|
Auteur |
Bericht |
bl
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 14:25 Onderwerp: zoon (12) wil bij vader wonen |
|
|
Hallo Allemaal,
De zoon van mijn man wil graag bij ons gezin komen wonen.
Hij is 12 jaar. Zijn moeder weigert dit echter.
Wij horen hem al 2,5 jaar hierover, dat hij bij ons wil wonen en we hebben hem altijd gezegd er goed over na te denken.
Nu heeft hij ons gezegd graag te komen met een hele goede motivatie erbij.
Zoals eerder gezegd gaat de moeder niet akkoord, wat kunnen wij nu beginnen? En hoe gaat dat in zijn werk? De zoon van mijn man heeft aan ons gevraagd het voor hem te regelen...
En wat houdt dat financieel allemaal in als hij bij ons komt te wonen, mijn man betaalt nu alimentatie voor zijn 2 zoons en 1 wil dus bij ons komen wonen. Moet dat ook direct herzien worden?
bvd |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 16:20 Onderwerp: |
|
|
Als de zoon bij jullie komt wonen, heeft dat uiteraard invloed op de kinderalimentatie. Die zal voor één kind minder zijn dan voor 2 kinderen. Wie weet, misschien moet de moeder wel aan de vader gaan betalen. Waarom heeft de moeder eigenlijk bezwaar? Kan ze dit goed motiveren?
Neem eens contact op met een familierechtadvocaat (en niet zomaar één). Als een kind 12 is zal het door een rechter worden gehoord (bij een rechtzaak) en zal dat in het oordeel worden meegewogen.
Reken bij een rechtzaak op enkele duizenden euro's. Dit zal de moeder ook kwijt zijn als ze een advocaat inschakelt voor het opstellen van een bezwaarschrift. Wat ik niet weet, maar anderen misschien wel, dat het te verwachten is dat de rechter tegemoet zal komen aan de wens van het kind, dan is de moeder wellicht goedkoper uit het niet zo ver te laten komen. |
|
|
|
 |
bl
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 17:06 Onderwerp: |
|
|
Moeder haar motivatie is dat de broers bij elkaar moeten blijven.
De broer is juist 1 van de oorzaken dat hij er liever niet meer woont, verder mist hij een bepaalde mate van stabiliteit en family-life...
Hier heeft hij 3 broertjes erbij waar hij het leuk mee kan worden.
Er is verder geen gesprek met haar hierover te voeren dat is al diverse malen geprobeerd ook door de zoon en ons.
Zij vindt dat het allemaal via de advocaat moet gaan en weigert er verder over in gesprek te gaan.
Hoe lang duurt zo'n procedure ongeveer? Ik neem aan dat het bij de kinderrechter allemaal wel vlot gaat, dat ventje zit helemaal niet goed in zijn vel namelijk, dit is geen situatie die eeuwen moet gaan duren.... |
|
|
|
 |
HBorg
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 20:14 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is de wens van het kind vanaf 12 jaar van doorslaggevend belang. Ook hoeft de procedure niet zo verschikkelijk veel geld te kosten omdat het verzoekschrift door de nadrukkelijke wens van de zoon niet zo complex hoeft te zijn.
Ook is het mogelijk afhankelijk van inkomen een toegevoegd advocaat te krijgen.
Belangrijk: Wel zou ik zeker willen weten dat de zoon dit echt wil. Hij moet dit nl straks in de rechtbank wel verklaren en zich "tegen" zijn moeder uitspreken. Deze stress moet hij wel aankunnen.
Zonder deze verklaring is het verzoek kansloos.
Het lijkt me dat dit verzoek wordt behandeld door een normale rechter (geen kinderrechter) en vaak bemoeit zich de kinderbescherming er ook mee.
De wijziging van de kinderalimentatie zou ik direct meenemen in de procedure. Afhankelijk van jullie financiele situatie is hier natuurlijk altijd een risico van een verhoging van de alimentatie voor het bij moeder blijvende kind (bv indien jullie 2-verdieners zijn).
Succes, en blijf altijd het belang van het kind voorop stellen. Dan weet je dat je voor een goede zaak vecht. _________________ Recht is alleen Recht als het Recht is. En dit is helaas niet altijd zo....
Laatst aangepast door HBorg op ma 27 sep 2010 21:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 20:34 Onderwerp: |
|
|
Zoek wel een goede advocaat en niet eentje die het erbij doet.
Je kunt hier kijken: http://www.dwazevaders.nl/
Jammer genoeg hebben ze geen adressen door heel Nederland.
Ik sluit me bij de vorige post aan. Wees er zeker van dat de jongen dit ook verklaart voor een rechter. Overigens is zijn moeder daar niet bij. De rechter zal alleen met de jongen willen spreken. Althans, zo is het toen bij ons gegaan. Het was wel een kinderrechter, waarom zou dit nu niet het geval zijn?
Bespreek met de jongen of hij wil dat jullie er een zaak van maken en zo ja, of hij dan wil zeggen wat hij tegen jullie zegt. Zo niet, dan is het niet de moeite werkelijk deze kosten te maken. 1000 euro ben je namelijk zeker kwijt. De moeder ook als ze er tegen in gaat.
Wellicht is mediation een optie? Er zijn mensen die er tevreden over zijn (volgens de folder). Voor mijn man is het nutteloos geneuzel geweest. Bracht hem geen steek verder. |
|
|
|
 |
|