|
Ondertekening uitspraak enkelvoudige kamer door rechter die de zitting heeft geleid. Goede procesorde |
Geplaatst: di 27 nov 2007 16:00
De goede procesorde brengt, gelet op de artikelen 8:69, eerste lid, artikel 8:77, eerste lid en derde lid van de Awb, in hun onderlinge samenhang bezien, naar het oordeel van de Centrale Raad van Beroep mee dat de uitspraak van een enkelvoudige kamer wordt gedaan en ondertekend door de rechter die de behandeling ter zitting heeft geleid.
Dit lijdt naar het oordeel van de Raad uitzondering indien partijen, nadat de zaak eerder op een zitting is behandeld, overeenkomstig artikel 8:57 van de Aw... »
|
Lees meer | Reacties
|
Omvang van de maatman niet beslissend. Toepassing reductiefactor |
Geplaatst: di 27 nov 2007 16:00
De omvang van de maatman is voor de berekening van het verlies aan verdiencapaciteit niet beslissend. Wanneer de maatmanomvang hoger wordt, daalt het inkomen per uur. Dit zou betekenen dat een grotere maatmanomvang ongunstiger voor betrokkene zou zijn.
Bij de berekening van de mate van arbeidsongeschiktheid wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde reductiefactor. Dit leidt ertoe dat als de maatmanomvang wijzigt ook de reductiefactor verandert, zodanig dat het effect van de wijziging van de m... »
|
Lees meer | Reacties
|
Is de door een partij opgeroepen getuige verplicht te verschijnen |
Geplaatst: di 27 nov 2007 16:00
In de artikelen 8:60, lid 1, 2 en 4, en 8:63, lid 2 en 3, Awb ligt besloten dat een door de rechtbank opgroepen getuige wel, maar de door een partij opgroepen getuige niet verplicht is om aan de oproeping gevolg te geven.
Indien een door een partij opgroepen getuige niet ter zitting verschijnt, kan de rechtbank, indien dat haar geraden voorkomt, beslissen om die partij op te roepen. In dat geval is die getuige uit dien hoofde verplicht om aan de oproeping gevolg te geven. Het procesrecht van... »
|
Lees meer | Reacties
|
Bovenwettelijke uitkering vindt grondslag in privaatrecht. Ontbreken publiekrechtelijke grondslag |
Geplaatst: vr 16 nov 2007 19:30
AOP-regeling betreft een verzekeringsuitkering ter dekking van het WAO-gat. Dit betreft een bovenwettelijke uitkering die zijn grondslag vindt in het privaatrecht. De AOP-regeling is niet gegrond op enige regel in de WAO. Het Uwv handelt bij de uitvoering van die regeling niet in het kader van de uitvoering van een hem opgedragen publiekrechtelijke taak.
Een beslissing tot terugvordering van de AOP-uitkering is niet gebaseerd op een publiekrechtelijke grondslag en derhalve geen besluit in de... »
|
Lees meer | Reacties
|
Afzien van terugvorderingsplicht. Dringende reden |
Geplaatst: vr 16 nov 2007 19:30
Voorafgaand aan de beslissing om geen dringende reden aan te nemen op grond waarvan geheel of gedeeltelijk van terugvordering wordt afgezien, is onvoldoende uitgezocht in hoeverre er sprake zou kunnen zijn van onaanvaardbaarheid van de sociale gevolgen voor betrokkene.
Naar het oordeel van de Centrale Raad van Beroep had de informatie van de huisarts aanleiding moeten geven tot nader onderzoek naar de gezondheidstoestand en de sociale omstandigheden van betrokkene ten tijde van de afgifte va... »
|
Lees meer | Reacties
|
|
Weigering vragen te beantwoorden. Geen inbreuk in persoonlijke levenssfeer. Recht op WAO kan niet worden vastgesteld |
Geplaatst: ma 12 nov 2007 15:25
Het samenstel van artikel 18, lid 1, WAO en artikel 2, lid 1, Schattingsbesluit brengt mee dat de verzekeringsarts met het oog op het te verrichten verzekeringsgeneeskundig onderzoek gerichte informatie van een aanvrager van een arbeidsongeschiktheidsuitkering nodig kan hebben teneinde een zo goed en zo volledig mogelijk beeld van de mogelijkheden en beperkingen van een verzekerde te verkrijgen.
Dit brengt tevens mee dat binnen redelijke grenzen, indringende vragen of vragen die als zodanig ... »
|
Lees meer | Reacties
|
Verordening subsidiebeleid. Met terugwerkende kracht velenen van subsidies. Wettelijke grondslag |
Geplaatst: ma 12 nov 2007 15:20
De Centrale Raad van Beroep is van oordeel dat in een geval als het onderhavige, waarin het gaat om het bij verordening voorzien in een wettelijke grondslag voor het verlenen van subsidies, geen geschreven of ongeschreven rechtsregel of algemeen rechtsbeginsel verbiedt daaraan terugwerkende kracht te verlenen nu daarvan slechts het gevolg kan zijn dat belanghebbenden daaraan aanspraken kunnen ontlenen.
Daar waar het echter gaat om de beoordeling of een bestuursorgaan in een jaar waarin nog g... »
|
Lees meer | Reacties
|
Verzoek arbeidsduur te verminderen ten onrechte afgewezen |
Geplaatst: ma 12 nov 2007 15:05
Afwijzing verzoek om arbeidsduur terug te brengen naar 32 uur per week. Uit artikel 2 van de Wet aanpassing arbeidsduur kan worden afgeleid dat het niet gaat om een discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris, maar om een in beginsel bestaande aanspraak op toewijzing van het verzoek, tenzij zwaarwegende dienstbelangen zich daartegen verzetten.
Het betoog van de staatssecretaris dat herbezetting van de vrijgekomen uren problemen voor de bedrijfsvoering oplevert heeft de Centrale Raad v... »
|
Lees meer | Reacties
|
Alle lessen in het voortgezet onderwijs moeten worden gegeven door daartoe bevoegde leraren (of leraren in opleiding) om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen en te verbeteren. Dit is afgesproken in het Nationaal Onderwijsakkoord. Besturen en scholen moeten onbevoegde leraren stimuleren om een bevoegdheid te halen. Dat kondigt staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) vandaag aan in zijn plan van aanpak om onbevoegden voor de klas terug te dringen. Met deze aanpak ontstaat een sluitende... |
|