Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 21:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ik moet mijn ontslagvergoeding terugbetalen wegens bedrog!
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sandy38

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 20:38    Onderwerp: Ik moet mijn ontslagvergoeding terugbetalen wegens bedrog! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond allemaal, ik heb hier eerder een onderwerp neergezet dat ik ontslagen ben tijdens ziekte. Nu is er het volgende aan de hand. Ik ben 1 maart officieel ontslagen. Toen ik te horen kreeg dat ik ontslagen zou worden ben ik gelijk actief gaan solliciteren omdat ik absoluut niet in de ww terecht wilde komen. Ik kon per 12 februari beginnen bij een nieuwe werkgever. Ik heb mezelf 2 weken daarvoor beter gemeld en ik was per 1 febrauri vrijgesteld van werkzaamheden bij mijn oud werkgever. Ze hebben ook niet bedongen dat ik niet aan de slag mocht bij een nieuwe werkgever. Ik heb die baan dus met beiden handen aangegrepen.

nu heb ik iets heel stoms gedaan. Toen de overeenstemming was bereikt heb ik de 2 heren die mij zo beestachtig hadden behandeld een mail gestuurd. Ik heb gezegd hoe ik over ze dacht. Maar nog erger, ik heb gezegd dat ik zo snel mogelijk van ze af wilde zijn omdat ik al per 1 december een andere baan had. Gewoon stoerdoenerij van mijn kant en absoluut niet waar.

De heren hebben onmiddelijk een advocaat ingeschakeld en beschuldigen mij van bedrog. Ik heb duidelijk aan mijn advocaat gevraagd of ik bij de nieuwe werkgever mocht beginnen en hij zag daar geen enkel probleem in. Nu wil mijn ex werkgever alles terugvorderen. Als ik in gebreke blijf gaan ze beslag leggen op mijn loon bij mijn huidige werkgever. Ook gaan ze alle gemaakte kosten op mij verhalen, ook een eventuele rechtszaak.

In de overeenkomst staat dat beiden partijen geen negatieve uitlatingen mogen doen aan derden en ook niets mogen zeggen over het tot stand komen van het ontslag. Ik ben nu echt radeloos. Ik weet het, die mail was stom maar ik heb dat in een vlaag van emotie gedaan. Als ik geweten had dat dit de gevolgen waren had ik die mail eerst beter gecontroleerd op juiste feiten. Embarassed Kan iemand mij een beetje helpen met de vraag in hoeverre mijn ex werkgever mij kan schaden?

Laatst aangepast door Sandy38 op wo 06 jun 2007 14:35, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp niet helemaal waar het precies om gaat (op welke grond vorderen ze precies en wat vorderen ze?), maar als het "bedrog" hem erin zit dat je al per 1-12 een nieuwe baan zou hebben gehad terwijl je hebt gezegd dat dat pas per 1-2 was, dan kan je nieuwe werkgever toch bevestigen dat het pas per 1-2 was, en dus het vermeende bedrog (helpen) ontkrachten?

Edit: en verder, het lijkt mij dat je oud-werkgever je pas echt kan schaden (d.w.z. je dwingen ze dingen terug te betalen) als ze daarbij een rechterlijke uitspraak hebben. Zo'n beslag waarover je het hebt vereist óók een rechterlijke toestemming als ik me niet vergis. De rechter zal wél kennis kunnen en willen nemen van de gang van zaken rondom het ontslag.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
heb ik de 2 heren die mij zo beestachtig hadden behandeld een mail gestuurd. Ik heb gezegd hoe ik over ze dacht.

Quote:
In de overeenkomst staat dat beiden partijen geen negatieve uitlatingen mogen doen aan derden en ook niets mogen zeggen over het tot stand komen van het ontslag.

Die 2 bullebakken zijn toch geen derden!
Die 2 heb je heftig in de wiek geschoten.
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is heb je een brief van je nieuwe werkgever met de ingangsdatum van je contract. Anders kun je wel een werkgeversverklaring vragen.

Ik neem tenminste aan dat de oude werkgever het salaris terugvordert over de periode van ziekte waarvan je later beweerde dat je toen al een andere baan had. Maar nu lees ik over een afspraak om geen negatieve uitlatingen te doen... wellicht probeert de werkgever dit aan te grijpen om een ontslagvergoeding terug te vorderen?

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, de "heren" zijn geen derden maar diegene die mij na jaren trouw dienstverband mij weg wilden hebben. Uiteraard kan ik ook "bewijzen" dat ik niet eerder dan genoemde datum begonnen ben. Ze zijn inderdaad gewoon zwaar beledigd dat ik de brutaliteit heb gehad om een dergelijke mail te sturen. ik had het inderdaad ook beter kunnen laten rusten en geen zaken moeten verzinnen. Ik heb mezelf ook echt niet schuldig gemaakt aan bedrog, door bv tijdens mijn ziekte en ontslagprocedure ergens zwart te werken. Ik had alleen eerder een nieuwe baan dan verwacht en dat heb ik met beiden handen aangegrepen omdat ik echt niet in de ww terecht wilde komen.

Dus u zegt dat ze voor alle actie's die ze van plan zijn toch echt eerst naar de rechter moeten? Ik heb echt niets om mezelf voor te schamen dus als ze n.a.v. een dergelijke mail naar de rechter menen te moeten stappen dan is dat niet anders. Maar dan zullen hun ook met de billen bloot moeten en ze hebben echt op z'n zachtst gezegd niet netjes gehandeld.
Sandy38

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als het goed is heb je een brief van je nieuwe werkgever met de ingangsdatum van je contract. Anders kun je wel een werkgeversverklaring vragen.

Ik neem tenminste aan dat de oude werkgever het salaris terugvordert over de periode van ziekte waarvan je later beweerde dat je toen al een andere baan had. Maar nu lees ik over een afspraak om geen negatieve uitlatingen te doen... wellicht probeert de werkgever dit aan te grijpen om een ontslagvergoeding terug te vorderen?

De negatieve uitlatingen was alleen tegen desbetreffende heren. Dus niemand van buitenaf. En om eerlijk te zijn schaam ik mezelf daar niet voor. Het gaat er alleen om dat ik uit wrok "gelogen" heb dat ik al een nieuwe baan had tijdens mijn ziekte en daarom zo snel van hen af wilde zijn.

Laatst aangepast door Sandy38 op di 15 mei 2007 21:51, in totaal 1 keer bewerkt
arizona

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Zonder rechter kunnen ze niet aan je geld komen.
Sandy38

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus zonder gerechtelijke uitspraak hoef ik helemaal niets terug te betalen? En mogen ze zomaar mijn huidige werkgever inlichten? Dan schenden ze toch de overeenkomst?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze kunnen niet zelf het geld van je bankrekening afschrijven. Beslag op je loon kan ook pas na tussenkomst van de rechter.

Maar het lijkt me niet handig om het op een rechtszaak aan te laten komen. Heb je voor die grap je excuses al aangeboden (met daarbij een bewijs dat je pas per 1 februari bent begonnen)?

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ze kunnen niet zelf het geld van je bankrekening afschrijven. Beslag op je loon kan ook pas na tussenkomst van de rechter.

Maar het lijkt me niet handig om het op een rechtszaak aan te laten komen. Heb je voor die grap je excuses al aangeboden (met daarbij een bewijs dat je pas per 1 februari bent begonnen)?

Nee, ik wilde het wel maar mijn advocaat (die natuurlijk weet hoe naar ik behandeld ben) raad mij het echt af omdat het dan een duidelijke schuldbekentenis is en omdat de brief van de tegenpartij uitermate agressief is. Mijn advocaat vindt dat de ex-werkgever zich dermate professioneel had moeten opstellen door een brief aan mijn advocaat te sturen waarin hij zijn client (ik dus) tot orde moest roepen.

Mij leek het ook de makkelijkste weg. Gewoon excuus maken dat ik een mail heb gestuurd met zaken die niet stroken met de werkelijkheid en dat ik niets heb gedaan waardoor de overeenkomst is geschonden en inderdaad aangeven wanneer ik bij mijn huidige werkgever ben begonnen.

mijn advocaat zegt dat ik uit een emotie gereageert heb. Dat dat niet handig was maar dat dat soort dingen kunnen gebeuren. Ook heb ik geen bedrog gepleegd ze moeten dat eerst hard maken en dat kunnen ze niet.

Maar misschien heeft het geen enkel nut meer om excuses te maken. Hij wil eerst de reactie van de tegenpartij afwachten.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sandy38 schreef:
Ook heb ik geen bedrog gepleegd ze moeten dat eerst hard maken en dat kunnen ze niet.

De mail die je ze hebt gestuurd kan anders wel mooi dienen als bewijs. Ok, bij een eventuele rechtszaak kun je dat bewijs wel ontkrachten, maar er dan pas mee komen lijkt me onverstandig. Kost je minimaal een proceskostenvergoeding lijkt mij... (plus de kosten van je eigen advocaat).

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat heeft je advocaat je aangeraden te doen, heeft hij wellicht al een brief geschreven?
torilion

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik kon per 12 februari beginnen bij een nieuwe werkgever. Ik heb mezelf 2 weken daarvoor beter gemeld en ik was per 1 febrauri vrijgesteld van werkzaamheden bij mijn oud werkgever. Ze hebben ook niet bedongen dat ik niet aan de slag mocht bij een nieuwe werkgever. Ik heb die baan dus met beiden handen aangegrepen.

Hebben ze toen wel gevraagd of er een andere baan is gevonden danwel of er een reëel uitzicht op was? Dat zou in het kader van het bedrog uit kunnen maken namelijk...
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 8:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp het advies van jouw advocaat niet. Dat de ander zich professioneel had moeten opstellen is geen vrijbrief om zelf onzorgvuldig te handelen. Waarom zou je het op een rechtzaak aan laten komen als dat voorkomen kan worden door een nieuw emailtje en een bewijs van datum indiensttreding? Zoals Bona Fides al aangeeft, gaat je dat sowieso kosten. Vraag jezelf af waar je meer mee wint.
Sandy38

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik begrijp het advies van jouw advocaat niet. Dat de ander zich professioneel had moeten opstellen is geen vrijbrief om zelf onzorgvuldig te handelen. Waarom zou je het op een rechtzaak aan laten komen als dat voorkomen kan worden door een nieuw emailtje en een bewijs van datum indiensttreding? Zoals Bona Fides al aangeeft, gaat je dat sowieso kosten. Vraag jezelf af waar je meer mee wint.

Dat heb ik eigenlijk precies hetzelfde. Voor alle duidelijkheid, ik heb geen spijt het feit dat ik een aantal zaken in die mail gezet heb die overduidelijk beledigend (maar wel waar) waren voor beiden heren. Ik voelde mezelf er een stuk beter door. Waar ik wel spijt van heb is het feit dat ik feiten genoemd heb die absoluut niet stroken met de waarheid waardoor de tegenpartij denkt dat ik ze bedrogen heb stom.

Mijn advocaat wacht eerst het antwoord af van de tegenpartij. Ik ken deze mensen langer als vandaag en ik ben bang dat ze een rechtszaak aan het voorbereiden zijn. Zou ik ook doen als ik in hun schoenen stond. Mij lijkt ook de makkelijkste weg om een nieuwe reactie te sturen met een excuus en een bewijs wanneer ik in dienst ben getreden van mijn huidige werkgever. Dan hebben ze gewoon geen zaak meer. Maar ja, ik ben geen advocaat.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds