Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugbetaling studiekosten bij geen contract verlenging
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RbN

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 10:38    Onderwerp: Terugbetaling studiekosten bij geen contract verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Mensen,

IK heb zojuist te horen gekregen dat mijn contract dat per 1 oktober 2008 afloopt niet wordt verlengt. Dien ik dan de gemaakte studiekosten alsnog terug te betalen, ik dacht het niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 11:04    Onderwerp: Re: Terugbetaling studiekosten bij geen contract verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

RbN schreef:
Beste Mensen,

IK heb zojuist te horen gekregen dat mijn contract dat per 1 oktober 2008 afloopt niet wordt verlengt. Dien ik dan de gemaakte studiekosten alsnog terug te betalen, ik dacht het niet?

Op grond waarvan dient u deze kosten te betalen? Kunt u de exacte tekst daarvan weergeven?
Bekijk de homepage
RbN

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Werknemer is ervan op de hoogte dat bij verbreking van het dienstverband de medewerker de hem vergoede
studiekosten moet restitueren welke door de ....... zijn vergoed voorafgaand aan de verbreking van het dienstverband.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RbN schreef:
Werknemer is ervan op de hoogte dat bij verbreking van het dienstverband de medewerker de hem vergoede
studiekosten moet restitueren welke door de ....... zijn vergoed voorafgaand aan de verbreking van het dienstverband.

Hoewel 'verbreking' niet direct een juridische term is, zou ik het standpunt kunnen verdedigen dat het niet opnieuw aanbieden van een arbeidsovereenkomst na afloop van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet kwalificeert als 'verbreken'.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De reden dat men het contract niet verlengt lijkt me in deze zaak ook een rol te spelen.

In HR 10 juni 1983, NJ 1983, 796:
Quote:
Ook zal bij een dergelijke regeling de werkgever onder omstandigheden in strijd met de goede trouw handelen, als hij de werknemer op grond van de getroffen regeling aan terugbetaling van ontvangen loonbedragen houdt, wanneer hij zelf het initiatief tot beeindiging van de dienstbetrekking van de werknemer heeft genomen.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel dat ik het moet terugbetalen;

Kunnen ze in 1x een bedrag van € 2000,-- terugvorderen?
Wat als dit bedrag niet volledig op mijn loon ingehouden kan worden?
Wat als je dit niet in 1x terug kan betalen?

Ik acht nemend dat ik 20 jaar ben.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt dus een contract voor bepaalde tijd en dat loopt per 1 oktober af, en wordt niet verlengd?
Wat is de reden daarvan? En om wat voor studiekosten gaat het? Heb je een (dure) cursus gevolgd waarvan je het papiertje weer mee kan nemen in een volgend dienstverband, of betreft het bijvoorbeeld een inwerkcursus?
Verder is het van belang waar die €2000,- vandaan komt, of dit werkelijk de kosten zijn die zijn gemaakt door het bedrijf.
RbN

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey ik had inderdaad een contract voor bepaalde tijd(1 jaar) wat afloopt per 1 oktober 2008. Dit wordt niet verlengd, de rede is mij nog onduidelijk. Denk dat het onder andere te maken heeft met, dat ik weinig interesse toon voor het vak(ben er ook echt op uitgekeken) en net doe of het mij niet zo interesseert, tevens kom is nog wel is te laat. Dit klopt ook allemaal wel, ik heb het hier ook wel gezien na 1,5 jaar. Zijn ook loze beloftes gemaakt (dit moeten we even buitenwegen laten).

Het bedrag van € 2000,-- zoveel heeft mijn cursus gekost, wat het bedrijf heeft overgemaakt naar de cursus-aanbieder. Dit betrof wel een cursus waar ik iets aan zou hebben in mijn volgend dienstverband, heb echter neit mijn papiertje gehaald.

Tevens heb ik nog een basiscursus gevolgd, het bedrijf had aangegeven dat dit wel handig zou zijn als voorgaande cursus op de andere. Kon dit ook eigenlijk niet weigeren aangezien dat niet gemotiveerd over zou komen. Kosten van deze cursus bedroegen ong € 500,--
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RbN schreef:
Hey ik had inderdaad een contract voor bepaalde tijd(1 jaar) wat afloopt per 1 oktober 2008. Dit wordt niet verlengd, de rede is mij nog onduidelijk. Denk dat het onder andere te maken heeft met, dat ik weinig interesse toon voor het vak(ben er ook echt op uitgekeken) en net doe of het mij niet zo interesseert, tevens kom is nog wel is te laat. Dit klopt ook allemaal wel, ik heb het hier ook wel gezien na 1,5 jaar. Zijn ook loze beloftes gemaakt (dit moeten we even buitenwegen laten).

In dat geval kan het bedrijf m.i. niet de studiekosten op jou verhalen.
Bij niet verlenging van een contract voor bepaalde tijd zou het bijzonder onbillijk zijn om vervolgens wel een dikke rekening te sturen voor studiekosten.
Het is wat anders als de werknemer zelf ontslag neemt, dan wel het contract niet wilt voortzetten. Of als je bijzonder nare dingen zou hebben gedaan op je werk. Nu dit allemaal niet het geval lijkt te zijn kan de werkgever niet èn je contract niet verlengen, èn je de rekening sturen voor studiekosten (wegens niet verlenging contract!).

Hebben ze aangegeven dat wel te zullen doen, of was je vraag meer uit voorzorg?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je werkgever niet met een dossier of op een andere manier kan aantonen dat jij het er zelf naar hebt gemaakt of erom hebt gevraagd dat je contract niet wordt verlengd, dan denk ik niet dat je werkgever je aan de terugbetalingsregeling kan houden.

Voor de volledigheid nog eens de voorwaarden die de HR in NJ 1983, 796 stelt aan een terugbetalingsregeling. Zo'n regeling is toegestaan als zij:
HR schreef:
a. de tijdsspanne vaststelt gedurende welke de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de werknemer tijdens diens studiewerkzaamheden verworven kennis en vaardigheden,

b. bepaalt dat de werknemer, indien de dienstbetrekking tijdens of onmiddellijk na afloop van de studieperiode eindigt, het loon over die periode aan de werkgever zal moeten terugbetalen en

c. deze terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de dienstbetrekking gedurende de onder a. bedoelde tijdsspanne.

Een dergelijke regeling komt er immers op neer dat het bedrag aan loon dat de werknemer uiteindelijk over de studieperiode geacht zal worden te hebben verdiend, in evenredigheid staat tot de duur van het dienstverband na afloop van de studie, in welke periode de studiewerkzaamheden van de werknemer pas mede ten bate van de werkgever hebben kunnen strekken.

De HR ziet het dus als terugbetaling van het tijdens de studieperiode genoten loon. Vandaar:
Quote:
Wel kunnen bijzondere wettelijke bepalingen zoals die van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, aan een dergelijke financiele regeling tussen pp. wettelijke grenzen stellen.

Als de studieperiode bijv. 3 maanden heeft geduurd, en per maand lag het loon 200 euro boven het minimumloon, dan kan niet meer dan 600 euro worden teruggevorderd. Althans, zo lees ik het. (Het zou strikt genomen betekenen dat alleen kan worden gekort op het loon over de arbeidsuren die aan de studie zijn besteed. Als ik het inderdaad zo mag lezen, is de volgende vraag of het minimumloon per maand of per gewerkt uur moet worden gerespecteerd.)

In ieder geval gaat het om negatief loon, d.w.z. het is aftrekbaar voor de belasting.

De HR overweegt verder:
Quote:
Bovendien zal, wil een zodanige regeling - zoals in het onderhavige geval - bij beeindiging van de dienstbetrekking binnen een bepaalde tijd na afloop van de studie een verplichting tot terugbetaling van de reeds gedurende de studieperiode ontvangen loonbedragen meebrengen, deze voor de werknemer zo ernstige consequentie duidelijk aan hem moeten zijn uiteengezet.

en reeds aangehaald:
Quote:
Ook zal bij een dergelijke regeling de werkgever onder omstandigheden in strijd met de goede trouw handelen, als hij de werknemer op grond van de getroffen regeling aan terugbetaling van ontvangen loonbedragen houdt, wanneer hij zelf het initiatief tot beeindiging van de dienstbetrekking van de werknemer heeft genomen.

edit: zie ook hier.

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
RbN schreef:

In dat geval kan het bedrijf m.i. niet de studiekosten op jou verhalen.
Bij niet verlenging van een contract voor bepaalde tijd zou het bijzonder onbillijk zijn om vervolgens wel een dikke rekening te sturen voor studiekosten.
Het is wat anders als de werknemer zelf ontslag neemt, dan wel het contract niet wilt voortzetten. Of als je bijzonder nare dingen zou hebben gedaan op je werk. Nu dit allemaal niet het geval lijkt te zijn kan de werkgever niet èn je contract niet verlengen, èn je de rekening sturen voor studiekosten (wegens niet verlenging contract!).

Hebben ze aangegeven dat wel te zullen doen, of was je vraag meer uit voorzorg?

Meer uit voorzorg, aangezien ik op een accountantskantoor werk zullen ze mij wel proberen kaal te plukken! Dat ik niet straks ontiechelijk veel terug moet betalen.
RbN

BerichtGeplaatst: ma 04 aug 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je werkgever niet met een dossier of op een andere manier kan aantonen dat jij het er zelf naar hebt gemaakt of erom hebt gevraagd dat je contract niet wordt verlengd, dan denk ik niet dat je werkgever je aan de terugbetalingsregeling kan houden.

Voor de volledigheid nog eens de voorwaarden die de HR in NJ 1983, 796 stelt aan een terugbetalingsregeling. Zo'n regeling is toegestaan als zij:
HR schreef:
a. de tijdsspanne vaststelt gedurende welke de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de werknemer tijdens diens studiewerkzaamheden verworven kennis en vaardigheden,

b. bepaalt dat de werknemer, indien de dienstbetrekking tijdens of onmiddellijk na afloop van de studieperiode eindigt, het loon over die periode aan de werkgever zal moeten terugbetalen en

c. deze terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de dienstbetrekking gedurende de onder a. bedoelde tijdsspanne.

Een dergelijke regeling komt er immers op neer dat het bedrag aan loon dat de werknemer uiteindelijk over de studieperiode geacht zal worden te hebben verdiend, in evenredigheid staat tot de duur van het dienstverband na afloop van de studie, in welke periode de studiewerkzaamheden van de werknemer pas mede ten bate van de werkgever hebben kunnen strekken.

De HR ziet het dus als terugbetaling van het tijdens de studieperiode genoten loon. Vandaar:
Quote:
Wel kunnen bijzondere wettelijke bepalingen zoals die van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, aan een dergelijke financiele regeling tussen pp. wettelijke grenzen stellen.

Als de studieperiode bijv. 3 maanden heeft geduurd, en per maand lag het loon 200 euro boven het minimumloon, dan kan niet meer dan 600 euro worden teruggevorderd. Althans, zo lees ik het. (Het zou strikt genomen betekenen dat alleen kan worden gekort op het loon over de arbeidsuren die aan de studie zijn besteed. Als ik het inderdaad zo mag lezen, is de volgende vraag of het minimumloon per maand of per gewerkt uur moet worden gerespecteerd.)

In ieder geval gaat het om negatief loon, d.w.z. het is aftrekbaar voor de belasting.

De HR overweegt verder:
Quote:
Bovendien zal, wil een zodanige regeling - zoals in het onderhavige geval - bij beeindiging van de dienstbetrekking binnen een bepaalde tijd na afloop van de studie een verplichting tot terugbetaling van de reeds gedurende de studieperiode ontvangen loonbedragen meebrengen, deze voor de werknemer zo ernstige consequentie duidelijk aan hem moeten zijn uiteengezet.

en reeds aangehaald:
Quote:

edit: zie ook hier.

Zeer bedankt voor de tijd en moeite die julli hier in steken!! Ik zal dit als ik thuis ben nog is op mijn gemak doorlezen!
RbN

BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ja hoor, ik dien een bedrag van € 4000,-- terug te betalen, bij een genoten loon van € 1000,-- netto per maand. Ook dien ik studieuren en vergoedde trein kaartjes terug te betalen. 50% van de studieuren was altijd voor eigen rekening en 50% van het bedrijf, nu moet ik de rest ook terugbetalen.

Is dit allemaal normaal? En zo ja, als ik dit niet kan betalen?

P.s. ik heb zelf aangegeven dat ik uitdienst wil treden, maar ook nooit een contract verlenging aangeboden gekregen, heb zelf ook geen ontslag brief ingediend, contract loopt af 30 sept 2008 (weet neit of dit nog van enig gebruik is).

Graag hoor ik zsm van jullie, aangezien ik het erover moet hebben.

groetjes
bona fides

BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het verband tussen die treinkaartjes en de genoten opleiding?

Of het gevraagde bedrag normaal is kan ik zo niet zeggen. Wat de voorwaarden zijn om studiekosten te kunnen terugvorderen heb ik hierboven al opgeschreven. Ik raad je aan om dat bericht nauwkeurig te lezen en naar aanleiding daarvan vragen te stellen (en de relevante gegevens te geven).
Moderator

BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever kan - in het kader van een opleidingsclausule - enkel de werkelijk gemaakte kosten in aan de werknemer in rekening brengen.

Desgewenst zal de werkgever de kosten ook moeten staven met nota's van de opleider.

De tijd die in een opleiding is geïnvesteerd kan zeker niet op de werknemer worden verhaald.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds