|
Auteur |
Bericht |
pam201
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 35
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 16:09 Onderwerp: zijgevel |
|
|
Vraag
Een gemeente ziet de zijgevel een oude uitbouw uit 1933 die geplaats is met vergunning niet aan als zijgevel.
Naar mijn inszien is dit gewoon de zijgevel van een huis.
Gaarne jullie advies. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 16:26 Onderwerp: Re: zijgevel |
|
|
pam201 schreef: | Een gemeente ziet de zijgevel een oude uitbouw uit 1933 die geplaats is met vergunning niet aan als zijgevel.
Naar mijn inszien is dit gewoon de zijgevel van een huis.
Gaarne jullie advies. |
Tja, jij zegt dat het een zijgevel is. De gemeente zegt dat het geen zijgevel is. Er kan er maar één gelijk hebben. Geen idee verder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pam201
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 35
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 17:31 Onderwerp: |
|
|
ter verduidelijking
In de zijgevel bevindt zich de keuken, douch en toilet er zijn verder geen andere douch en toilet is het huis.
pam |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 17:40 Onderwerp: |
|
|
Zolang jij het een zijgevel noemt, kan ik alleen maar beamen dat een zijgevel een zijgevel is.
Als jij zegt dat iets een X is en de gemeente zegt dat hetzelfde iets geen X is, hoe kunnen wij daar dan iets zinnigs over zeggen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
grmohlmann
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 aug 2011 19:36 Onderwerp: |
|
|
Tja, het is dan wel een zeer bijzondere zijgevel want in die zijgevel, welke tegenwoordig een dikte heeft van ca. 30 cm, bevinden zich naar verluid een keuken, douche, toilet, etc., Daar ik moet aannemen dat het hier geen poppenhuis betreft, lijkt mij toch meer sprake te zijn van een uitbouw, welke aan de zijkant van een woning is aangebracht ?
Maar, wat is nu precies het probleem ? Kan toch niet alleeen in de naamgeving zitten ? |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 aug 2011 12:05 Onderwerp: |
|
|
Wat de zijgevel is hangt af van wat de voorgevel is.
Meestal staat in het bestemmingsplan wat de voorgevel (of voorgevelrooilijn of rooilijn) is. Soms op de kaart, soms in de begripsbepalingen.
Ook is er soms iets in de gemeentelijek bouwverordening te vinden.
Het al dan niet bevinden van een voordeur in een gevel maakt van die gevel nog geen voorgevel. Het argument: het is ene zijgevel want mijn voordeur zit dara niet is dus geen geldig argument.
Kortom: controleer bovenstaande gemeentelijke documenten. |
|
|
|
 |
pam201
|
Geplaatst: za 27 aug 2011 6:08 Onderwerp: |
|
|
Het is een aanbouw aan de achterkant van het huis. |
|
|
|
 |
pam201
|
Geplaatst: za 27 aug 2011 6:09 Onderwerp: |
|
|
De aanbouw bevindt zich aan de achterkant van huis
Pam |
|
|
|
 |
grmohlmann
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 aug 2011 8:58 Onderwerp: |
|
|
Betreft het een hoekwoning, of een eindwoning of een vrijstaande woning ?
Is die uitbouw over de volle breedte van de achterzijde van de woning ?
Liggen de "zijgevel" van de hoofdwoning en de "zijgevel" van de aanbouw in één vlak, of verspringen die zodat ze niet in één vlak liggen omdat de uitbouw niet over de volle breedte van de achtergevel loopt ?
Bovendien, wat is nu het belang dan wel het gevolg van het feit dat de gemeente een bepaalde gevel geen zijgevel wil noemen ? |
|
|
|
 |
ro-er
|
Geplaatst: ma 29 aug 2011 9:32 Onderwerp: |
|
|
Wat is het nu?
Eerst lijkt het te gaan om een zijgevel, nu een aanbouw aan de achtergevel?
Nogmaals: je kunt van alles van dingen vinden, maar wat staat er nu in de genoemde gemeentelijke documenten? Die zijn leidend, niet wat iemand vindt.
Of gaat het om een discussie over wat vergunningsvrij is of niet, dan staat de definitie van voor- en achterkant in de Bor.
Ik denk dat je wat uitgebreider moet beschrijven waar het om gaat, wat de discussie is, wat de aanleiding van de discussie is etc etc. |
|
|
|
 |
ro-er
|
Geplaatst: ma 29 aug 2011 9:38 Onderwerp: |
|
|
Overigens, voor-, zij- en achtergevel van een woning betreft in de bouwregelgeving altijd het (oorspronkelijke) hoofdgebouw, nooit een muur van een aanbouw, uitbouw etc. |
|
|
|
 |
pam201
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 15:24 Onderwerp: |
|
|
Mijn vraag nog hopelijk iets duidelijker
een aanbouw aan de achterkant van mijn huis die er al 60 jaar staat kan worden gezien als een onderdeel van mijn huis.
De gemeente geeft aan dat dit niet mijn zijgevel is maar de volgens mij wel om de volgende redenen.
Dit vond ik recent op het internet.
Ook een dergelijke nieuwe gevel kan als «oorspronkelijk» worden aangemerkt voor de toepassing van deze regeling (zie ABRvS 2 september 2009, 200808577/1, LJN: BJ6683, TBR 2009/203).
Van het hoofdgebouw te onderscheiden aan- en uitbouwen (bijvoorbeeld een keuken, bijkeuken of serre), die als functioneel onderdeel van het hoofdgebouw op basis van de vergunning tegelijkertijd met het hoofdgebouw zijn meegebouwd, worden geacht deel uit te maken van het «oorspronkelijk hoofdgebouw». Het moet dan wel gaan om aan- of uitbouwen waarin gebruik wordt gerealiseerd dat gelet op de bestemming het belangrijkst is. In bouwkundige zin van het hoofdgebouw te onderscheiden aangebouwde bouwwerken waarin slechts ondergeschikte functies plaatsvinden – zoals een aangebouwde garage/berging – maken zoals al eerder aangegeven geen deel uit van het hoofdgebouw (en dus ook niet van het oorspronkelijke hoofdgebouw). Een bij een woning aangebouwde keuken, serre, studeer- of slaapkamer zijn zodanig met het woongebruik verbonden dat deze ruimten wel kunnen worden toegerekend aan het oorspronkelijk hoofdgebouw.
pam |
|
|
|
 |
ro-er
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 15:28 Onderwerp: |
|
|
Beste Pam,
zolang je de casus niet uitlegt kan niemand je helpen.
Wat speelt er? Wat is de aanleiding? Waarom is het belangrijk? etc etc etc.
Oftwel: zie mijn eerdere post. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 15:29 Onderwerp: |
|
|
Het zou helpen als je ons vertelt waar het nu echt om te doen is. Wordt er een bouwvergunning geweigerd, of iets dergelijks? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pam201
|
Geplaatst: wo 31 aug 2011 16:03 Onderwerp: |
|
|
Ik kan geen jurisprudentie vinden over wat is een zijgevel.
vandaar de vraag
Laatst aangepast door pam201 op wo 31 aug 2011 17:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
|