Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 15:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toepassen bestuursdwang én dwangsom individuele handhaving
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene78

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 8:55    Onderwerp: Toepassen bestuursdwang én dwangsom individuele handhaving Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte dames en heren,

Als Sociaal wetenschapper is onderstaande niet mijn kennisterrein en spar ik hier graag met mensen die er wel kennis van hebben. Ik zal de casu voor u beschrijven.

Een gemeente wilt bestuursdwang en een dwangsom inzetten om een overtreding van het bestemmingsplan te handhaven. Het bedrag van de dwangsom is niet tergend hoog, maar het vergrijp (het plaatsen van een tuinhuisje bij een vrije sector woning in een onbebouwbare zone) is zo klein dat het voor mijn gevoel schieten met een kanon is om beide dwangmiddelen in te zetten. 1. Moet een bestuurder kiezen tussen bestuursdwand of een dwangsom?

Daarnaast is het zo dat het bestemmingsplan in de hele wijk creatief wordt toegepast. De gemeente is door een klacht dit individuele geval aan het handhaven geslagen. 2. In hoeverre is de gemeente inzake rechtsgelijkheid en om de schijn van bevooroordeling niet in leven te houden, te verplichten tot handhaving over te gaan in de hele wijk (zelfde percelen, zelfde overtredingen).

Bovenstaande twee vragen ben ik het meest nieuwsgierig naar.

Als u de casu interessant vindt, treft u hieronder meer mogelijkheden en vragen.

In soortgelijke gevallen heeft de gemeente in het verleden vergunningen verleend. Nu kan dat via het intrekken van begunstigde beschikkingen teruggedraaid worden. 3. In hoeverre kan de 'gedaagde' partij deze in het verlede verleende vergunningen gebruiken als argument?

In hoeverre is een rechter gevoelig voor argumenten als betutteling? Handhaving van een tuinhuisje met het oppervlakte van 1,3 meter op basis van een klacht noem ik niet relevant.

Heeft een van u ervaring met goede argumentatie om bestuursdwang te ontkrachten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 14:29    Onderwerp: Re: Toepassen bestuursdwang én dwangsom individuele handhaving Reageer met quote Naar onder Naar boven

rene78 schreef:
Moet een bestuurder kiezen tussen bestuursdwand of een dwangsom?

Een bestuursorgaan moet in die zin kiezen dat het niet tegelijk bestuursdwang en een last onder dwangsom op mag leggen. Hij mag er maar één tegelijk doen. Het zou m.i. een soort van gemeentelijke blunder zijn als allebei de handhavingsinstrumenten tegelijk worden ingezet.

Quote:

In hoeverre is de gemeente inzake rechtsgelijkheid en om de schijn van bevooroordeling niet in leven te houden, te verplichten tot handhaving over te gaan in de hele wijk (zelfde percelen, zelfde overtredingen).

Een bestuursorgaan heeft een beginselplicht tot handhaving. Een standaardoverweging die door rechters wordt gebruikt luidt als volgt:
standaardoverweging t.a.v. bestuursrechtelijke handhaving schreef:

Gelet op het algemeen belang dat gediend is met handhaving, zal in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift het bestuursorgaan dat bevoegd is om met bestuursdwang of een last onder dwangsom op te treden, in de regel van deze bevoegdheid gebruik moeten maken. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd, dit niet te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet zicht op legalisering bestaat. Voorts kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen dat van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.

Wanneer een verzoek tot handhaving is ingediend geldt de beginselplicht tot handhaving des te meer.

Quote:

In hoeverre kan de 'gedaagde' partij deze in het verlede verleende vergunningen gebruiken als argument?

In hoeverre is een rechter gevoelig voor argumenten als betutteling? Handhaving van een tuinhuisje met het oppervlakte van 1,3 meter op basis van een klacht noem ik niet relevant.

Een rechter is niet gevoelig voor argumenten als betutteling.

Dat er in het verleden kennelijk vergunningen zijn verleend om bouwwerken te bouwen welke nu kennelijk in strijd zijn met het bestemmingsplan is iets dat ik niet kan volgen. Ik denk dat de informatie die u hierover geeft niet correct is. Wellicht kunt u dit toelichten.

Wanneer er in casu geen andere argumenten zijn (zoals legaliseerbaarheid) om handhaving tegen te gaan zult u het erop moeten gooien dat handhaving voor de gehandhaafde aperte onbillijkheden met zich brengt ten opzichte van het te behartigen algemeen belang. Dit is niet snel het geval, maar wellicht kunt u in uw situatie dit wel onderbouwen.
rene78

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw reactie.

Over uw vraag, in de wijk staat een tuinhuisje waarvan ik van de bewoners weet dat ze er een vergunning voor hebben ontvangen. Dit is echter al wel meer dan 10 jaar geleden. Verder staan er in de wijk op dezelfde plek steunpilaren van carpoortoverdakkingen, die naar mijn weten ook met vergunningen zijn gebouwd.

In ieder geval grappig om te lezen dat er wat slordigheden staan in het aanschrijven. Een eerdere is dat de buurman dezelfde brief heeft ontvangen met een andere briefkop, maar met in de brief de aanduiding van het verkeerde perceel. Ik neem aan dat zo'n slordigheid alleen een vertragende werking heeft?

Om de door u aangehaalde handhaving van de gehandhaafde als onredelijk te bestempelen, is interessant maar een hele uitdaging.

Alsvolgt, maar schiet er vooral op!

Het lijkt me dat het algemeen belang meer gediend is met niet handhaven / gedogen of zelfs legaliseren omdat er in het verleden zelfs vergunningen zijn verleend voor bouwwerken op dezelfde plek. Gevoelsmatig is het terugdraaien van in het verleden vestrekte gunsten een veel zwaarder bestuursmiddel dan het gedogen van een huidige situatie. Temeer omdat er 1 persoon is die de gemeente blijft bellen (ondanks het feit dat de gemeente deze zaak al meerdere malen heeft laten versloffen en eigenlijk niet wilt handhaven).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente beseft waarschijnlijk dat die persoon gelijk heeft.

Het "algemeen belang" in een individueel geval is maar zelden zwaar genoeg om de wet te negeren. Het echte algemeen belang is er juist bij gediend om de rechtsstaat te handhaven en dus volgens de wet op te treden, zeker als een belanghebbende om handhaving vraagt.

Je hebt m.i. dus een verkeerde perceptie van "algemeen belang". Het is niet "9 mensen willen de wet breken, 1tje wil dat niet, alle stemmen gelden dus de wet moet aan de kant".

Quote:
Gevoelsmatig is het terugdraaien van in het verleden vestrekte gunsten

Wat bedoel je met in het verleden verstrekte gunsten?

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides, bedoel je dat de gemeente een tandje lager gaat als iemand ' gelijk' heeft? Verder begrijp ik wat je beweerd. Enkel is het zo dat de gemeente jaren lang niet heeft gehandhaafd, waardoor er in de hele wijk creatieve toepassingen zijn gepleegd in voortuinen en wordt er nu gehandhaafd in een individueel geval door een klacht.

Over je vraag: Daarmee worden de verstrekte vergunningen bedoeld, inzake het andere tuinhuisje en de overige veranderingen die wel toegewezen zijn.

Begrijp me goed, een tuinhuisje in de onbebouwbare zone is niet goed te praten, maar als een gemeente slordig en in het wilde weg gaat handhaven dan dient dat van een stevig antwoord voorzien te worden. Of vind je dat ze een beloning verdienen Bona Fides Wink
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het echt zo is dat een buur een vergunning heeft (hoe oud ook) voor een identiek tuinhuisje op een identieke plaats in een identieke tuin (of in elk geval zo identiek dat je van een zelfde situatie kunt spreken), dan zou je in elk geval aan de gemeente ook voor dít tuinhuisje met succes een vergunning moeten kunnen aanvragen, zodat de situatie gelegaliseerd kan worden. Ik zou dat dus proberen en tegelijkertijd bezwaar maken tegen het bestuursdwanbesluit.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rene78 schreef:

Over je vraag: Daarmee worden de verstrekte vergunningen bedoeld, inzake het andere tuinhuisje en de overige veranderingen die wel toegewezen zijn.

Aangezien het in casu niet over de andere tuinhuisjes gaan, biedt dit verweer geen grond voor je gelijk.

Het is wel de bedoeling dat de gemeente gelijke gevallen gelijk behandeld, dus als er echt sprake is van een heel scheef handhavingsbeleid kun je hierop wel wijzen, maar ook dan geef ik je zeer weinig kans.

Het feit dat de gemeente al langere tijd gedoogt maakt hooguit dat de gemeente een redelijke (langere) termijn moet gunnen om de illegale situatie ongedaan te maken. (Hierbij ga ik er alvast vanuit dat je verweren geen grond vinden en dat de gemeente mag handhaven)
bona fides

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rene78 schreef:
Beste Bona Fides, bedoel je dat de gemeente een tandje lager gaat als iemand ' gelijk' heeft?

Ik weet niet wat je bedoelt. Als je bedoelt dat een gemeente doorgaans zal proberen rechtmatig te handelen, dan is dat juist.

Quote:

Verstrekte vergunningen moeten uiteraard worden gerespecteerd, tenzij er een goede reden is om ze in te trekken. Bij iemand die met een vergunning iets doet waar een vergunning voor nodig is, valt natuurlijk niet veel te handhaven. (Nou ja, behalve de vergunningvoorschriften e.d.)

Maar ik vermoed dat het niet de vergunninghouders zijn die worden aangepakt, maar de personen die illegaal hebben gebouwd en vinden dat de gemeente na lang gedogen niet meer tot handhaving mogen overgaan. Je hebt het immers zelf over "handhaving". Er zijn dus mensen zonder vergunning.

Je moet begrijpen dat er geen sprake kan zijn van rechtsongelijkheid als een vergunninghouder niet wordt aangepakt en een niet-vergunninghouder wel.

Op zich is er wel iets voor te zeggen dat een gemeente na lang gedogen niet zomaar meer tot handhaving mag overgaan. Maar als een belanghebbende verzoekt om handhaving, heeft de gemeente daar serieus op in te gaan. In beginsel zal de gemeente volgens mij alsnog tot handhaving moeten overgaan. Doet de gemeente dat niet, dan stapt die belanghebbende naar de rechter en krijgt hij alsnog zijn zin.

Overigens kunnen de al dan niet vergunninghouders bij wie wordt gehandhaafd zelf bezwaar aantekenen en evt. beroep instellen bij de rechter. En intussen een vergunning aanvragen, inderdaad.

Quote:
Begrijp me goed, een tuinhuisje in de onbebouwbare zone is niet goed te praten, maar als een gemeente slordig en in het wilde weg gaat handhaven dan dient dat van een stevig antwoord voorzien te worden. Of vind je dat ze een beloning verdienen Bona Fides Wink

Dat heeft niets met beloning te maken. Er vraagt iemand om handhaving. De gemeente is verplicht daar een besluit over te nemen.

Het kan niet zo zijn dat de klager het recht verliest om gevrijwaard te blijven van illegale bebouwing in zijn omgeving alleen omdat de gemeente in het verleden heeft nagelaten te handhaven.

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reactie. Zoals het met een case vaak het geval is, is de werkelijkheid wat complexer. Het betreft zogenoemde patiowoningen waarbij de voortuin de enige tuin is. In het bestemmingsplan hebben dit soort woningen een bebouwbare zone en (Heel voor de handliggend) een onbebouwbare zone.

In de loop der tijd hebben mensen zaken gedaan met hun tuin die niet geoorloofd zijn te doen met hun voortuin. Bijvoorbeeld erfafscheidingen die hoger zijn dan de wettelijke maten. Daarnaast is de gemeente zelf ook eigenaar van een aantal percelen (omdat er mogelijk sprake was van een wijziging bestemmingsplan naar snelweg). Op deze percelen doen zich ook situaties voor die niet geoorloofd zijn. De bouw van de weg is niet doorgegaan en de woning is gekocht van de gemeente. De verkopende makelaar heeft informatie verstrekt die niet klopt, waardoor de situatie mede is ontstaan. Als het huisje niet was geplaats, was er natuurlijk niks aan de hand geweest Wink.

En natuurlijk zet de gemeente zich in om de wet te handhaven. Interessanter is het om echte creatieve reacties te lezen, zoals die van cia76.

Is alles zo dichtgetimmerd dat de verhuizing van het huisje van 2 meter niet te omzeilen is? Ik noem het inmiddels een speelhuis (vergunningsvrij te plaatsen, ook in de bebouwbare zone tot 3 meter). Daarnaast lijkt het me dat rechtsgelijkheid wel degelijk opgaat voor alle situaties waarin er geen vergunning is verstrekt voor de schuttingen die hoger is dan 1 meter, de bouwwerkjes waar mensen hun containers in zetten en de electrische poorten die in de wijk zijn geplaatst. Ik vind het een lachertje dat een gemeente in de bestaande situatie denk op individueel niveau te kunnen handhaven...
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente zal op al die individuele niveau's (moeten) gaan handhaven. Dat is toch de enige manier om concrete zaken aan te pakken?

Volgens mij bereik je het meest als je meewerkt met de gemeente, in plaats van uitwegen probeert te verzinnen. Zoals hierboven al aangegeven, ga je daar waarschijnlijk niet mee wegkomen. Ondanks dat het slordig is van de gemeente dat ze deze wildgroei aan 'creatieve overtredingen' Wink heeft toegestaan, is het de gemeentes recht en plicht om te handhaven. Dat geldt niet alleen jouw tuinhuisje, maar alle overtredingen.

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Wil je dat het huisje kan blijven staan, wil je dat iedereen in overtreding wordt aangepakt in plaats van dat enkelen er uit worden gepakt, wil je erkenning van de gemeente dat ze slordig zijn geweest of wil je dat alle creativiteiten gewoon mogen blijven omdat het nu al zo lang zo is?

Als je meewerkt, en volgens de regeltjes in bezwaar gaat tegen de handhaving geeft je dat de mogelijkheid om je argumenten in de officiële kanalen te ventileren. Als je tegelijkertijd een vergunning aanvraagt kan je ook d.m.v. meer informele lobby je standpunt duidelijk maken. Goeie kans dat gemeente en bewoners op die manier een oplossing vinden die zowel rechtmatig als bevredigend is.
De kans bestaat natuurlijk ook dat de bouwwerken zo in strijd worden geacht met het bestemmingsplan, etc., dat ze gewoon zullen moeten verdwijnen. Uiteraard kan je alle ter beschikking staande rechtsmiddelen hiertegen aanwenden, maar gezien de eerdere reacties vraag ik me af of je jezelf daar uiteindelijk een plezier mee doet.
rene78

BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Michele, dank voor je reactie. Zeker bruikbaar. Een focus is zeker wat er nu ontbreekt, een heel relevante vraag van je!

Michèle schreef:
Wat wil je uiteindelijk bereiken? Wil je dat het huisje kan blijven staan, wil je dat iedereen in overtreding wordt aangepakt in plaats van dat enkelen er uit worden gepakt, wil je erkenning van de gemeente dat ze slordig zijn geweest of wil je dat alle creativiteiten gewoon mogen blijven omdat het nu al zo lang zo is?

Omdat er een Stedenbouwkundig advies wordt aangehaald dat naast het bestemmingsplan input geeft om de voortuin vooral als voortuin te gebruiken, wil ik dat iedereen die in overtreding is, wordt aangepakt. Erkenning voor slordigheid is niet nodig, maar een zakelijke gang van zaken vanuit de gemeente wel. Gelukkig is het te doorlopen traject redelijk overzichtelijk, dus vanaf nu lijkt me de slordigheid ondervangen door procedures. Laughing

Als ik in mijn bezwaar aanhaal dat ik niet op de hoogte was van de regels op dat specifieke deel van het erf (het ligt in het verlengde van de bebouwbare zone) maar bereid ben te voldoen aan hun verzoek, mits ze in de hele wijk gaan handhaven, is dat dan genoeg om vervolgacties te borgen?

Ter info het stedenbouwkundig advies:

In de stedenbouwkundige opzet van dit type woning is de rug-aan-rug plaatsing kenmerkend: hierdoor ontstaat er op een klein oppervlak toch een ruim ogend stadsbeeld (immers vanaf de straat ziet men een forse bebouwing, waarachter een bijbehorende flinke achtertuin vermoed wordt). Het nadeel is dat er in werkelijkheid geen achtertuin is. Daardoor wordt het plaatsen van een schuurtje of iets dergelijks - dat vrijwel overal toegestaan is - hier een probleem. Zulke bouwsels vallen aan de voorzijde van de woning teveel op, verstoren de heldere opzet van de buurt en maken deze rommelig. De "Welstand" van de buurt gaat hierdoor achteruit, en de waarde woningen daar mogelijk ook. De stedenbouwkundige opzet zoals die hier gecreeerd is, leent zich niet voor het plaatsen van schuurtjes e.d. in de onbebouwbare zone langs het openbaar gebied.

Vraag me wel af in hoeverre een makelaar extra melding moet maken van deze specifieke situatie. Zoals in het advies is te lezen, is de situatie anders dan gebruikelijk. Een zakelijke afhandeling met de gemeente en een vervolg richting de makelaar en de verkopende partij zou bevredigender zijn. Weet iemand hoe zo'n vervolgtraject richting de makelaar te schetsen?
arizona

BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rene78 schreef:
Als ik in mijn bezwaar aanhaal dat ik niet op de hoogte was van de regels op dat specifieke deel van het erf (het ligt in het verlengde van de bebouwbare zone) maar bereid ben te voldoen aan hun verzoek, mits ze in de hele wijk gaan handhaven, is dat dan genoeg om vervolgacties te borgen?

Dit is kansloos (zoals ook al blijkt uit de eerdere reacties van anderen). Je zult, als het schuurtje in strijd is met het bestemmingsplan, het gewoon moeten afbreken en helaas is het daarbij gewoon niet relevant hoe het bij de buren zit. Je kunt het daarmee oneens zijn, maar de juridische werkelijkheid is soms anders dan je "gezond verstand" je mogelijk ingeeft. Je kunt het altijd proberen, maar aannemende dat je deze vraag op dit forum stelt omdat je advies wilt: het heeft weinig kans van slagen. De enige uitzondering mijns inziens vormt de situatie dat je buren een gelijksoortig bouwwerk hebben en daarvoor een vergunning hebben gekregen. In dat geval zou ik een vergunning aanvragen en in je bezwaar vragen om de toepassing van de bestuursdwang/dwangsom uit te stellen tot op je aanvraag is beslist. Maar goed, dit advies is ook al in eerdere posts gegeven.

Edit: voor de duidelijkheid, wat ik bedoel met "kansloos" is dat het zinloos is deze "voorwaarde" aan je "medewerking" te verbinden. Je zou natuurlijk wél - los van je bezwaar - een handhavingsverzoek kunnen doen aan de gemeente met betrekking tot alle (andere) illegale schuurtjes. Maar ben je daar zelf erg mee geholpen? Daarbij: ik vermoed dat - wil de gemeente verplicht zijn om op dat handhavingsverzoek in te gaan - je een persoonlijk belang moet hebben bij het afbreken. Het moet dus denk ik wel om bouwwerken gaan waar jij vanuit je huis/tuin zicht op hebt. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.
rene78

BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Daarbij: ik vermoed dat - wil de gemeente verplicht zijn om op dat handhavingsverzoek in te gaan - je een persoonlijk belang moet hebben bij het afbreken. Het moet dus denk ik wel om bouwwerken gaan waar jij vanuit je huis/tuin zicht op hebt. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Het persoonlijk belang is gelijk aan de melding uit het Stedenbouwkundig advies: De "Welstand" van de buurt gaat hierdoor achteruit, en de waarde woningen daar mogelijk ook. Is dit te "dun" om als individuele burger te pleiten voor handhaving?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2008 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met "persoonlijk belang" wordt bedoeld dat je een belang moet hebben dat jou persoonlijk aangaat. Daarvoor is het doorgaans voldoende dat je uitzicht hebt op het illegaal gebouwde, of als je in de directe nabijheid woont. Eén van beide is genoeg.

Met een persoonlijk (en object, actueel, eigen, rechtstreeks) belang ben je belanghebbende. Dan is de gemeente verplicht om over een verzoek tot handhaving te beslissen.

In je aanvraag moet je vervolgens aangeven waarom de gemeente moet overgaan tot handhaving. Waarom is de huidige situatie illegaal? De argumentatie die je hiervoor geeft mag los staan van je "persoonlijk belang".

BerichtGeplaatst: zo 25 mei 2008 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
of als je in de directe nabijheid woont. Eén van beide is genoeg.

Ik twijfel. Normaal gesproken lijkt me dat je toch wel uitzicht moet hebben. Rene78 heeft het over een "wijk". Bij een illegaal gebouwd schuurtje vijf straten verderop lijkt mij niet meer sprake zijn van een persoonlijk belang. De vraag is of de geciteerde passage uit het stedenbouwkundig advies hier verandering in brengt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds