Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 17:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom ipv buiten.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardA

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 0:30    Onderwerp: Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom ipv buiten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bekeurd voor een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom: dit staat op het transactievoorstel van justitie. Maar ik ben zeker weten buiten de bebouwde kom 'gelasert' en staande gehouden.

Hoe kan ik bezwaar maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een transactievoorstel hebt gekregen kun je niet in bezwaar (en ook niet in administratief beroep, wat het geval zou zijn als je een administratieve beschikking zou hebben gehad). Je bent niet verplicht om op het transactievoorstel in te gaan, en kunt wachten tot je wordt gedagvaard. Als je een zitting bij de strafrechter wilt voorkomen is het echter handiger om contact op te nemen met de officier van justitie.

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als je een transactievoorstel hebt gekregen kun je niet in bezwaar (en ook niet in administratief beroep, wat het geval zou zijn als je een administratieve beschikking zou hebben gehad). Je bent niet verplicht om op het transactievoorstel in te gaan, en kunt wachten tot je wordt gedagvaard. Als je een zitting bij de strafrechter wilt voorkomen is het echter handiger om contact op te nemen met de officier van justitie.

ah oke, ik las ook al dat de 'wet van mulder' tot 30 km/h te hard geldt. Dus ik moet we voor het betalen en voor het verstrijken van de betaaltermijn wenden naar de officier van justitie? En in hoeverre is het mijn plicht om te bewijzen dat het om een weg buiten de bebouwde kom gaat?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat het je erom gaat dat op dezelfde snelheidsovertreding begaan buiten de bebouwde kom een lagere boete staat.

Het gaat er nu eerst om of je de OvJ ervan kunt overtuigen dat de overtreding buiten de bebouwde kom heeft plaatsgevonden zodat hij een lager transactievoorstel doet. In principe is de OvJ vrij om zelf te bepalen of hij je gelooft of niet. Als je het kunt bewijzen maak je natuurlijk wel meer kans, maar de OvJ hoeft niet als een rechter tegen de zaak aan te kijken.

Gelooft de OvJ je niet en komt de zaak voor de rechter, dan zal de OvJ moeten bewijzen dat je de overtreding hebt begaan, en in de bebouwde kom. Daarvoor zal de OvJ normaal gesproken het proces-verbaal gebruiken. Jij zult dan aannemelijk moeten maken dat het proces-verbaal niet klopt (bijv. met tegenbewijs), of dat er niet uit valt af te leiden dat het feit binnen de bebouwde kom is begaan. Slaag je daarin, dan zul je (tenzij de OvJ onhandig is) normaal gesproken wel de boete voor buiten de bebouwde kom moeten betalen.

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke. Maar is het geen vormfout waardoor het voorstel nietig wordt verklaard ( daarvoor gelden dezelfde regels als bij een dagvaarding toch?)
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 jul 2008 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RichardA schreef:
Oke. Maar is het geen vormfout waardoor het voorstel nietig wordt verklaard ( daarvoor gelden dezelfde regels als bij een dagvaarding toch?)

Als u de officier hierop wijst (per brief of fax, eventueel met vooroverleg per telefoon), dan zult u van de officier een nieuw aangepast voorstel krijgen.

Van 'nietigheid' is geen sprake.
Bekijk de homepage
RichardA

BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke. ik heb inmiddels contact gehad met de instantie die het feit heeft omschreven(regio politie) en die hebben een bekeuring liggen waarom duidelijk staat binnen bebouwde kom; zij kunnen hem dus niet aanpassen.

Ik heb ook inmeddels een kaart van de gemeente gehad waarop een duidelijke grens loopt van de bebouwde kom, en waarop duidelijk te zien is dat de bewuste weg buiten de bebwoude kom valt.

De vrouw van de politite raadde mij aan om niet te betalen en voor te laten komen, maar eigenlijk heb ik daar geen zin in. Ze raadde me niet aan om een brief te sturen naar de officier van justitie.

Wat zal ik doen? En als je voor komt krijg je toch een aantekening op je strafblad? Of is dit een fabel? Heeft het verdere gevolgen?
RonnyJ

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een strafrechtelijke veroordeling levert 'een strafblad' op. Niet alleen het voorkomen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik vermoed dat een veroordeling wel vrij waarschijnlijk is. Misschien niet voor te hard rijden binnen de bebouwde kom, maar dan wel voor te hard rijden buiten de bebouwde kom. Hoewel, misschien zou dat er een Mulderfeit van maken zodat het administratief moet worden afgehandeld.

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan niet strafrechtelijk worden veroordeelt voor een feit welke jou niet tenlaste is gelegd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Je kan niet strafrechtelijk worden veroordeelt voor een feit welke jou niet tenlaste is gelegd.

Daarom kan de OvJ de tenlastelegging wijzigen. Vrijwel onbeperkt gedurende de procedure, binnen de grenzen van hetzelfde feit (art. 68 Sr).

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar ik vermoed dat een veroordeling wel vrij waarschijnlijk is. Misschien niet voor te hard rijden binnen de bebouwde kom, maar dan wel voor te hard rijden buiten de bebouwde kom. Hoewel, misschien zou dat er een Mulderfeit van maken zodat het administratief moet worden afgehandeld.

Nee het is enkel een mulderfeit tot 30 km/h binnen en buiten bebouwde kom en tot 40 km/h te hard op snelweg.

Maar dus als ik het goed begrijp is het waarschijnlijk dat als ik het voor laat komen dat ik wordt veroordeeld voor het te harden rijden buiten de bebouwde kom en dus een aantekening om mijn strafblad krijg, maar als ik nu het transactievoorstel betaal de zaak is afgedaan?

Ik voel me dan best benadeeld. En ja, ik heb het zelf gedaan, ik weet dat ik fout was, maar goed dat is natuurlijk geen reden voor hen om fouten te mogen maken. ( Voor mij heeft het consequenties om die fout te 'herstellen'!)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RichardA schreef:
Nee het is enkel een mulderfeit tot 30 km/h binnen en buiten bebouwde kom en tot 40 km/h te hard op snelweg.

Dank voor het uitzoeken Wink

Quote:
Maar dus als ik het goed begrijp is het waarschijnlijk dat als ik het voor laat komen dat ik wordt veroordeeld voor het te harden rijden buiten de bebouwde kom en dus een aantekening om mijn strafblad krijg, maar als ik nu het transactievoorstel betaal de zaak is afgedaan?

Als je het laat voorkomen lijkt de kans mij inderdaad erg groot dat je wel veroordeeld gaat worden, zelfs wanneer je kunt aantonen dat het feit niet binnen maar buiten de bebouwde kom is begaan. Zodra de OvJ beseft dat hij ernaast zit, kan hij de tenlastelegging wijzigen. Of hij zou voor alle zekerheid zelfs beide feiten ten laste kunnen leggen, dan kan de rechter zelf kiezen wat hij denkt dat er is gebeurd.

Echter, ook als je ingaat op het transactievoorstel zal dat volgens mij een aantekening opleveren in je justitiële documentatie (je "strafblad"). Verder hoeft het geen ramp te zijn als je justitiële documentatie niet helemaal leeg is. Denk je binnen de komende 4 jaar een VOG (verklaring omtrent het gedrag) nodig te hebben, dan is het misschien beter om in je documentatie een transactie ipv een veroordeling te hebben staan, maar uiteindelijk verandert de manier van afdoening niets aan de ernst van het begane feit. Ik denk dat een eenmalige snelheidsovertreding niet snel zal leiden tot weigering van een VOG, of je de strafvervolging nu hebt afgekocht door op een transactievoorstel in te gaan of niet.

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
RonnyJ schreef:

Daarom kan de OvJ de tenlastelegging wijzigen. Vrijwel onbeperkt gedurende de procedure, binnen de grenzen van hetzelfde feit (art. 68 Sr).

Dat kan hij niet. Ik begrijp niet dat je zoiets uit het ne bis in idem beginsel (art. 68 Sr) wilt lezen.
Indien het gaat om hetzelfde feit, kan de OvJ dit aan de rechtbank verzoeken (art. 313 Sr).

Dan is het dus nog altijd de vraag of de OvJ dit zou en en of de rechtbank dit verzoek toewijst.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 313 Sv en sla Corstens er maar op na. Of zie hier.

(Art. 68 Sr sloeg uiteraard op "grenzen van hetzelfde feit".)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds