Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Feitelijk geen nader aan te voeren gronden
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 15:21    Onderwerp: Feitelijk geen nader aan te voeren gronden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kreeg een boete vanwege buiten de geldende tijden aangeboden hebben van huisvuil. Omdat ik wel wilde weten waar dat allemaal over ging en of die boete terecht gegeven was (ik ben de enige in mijn rij die zo'n boete heeft gehad) heb ik de desbetreffende stukken opgevraagd bij de dienst die pv heeft opgemaakt.

Intussen een bezwaarschrift op nader aan te voeren gronden ingediend, waarin ik heb gemeld dat ik die stukken heb opgevraagd en dat mijn inhoudelijk bezwaar na ontvangst van de stukken zal volgen.

Wat schetst mijn verbazing toen ik vandaag de ontvangstbevestiging ontving

Quote:
Ik verzoek u alvast dringend om mij vóór 23 februari 2009 het volgende toe te sturen: een motivering van het bezwaarschrift. Voor het verkrijgen van stukken dient u zich te wenden tot de dienst die het door u bestreden besluit heeft genomen. Dit ontslaat u echter niet van de verplichting om binnen de hierboven genoemde termijn de motivering van het bezwaarschrift in te leveren.

Indien de gevraagde gegevens niet voor de gestelde datum zijn ontvangen, wordt het bezwaarschrift op grond van art 6:6 Awb niet-ontvankelijk verklaard.

Zo heeft dat begrip "op nader aan te voeren gronden" toch helemaal geen inhoud meer? Dat is namelijk de termijn waarop sowieso de bezwaartermijn verstrijkt.

Ik heb geen enkele invloed op het handelen van overheidsdienst nr 1, die mij de stukken moet sturen.

Denk ik nu te strafrechtelijk wanneer ik stel dat men pas deugelijk zijn bezwaar kan motiveren wanneer men kennis kan hebben genomen van wat er dan blijkbaar tegen hem is??

Wat zal ik in de ronkende fax die ik ga sturen eens aanvoeren? Schending fair play? Schending zorgvuldigheidsbeginsel?
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het lijkt me dat jij gelijk hebt. De boete is gebaseerd op een bepaalde opvatting van het bestuursorgaan over de feiten. Die gestelde feiten zul jij moeten kennen om daartegen bezwaar te maken. Echter, als het bestuursorgaan weigert om aan te geven op welke feiten de boete is gebaseerd noch om jou voldoende tijd te geven om die te achterhalen, dan kun je in elk geval in je bezwaarschrift aangeven dat het boetebesluit in strijd is met het motiveringsbeginsel (3:46 Awb).
Staat er bij de boete helemaal niet welke overtreden waar en wanneer is geconstateerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ilonka

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al geef je maar een (kleine) nadere grond aan, dan kunnen ze het bezwaar in ieder geval niet niet-ontvankelijk verklaren. Gooi de term algemene beginselen van behoorlijk bestuur geschonden (bijv. motieringsbeginsel) in de strijd. Doet meestal wel goed Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ arizona: Jawel, natuurlijk wel: ik zou op zaterdag 29 november huisvuil hebben aangeboden (terwijl donderdag onze ophaaldag is). bij telefonisch informeren deelde een telefoniste mij mee dat het bewijs gehaald wordt uit minimaal 3 stukken uit de vuilniszak waarop je naam staat. Dat wil ik dan wel eens zien. We hebben recentelijk namelijk ook een aantal keren huis- en grofvuil voor de deur gehad van verhuizende studenten uit het studentenhuis naast ons. Ook zou het kunnen zijn dat het huisvuil betreft dat is blijven staan omdat de gemeente het vuil helemaal niet op heeft gehaald (dat is een paar keer voorgekomen). In alle gevallen heeft de benedenbuurvrouw gemeld en men zegt het dan op te halen.

Maar goed, het kan dus net zo goed zijn dat het huisvuil van de studentburen betreft, waarop men dan bij het weghalen maar even naar het naambordje van de niet-melder heeft gekeken.

Of het is dat niet-opgehaalde huisvuil, maar als men op vrijdag zegt te komen halen (maar dat zaterdag blijkbaar pas doet) dan kun je toch moeilijk alles weer naar binnen halen? Want dan is dat halen zinloos.

Ik heb niet gemerkt dat buren boetes hadden. Voor zover het dus al op papieren met mijn naam is gebaseerd lijkt me dat een beetje te makkelijk gewerkt (men is er dan blijkbaar maar snel van uitgegaan dat alle zakken van mij waren).

Maar ik weet het dus niet en ik wil in de gelegenheid worden gesteld daar wel achter te komen, teneinde een deugdelijk gemotiveerd bezwaarschrift te kunnen indienen.

Wat vinden jullie van strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel en het redelijkheidsbeginsel?
arizona

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik weet het niet. De termijn voor bezwaar is 6 weken, en als je bezwaarschrift niet volledig is dan moet het bestuursorgaan je een (redelijke) termijn voor aanvulling geven. Een "bezwaar op nader aan te voeren gronden" is niet een term uit de Awb overigens.
Ik weet niet of het 100% zeker is dat ze je binnen die termijn de gevraagde stukken moeten geven. Immers, jij kunt ook bij het ontbreken van die stukken je bezwaar motiveren, namelijk door te zeggen dat je ontkent dat jij op zaterdag huisvuil hebt aangeboden, dat het kan zijn dat het van iemand anders was of dat het kan zijn dat het was blijven staan omdat de gemeente het niet had opgehaald. Om dat aan te voeren heb je de bewijsstukken van de gemeente niet nodig.
Je kunt m.i. beter strijd met het motiveringsbeginsel aanvoeren i.v.m. het ontbreken van een feitelijke onderbouwing van het besluit. Het redelijkheidsbeginsel herken ik zo 1-2-3 niet als een beginsel van behoorlijk bestuur. Ik zie de toepasselijkheid van het zorgvuldigheidsbeginsel (als je daarmee artikel 3:2 Awb bedoelt) ook niet direct.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit moment vecht je het primaire boetebesluit aan, dus moet je aangeven wat er aan dat besluit niet deugt. Dat is niet moeilijk: er blijkt bijv. niet uit op grond waarvan de gemeente het bewezen acht dat je de overtreding hebt begaan. Of als het besluit wel een verwijzing naar bewijsmiddelen bevat, heeft de gemeente je niet in de gelegenheid gesteld om je over die bewijsmiddelen uit te laten. Dat is een schending van het beginsel van hoor en wederhoor en/of een schending van het zorgvuldigheidsbeginsel.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het besluit bevat een verwijzing naar een terzake opgemaakt pv, waardoor dus het laatste deel van wat je schrijft van toepassing is.

Maar in dat geval zou je pas na die niet-ontvankelijkheidsverklaring dat kunnen stellen, toch?
arizona

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik jou was, zou ik inderdaad je in het bezwaarschrift niet beperken tot je klacht over het beschikken over onvoldoende stukken om bezwaar te kunnen maken maar ook inhoudelijk bezwaar maken tegen het primaire besluit.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat doe ik niet. Ik heb net een fax gemaakt waarin ik protesteer tegen deze gang van zaken. Ik wil gewoon eerst de feiten kennen voordat ik wat schrijf.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat het waard is: ik sluit me aan bij de andere posters en dan met name Arizona die stelt dat jij, ook zonder de bewijsstukken, wel of niet kan ontkennen dat je de bakken verkeerd hebt buitengezet. Want of je dat wel of niet gedaan hebt zou je toch moeten kunnen beantwoorden zonder de bewijsstukken in je bezit te krijgen lijkt mij....
ilonka

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, dat doe ik niet. Ik heb net een fax gemaakt waarin ik protesteer tegen deze gang van zaken. Ik wil gewoon eerst de feiten kennen voordat ik wat schrijf.

Dat lijkt mij niet handig als je alleen dat doet. Risico op niet-ontvankelijkheid van je bezwaar is groot. Als ik jou was zou ik schrijven dat ik het niet eens ben met de het besluit van de gemeente, omdat je geen vuilnis op die betgreffende dag buiten had staan en dat het besluit onvoldoende/ niet gemotiveerd is van de gemeente. Bij bestuursrecht is het toch: wie eist, bewijst?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens storm je regelrecht op niet-ontvankelijkheid af als je weigert om een grond in te dienen. Je klacht is geen grond.

Als het bestuursorgaan een beetje van kwade zin is, kan het je na ontvangst van je fax misschien al niet-ontvankelijk verklaren.

Wat voor soort beschikking heb je eigenlijk gehad? Je noemt het een boete, maar ik neem aan dat het om kostenverhaal van bestuursdwang gaat? Zie deze draad.

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt nu een klacht ingediend en je hebt gevraagd om nadere stukken. Het bestuursorgaan is verplicht je deze nadere stukken z.s.m. te verstrekken. Het nalaten van het sturen van stukken is reden om de kan bepaling van het niet ontvankelijk verklaren niet van toepassing te laten worden.

de uitleg die de gemeente geeft is dan ook een beetje zeer kort door de bocht. U wordt niet ontvankelijk verklaard of u kunt niet ontvankelijk worden verklaard.

De klacht heeft m.i. niet veel zin.

Verzoek om een nadere motivatie als dit door de gemeente niet zo wordt gezien of lever zoiets als onderstaande in

Quote:
Hierbij dient ondergetekende naar aanleiding van uw brief, waarin is gevraagd nadere gronden aan te leveren voor 23 februari 2009, de nadere gronden middels deze brief in.

Het gegeven besluit is niet deugdelijk gemotiveerd. De enkele mededeling voldoet niet aan de criteria en kan worden gezien als een blote mededeling en is volstrekt onvoldoende om daarmee een besluit te motiveren. Hierdoor kan de motivering het besluit niet dragen. Om deze reden verzoekt ondergetekende dan ook dat van een boeteoplegging wordt afgezien. Daarnaast wordt verzocht om een vergoeding van de kosten voor de bezwaarfase op grond artikel 7.15 Awb.

Voorts dient te worden opgemerkt dat belanghebbende reeds heeft verzocht om een nadere motivatie op het genomen besluit d.d. .............. waarbij door verweerder is toegezegd de stukken te sturen. Nu dit verzoek is gedaan binnen redelijke termijn geldt de wettelijke verplichting van het bestuursorgaan deze nadere motivatie zo spoedig mogelijk te verstrekken. De gegeven reactie in de verzuimbrief kan dan ook worden gezien als een halsstarrige houding een deugdelijke motivering te verstrekken.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat voor soort beschikking heb je eigenlijk gehad? Je noemt het een boete, maar ik neem aan dat het om kostenverhaal van bestuursdwang gaat? Zie deze draad.
Er staat: factuur bestuursdwangbesluit. En dan begint de brief met de factuur: Bijgaand ontvangt u een boete die aan u is opgelegd voor het etc etc. En verder gaat het in de tekst de hele tijd over boete, boetebedrag etc.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Grappig, want een boete is het niet.

Het lijkt me aan te raden om niet alleen te betwisten dat je een vuilniszak op de verkeerde tijd hebt buiten gezet, maar ook de hoogte van het bedrag te aan te vechten. Alleen de daadwerkelijke kosten van de toepassing van bestuursdwang kunnen worden verhaald. Het lijkt me dat je hierbij kunt volstaan met aan te voeren dat het besluit op deze punten onvoldoende is gemotiveerd.

En sowieso kun je aanvoeren dat het hele besluit niet deugt als het de indruk wekt dat een boete wordt opgelegd terwijl het om iets heel anders gaat.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds