Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Vordering teveel betaalde vakantie dagen"
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarkusAntonius

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 21:28    Onderwerp: "Vordering teveel betaalde vakantie dagen" Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik ben op 1 oktober vorig jaar bij een nieuwe baas gaan werken. (in juli opgezegd bij oude baas).

In september kreeg ik mijn laatste loonstrook bij de oude werkgever waarbij nog geen vakantie geld / verlofdagensaldo was verrekend. Dit gebeurde eind Oktober. Volgens de werkgever is dit saldo negatief en moet ik ruim 500 euro terugbetalen.

Begin November 2006 heb ik per email laten weten dat de berekening volgens mij niet klopt en dat ik het zowieso erg flauw vind om dagen terug te vorderen i.v.m. het feit dat ik altijd zeer veel onbetaalde overuren heb gemaakt.

Vervolgens hoor ik 7 maanden niets en krijg ik vorige week een hele formele brief waarin wordt gedreigd met rente- en administratiekosten en ook dat men de vordering uit handen wordt gegeven indien niet binnen 14 dagen het geld door mij is terugbetaald. Geen inhoudelijke reactie op mijn bericht dat de berekening niet klopt, c.q. dat ik het onredelijk vind i.v.m. de overuren.

Vragen:- Wat voor mogelijkheden heeft een incassobureau ? Kunnen deze bijv. zonder meer beslag laten leggen op mijn salaris / bankrekening ?
- Moet een werkgever niet aantonen aan mij hoe het saldo van de verlofdagen is berekend ?
- Ik vind dat de werkgever erg laat hier nog op terugkomt. Is er een "verjaringstermijn" ?

Ik kijk uit naar jullie reactie..

Groet,

Mark
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 21:35    Onderwerp: Re: "Vordering teveel betaalde vakantie dagen" Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarkusAntonius schreef:
- Wat voor mogelijkheden heeft een incassobureau ? Kunnen deze bijv. zonder meer beslag laten leggen op mijn salaris / bankrekening ?

Zeer weinig mogelijkheden. Zonder tussenkomst van een rechter kan geen beslag worden gelegd.

Quote:
- Moet een werkgever niet aantonen aan mij hoe het saldo van de verlofdagen is berekend ?

Ja. Hij stelt dat je geld schuldig bent, dus hij moet dat onderbouwen.

Quote:
- Ik vind dat de werkgever erg laat hier nog op terugkomt. Is er een "verjaringstermijn" ?

Die is 5 jaar.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan volgens mij wel alvast conservatoir beslag worden gelegd, daarna moet de werkgever de procedure voor de rechter gaan voeren en als dit gunstig voor hem verloopt wordt het conservatoir beslag omgezet in een executoriaal beslag en kan hij daadwerkelijk de goederen waarop beslag is gelegd gaan uitwinnen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook voor conservatoir beslag moet je bij de rechter zijn. Weliswaar hoeft de schuldenaar hier weinig van te merken.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En natuurlijk ook even kijken of je je overuren aannemelijk kunt maken. Het zou helemaal mooi zijn als je ze kunt bewijzen. Jij betaalt je vakantie-uren terug en vordert gelijktijdig betaling van overuren, inclusief wettelijke verhoging. Altijd leuk. Twisted Evil
MarkusAntonius

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bewijzen wordt moeilijk. Ik was altijd de eerste op kantoor - werkte de pauzes meestal maar door en deed 's avonds het licht uit.

Er zijn wel collega's die dat kunnen getuigen ja, maar of dat echt bewijs is.

Ik heb uitgerekend dat ik over 8 jaar toch minimaal 12.000 euro aan onbetaalde (over) uren aannemlijk kan maken.

Maar weet je wat, ik ben iemand die geen zin heeft in gedoe en ben blij dat ik nu een vele leukere job / werkgever heb gevonden. Dat afpersen en dreigen met incassokosten werkt dus toch....

Bedankt voor jullie inzichten...
bona fides

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarkusAntonius schreef:
Bewijzen wordt moeilijk. Ik was altijd de eerste op kantoor - werkte de pauzes meestal maar door en deed 's avonds het licht uit.

Ik denk dat dit gezien moet worden als (ongevraagd) meerwerk, niet als overwerk. Het zou interessant zijn als Marco hier een andere (en meer deskundige) kijk op heeft, maar dat zou mij toch wel verbazen.

Quote:
Maar weet je wat, ik ben iemand die geen zin heeft in gedoe en ben blij dat ik nu een vele leukere job / werkgever heb gevonden. Dat afpersen en dreigen met incassokosten werkt dus toch....

In dat geval zou ik u eraan willen herinneren dat u mij ook nog 300 euro verschuldigd bent. Indien dit bedrag niet binnen 14 dagen wordt betaald, ben ik genoodzaakt de vordering uit handen te geven. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2007 2:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
MarkusAntonius schreef:

Ik denk dat dit gezien moet worden als (ongevraagd) meerwerk, niet als overwerk. Het zou interessant zijn als Marco hier een andere (en meer deskundige) kijk op heeft, maar dat zou mij toch wel verbazen.

Altijd lastig natuurlijk dit soort zaken. In z'n algemeenheid geldt echter dat de werkgever een zorgplicht en een registratieplicht heeft. Werkgever moet dus zorgen dat je niet overwerkt en moet ook zorgen voor een afdoende uren-registratie. Aangezien veel werkgevers dat laatste niet doen is het vaak het woord van werknemer tegenover dat van werkgever en is werkgever vaak de pisang als werknemer aannemelijk kan maken overuren te hebben gemaakt.

Wat betreft ongevraagd meerwerk; de meeste CAO's definieren overwerk als alle uren meer dan het zoveelste uur per dag of per 4 weken/maand. Men maakt dus meestal geen onderscheid tussen gevraagd en ongevraagd. En dat is ook logisch gezien de zorgplicht van de werkgever. En mocht je niet opgewassen zijn voor je taak (lees; teveel uren nodig hebben voor wat een capabel iemand wel in 40 uur kan) dient de werkgever natuurlijk ook in te grijpen.
MarkusAntonius

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties...

Werkgever heeft - de laatste 3 jaar - een kloksysteem, dus uren worden op zich wel vrij goed bijgehouden. Wel is dit systeem vrij gebruikersonvriendelijk (onduidelijk), liep het vaak achter met verwerking van je verlof.

Ook de pauzes werden gewoon afgeboekt (terwijl ik die altijd doorwerkte) en als je op "+5" uren stond dan werd de rest niet meer bijgeboekt....
Ik stond dus altijd op "+5" en nam dit tegoed ook zelden op...

De werkgever zal volgens het urensysteem best gelijk hebben (hoewel ze mij nog steeds geen fatsoenlijk overzicht geven, enkel allerlij vage schermprintjes, waarvoor je eerst een cursus gevolgd moet hebben om het te begrijpen)..Het gaat me ook meer om het principe. Altijd onder enorme stress moeten werken (productie planning), laatste 3 jaar een nulronde wat salaris betreft ondanks functie verzwaring (en vage beloftes dat de functie "binnenkort" opieuw gewaardeerd zou worden...)
en dan toch nog een stuk of 5 dagen in rekening brengen....bah.

Er is een zeer autoritair management (oostenrijks), dus ik had ook beter moeten weten om hierin enige redelijkheid van te verwachten..
MarkusAntonius

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand nog een laatste advies ? (deadline verloopt morgen)...

-> vragen om een duidelijke berekening van het tekort aan dagen ?

-> hoe te bewijzen dat je altijd alle pauzes doorwerkte en IS dat dan aan te voeren als reden om niet te hoeven betalen ?

Stel dat een incassobureau de zaak bij de rechter brengt (voor beslag legging), krijg ik dan nog de gelegenheid om eerst mijn verhaal te doen of zie ik dan op mijn bankrekening ineens een inhouding als gevolg hiervan..?
In hoeverre heb je recht op een betalingsregeling en moet je dan aantonen dat je de schuld niet in 1 keer kunt betalen ?

Hoe hoog zijn incassokosten doorgaans (percentage van bedrag of vast bedrag) ?
Marco Knol

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarkusAntonius schreef:
-> vragen om een duidelijke berekening van het tekort aan dagen ?
Uiteraard, je werkgever stelt dus moet bewijzen. Bovendien hoort hij een administratie bij te houden.

MarkusAntonius schreef:
-> hoe te bewijzen dat je altijd alle pauzes doorwerkte en IS dat dan aan te voeren als reden om niet te hoeven betalen ?
Lastig tot niet.

MarkusAntonius schreef:
-> Stel dat een incassobureau de zaak bij de rechter brengt (voor beslag legging), krijg ik dan nog de gelegenheid om eerst mijn verhaal te doen of zie ik dan op mijn bankrekening ineens een inhouding als gevolg hiervan..?
Uiteraard krijg je dan de kans je verhaal te doen. Het incassobureau moet jou dagvaarden. De kosten lopen natuurlijk wel flink op.

MarkusAntonius schreef:
-> In hoeverre heb je recht op een betalingsregeling en moet je dan aantonen dat je de schuld niet in 1 keer kunt betalen ?
Incassobureau's nemen vrijwel atijd wel genoegen met een regeling. Je kunt ook de rechter vragen om een regeling op te leggen als 't zover komt.

MarkusAntonius schreef:
-> Hoe hoog zijn incassokosten doorgaans (percentage van bedrag of vast bedrag) ?
15% of een paar honderd euro als de vordering bij de rechter wordt toegewezen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu weet ik niet of het in de praktijk klopt wat ik nu ga zeggen, maar het lijkt mij dat geen kosten kunnen worden geclaimd voor (incasso)handelingen die zijn verricht voordat de vordering op een fatsoenlijke manier is onderbouwd.

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu weet ik niet of het in de praktijk klopt wat ik nu ga zeggen, maar het lijkt mij dat geen kosten kunnen worden geclaimd voor (incasso)handelingen die zijn verricht voordat de vordering op een fatsoenlijke manier is onderbouwd.

Alles kán, maar of het ook succesvol is... Wat mij betreft is het al heel wat als ze de vordering weten te verhalen. Extra kosten in dit stadium zijn minstens een brug te ver, al proberen veel incassobureaus en deurwaarders het vrijwel altijd. Verwacht daar doorgaans zeker geen inhoudelijke kwaliteit. Als ze een beetje weten waar het over gaat is het al heel wat.

Overigens kan ik me voorstellen dat mijnheer door de lange stilte in zijn mogelijkheden verweer te voeren is geschaad.
MarkusAntonius

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmm... ik vind dit toch wel interessant.....

Even bottom line:

Afgezien van het feit dat ik behoorlijk twijfel aan de juistheid van het uren registratie systeem van de werkgever vind ik het zwaarst wegen : Alle pauzes die ik maar doorging om een productie planning voor die gasten in elkaar te draaien. 11/ 12/ 13 uur achter elkaar doorbuffelen achter je PCtje. Echt geen uitzondering.

Het meest bang ben ik voor onredelijk hoge incassokosten (15% gaat nog, maar men heeft het ook over "administratiekosten" en dan evt. nog als het voor de rechter komt).

Aangezien ik een eigen huis met overwaarde heb is er altijd wel aan te voeren dat ik geen recht heb op een betalingsregeling of niet ?
Een loonbeslag is zo gelegd. Een deurwaarder weet wat voor auto ik rijd. Hoeveel hypotheek ik heb, alles (toch ?)..

Moet ik een getuige gaan zoeken die verklaart 'ja, die gast zat echt altijd achter zijn peeceetje, nooit pauze." ??

De cultuur van het bedrijf een beetje kennend, gaan ze zeker een rechtzaak voeren. Men heeft de meest gekke dingen al geprobeerd (mensen te ontslaan zonder een enkele grond -> die wonnen een rechtzaak en zijn weer aan het werk !). Contracten met importeurs die zijn geschonden -> importeur krijgt gelijk...

...om maar aan te geven, dat men wel vaker een onredelijk standpunt inneemt bij uiteenlopende zaken...(ook operationeel / intern het e.e.a. meegemaakt natuurlijk...Smile

@ torilion
Quote:
Overigens kan ik me voorstellen dat mijnheer door de lange stilte in zijn mogelijkheden verweer te voeren is geschaad.

Hoe bedoel je dit precies ? Ik heb een email klaar staan en dit klinkt interessant..
bona fides

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een betwistbare vordering van 500 euro gaat men vast geen conservatoir beslag laten leggen. Maar als het bedrijf die vordering hard kan maken, dan kun je m.i. maar beter gewoon betalen.

Voor je bewijspositie maakt het niet uit als je die 500 euro alvast betaalt (ervan uitgaande dat het klopt van die vakantiedagen; dat kun je natuurlijk ook zelf even narekenen). Als je een tegenvordering in wilt dienen ivm het overwerken zul je dat overwerk namelijk hoe dan ook moeten bewijzen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds