Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 1:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is erven ook 'vervreemden' ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 3:40    Onderwerp: Is erven ook 'vervreemden' ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een hypothetische vraag over erfrecht.

Mijn moeder is 82 jaar oud en haar gezondheid gaat achteruit. Kortgeleden is ze tijdelijk in een verpleeghuis opgenomen. Daarom dwalen mijn gedachten wel eens af naar wat er gebeurt als zij komt te overlijden.

Mijn moeder heeft het appartement, waar ik nu tijdelijk verblijf, in 2002 gekocht. In het koopcontract is een zgn. ‘aanbiedingsverplichting’ opgenomen. D.w.z. dat het bij verkoop eerst aan de oorspronkelijke verkoper te koop moet worden aangeboden. Wanneer deze bereid is er een redelijke prijs (marktwaarde) voor te betalen heeft deze het recht van eerste koop en kan het dus terugkopen.

Maar in dit gebouw wonen inmiddels ook meer mensen van mijn leeftijd en ik zou hier eigenlijk best willen blijven wonen. Ik heb maar één broer en omdat ik wel wat geld achter de hand heb zouden we dit financieel wel kunnen regelen.
Ik zie het zo: als erfgenaam wordt het appartement dan mijn eigendom en ben ik wettelijk niet aan het koopcontract gebonden. Immers, ik wil het als erfgenaam niet verkopen.

Klopt mijn redenatie? Of wordt het erven van een onroerend goed wettelijk toch als ‘vervreemden’ gezien?

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 7:12    Onderwerp: Re: Is erven ook 'vervreemden' ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Ik zie het zo: als erfgenaam wordt het appartement dan mijn eigendom en ben ik wettelijk niet aan het koopcontract gebonden. Immers, ik wil het als erfgenaam niet verkopen.

Klopt mijn redenatie? Of wordt het erven van een onroerend goed wettelijk toch als ‘vervreemden’ gezien?

Mijns inziens bent u op het moment dat u erft niet aan het beding gebonden, maar éénmaal door vererving eigenaar geworden bent u wel aan het beding gebonden.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 12:13    Onderwerp: Re: Is erven ook 'vervreemden' ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:

Erven valt inderdaad niet onder vervreemden. Dus jij en je broer zouden eigenaar worden zonder dat de aanbiedingsverplichting een rol speelt. Die aanbiedingsverplichting blijft echter wel bestaan. Bij erven verkrijgen jullie onder algemene titel, wat inhoudt dat alle rechten en plichten overgaan.

Na het erven zijn jij en je broer mede-eigenaar. De vraag is nu of jouw broer dan zijn aandeel aan jou kan vervreemden zonder last te hebben van de aanbiedingsverplichting. Het ligt natuurlijk niet voor de hand dat de oorspronkelijke verkoper de helft van het appartement zou willen kopen, maar aan de andere kant zou je anders onder de verplichting uit kunnen komen door het appartement in twee stappen aan een buitenstaander te verkopen.

Heb je toevallig de tekst van de aanbiedingsverplichting?
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 13:51    Onderwerp: Re: Is erven ook 'vervreemden' ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Na het erven zijn jij en je broer mede-eigenaar. De vraag is nu of jouw broer dan zijn aandeel aan jou kan vervreemden zonder last te hebben van de aanbiedingsverplichting. Het ligt natuurlijk niet voor de hand dat de oorspronkelijke verkoper de helft van het appartement zou willen kopen, maar aan de andere kant zou je anders onder de verplichting uit kunnen komen door het appartement in twee stappen aan een buitenstaander te verkopen.

Heb je toevallig de tekst van de aanbiedingsverplichting?

Dit lijkt me zo'n slinkse manier om contractbreuk te plegen, dat ik me niet voor kan stellen dat een eventuele rechter daar niet doorheen zou prikken.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 14:15    Onderwerp: Re: Is erven ook 'vervreemden' ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Dit lijkt me zo'n slinkse manier om contractbreuk te plegen, dat ik me niet voor kan stellen dat een eventuele rechter daar niet doorheen zou prikken.

Inderdaad. Maar daarentegen zou ik het niet zo heel onredelijk vinden als één van de erfgenamen het huis voor zichzelf zou kunnen krijgen. Dus vraag ik me af of je zo'n onderscheid kunt maken.

Op zich is het op te lossen door te stellen dat de verdeling van een gemeenschap niet onder de aanbiedingsverplichting valt. Maar zo'n verdeling lijkt mij strikt genomen wel te vallen onder het vervreemden van (een aandeel in) het appartement. Voorlopig denk ik dat het aankomt op de uitleg van de aanbiedingsverplichting...

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo zou je het inderdaad in twee stappen kunnen verkopen. Maar het omzeilen van de aanbiedingsverplichting is natuurlijk niet mijn doel.

De aanbiedingsverplichting staat achter in de koopacte, nogal slordig gekopieerd getypt stukje. Ik heb het ingescand, gefatsoeneerd en een PDF-je van gemaakt.

Je kunt het hier bekijken. De woningbouwvereniging is de verkopende partij. Misschien werpt dit wat meer licht op de zaak.

Tilda
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda,
De bewerking is mislukt.
Kun je het opnieuw doen of misschien typen?
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Jet,

Typen? Vier A4-tjes..! Hier verschijnt hij prima op het scherm. Ik gebruik Acrobat Reader 7.0. Er staan alleen 4 afbeeldingen in dus dat moet lukken.
Misschien is de server wat traag en moet je even wachten.
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien help dit, 4 losse afbeeldingen: pagina 1, pagina 2, pagina 3 en pagina 4.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het goed lezen hoor.

Je vraag wordt door de bepaling al beantwoord:
Aanbiedingsverplichting schreef:
h. Onder vervreemding wordt in dit artikel verstaan, de overdracht in eigendom en de inbreng in eigendom in rechtspersonen of vennootschappen. Niet onder vervreemding is begrepen de verkoop door een hypotheekhouder, beslaglegger of faillissementscurator mits daarbij voldaan wordt aan het bepaalde in lid c. van dit aritkel en de desbetreffende koper bij voorgenomen vervreemding aan de aanbiedingsplicht is gebonden. Tevens wordt niet onder vervreemding verstaan de verdeling van een huwelijksgoederengemeenschap of nalatenschap of een geregistreerd partnerschap waarin de onderhavige onroerende zaak zich mocht bevinden. In dat geval komt de aanbiedingsplicht van dit artikel onverminderd te rusten op de verkrijger(s).

Het uitkopen van je broer valt dus niet onder de verplichting, maar die verplichting komt dan wel op jou te rusten. Dit is denk ik wat je zelf al dacht.

De 'truc' om in twee stappen aan een buitenstaander over te dragen zal niet werken: de bepaling spreekt aan het begin van geheel of gedeeltelijk vervreemden. De verdeling van de door erfenis ontstane gemeenschap zou denk ik in beginsel wel onder vervreemden vallen, maar is dus expliciet uitgesloten.
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij de rest aan met betrekking tot het erven. Daar is geen sprake van een vervreemding. Vervolgens zijn inderdaad broer en zuster gezamenlijk eigenaar. Dit kan tot in de eeuwigheid der dagen zo blijven (heeft uiteraard wel de nodige fiscale consuquenties).

Op het moment dat broer geen eigenaar meer wil zijn, of jij enig eigenaar wil zijn, is er een probleem. Het verdelen van een registergoed valt wel onder vervreemding. De aanbiedingsverplichting geldt dan.

Dit is uiteraard alleen indien deze situatie niet bij de akte van levering is uitgezonderd. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

Je zou tegen die tijd de situatie kunnen voorleggen aan de oorspronkelijke verkoper en hem/haar kunnen vragen om afstand te doen van zijn voorkeursrecht. Mocht hij/zij dit niet willen, dan kun je gewoon in de onverdeeldheid blijven zitten met je broer (als hij daaraan mee wil werken uiteraard).
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Tilda

Tilda

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 2:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik dus zou besluiten om het erfdeel van mijn broer, t.a.v. het appartement, te kopen zal ik eerst de woningbouwvereniging in de gelegenheid moeten stellen een half appartementsrecht te kopen. Ik kan mij niet voorstellen dat zij hierin geïnteresseerd zijn maar stel dat zij dit toch willen: dan krijg je dus een hele vreemde situatie. Stel dat één van de partijen hierna geen afstand wil doen van zijn deel, dan kun je een volgende verkoop blokkeren. Bovendien: wie gaat er wonen?

Ik zou zelfs de woningbouwvereniging kunnen ontmoedigen om een deel van het appartementsrecht terug te kopen. Stel, mijn broer heeft bij de boedelverdeling interesse in een aantal sieraden of antiek ofzo. In plaats van een financiële vergoeding vraag ik hem afstand te doen van 1 procent van zijn aandeel in het appartement en hij gaat hiermee akkoord. Om het resterende deel te verkrijgen bied ik dan aan de woningcorporatie aan om 49% van het appartementsrecht te kopen. Dit zullen zij immers nooit doen, wat hebben zij aan een minderheidsbelang in een appartementsrecht.

Of zie ik dit verkeerd en heb ik jullie reacties niet goed begrepen?

De tip van Flash lijkt mij heel zinvol: eerst eens informeren of de verkoper afstand wil doen van zijn voorkeursrecht.
Als er bij erving geen sprake van vervreemding is kunnen we ook gewoon beide eigenaar blijven: ik betaal bijv. de bijdrage VVE en mijn broer zal mede-eigenaar blijven en op termijn kunnen profiteren van de waardestijging wanneer het uiteindelijk verkocht wordt. Ik zal hier uiteindelijk toch niet altijd blijven wonen. Misschien is dat een mogelijkheid.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 2:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Als ik dus zou besluiten om het erfdeel van mijn broer, t.a.v. het appartement, te kopen zal ik eerst de woningbouwvereniging in de gelegenheid moeten stellen een half appartementsrecht te kopen.

Nee dit hoeft niet. Zie mijn antwoord hierboven. Wat Flash zegt klopt op zich wel:
Flash schreef:
Dit is uiteraard alleen indien deze situatie niet bij de akte van levering is uitgezonderd. Maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

maar deze situatie (het verdelen van een gemeenschappelijk goed) is nu juist wél uitgezonderd. Zie dus mijn bovenstaande bericht.

Tilda

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 5:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry bona fides, je had het al duidelijk aangegeven. Blijkbaar kan ik dus niet zo goed lezen. Confused

Ik kan mijn broer gewoon uitkopen en hoef niet aan de aanbiedingsverplichting te voldoen. Maar ik neem dan wel die aanbiedingverplichting over. Wat ik al vermoede (en hoopte). Is duidelijk... bedankt!

Tilda
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides: Sorry! Niet goed gelezen! Het wordt inderdaad uitgezonderd in de leveringsakte!

Tilda schreef:
Ik zou zelfs de woningbouwvereniging kunnen ontmoedigen om een deel van het appartementsrecht terug te kopen. Stel, mijn broer heeft bij de boedelverdeling interesse in een aantal sieraden of antiek ofzo. In plaats van een financiële vergoeding vraag ik hem afstand te doen van 1 procent van zijn aandeel in het appartement en hij gaat hiermee akkoord. Om het resterende deel te verkrijgen bied ik dan aan de woningcorporatie aan om 49% van het appartementsrecht te kopen. Dit zullen zij immers nooit doen, wat hebben zij aan een minderheidsbelang in een appartementsrecht.

Dit lijkt me uberhaupt niet verstandig. Het verdelen van het appartement is vrij van overdrachtsbelasting als het is in het kader van de afwikkeling van een nalatenschap. In deze contructie krijg je dan 1% vrij van overdrachtsbelasting en vervolgens de overige 49% belast.....
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds