Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 0:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stuiting nodig na faillissement?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 21:50    Onderwerp: Stuiting nodig na faillissement? Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hadden vanavond even een kwestie waarop ik zo 1,2,3 het antwoord niet kan vinden. Betreft het volgende: natuurlijk persoon wordt failliet verklaard. Faillissement wordt afgewikkeld. Mooi. 10 jaar na dat meldt zich een van de voormalige schuldeisers met de mededeling dat de nog openstaande vordering nog even voldaan dient te worden vermeerderd met wettelijke rente. Persoon heeft al die tijd niets van schuldeiser vernomen.

Wat mij en studiegenoot op de vraag bracht: moeten schuldeisers na afwikkeling van het faillissement blijven stuiten om recht te houden op voldoening?

Wie weet het?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als, los van het faillissement, de vordering is verjaard, dan is de vordering m.i. gewoon verjaard.

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvulling op bona fides: Misschien vermeldt de casus iets over de datum van het ontstaan van de vordering. Ik stel me voor dat het bijv. gaat om een lening (met rente gelijk aan wettelijke rente) die pas na 10 jaar zou moeten worden afgelost. Die vordering is dan nog niet verjaard, zou ik denken.

Overigens: ook dan ben je te laat als schuldeiser. Afgewikkeld is afgewikkeld, alle schuldeisers (ongeacht de datum van invorderbaarheid van hun schuld) moeten zich tijdig melden bij de curator, niks aan te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eén van de eigenschappen van een faillissement is toch juist dat hiermee de verjaring gestuit wordt?
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja precies. Ik zit daar ook een beetje mee. Want ze zeggen toch altijd dat een faillissement je je leven blijft achtervolgen: zodra je weer wat hebt kunnen de schuldeisers van destijds zich alsnog melden.
Maar ja, is eenmalige stuiting dan voldoende of moet dit bijvoorbeeld elke 5 jaar gebeuren?

Het betreft overigens inderdaad een lening.
bolletje

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK: De verjaring mag dan gestuit worden, maar als je je niet tijdig hebt gemeld bij de durator... Of begrijp ik je tegenwerping niet? Of gaat TikSimones vraag over de "vordering" die het gevolg is van de afwikkeling van het faillissement, bijv. de 10 of 20 % die de schuldeiser nog tegoed heeft en die nooit is afgerekend door de curator? (En terzijde: ik ben geen jurist he, dus je kunt me alles wijsmaken, zolang het niet strijdig is met wat ik toevallig wel weet Smile )
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om een natuurlijk persoon: WSNP van toepassing. Ongeveer drie jaar op bijstandsniveau, alles schulden zijn weg/behoren weg te zijn zoals uitgesproken door de rechter.

Degenen die zich hebben gemeld worden (gedeeltelijk) betaald door de curator, eventuele rechtschulden van de gemelde crediteuren worden afgeboekt. Niet gemeld = pech hebben. En na 10 jaar toch wel verjaard.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
bolletje

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik was net bezig een reactie te schrijven, die neerkomt op de eerste alinea van PcDealer. WSNP = Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, toch?

Vervolgens geloof ik dat ik de opmerking "na 10 jaar toch wel verjaard" in het algemeen heb ontzenuwd (in mijn eerste post), zeker nu TikSimone bevestigt dat het om een lening ging (een langlopende, neem ik dan maar aan). Niettemin: niet gemeld = pech.
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bolletje schreef:

Vervolgens geloof ik dat ik de opmerking "na 10 jaar toch wel verjaard" in het algemeen heb ontzenuwd (in mijn eerste post), zeker nu TikSimone bevestigt dat het om een lening ging (een langlopende, neem ik dan maar aan). Niettemin: niet gemeld = pech.

My bad.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PcDealer schreef:
Het gaat om een natuurlijk persoon: WSNP van toepassing.

Zo werkt het niet: een natuurlijk persoon kan failliet worden verklaard. Alleen als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt een persoon toegelaten tot de WSNP.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Eén van de eigenschappen van een faillissement is toch juist dat hiermee de verjaring gestuit wordt?

Dat wist ik niet (artikel?). Maar dan zal binnen 5 jaar na het faillissement weer gestuit moeten zijn.

Wat betreft de aard van de vordering (lening e.d.): natuurlijk begint verjaring van een vordering pas te lopen vanaf het opeisbaar worden.

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er nog een jurist reageert op al het voorgaande, kan die mij dan even kort uitleggen wat "stuiten" / "gestuit" in dit verband betekent? Ik heb wel een vermoeden, maar ik wil het even weten. Bedankt!
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stuiten is eigenlijk: roepen dat je nog iets tegoed hebt, zodat de verjaring niet plaats vindt. Dan gaat namelijk weer een nieuwe termijn (meestal van 5 jaren) lopen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar alleen roepen is niet genoeg. Je moet schriftelijk kenbaar maken dat je aanspraak blijft maken op nakoming (of gewoon een vordering instellen bij de rechter).

Misschien was ik in mijn vorige antwoord een beetje te snel... ik heb het niet opgezocht, maar misschien zorgt een faillissement ervoor dat nog niet opeisbare vorderingen opeisbaar worden? Ligt eigenlijk wel voor de hand. In dat geval zou 10 jaar na het faillissement (en zonder stuiting) die lening zijn verjaard.

In ieder geval lijkt het me handig om alle bepalingen op een rijtje te zetten en die dan gewoon toe te passen. Dan rolt het antwoord er gewoon uit, zo ingewikkeld is het verder niet.

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2007 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De onvolprezen TikSimone en bonafides worden hartelijk bedankt voor de helderheid. Toevallig heb ik ook nog ergens een onbetaalde, reeds verschuldigde vordering lopen uit 2005... Smile
Overigens: soms wordt in overeenkomsten expliciet gesteld dat een vordering opeisbaar wordt als de partij in faillissement verkeert / als faillissement wordt aangevraagd. Misschien zou dat vanzelf gebeuren, maar het is een gangbare clausule, dus wellicht niet vanzelf, en MOET het expliciet worden gemaakt. Als tikSimone alles helder heeft, verneem ik het zo mogelijk graag!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds