Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagen werknemer procedeert me failliet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Morgenster

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008 23:45    Onderwerp: Ontslagen werknemer procedeert me failliet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik ben ten einde raad. Ik heb de BV omgezet naar een eenmanszaak, en er werkte in de BV toen een personeelslid en die is ontslagen. De kantonrechter heeft het contract ontbonden, en het heeft mij een hoop geld gekost maar nu gaat hij dus weer procederen omdat hij nog meer geld wil, over overuren gereden kilometers voor de zaak en ik moet ook zijn autokosten betalen want hij heeft naar zijn zeggen veel gereden voor de zaak. Dit is nergens en te nimmer ooit geregistreerd en ook nooit voor getekend. Ik heb daarom de BV omgezet naar een eenmanszaak om van hem af te komen. Ik kreeg dus een vrijdag een deurwaarder aan de deur dat ik weer moet voorkomen. Het ergste is dat zijn schoonvader advocaat is en voor niets kan procederen. Ze zijn mij aan het doodprocederen. De BV is leeg er gebeurt niets mee. Hij bestaat nog wel. Als hij dus weer in het glijk wordt gesteld kan ben ik falliet. Heeft de ondernemer dan helemaal geen rechten meer? Deze persoon is op non actief gesteld en in de ziektewet gegaan, maar heeft gewoon gewerkt in die periode dat hij ziek was. En zijn advocaat heeft ook gewoon toegegeven dat hij er nog eens 500 Euro mee heeft verdient gewoon in de rechtzaal, en daar werdt niets op gezegd dat kan dus allemaal gewoon. Ik ben al bijna falliet aan alle kosten die je voor zon persoon moet betalen. Ok ik wist dat het geld ging kosten dat wist ik maar dat ze dan weer beginnen dat houden we niet vol. Wie kan mij raad geven om die mensen te stoppen
Ik dank u wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 0:35    Onderwerp: Re: Ontslagen werknemer procedeert me failliet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Morgenster schreef:
Als hij dus weer in het glijk wordt gesteld kan ben ik falliet. Heeft de ondernemer dan helemaal geen rechten meer?

Wat voor rechten verwacht je als ondernemer? Dat je oud-werknemer niet zijn recht mag halen omdat jij anders failliet zou gaan?

Het moge duidelijk zijn dat als jij die persoon nog geld bent verschuldigd, hij het volste recht heeft om dat geld desnoods bij de rechter te vorderen. Of jij hem nog geld bent verschuldigd kan ik niet beoordelen. Dat is aan de rechter.

Quote:
Wie kan mij raad geven om die mensen te stoppen

Ga eerst na of die man inderdaad nog geld van je tegoed heeft. Zo ja, betaal hem en voorkom daarmee een rechtszaak. Zo nee, neem een advocaat om je tegen die vordering te verdedigen.

Trucs als het omzetten van een BV in een eenmanszaak met als kennelijk doel het ontkomen aan aansprakelijkheid lijken mij gedoemd te mislukken.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me de frustratie wel voorstellen. In een kleine onderneming is vaak geen financiele ruimte voor dit soort extra en onverwachte kosten.

Het enige wat u kunt doen is oftewel een schikking treffen of samen met een advocaat de vorderingen zo goed mogelijk betwisten. Uw ex-werknemer heeft in principe de bewijslast dus hij zal moeten aantonen dat hij inderdaad nog geld van u krijgt en zo ja hoeveel dat precies is.
Morgenster

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 11:23    Onderwerp: Ontslagen werknemer procedeert me failliet Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zaak is voorgekomen bij de Kantonrechter en het contract is ontbonden, dat is op 1-4-2008 gebeurt. Daarin stond wat is moest betalen en dat is ook gebeurt. dat betekend in mijn ogen dat ik aan mijn verplichtingen hebt voldaan.
Hij wil nog overuren die heeft hij nooit gemaakt en ik heb daar ook nooit voor getekend en hij ook niet. ik moet zijn auto betalen ook de beurten die er zijn gedaan bij de garage zijn vakantiegeld ( vakantiegeld is albetaald.!!! ). Hij heeft een lijst gemaakt van die overuren die achteraf zijn gemaakt!!! Ook heb ik meerdere malen een schikking voorgesteld maar het antwoordt is gewoon NEE Hij heeft ook nog een laptop een tom tom en een telefoon van de zaak. En dan nog eens die BV omzetten naar een eenmanszaak dit is puur belastingtechnisch geweest en niet voor deze zaak. De rechter heeft gesproken en dan denk je toch dat de zaak is afgedaan of niet soms. Kan ik een beroep doen op basis van seponeren het feit dat de kantonrechter de zaak al heeft afgehamerd?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 13:54    Onderwerp: Re: Ontslagen werknemer procedeert me failliet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaal, je kunt niet verhinderen dat iemand naar de rechter stapt. Als hij alles uit zijn duim zuigt maakt hij weinig kans dit te winnen.

Morgenster schreef:
En dan nog eens die BV omzetten naar een eenmanszaak dit is puur belastingtechnisch geweest en niet voor deze zaak.

Dan heb je je in je eerste bericht wat minder handig uitgedrukt:
Morgenster schreef:
Ik heb daarom de BV omgezet naar een eenmanszaak om van hem af te komen.

Quote:
Kan ik een beroep doen op basis van seponeren het feit dat de kantonrechter de zaak al heeft afgehamerd?

Voor zover het om dezelfde vragen gaat als in de eerdere zaak, kun je je beroepen op het gezag van gewijsde van die eerdere uitspraak. De burgerlijke rechter kan niet seponeren, maar kan de eiser na het toepassen van hoor en wederhoor wel niet-ontvankelijk verklaren in zijn vordering.
art. 236 lid 1 Rv schreef:
Beslissingen die de rechtsbetrekking in geschil betreffen en zijn vervat in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis, hebben in een ander geding tussen dezelfde partijen bindende kracht.

Of een beroep op het gezag van gewijsde slaagt is een technisch ingewikkelde vraag die niet kan worden beantwoord zonder alle details te kennen. Ik vermoed in jouw geval van niet, omdat er dingen aan de orde lijken te worden gesteld die in de eerdere zaak nooit aan de orde zijn gekomen. Dus je zult je inhoudelijk moeten verweren.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kosten die geclaimd worden lijken mij toch wel dusdanig verbonden met de arbeidsovereenkomst die destijds bestond dat je mag verwachten dat door de eerdere uitspraak van de kantonrechter de zaak is afgedaan.
Dan had men die vorderingen toen maar moeten meenemen. Zo zie ik het.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Maar zo werkt het niet. Er moet een beslissing zijn geweest over die kosten.

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 18:57    Onderwerp: Dan had men die vorderingen toen maar moeten meenemen. Zo zi Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:

Maar zo werkt het niet. Er moet een beslissing zijn geweest over die kosten.

Ik heb de uitspraak nog eens gelezen en ook het arbeidscontract er staat niets in van dergelijke kosten die ik zou moeten vergoeden ik kan de uitspraak wel typen maar dan ben ik een dag bezig. 7800 euro heb ik betaald bruto
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik bedoel is dat als die kosten in de eerdere zaak niet aan de orde zijn geweest (en dat lijkt hier duidelijk het geval te zijn), dan kan de ex-werknemer een nieuwe procedure aanhangig maken om die kosten te claimen. De eerdere uitspraak sluit dus niet uit dat de werknemer nog andere kosten gaat vorderen.

Natuurlijk moet hij die kosten wel kunnen bewijzen. Of hij in dat bewijs slaagt zal de rechter beslissen.

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2008 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaar dat je je drie keer moet bedenken om mensen in vaste dienst te nemen, het ontslagrecht is niet voor niets aan de orde. Ze kunnen je inderdaad kapot procederen, tot de verkoop van je huis aan toe.

De werknemer heeft per slot van rekening niets te verliezen, behoudens z'n baan natuurlijk, maar met een beetje goede wil is er werk genoeg in dit land en als je je gram gehaald hebt in dit geval, laat het dan rusten.

Nee, dit is een typisch voorbeeld van inhalerigheid zonder je te bekommeren om je medemens.

Ik weet wat het is om een zaak van de grond toe op te bouwen, 80 uur per week is niet vreemd en zeker als je terug gaat naar een éénmanszaak, ben je heel kwetsbaar tegen dit soort lieden.

Er zijn wel manieren om dit soort mensen te stoppen, dit loopt dan niet via het kantongerecht, het is niet anders.......... Sad
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2008 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de ex-werknemer een nieuwe procedure kan starten om nog andere achterstallige bedragen te vorderen staat los van het ontslagrecht. Zoals ik het begrijp is de ontslagprocedure inmiddels afgerond. Dáár kan niet meer op terug worden gekomen.

Het lijkt me overigens niet onwaarschijnlijk dat in de rechtszaak over het ontslag die andere bedragen niet eens terug konden worden gevorderd. Precies weet ik het niet, maar het zou mij wel verbazen als je in bijv. een ontbindingsprocedure (art. 7:685 BW) achterstallige bedragen kunt verrekenen.

De afgezaagde "het moet niet gekker worden"-kretologie gaat hier - zoals meestal - gewoon niet op.

Quote:
Er zijn wel manieren om dit soort mensen te stoppen, dit loopt dan niet via het kantongerecht, het is niet anders..........

We kunnen ons afvragen of hier aangifte van uitlokking moet worden gedaan.

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee sorry, dit is geen nette tekst, ik leefde me ff volledig in de situatie van betrokkene.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat de ex-werknemer een nieuwe procedure kan starten om nog andere achterstallige bedragen te vorderen staat los van het ontslagrecht. Zoals ik het begrijp is de ontslagprocedure inmiddels afgerond. Dáár kan niet meer op terug worden gekomen.

Het lijkt me overigens niet onwaarschijnlijk dat in de rechtszaak over het ontslag die andere bedragen niet eens terug konden worden gevorderd. Precies weet ik het niet, maar het zou mij wel verbazen als je in bijv. een ontbindingsprocedure (art. 7:685 BW) achterstallige bedragen kunt verrekenen.

Meestal wordt het geheel toch wel meegenomen? Zo ken ik het wel, in elk geval. Dus niet alleen het ontslag, maar ook een beëindigingsvergoeding en wat daarin begrepen is. Formeel zal voormalig werknemer best het recht hebben om dit separaat te vorderen, maar ik vind e.e.a. toch wel naar misbruik van recht rieken, temeer omdat de ex-werkgever in kwestie hierdoor vrij onnodig op kosten wordt gejaagd alsmede het rechterlijk apparaat opnieuw wordt belast terwijl dat gewoon in die ene zaak had kunnen worden afgedaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ten eerste wel benieuwd naar een vonnis waarin achterstallig loon of andere betalingen in de ontslagvergoeding werden betrokken.

Ten tweede, het is simpel: het naar de rechter stappen om nakoming van een opeisbare verbintenis te vorderen is geen misbruik van bevoegdheid. Ook niet als nakoming in een eerder geding tussen dezelfde partijen had kunnen worden gevorderd, maar dat niet is gebeurd.

Ga zelf maar na, als blijkt dat de vordering terecht is, dan had Morgenster gewoon moeten voldoen om zo een rechtszaak te voorkomen. Als de vordering echter onterecht is, dan is er (dus) een inhoudelijke behandeling nodig om dat vast te stellen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, zo'n vonnis heb ik even niet bij de hand (voor zover ze al gepubliceerd worden), maar wat ik bedoel is dat er vaak sprake is van een samenhangend geheel waarmee de arbeidsovereenkomst wordt afgedaan. In de vaststellingsovereenkomsten die ik zelf heb gezien komen dan heel diverse dingen aan de orde (bijv. ook voor een periode nog mogen blijven gebruiken van de leaseauto nadat aan de arbeidsovereenkomst een einde is gekomen).

Formeel heeft de ex-werknemer natuurlijk best het recht om hierover een procedure te starten. Mag hij dit dan naar jouw mening ook uitsplitsen in meerdere nog kleinere procedures?

Die werknemer wist toch best van deze kosten toen die andere procedure werd aangespannen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds