er een nieuwe aanwijzing van het College van PG’s van toepassing, aangaande de werkwijze m.b.t.
het overschrijden van de maximum constructiesnelheid van snor en bromfietsen.
Er zijn 2 type bromfietsen toegestaan t.w.:
A: gekentekende snorfiets, voorzien van blauwe kentekenplaat, maximum snelheid 25 km/uur +
5 km = 30 km/uur
B: gekentekende bromfiets, voorzien van gele kentekenplaat, maximum snelheid 45/uur + 5 km
= 50 km/uur
Het controleren van de snelheid op de rollenbank van het merk Sneep dient als volgt te geschieden:
bandenspanning 1.5 bar in achterband
tijdens controle dient een persoon van . 75 kg op de bromfiets plaats te nemen
vaststellen beboetbare snelheid volgens de Sneep-bromfietstabel.
NB: Als bijzonderheid bij de Sneep-bank dient eerst standaard de snelheid met 6 km verlaagd
te worden en vervolgens een correctie naar beneden van 5 t/m 10 km, afhankelijk van
de vastgestelde snelheid. Dit alles is in de tabel verwerkt.
Door alle deze correctie’san er pas verbaliserend opgetreden worden bij
- snorfiets 45 km/uur
- bromfiets 66 km/uur
Mulder/Strafrechtfeiten.
T/m 30 km/uur = Mulderfeit. (volgens Sneep tabel)
> 30 km/uur = Strafrechtfeit ( volgens Sneep tabel)
Indien Strafrechtfeit altijd een mutatie in BPS opmaken i.v.m. mogelijke recidive.
Inbeslagname + brief
Bij een verdachte, die binnen een periode van 2 jaar voor de 3e keer betrapt wordt met een bromfiets, waarvan de constructiesnelheid >30 km wordt overschreden, kan het voertuig in opdracht van de OvJ inbeslaggenomen worden.
Voorwaarde hierbij is, dat de verdachte bij de 1e overtreding een brief thuis gestuurd krijgt, waarin dit beleid wordt uiteengezet. In deze gevallen dient er dan ook een mutatie in BPS gemaakt te worden met invoer van de VE naam en daaraan gekoppeld een brief ( formulierfunctie: 153), die naar het woonadres van de Verdachte moet worden gestuurd. Voordat tot i.b.n. wordt overgegaan is overleg met de OvJ noodzakelijk. Bij i.b.n. de dagwaarde van het voertuig op het beslagformulier vermelden.
Dus bij een overtreding van > 30 km/uur altijd een mutatie in BPS maken, zodat bij een nieuwe overtreding de betrokkene nagetrokken kan worden of hij al eerder voor dit feit is verbaliseert.
De waarde van de bromfiets dient te worden geschat en op het formulier i.b.n. vermeld te worden.
Onderzoek cilinderinhoud:
In principe wordt er niet meer gesleuteld.
Snelheidsbegrenzer:
Bromfietsen mogen niet voorzien zijn van een voorziening, waarmee de snelheid kan worden begrensd. Wordt een dergelijk apparaat aangetroffen, dan zijn er 2 mogelijkheden:
a.apparaat kan binnen 24 uur gedemonteerd worden, dan alleen begrenzer i.b.n.
b.apparaat kan niet binnen 24 uur gedemonteerd worden, dan gehele voertuig i.b.n. en de snelheidsbegrenzer z.s.m. demonteren.
Na demontage voertuig op rollenbank plaatsen en constructiesnelheid bepalen. Indien het toegelaten maximum wordt overschreden, dan 2 bonnen uitschrijven, 1 voor de snelheidsbegrenzer (feitcode: N084) en 1 voor overschrijding constructiesnelheid.
Invorderen kentekenbewijs:
Bij snor/bromfietsen, die een constructiesnelheid behalen dat onder strafrecht valt ( overschrijding > 30 km) en die niet i.b.n. zijn moet kentekenbewijs deel 1A ingenomen worden. Hierop is de zgn. 4-weken regeling van toepassing. D.w.z. dat de eigenaar 4 weken de tijd heeft om het voertuig ter herkeuring bij de politie aan te bieden. Uiteraard moet het voertuig dan weer aan de wettelijke eisen voldoen om het kentekenbewijs terug te geven.
Wordt het voertuig niet binnen deze 4 weken ter herkeuring aangeboden, dan het kentekenbewijs met opgaaf van reden verzenden naar de RDW (BPS-formulier 132)
Aantreffen niet gekentekende bromfiets.
Verbaliseren voor feitcode: K026aa (€ 160) en verder laten rijden.
Indien met VIN-code is “gerommeld”, dan het voertuig i.b.n. en overleggen met justitie.
X. Xxxxxx.
Laatste wijziging d.d. 8 april 2008' _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 12 aug 2008 11:34 Onderwerp: |
|
|
De gekste dingen maak je mee!
De verkeersdienst van de politie Assen stuurde mij per omgaande met de post een verkorte handleiding van de Sneep!
En tegelijkertijd arriveerde met dezelfde post een uitgebreidere handleiding van de Sneep vanuit het Hof Leeuwarden!
Beide van het type Sneep waar het om gaat ook nog!
En in beide staat duidelijk dat de meting dient te geschieden met beide voeten op de voetsteunen van de brommer en dus niet op de grond.
De meting is dus ongeldig. Eén zaak gewonnen!
De andere gaat over het 'verbogen' verzekeringsplaatje.
Voor 22 augustus a.s. is ditmaal voor beide zaken een getuige opgeroepen, dezelfde als vorige keer. Ik ben benieuwd wat daar de bedoeling van kan zijn. We zullen zien  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 12 aug 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
HenkR, je bent in een dwarsstraat geweest!
Succes de 22ste. Ik duim voor je.  _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 9:51 Onderwerp: |
|
|
Thnx
In dwarsstraten begeef ik mij graag trouwens
Het verloop zal ik melden. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 0:13 Onderwerp: |
|
|
Proost!
Verdiend en zonder omhaal ( ) gewonnen!
De 'meetresultaten waren onbetrouwbaar'.
Voor het andere feit (het omgebogen verzekeringsplaatje / bemoeilijking afleesbaarheid ervan) ben ik slechts voorwaardelijk veroordeeld met een proeftijd van 1 jaar.
Toen ik over een reiskostenvergoeding begon, glom er een glimlach om de mond van de A-G die daarbij mompelde dat er geen volledige vrijspraak was gevolgd. De rechter zei daarop dat de rollerbankzaak de hoofdzaak was en de andere enkel 'meereisde'..
De rechter leek een onkostenvergoeding voor het 3 keer op en neer reizen naar 't Hof en eventuele loonderving op z'n plaats te vinden; ik mocht van hem binnen drie maanden een declaratieverzoek bij de griffie indienen maar hij wilde niets beloven..
Toch ben ik niet tevreden ik kan op dit moment het betreffende artikel niet weer vinden maar volgens mij was een van de bestanddelen van de delictsomschrijving behorende bij het omgebogen verzekeringsplaatje (voorloper van kentekenplaat op bromfietsen) de opzet. Ik heb nog gemeld dat er geen opzet in het spel was en hoe het ombuigen was ontstaan maar het mocht niet baten.
Cassatie is niet aan de orde doordat het bedrag (60 eu) daar te laag voor is..
Ik doe iig binnenkort een poging de verkorte handleidingen van de rollerbank in te scannen en aan dit topic toe te voegen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|