Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraagje over de titel voor een boek.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marja

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2007 21:23    Onderwerp: Vraagje over de titel voor een boek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment is er een hype over het boek: "The Secret" van Rhonda Byrne.
Er worden -ook hier in Nederland- veel boeken geschreven, workshops gehouden en cursussen gegeven die allemaal op de één of andere manier de naam "The Secret" gebruiken.

Mag dat eigenlijk, een boek 'n titel geven zoals:"Het geheim van (of het geheim achter) The Secret?
Mag je dus in zo'n titel de woorden "The Secret" gebruiken als er maar een paar woorden vóór en/of achter staan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2007 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk mag je het Engelse woord "the Secret" in de titel van jouw boek, workshop of wat dan ook gebruiken. De titel van een boek is geen merk en is ook niet auteursrechtelijk beschermd.

Wat twijfelachtig is, is passages, teksten en dergelijke uit iemands boek gebruiken voor je eigen boek of cursus. Dat loopt al snel tegen het auteursrecht van dat boek aan. Geen idee wat die boeken en cursussen over "The Secret" nou precies doen, maar daar zouden ze op kunnen struikelen.

Bij de vorige hype (Da Vinci code) had je op zeker moment ook boeken en zo die 'de waarheid achter' de Code gingen uitleggen. Ik meen zelfs een reisgids waarmee je alle plekken uit het boek kon nagaan. Dat is volkomen legaal. Daar werden alleen de feiten uit het boek zakelijk hergebruikt, en dat mag. Je mag zelfs een paar passages citeren als je bijvoorbeeld gaat toelichten wat er niet klopt, of bij de inleiding van jouw hoofdstuk over het kasteel waar de hoofdpersonen vanaf sprongen.

Voor de film van het boek is echter wel degelijk betaald, want dat is een verveelvoudiging in gewijzigde vorm.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2007 22:21    Onderwerp: Re: Vraagje over de titel voor een boek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja schreef:
Op het moment is er een hype over het boek: "The Secret" van Rhonda Byrne.

Ik heb blijkbaar iets gemist Very Happy

Quote:
Mag dat eigenlijk, een boek 'n titel geven zoals:"Het geheim van (of het geheim achter) The Secret?
Mag je dus in zo'n titel de woorden "The Secret" gebruiken als er maar een paar woorden vóór en/of achter staan?

Je kunt de vraag omkeren: waarom zou het niet mogen? Daarop zijn in een geval als dit (het zijn normale woorden die verder niemand beledigen o.i.d.) maar twee antwoorden mogelijk: inbreuk op auteursrecht of inbreuk op merkrecht.

De uitdrukking "The Secret" is als uitdrukking in het geheel niet origineel. Er is geen persoonlijk stempel van de maker te bekennen. Dus er rust geen auteursrecht op. Inbreuk op het auteursrecht valt af.

Inbreuk op een merkrecht is alleen mogelijk als de uitdrukking als merk is geregistreerd. Dat blijkt het geval te zijn. Een deel van de registratie:
merkenregister schreef:
(151) 27.01.2006 900573
(180) 27.01.2016
(732) Prime Time Productions Holdings Pty Ltd
1st Floor
132 Gwynne Street
RICHMOND, VIC 3121 (AU)
(812) AU
(842) Private Company Incorporated by Shares Corporations ACT 2001 Commonwealth of Australia
(540) THE SECRET
(541) Reproduction of the mark where the mark is represented in standard characters

Het merk is geregistreerd voor onder (veel) meer boeken.

Dit lijkt mij te betekenen dat het - zonder toesteming van de merkhouder - niet is toegestaan om boeken uit te geven met als titel "The Secret". Voor boeken met een titel waarin "The Secret" als woordcombinatie voorkomt is het volgens mij de vraag of er sprake is van verwarringsgevaar. Kan het publiek de titels met elkaar verwarren, of kan het publiek de schrijvers van de boeken met elkaar verwarren? De uitgever van een boek met een titel die verwarringsgevaar oplevert zal ook toestemming nodig hebben.

Ik gok dat er hier niet zo snel verwarringsgevaar zal zijn. Het publiek zal toch wel snel in de gaten hebben dat in de titel alleen maar "The Secret" is verwerkt om tegen het succes van dat boek aan te leunen. Maar misschien zit ik hier helemaal fout!

Arnoud Engelfriet schreef:
De titel van een boek is geen merk

Maar in dit geval is het merk een titel van een boek. Het lijkt mij dat in het algemeen de titel van een (ander) boek inbreuk kan maken op een merkrecht, of zie ik dit verkeerd?

BerichtGeplaatst: do 11 okt 2007 1:14    Onderwerp: Re: Vraagje over de titel voor een boek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb blijkbaar iets gemist Very Happy

Zeg dat wel... Laughing

bona fides schreef:
Maar in dit geval is het merk een titel van een boek. Het lijkt mij dat in het algemeen de titel van een (ander) boek inbreuk kan maken op een merkrecht, of zie ik dit verkeerd?

Jeetje, da's een lastige dus, wat is wijsheid in zo'n geval? Waar zou ik moeten zoeken naar het antwoord op deze kwestie?
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 1:20    Onderwerp: Re: Vraagje over de titel voor een boek. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja schreef:
Waar zou ik moeten zoeken naar het antwoord op deze kwestie?

Ik zou vooral aanraden hier te wachten totdat Arnoud de vraag beantwoordt Wink.

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat vastleggen van de woorden: 'The Secret' als merk is niet voor niets gedaan natuurlijk. Als de mensen die het als merk vastgelegd hebben over een jaartje gaan rondneuzen waar deze woordcombinatie allemaal "misbruikt" is... lopen ze dubbel en dwars binnen!

Zoiets verwacht je eigenlijk helemaal niet en daar zit ik liever niet bij uiteraard.

Dan vraag ik mij ook af -nu het om een 'merk' blijkt te gaan- hoe het zit als je dan in een boekje van jezelf wilt verwijzen naar het boek 'The Secret'. Dàt zal toch wel toegestaan zijn neem ik aan?!
Dat lijkt, in mijn ogen dan, op zich toch geen probleem?
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

The Secret als merk is toch veel te algemeen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Op welke merkenrechtelijke bepaling loopt het stuk?

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:

De eis dat het merk door de merkhouder wordt gebruikt ter onderscheid van goederen of diensten. Niet-gebruik is grond voor verval van het merkrecht.

Gebruik van een woord in de titel van een boek is geen gebruik als merk namelijk. Daar is pas sprake van bij de titel van een serie.

Arnoud
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet de bepaling niet, maar het lijkt me te weinig onderscheidend om later terecht een beroep te kunnen doen op inbreuk. Anders kun je alle algemene termen wel gaan deponeren als merk en allerlei procedures starten.

Denk aan: het raam, de stoel (ook de naam van een t.v. programma, toch?), het geluk etc etc
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
tikSimone schreef:

De eis dat het merk door de merkhouder wordt gebruikt ter onderscheid van goederen of diensten. Niet-gebruik is grond voor verval van het merkrecht.

Eerst over je tweede zin: dat staat toch los van "veel te algemeen"? Verder lijkt het mij maar zeer de vraag of het geregistreerde merk in kwestie helemaal niet op een merkenrechtelijk relevante wijze gebruikt wordt.

Ik kan me wel voorstellen dat het merk "The Secret" geen onderscheidend vermogen heeft, en dat zit dan inderdaad wel dicht tegen "veel te algemeen" aan. Maar heeft "The Secret" echt geen onderscheidend vermogen? Het lijkt me in ieder geval niet beschrijvend voor een boek. Verder zou een inschrijving volgens mij geweigerd moeten worden bij ieder gebrek aan onderscheidend vermogen. Het lijkt er niet op dat "The Secret" geweigerd is (of is de inschrijving nog in behandeling?).

Quote:
Gebruik van een woord in de titel van een boek is geen gebruik als merk namelijk. Daar is pas sprake van bij de titel van een serie.

En als de populariteit van het boek met de titel "The Secret" nu door de rechthebbenden wordt benut om een hele serie prullaria onder dezelfde naam te marketeren? (Of dit ook gebeurt weet ik niet, maar zie de waslijst aan categorieën waarvoor het merk is ingeschreven.)

Om maar wat te noemen, "The Empire Strikes Back" is ook geregistreerd als merk hoewel het niet om de titel van een serie gaat. Ook "Harry Potter and the Deathly Hallows" en "Deathly Hallows" zijn geregistreerd. Ik denk niet dat deze depots waardeloos zijn.

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar die zijn dan ook veel specifieker in de woordcombinaties.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, maar die zijn dan ook veel specifieker in de woordcombinaties.

Mee eens, maar geeft m.i. wel aan dat de titel van een boek ook een merk kan zijn.

Wat betreft het gebrek aan onderscheidend vermogen van "The Secret" moet ik je wel gelijk geven. Wat volgens mij nog wel kan is proberen aan te tonen dat deze zeer algemene woordcombinatie inmiddels onderscheidend vermogen heeft gekregen. En wie weet lukt dat ook wel... het is immers een hype. (Dat ik er verder nooit van heb gehoord doet daar niet veel aan af.)

Het is mij niet duidelijk wat de status van de inschrijving is (zo die uit het merkenregister al is af te leiden).

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
bona fides schreef:
tikSimone schreef:

Eerst over je tweede zin: dat staat toch los van "veel te algemeen"?

Inderdaad maar het is wel een antwoord op jouw vraag welke merkenrechtelijke bepaling het betreft. Smile

Quote:
Verder lijkt het mij maar zeer de vraag of het geregistreerde merk in kwestie helemaal niet op een merkenrechtelijk relevante wijze gebruikt wordt.

Dat kan natuurlijk, maar als het uitsluitend de titel is van 1 boek dan is dat geen gebruik in de zin van het BVIE. "Harry Potter" is een aanduiding voor een serie boeken, films en aanverwante prullaria.

Je zou een serie boeken of andere producten (cursussen, naslagwerken, gemagnetiseerde hangers, DVD's, etc) moeten uitbrengen voordat je kunt zeggen dat je "The Secret" als een merk gebruikt. Zeg maar een franchise rond het boek bouwen. Dan krijg je merkbescherming voor je franchise.

Jij mag geen broodtrommels met de naam Harry Potter er op uitbrengen (zelfs met je eigen tekeningen van HaaPee) want dat valt onder de franchise.

Zou jij een restaurant beginnen dat je "De ontdekking van de hemel" noemt, dan kan Mulisch daar weinig tegen beginnen, want rond dat boek zit geen franchise.

Nog afgezien inderdaad van de vraag of "The Secret" onderscheidend genoeg is voor een franchise rondom een alternatieve zelfhulptechniek.

Enig googlen leert mij dat er inderdaad een hele franchise achter deze kreet zit. Dus dan kun je niet zomaar inhaken met dezelfde naam.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad maar het is wel een antwoord op jouw vraag welke merkenrechtelijke bepaling het betreft. Smile

Dat bedoel ik, de tweede zin ("Niet-gebruik is grond voor verval van het merkrecht.") lijkt mij het antwoord juist niet Smile. De eerste zin eigenlijk ook niet, al is het deel "ter onderscheid" dat wel. Dus het antwoord op "wat is er mis met een te algemene woordcombinatie als merk".

Quote:
Je zou een serie boeken of andere producten (cursussen, naslagwerken, gemagnetiseerde hangers, DVD's, etc) moeten uitbrengen voordat je kunt zeggen dat je "The Secret" als een merk gebruikt. Zeg maar een franchise rond het boek bouwen. Dan krijg je merkbescherming voor je franchise.

Precies. TikSimone heeft gelijk dat "The Secret" in beginsel onderscheidend vermogen mist, maar door een franchise te bouwen zou het inmiddels onderscheidend vermogen kunnen hebben. Of dat zo is weet ik niet.

Overigens begrijp ik je punt: de titel van een heel populair boek krijgt geen "onderscheidend vermogen" wanneer het alleen als titel van 1 boek wordt gebruikt. Dat is geen gebruik om dat boek te onderscheiden van andere dingen. (Voor zover het wel een gebruik is ter onderscheiding, zou het denk ik neerkomen op beschrijvend gebruik: de titel van het boek geeft aan dat het precies dát boek is.)

Quote:
Nog afgezien inderdaad van de vraag of "The Secret" onderscheidend genoeg is voor een franchise rondom een alternatieve zelfhulptechniek.

Enig googlen leert mij dat er inderdaad een hele franchise achter deze kreet zit. Dus dan kun je niet zomaar inhaken met dezelfde naam.

Dus voldoende onderscheidend en dus een geldig merk? Dan komen we wel erg dicht bij mijn eerste antwoord uit (met enige verbetering van gronden).

Volgende vraag: een cursus met een naam waarin "The Secret" is verwerkt, mag dat? Zoals ik het begrijp mag dat, zolang er maar geen mogelijkheid bestaat dat het publiek denkt dat het om iets gaat dat van die franchise zelf deel uitmaakt. Een beetje aanleunen tegen het succes lijkt op zich wel toegestaan. Associatie mag, verwarring niet (Adidas-arrest).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds