Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 11:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Brief Intrum Justitia
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Edwin-E

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 10:06    Onderwerp: Brief Intrum Justitia Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs hebben wij een brief van incassobureau Intrum Justitia ontvangen.

In deze brief worden wij verzocht binnen 10 dagen een nog openstaande vordering te betalen.
Het gaat over een vordering van T-Mobile, maar bij T-Mobile weten ze van niets

Nu wordt er in deze brief gerefereerd aan art 3:317 BW. en dat de verjarings termijn van 5 jaar met behulp van deze brief weer opnieuw is ingegaan.

Wanneer gaat deze verjaringstermijn van 5 jaar in en aan welke eisen moet de eisende partij voldoen?

Bij navraag bij Intrum Justitia is het een vordering uit 2001.

Wat kan ik hier aan doe n?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drie dingen:
-surf eerst even rond, het antwoord staat namelijk al op dit forum http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Verjaring+art+3%3A317+BW/t/15761/
-censureer je vragen, namen worden hier niet genoemd.
-zet je vraag in de rubriek rechtshulp

Trouwens, het komt veel voor dat bedrijven zoals die jij noemt, hun vorderingen verkopen aan incassobureaus. Zeker oudere vorderingen. Bij jouw schuldeiser weten ze dan inderdaad niet meer waar het over gaat.

Succes met de oplossing van je probleem.

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen kan ik niets met het antwoord.

De stelling is simpel...als ik nu voor het eerst in minimaal 6 jaar een brief van I.J. krijg en ik sinds maart 2006 bij T-M een abonnement heb en deze dus zegt dat ik nog nooit een openstaande rekening heb gehad, wat houd dan die brief in.

Het zou dus zo kunnen zijn dat I.J. een brief zou kunnen opstellen aan iedereen in Nederland waarop ze geld eisen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die verjaringstermijn lijkt dus in jouw geval al om te zijn. Dat betekent dat IJ niets meer bij je kan halen. Dat moet je ze dan nog maar eens uitleggen, wat het beste kan met een brief (liefst aangetekend) of fax (print een verznedrapport). De volgorde is dan wel:

1. Ik heb geen idee waarover u het heeft, die rekening kan niet van mij zijn (ik ga er op grond van je info van uit dat dit inderdaad een onterechte rekening is)

2. Maar dat doet er ook niet toe want de vordering is verjaard.

Quote:
Het zou dus zo kunnen zijn dat I.J. een brief zou kunnen opstellen aan iedereen in Nederland waarop ze geld eisen.
Niet waarschijnlijk, maar dat kan.

Het is wel raar dat men in jouw geval en in het geval van de vorige vragensteller pas zo laat komt met de berichten.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tenzij stuiting al heeft plaatsgevonden, maar daar wordt geen blijk van gegeven.
Bekijk de homepage
Tukker

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Edwin,
Ga eerst even een schriftelijk bewijs vragen van de rechtsgrond die tot de vordering heeft geleid. Er moet dus een overeenkomst zijn. Nu kan het zijn dat de verbintenissen tot betaling van een geldsom periodiek onstaan (opeisbare vorderingen). Zoals bij een abonnement. Dit in verband met de verjaringstermijn.

Vervolgens navragen wie de vordering in rechte toekomt, T.mobile of het incassobureau. Het incassobureau kan ook in opdracht en voor rekening van T.mobile de vordering innen.
Heeft het T.mobile de vordering aan het incassobureau overgedragen dan gelden de regels van art. 3:94 BW (overdragen van een vordering op naam)
In Nederland kan het overdragen van een vordering op naam op twee manieren, die zijn vastgelegd in art. 3:94 van het Burgerlijk Wetboek. Deze manieren zijn:

* De 'klassieke' manier, waarbij de levering slechts effect heeft, als aan de cessus mededeling is gedaan van de levering. Tot die tijd heeft de cessie ook tussen de cedent en de cessionaris nog geen werking.
* De nieuwe manier, geïntroduceerd op 1 oktober 2004, waarbij de cessie kan plaatsvinden zonder mededeling aan de debiteur. Deze wijze van cessie wordt ook wel aangeduid als stille cessie.

In beide gevallen moet een akte worden opgemaakt door de cedent en de cessionaris.

Om cessie mogelijk te maken zonder dat mededeling aan de debiteur is gedaan, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

* de akte is een authentieke of een geregistreerde onderhandse;
* de over te dragen rechten bestaan reeds op het tijdstip van de levering, of zullen rechtstreeks worden verkregen uit een dan reeds bestaande rechtsverhouding.

Vraag dus ook of er een zo genaamde akte van sessie is.

Wel vreemd dat de vordering voor jou uit de lucht komt vallen, maar gezien de verstreken tijd ook niet ondenkbaar.
Succes.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edwin-E schreef:
Alleen kan ik niets met het antwoord.

Wat is er niet duidelijk aan? Er wordt in dat antwoord een tegenvraag gesteld, die kun jij wellicht voor jouw situatie beantwoorden. IJ geeft aan dat het een oude vordering is, die gezien de tijd al verjaard zou kunnen zijn. Als er geen argument wordt gegeven waarom de vordering niet verjaard is (de verjaring is "gestuit"), dan kun je de brief negeren.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tukker, bij mijn weten kan bij stille cessie nooit bevrijdend betaald worden aan in dit geval Intrum Justitia.
Tukker

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Simone, mag ik je uitleg vernemen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maakt het veel uit? IJ handelt vermoedelijk namens T-Mobile. En anders is de brief de mededeling aan de schuldenaar. Ik neem aan dat uit de tekst van de brief wel volgt welke optie hier van toepassing is. Voor het beroep op verjaring maakt het niet uit.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tukker schreef:
Beste Simone, mag ik je uitleg vernemen?

3:93 lid 3 BW en dan specifiek het stukje " Deze levering kan niet worden.... of de verkrijger."

@bona fides: theoretisch maakt dat wel wat uit Wink
Het ging er even om: als je de voorwaarden noemt, dan moet je ze allemaal noemen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, volgens mij is er van stille cessie geen sprake (meer). Vragen de authentieke of geregistreerde akte te vertonen heeft geen zin, nu reeds mededeling heeft plaatsgehad.

Je bedoelt overigens art 3:94 lid 3 BW. De zin waar je op wijst zegt niet zozeer dat niet bevrijdend kan worden betaald aan IJ (in het geval van stille cessie), maar dat nog wél bevrijdend kan worden betaald aan T-mobile (in het geval van stille cessie, en vóór de mededeling die in mijn ogen naar alle waarschijnlijkheid al heeft plaatsgehad, zo er al sprake is van cessie). IJ zou in dat geval T-mobile moeten aanspreken; IJ kan de cessie niet aan de schuldenaar tegenwerpen (zegt jouw zin).

Als de schuldenaar op één of andere manier (maar zonder mededeling door de vervreemder of verkrijger) te weten is gekomen dat de vordering stil gecedeerd is, dan kan de schuldenaar m.i. wel degelijk bevrijdend betalen aan de verkrijger (hier IJ).

@Edwin-E: het verhaal over stille cessie is voor jou niet van belang. Staat er in de brief uitgelegd waarom de ruim 5 jaar oude vordering volgens IJ nog niet verjaard is? Een reeds verjaarde vordering blijft natuurlijk verjaard. Een brief doet de verjaring alleen opnieuw ingaan wanneer de verjaring nog niet voltooid was. De verjaringstermijn van 5 jaar begint te lopen op het moment dat de vordering opeisbaar wordt, dwz op het moment dat T-mobile jou kon vragen de vordering te betalen. (Ik neem aan dat het om een vordering uit een overeenkomst met T-mobile gaat.)

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

't Is maar goed dat je op een tentamen moet schrijven i.p.v. typen Embarassed
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit een pb van Edwin-E met de tekst van de brief begrijp ik dat de vordering inderdaad gecedeerd is. De brief doet onmiskenbaar de vereiste mededeling aan de schuldenaar. Voor zover dus in orde. Intrum Justitia is dus nu schuldeiser en T-Mobile staat er verder buiten.

Verder wordt slechts opgemerkt dat de brief de lopende verjaring stuit (art 3:317 BW).

Als het inderdaad om een vordering uit 2001 gaat, en er tussentijds niet gestuit is, dan is de vordering in 2006 verjaard. Een brief in 2007 kan dat niet meer veranderen.

Edwin-E kan zich nu beroepen op de verjaring, en hoeft dus niet te betalen. Het is dan aan IJ om aan te tonen dat tijdig is gestuit. Als er nooit eerder een brief is gestuurd zal dat niet lukken.

Ik denk dat Edwin-E er verstandig aan doet om Intrum Justitia per brief, fax of e-mail te laten weten dat hij zich op verjaring van de vordering beroept, en derhalve niet zal betalen. (Want verjaring van een vordering werkt niet van rechtswege, je moet er een beroep op doen.)

Het lijkt erop dat Intrum Justitia voor een appel en een ei een stapel verjaarde vorderingen heeft gekocht, en deze nu probeert te verzilveren. Op zich mag dat gewoon. Wie een verjaarde vordering betaalt, betaalt niet zonder rechtsgrond (ook niet na een beroep op verjaring, want dan ontstaat er een natuurlijke verbintenis) en kan dus niet terugvorderen op grond van onverschuldigde betaling.

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb als eerste vandaag per fax alle ondeliggende stukken opgevraagd die ten grondslag aan de vordering liggen.

Ik weet nog nl. nog steeds niet waar de vordering betrekking op heeft.

Telefonisch heeft IJ alleen laten weten dat het een vordering betreft uit 2001.

Verder ben ik tussen 2001 en 2007 2x verhuisd en heb eerder nog nooit een brief van IJ gehad.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds