Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Diefstal in vereniging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
msv

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 20:43    Onderwerp: Diefstal in vereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van mijn verklaring heb ik een boete opgelegd gekregen voor diefstal en diefstal in vereniging. Jammer genoeg heb ik de verklaring niet goed afgelegd en komt het inderdaad over alsof ik schuld beken.

Situatie - hele tijd geleden was ik op stap met een vriend S. (het was zijn verjaardag, dus we hadden aardig wat gedronken). Tegen het eind van de avond was ik, en ook S., dronken. We bevonden ons in de WC van een cafe. Vervolgens spotten ik, of S., een nooduitgang en betreden de binnenplaats van het cafe.

Na wat zat gezwalk over de binnenplaats wil ik de binnenplaats verlaten. S. komt daarop aanzetten met een oude verroeste saxofoon. Terwijl we naar buiten lopen vraag ik hem waar hij hem vandaan heeft - hij had hem gevonden op een stapel kratjes.

Vervolgens verlieten we de binnenplaats en liep ik met S. de straat over. S. zet de saxofoon neer om de hoek van mijn flat. Ik was te dronken om er ook maar iets van te zeggen en kon bijna alleen nog maar aan m'n bed denken. Ik ben vervolgens dus direkt naar huis gegaan.

Het was ook mijn intentie de sax de volgende dag terug te brengen naar het cafe.

De verklaring heb ik helaas helemaal fout afgelegd, ik was angstig, helemaal brak en begreep niet goed wat de bedoeling van het gesprek met de agent was (pas op het laatste moment vertelde de agent dat het om een verklaring ging). Ik heb dus S. een beetje in bescherming proberen te nemen door te zeggen dat we hem samen 'verstopt' hadden.

Zelf zou ik nooit zoiets doen en heb ik ook nog nooit iets gedaan (nog nooit iets gestolen in mn leven), was S. er die avond niet bij dan was het ook niet gebeurd. Wordt iemand in deze situatie normaal schuldig bevonden?? Ook al ben ik niet degene die de sax heeft gestolen, wordt ik nog steeds gezien als schuldig?

Het irritantste is nog wel de agent die deed voorkomen alsof er niks aan de hand was en ik nooit een boete zou krijgen. Pas wanneer ik de verklaring had ondertekend (stomstom) zegt ie heel nonchalant iets in de strekking van "je zou heel misschien een boete kunnen krijgen". Er staan overigens ook ontzettend veel fouten (en leugens!) in de verklaringen. Mijn naam is meerdere malen fout gespeld, vele taalfouten en een leugen van de eigenaar van het cafe.

Excuus voor de lengte, iig bedankt voor het lezen als je zo ver bent gekomen Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees is het min of meer toevallig dat niet jij maar S. de saxofoon heeft meegenomen. Dat is op zich genoeg voor medeplegen. Je hebt in ieder geval niets gedaan om hem te stoppen, noch afstand genomen.

Ben je vóór het afleggen van de verklaring erop gewezen dat je mocht zwijgen? Dat is verplicht als je op dat moment al verdacht was, maar het zou kunnen dat die verdenking pas is gerezen op het moment dat je aangaf het instrument samen te hebben verstopt.

Als je de boete niet betaalt moet je voorkomen en kun je opnieuw je verhaal doen. De reeds afgelegde verklaring vervalt daarmee overigens niet. Het is aan de rechter te bepalen wat hij gelooft.

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is hier sprake van een transactie of ben je voor de rechter geweest?
msv

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zoals ik het lees is het min of meer toevallig dat niet jij maar S. de saxofoon heeft meegenomen. Dat is op zich genoeg voor medeplegen. Je hebt in ieder geval niets gedaan om hem te stoppen, noch afstand genomen.

Dat heb ik wel vaker. Maar het is absoluut niet toevallig wie de saxofoon heeft gepakt. Wanneer ik dronken ben ga ik er niet over zeuren, maar zelf zou ik die saxofoon nooit mee hebben genomen.

Wordt er geen rekening mee gehouden dat ik erg dronken was en daarom niks heb gedaan? Wederom, was ik nuchter geweest had ik er natuurlijk wel wat van gezegd.

komodo schreef:
Is hier sprake van een transactie of ben je voor de rechter geweest?

Eerst een transactie, toen heb ik voor uitsel gevraagd (gebeld, vervolgens gemaild). Geen antwoord op de mail gehad en nu krijg ik een aanbod voor taakstraf voordat het wordt doorgestuurd naar de rechter.

Ik begrijp dan ook niet wat men verwacht van een dronken iemand in die situatie. Een losbandige vriend van je die een streek uithaalt waar jij liever niets mee te maken wilt hebben. Wordt er echt van mij verwacht om in welke toestand dan ook weerstand te bieden?
komodo

komodo

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, er wordt niet onder alle omstandigheden van iemand verwacht dat er wordt ingegrepen. Maar de strafuitsluitingsgronden zijn nogal streng. Ik vermoed dat dronkenschap, een staat waarin je jezelf hebt gebracht (ga ik nu even van uit) kan ik niet onder de strafuitsluitingsgronden scharen. Door dronken te worden, neem je risico's; de uitwerking van die risico's zullen vrijwel altijd voor jouw eigen rekening komen.

Voor laten komen is een mogelijkheid, maar houdt ook een risico in. De OvJ zal waarschijnlijk een forsere straf eisen als je het laat voorkomen. Ik zou dat alleen doen als je werkelijk niets te verwijten valt (in strafrechtelijke zin bedoel ik dat). Ik denk echter dat omdat je er de hele tijd bij bent geweest, niets hebt ondernomen om de diefstal te voorkomen (bijvoorbeeld zodra je de diefstal ontdekte had je de sax kunnen terug brengen) en meer van wat Bona Fides schreef, de kans groot is dat de rechter je zal veroordelen. Ik zou het, gezien de door jou weergegeven feiten, niet doen en de transactie betalen.
msv

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Ik vermoed dat dronkenschap, een staat waarin je jezelf hebt gebracht (ga ik nu even van uit) kan ik niet onder de strafuitsluitingsgronden scharen. Door dronken te worden, neem je risico's; de uitwerking van die risico's zullen vrijwel altijd voor jouw eigen rekening komen.

Heh, ja ik heb mezelf dronken gemaakt dat is zeker. Vraag ik me alleen nog af - is deze aansprakelijkheid niet alleen bij ondernomen acties op toepassing, passiviteit lijkt me uitgesloten? Ik stond op het puntje om te braken e.d. en ik moet de situatie op wetsovertredingen van anderen kunnen inschatten?

Quote:
Voor laten komen is een mogelijkheid, maar houdt ook een risico in. De OvJ zal waarschijnlijk een forsere straf eisen als je het laat voorkomen. Ik zou dat alleen doen als je werkelijk niets te verwijten valt (in strafrechtelijke zin bedoel ik dat).

Wat bedoel je hier precies mee dan? Als ik reflecteer, merk ik op dat ik niks fout heb gedaan, ik heb alleen geen afstand van die vriend van mij genomen, de situatie was niet in te schatten doordat ik onder invloed was...

Quote:
Ik denk echter dat omdat je er de hele tijd bij bent geweest, niets hebt ondernomen om de diefstal te voorkomen (bijvoorbeeld zodra je de diefstal ontdekte had je de sax kunnen terug brengen)

Als je het zo brengt komt het er weer op neer dat ik hoe dan ook weerstand had moeten bieden. Die vriend van mij was heus niet om te praten - die was rustig zijn eigen gang gegaan. Bovendien was het geen lange tijd (dat de sax in zijn bezit was), ik woon nl tegenover het cafe en was bij voorbaat al van plan om naar huis te keren.

Quote:
en meer van wat Bona Fides schreef, de kans groot is dat de rechter je zal veroordelen. Ik zou het, gezien de door jou weergegeven feiten, niet doen en de transactie betalen.

Pff, echt? Het komt echt een beetje krom over als dat zo zou zijn. Ik weet iig dat ik nooit meer met 'm op stap ga zeg, sjees.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

msv schreef:
Ik begrijp dan ook niet wat men verwacht van een dronken iemand in die situatie. Een losbandige vriend van je die een streek uithaalt waar jij liever niets mee te maken wilt hebben. Wordt er echt van mij verwacht om in welke toestand dan ook weerstand te bieden?

Je kunt afstand nemen door weg te lopen.

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
msv schreef:

Je kunt afstand nemen door weg te lopen.

Ja natuurlijk, ik woon alleen op dezelfde plek en ik kon de situatie niet echt inschatten... het was al voorbij voor ik er erg in had (1 minuut max).
timo

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

msv schreef:
Ja natuurlijk, ik woon alleen op dezelfde plek en ik kon de situatie niet echt inschatten... het was al voorbij voor ik er erg in had (1 minuut max).

Je hoeft je tegenover de mensen hier niet te verdedigen. Het enige wat ze doen is je vertellen hoe de rechter er tegenaan zal kijken. Je bent het misschien niet met de rechter eens en dat is vanuit jouw positie begrijpelijk. Maar het lijkt me voor jou wel nuttig om het alvast te weten.

De morele discussie over dronken zijn en die over afstand nemen van je vrienden is er eentje die makkelijker over iemand anders te voeren is dan over jezelf.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien zou je dronkenschap kunnen aanvoeren tegen het bestaan van een "bewuste en nauwe samenwerking", die nodig is voor medeplegen. Ik weet niet of dat zou kunnen helpen, maar het is op zich iets anders dan een beroep op art. 39 Sr (ontoerekeningsvatbaarheid) dat bij vrijwillige dronkenschap in ieder geval niet opgaat (want die wordt je gewoon toegerekend).

Alleen is het probleem dat er een verklaring ligt waaruit blijkt dat er bewust werd samengewerkt.

komodo

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

msv schreef:
komodo schreef:
Ik vermoed dat dronkenschap, een staat waarin je jezelf hebt gebracht (ga ik nu even van uit) kan ik niet onder de strafuitsluitingsgronden scharen. Door dronken te worden, neem je risico's; de uitwerking van die risico's zullen vrijwel altijd voor jouw eigen rekening komen.

Heh, ja ik heb mezelf dronken gemaakt dat is zeker. Vraag ik me alleen nog af - is deze aansprakelijkheid niet alleen bij ondernomen acties op toepassing, passiviteit lijkt me uitgesloten? Ik stond op het puntje om te braken e.d. en ik moet de situatie op wetsovertredingen van anderen kunnen inschatten?

Nou, ik denk niet dat je het hoeft te voorspellen, maar ik verwacht dat het je wel zal worden aangerekend dat je niet handelend optrad toen je er van bewust werd of had moeten worden. Je kunt er niet vanuit gaan dat alleen een als een "doen" te beschouwen gedraging je wordt aangerekend. Ook een "niet doen" kan je worden aangerekend.

msv schreef:
komodo schreef:
Voor laten komen is een mogelijkheid, maar houdt ook een risico in. De OvJ zal waarschijnlijk een forsere straf eisen als je het laat voorkomen. Ik zou dat alleen doen als je werkelijk niets te verwijten valt (in strafrechtelijke zin bedoel ik dat).

Wat bedoel je hier precies mee dan? Als ik reflecteer, merk ik op dat ik niks fout heb gedaan, ik heb alleen geen afstand van die vriend van mij genomen, de situatie was niet in te schatten doordat ik onder invloed was...

Daarmee bedoel ik dat je misschien niet echt iets gedaan hebt (zoals zelf de saxofoon stelen), maar dat de rechter je volgens mij wel een verwijt kan maken dat je niets ondernomen hebt om de diefstal te voorkomen of te beëindigen. Dat je de situatie niet kon inschatten omdat je dronken was is volgens mij geen ontlastend argument.
msv schreef:
komodo schreef:

Ik denk echter dat omdat je er de hele tijd bij bent geweest, niets hebt ondernomen om de diefstal te voorkomen (bijvoorbeeld zodra je de diefstal ontdekte had je de sax kunnen terug brengen)

Als je het zo brengt komt het er weer op neer dat ik hoe dan ook weerstand had moeten bieden. Die vriend van mij was heus niet om te praten - die was rustig zijn eigen gang gegaan. Bovendien was het geen lange tijd (dat de sax in zijn bezit was), ik woon nl tegenover het cafe en was bij voorbaat al van plan om naar huis te keren.

Ja, ik denk dat je inderdaad hoe dan ook weerstand had moeten bieden.

msv schreef:
komodo schreef:
en meer van wat Bona Fides schreef, de kans groot is dat de rechter je zal veroordelen. Ik zou het, gezien de door jou weergegeven feiten, niet doen en de transactie betalen.

Pff, echt? Het komt echt een beetje krom over als dat zo zou zijn. Ik weet iig dat ik nooit meer met 'm op stap ga zeg, sjees.

Tsja, daar moet je zelf een oordeel over hebben. Ik wens je in elk geval sterkte met je beslissing en de afhandeling van dit akkefietje.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik herhaal maar niet wat anderen al geschreven hebben, want dat deel zal je duidelijk zijn.

Wel heb ik een vraag aan je: hoe kwam jij nou zo bij de politie terecht? Je verhaal is: rol dronken in bed en dan spreek je ineens met een agent. Hoe zit dat? Op welk moment heb je die verklaring afgelegd? De volgende dag?
msv

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmz, het was toch echt een korte tijd, ik had ook niet precies door etc etc blabla, je hebt het al gehoord. Het feit dat als ik niet zo dronken was ik wel actie had ondernomen telt dus niet mee?

Ik ga maandag naar de rechtswinkel, kijken of ze een wat duidelijker beeld kunnen krijgen.

tikSimone schreef:
Wel heb ik een vraag aan je: hoe kwam jij nou zo bij de politie terecht? Je verhaal is: rol dronken in bed en dan spreek je ineens met een agent. Hoe zit dat? Op welk moment heb je die verklaring afgelegd? De volgende dag?

Die (idioot van een) vriend van mij is, nadat ik naar bed was gegaan, terug naar het cafe gegaan.... en is weer de binnenplaats opgegaan en weer via dezelfde uitgang naar buiten gelopen (ik weet het niet precies maar iets van die strekking iig). Toen werd hij meteen opgepakt aangezien de portiers s. en ik naar buiten had zien lopen. De politie er bij en de portier had de saxofoon alweer gepakt.. Vervolgens meteen in de boeien geslagen en meegenomen naar het bureau. Daar heeft hij in zijn verklaring mijn naam, telnr en adres doorgegeven.

Een aantal uur daarna om 9uur 's ochtends ongeveer werd ik dus wakkergebeld door de politie en werd me verteld dat ik naar het bureau moest komen. Ik schrik en ga naar het bureau. Op het bureau wordt ik enigzins gerustgesteld door de agent en stel hij mij wat vragen. Ik beantwoord ze zonder te weten dat het om een verklaring gaat. Hoe dom het ook is, ik had niet verwacht dat ik hiervoor beboet of iets dergelijks zou worden. Aangezien ik op dat moment alleen maar wist dat s. nog in de cel zat heb ik het.... een beetje voor hem opgenomen (let wel.. ik was op dit moment nog redelijk onder de invloed en compleet brak), vandaar mijn verklaring.
msv

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de adviezen overigens, het is in ieder geval iets duidelijker voor me geworden :up:
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Msv, je moet hier even een keuze maken. Je verklaring was niet echt handig en het zal lastig hard te maken zijn dat de agent je niet vooraf heeft meegedeeld dat jij verdachte was en niet tot antwoorden verplicht was.
Je kunt het gokken en eerlijk je verhaal doen bij de rechter. De kans zit er in dat je wel veroordeeld wordt voor het ten laste gelegde.
Ik weet niet wat je in het dagelijks leven doet of liever: wat de toekomstplannen zijn, maar ja, zo'n veroordeling leidt wel tot een "officiële notering".
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds