Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 11:57 Onderwerp: |
|
|
Naar aanleiding daarvan: vinden jullie dat in de opleiding voldoende aandacht wordt besteed aan ethiek en aan "die andere kant van het recht"?
Om even bij het recente voorbeeld te blijven: de praktische kant van een vaderschapsactie (het voorbeeld van de vader die wel eens wil uitzoeken of zijn 16-jarige dochter echt zijn dochter is).
Of - ander voorbeeld - de afwegingen die je maakt tussen kosten van procederen en het recht hebben op het halen van je recht? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 14:08 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Om even bij het recente voorbeeld te blijven: de praktische kant van een vaderschapsactie (het voorbeeld van de vader die wel eens wil uitzoeken of zijn 16-jarige dochter echt zijn dochter is). |
Als ik terugkijk naar die zaak heb ik veel meer moeite met (mijn eigen) suggestie dat er desnoods wel buitenlandse klinieken bereid zijn om een (onofficiële) DNA-test uit te voeren dan met het uitzoeken of je naar Nederlands recht zo'n test kunt afdwingen en/of het het vaderschap kunt ontkennen.
Dat laatste is gewoon het werk van een advocaat. Ik ken de omstandigheden verder niet goed genoeg om mij ook maar bevoegd te voelen een oordeel te vormen. De man heeft er bewust voor gekozen zich op de hoogte te willen stellen van de juridische mogelijkheden. Iedereen wordt niet alleen geacht de wet te kennen, iedereen heeft ook het recht de wet te kennen (art 18 Gw). Op niemand rust de plicht om de wet uit te leggen, maar je kunt het m.i. niemand kwalijk nemen die ervoor kiest dat wel te doen. Op zo'n regel zijn vast uitzonderingen te bedenken, maar daar lijkt mij hier helemaal geen sprake van.
Het is een beetje anders als wij de man op het idee gaan brengen om zelf DNA materiaal te verzamelen en dat te laten testen. In dit geval leek het me dat ik niets nieuws vertel wanneer ik zeg dat het met wat moeite altijd wel mogelijk is om te achterhalen of je de biologische vader bent. Aan de andere kant, als ik dan echt niets nieuws vertel had ik het ook niet hoeven te zeggen. Maar uiteindelijk denk ik dat een man toch wel het "recht" heeft om voor zichzelf te weten of hij de biologische vader is, ook wanneer de moeder en dochter niet willen meewerken. Dus hier kom ik geloof ik wel op een ethische afweging uit.
Misschien is het ook wel anders als wij de man ervan hadden proberen te overtuigen dat hij het vaderschap moet gaan ontkennen, wanneer dat bij hem nog helemaal niet was opgekomen. Maar dan was de vraag ook nooit gesteld geworden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|