|
Auteur |
Bericht |
MarkusAntonius
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 0:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar als het bedrijf die vordering hard kan maken, dan kun je m.i. maar beter gewoon betalen. |
Dat snap ik, maar mij hebben ze nog geen overzicht laten zien, waaruit blijkt dat de uren kloppen. Bovendien was ik helemaal niet van plan om de vele overuren uitbetaald te krijgen. De bewijsvoering is inderdaad erg lastig), maar ik wil het wel "inbrengen" om deze vordering van tafel te krijgen. Zelf narekenen is nog niet zo makkelijk, omdat ik het niet goed heb bijgehouden (dom, ik weet het).
Was is bewijs voor het feit dat ik pauzes doorwerkte ? Als een getuige dit verklaart ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 0:03 Onderwerp: |
|
|
Weet je zelf niet hoeveel vakantiedagen je had en hoeveel je er daarvan hebt opgenomen?
Als je meer hebt opgenomen dan je had, zullen ze een eventuele rechtszaak wel winnen. Jouw verweer ("ik heb veel overgewerkt") kan alleen slagen wanneer je dat ook kunt bewijzen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MarkusAntonius
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Weet je zelf niet hoeveel vakantiedagen je had en hoeveel je er daarvan hebt opgenomen? |
Ongeveer denk ik dat wel te weten ja en vandaar dat ik twijfel aan het verhaal van werkgever. Werkgever moet een duidelijk overzicht laten zien vind ik....
Quote: | .....kan alleen slagen wanneer je dat ook kunt bewijzen. |
...en mijn vraag is : wat is bewijs ?. Mijn punt is dat ik de pauzes structureel niet opnam en doorwerkte. Zelfs mijn manager zal dat toch moeten toegeven als een rechter hier naar vraagt.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 23:12 Onderwerp: |
|
|
Hoe je het overwerk kunt bewijzen weet ik niet. Als de werkgever toegeeft dat je de pauzes structureel opnam, dan zal een rechter dat voor vaststaand moeten aannemen. Overigens geeft de werkgever volgens mij dan wel aan dat hij structureel de arbeidstijdenwet heeft overtreden, maar dat terzijde.
Ander punt is of die extra gewerkte uren zonder meer als uit te betalen overwerk zullen worden aangemerkt. Marco Knol geeft hierboven aan dat dit meestal het geval is, maar dat het wel aan de definitie van overwerk in de CAO kan liggen. (Er zijn bijvoorbeeld ook heel wat functies waarin overwerk per definitie niet wordt uitbetaald, en het kan zijn dat van overwerk slechts sprake is wanneer daartoe van hogerhand toestemming is verkregen.)
Maar wat ik vooral probeer te zeggen: jouw "verweer" staat los van de claim van de werkgever mbt het saldo aan vakantiedagen. Het is dus niet zo dat jij door het overwerk een beetje aannemelijk te maken, de vordering van de werkgever onderuit kunt halen. Het gaat om 2 onafhankelijke vorderingen: de werkgever vordert terugbetaling van te veel opgenomen vakantiedagen, jij vordert loon over de uren die je hebt overgewerkt.
De werkgever moet bewijzen dat jij te veel vakantiedagen hebt opgenomen. Jij moet bewijzen dat jij hebt overgewerkt. Met de ene vordering kun je niet de andere opheffen. Alleen wanneer beide vorderingen worden toegewezen worden de uit te betalen bedragen deels tegen elkaar weggestreept.
Aangezien het erop lijkt dat je jouw vordering nog helemaal niet hebt ingesteld (als in "ik vorder uitbetaling van X uur aan overwerkuren"), en het mij zeer wel mogelijk lijkt dat je al 7 maanden in verzuim bent tav de vordering van de werkgever, zou het me niet verbazen als de incassokosten voor jouw rekening zullen komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 23:24 Onderwerp: |
|
|
MarkusAntonius schreef: | Ook de pauzes werden gewoon afgeboekt (terwijl ik die altijd doorwerkte) en als je op "+5" uren stond dan werd de rest niet meer bijgeboekt....
Ik stond dus altijd op "+5" en nam dit tegoed ook zelden op... |
+5 per wat? Week? Maand?
Viel je onder een CAO? Of stond in je arbeidscontract iets over die uren? (uitbetaling of tijd voor tijd). Heb je die uren in elk geval destijds betaald gekregen?
V.w.b. het doorwerken in de pauzes: ik denk dat je daar weinig mee kunt. De werkgever zal wel stellen (en daar kun je een werkgever misschien ook nog wel in volgen): die pauzes worden gewoon afgeboekt omdat mensen daar recht op hebben. Wanneer iemand die pauzes niet neemt komt dat voor zijn eigen rekening. (Zoiets kan, zoals hierboven al beschreven ook een probleem voor de werkgever opleveren, maar dat zal ongetwijfeld ook wel een beetje van de functie afhangen).
Het enige dat je m.i. kunt doen is het helder krijgen van de berekening.
Praktische insteek: zuur van die 500 euro, maar weeg goed af of je het alle moeite en risico waard vindt om door te zetten.
Wat niet wil zeggen dat ik de handelswijze van je ex-werkgever goedkeur!!!! Integendeel; die is juist bijzonder kinderachtig. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 23:48 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | +5 per wat? Week? Maand? |
Ik gok cumulatief gerekend vanaf den beginne. Na een dag van 9 uur gaat de teller +1, na een dag van 7 uur gaat de teller -1. Alleen gaat de teller niet verder omhoog wanneer je al op +5 staat. Lijkt me. (Voorstelbaar is ook een reset naar 0 aan het begin van de week of maand.)
De teller lijkt me bedoeld om ervoor te zorgen dat men met wat flexibiliteit de dagen kan indelen. Niet om overwerk te registreren. Eerder om ervoor te zorgen dat mensen niet structureel te veel werken (gezien de limiet van +5).
Natuurlijk kan een teller de CAO niet overrulen, dus die blijft interessant.
Ben het met je eens wat betreft de pauzes, en vraag me nog steeds af of het echt anders is voor de uren dat je niet op tijd naar huis gaat. Ik denk dat het sterk afhangt van de soort functie en de soort omgeving waarin je werkt. Heb je de vrijheid om je uren zelf in te delen (zoals hier), dan heb je m.i. ook meer verantwoordelijkheid om er zelf voor te zorgen dat je niet te veel werkt. Maar ik ben geen expert op dit gebied .
Quote: | Wat niet wil zeggen dat ik de handelswijze van je ex-werkgever goedkeur!!!! Integendeel; die is juist bijzonder kinderachtig. |
Het terug laten betalen van te veel opgenomen vakantiedagen vind ik op zich heel redelijk. Net zoals niet opgenomen vakantiedagen na het einde van de arbeidsovk dienen te worden uitbetaald (ook wanneer de werknemer eigenlijk nooit veel heeft uitgevoerd). Goed, hier spelen natuurlijk nog wat meer dingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MarkusAntonius
|
Geplaatst: vr 08 jun 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een bedrijf in de Metalektro CAO. / Assemblage van schokdempers voor motorfietsen.
Ik denk dat ik maar betaal als men er nogmaals op aandringt. Ik heb in mijn laatste email nog een poging gewaagd, we zullen zien.
Nog een paar laatste punten :
Aangezien het bedrijf 7 maanden niet op mijn schrijven reageerd kun je niet zeggen dat ik "7 maanden in gebreke ben" denk ik...
Het is WEL kinderachtig van het bedrijf om deze dagen te vorderen omdat ze weten hoe hoog mijn inzet altijd was. De functie is "Productie planner" en is op MBO+ / HBO niveau. Een operationele functie met een enorme workload. Doorwerken in de pauzes was absoluut nodig om de hoeveel heid werk af te krijgen. In feite ben ik altijd gek geweesd om me hiervoor te laten gebruiken.
Het gaat inmiddels niet zo best met het bedrijf en het verloop is enorm....
Er is een forse reorganisatie opgang waardoor ca. 20% van de mensen onvrijwillig moet vertrekken. De manier waarop dit gaat verdient ook niet de schoonheidsprijs. Ik ben blij dat ik er weg ben en ervaar de sfeer bij het nieuwe bedrijf als een verademing..... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 08 jun 2007 0:43 Onderwerp: |
|
|
MarkusAntonius schreef: | Ik denk dat ik maar betaal als men er nogmaals op aandringt. Ik heb in mijn laatste email nog een poging gewaagd, we zullen zien. |
Tenzij je echt sterk vermoedt dat zij je vakantiedagen niet goed hebben geteld, lijkt me dat het meest verstandige.
Quote: | Aangezien het bedrijf 7 maanden niet op mijn schrijven reageerd kun je niet zeggen dat ik "7 maanden in gebreke ben" denk ik... |
Je kunt ook niet zeggen dat het niet zo is. Ik neem in ieder geval aan dat er een fatale termijn was gesteld ("betaal binnen 14 dagen" oid). Tenzij men niet heeft verteld over hoeveel vakantiedagen het gaat, vraag ik me af hoe ze het bedrag beter hadden kunnen specificeren. Tenzij jij een afwijkende vakantiekaart kunt overleggen, lijkt me dat de administratie van het bedrijf gewoon telt.
Quote: | Het is WEL kinderachtig van het bedrijf om deze dagen te vorderen omdat ze weten hoe hoog mijn inzet altijd was. |
Jouw mening en daar wil ik niets aan afdoen, maar m.i. juridisch irrelevant. Wil niet zeggen dat ze zich er niets van moeten aantrekken, maar als ze het hard spelen heb je er niets aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 08 jun 2007 4:53 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk komt het er op neer dat wie stelt een geldvordering te hebben op een ander dat in principe moet bewijzen of tenminste aannemelijk moet maken. Jij voor je overuren, werkgever voor de vakantie-uren.
Wat de meeste mensen hier toch echt miskennen m.i. is dat de bewijsplicht in dit soort zaken voor de werkgever toch echt wel een stuk zwaarder is. Die wordt tenslotte geacht de administratie bij te houden.
En daarom wil het nogal eens werken te dreigen om betaling van overuren te vorderen indien men persé de vordering van werkgeverszijde door wil zetten. Als jij namelijk met een goed verhaal komt zal de rechter meestal de werkgever uitnodigen om bij wijze van tegenbewijs de urenadministratie te overleggen. En dan is dus de vraag hoe sterk men denkt te staan. |
|
|
|
 |
|