|
Auteur |
Bericht |
diesel86
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 12 jan 2014 15:01 Onderwerp: ziek melden? reintegreren in andere functie? |
|
|
Hallo,
Ik ben 7 jaar werkzaam bij een organisatie. Ik heb het al een aantal jaren niet echt naar mijn zin op mijn werk. Twee jaar geleden ben ik ziek uitgevallen ivm stress klachten. Ik ben 1 week volledig thuis geweest en daarna begonnen met werken met 20 uur per week. Elke twee week werd dat uitgebreid naar mijn huidige aantal uren werken, namelijk 32.
Nu heb ik het zo niet naar mijn zin op mijn werk dat ik merk dat ik weer spanningsklachten krijg. Ik vind het werk totaal niet uitdagend, ik heb geen contact met collega's meer. Mijn klachten uiten zich voornamelijk fysiek, zoals hoofdpijn, slapeloosheid, overal jeuk, nekpijn. Daarnaast merk ik dat ik mentaal er helemaal doorheen zit.
Ik heb al gesolliciteerd; ik word overal afgewezen ivm met te weinig ervaring. Daarnaast heb ik intern al aangegeven dat ik graag ervaring zou willen op doen op een andere functie.
Mijn vraag is. Als ik mij nu ziek meld, kan ik dan re-integreren in een andere functie? Of kan/moet werkgever een passende functie vinden binnen het bedrijf waar ik wel goed kan functioneren?
Of eigenlijk wat moet ik nu doen? Ik kan zo niet verder, maar ik wil mijn baan ook niet verliezen.
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
Diesel |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 18 jan 2014 12:13 Onderwerp: |
|
|
Als u zich niet in staat acht de bedongen arbeid uit te voeren, dan moet u zich ziek melden. In samenwerking met een bedrijfsarts zullen u en uw werkgever dan een passende oplossing moeten vinden, die inderdaad erin kan bestaan dat u een andere functie gaat uitvoeren.
Er is overigens wel enige tegenstrijdigheid in uw klachten: u lijdt aan spanningsklachten maar vindt uw werk "totaal niet uitdagend". Als u zich ziek meldt wegens spanningsklachten, ligt het niet in de verwachting dat uw werkgever u zal plaatsen in een meer uitdagende functie. Het is dus riskant te proberen een functiewijziging af te dwingen via een re-integratietraject. |
|
|
|
 |
diesel86
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 jan 2014 9:46 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie. Ja het klopt dat het tegenstrijdig is. Ik verveel mij letterlijk en figuurlijk op het werk. Ik doe niet meer dan kopieren de hele dag terwijl ik toch havo/vwo niveau heb (heb daarna MBO gedaan). Daarnaast kan ik gewoon totaal niet meer overweg met mijn collega's. De sfeer is verschrikkelijk en ik ga gewoon letterlijk met buikpijn naar mijn werk. Ik heb dus spanningsklachten door de sfeer maar ook door verveling op mijn werk. Ik kan helaas geen andere werkzaamheden naar mij toe trekken in deze functie.
Regin schreef: | Als u zich niet in staat acht de bedongen arbeid uit te voeren, dan moet u zich ziek melden. In samenwerking met een bedrijfsarts zullen u en uw werkgever dan een passende oplossing moeten vinden, die inderdaad erin kan bestaan dat u een andere functie gaat uitvoeren.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen nu...
Er is overigens wel enige tegenstrijdigheid in uw klachten: u lijdt aan spanningsklachten maar vindt uw werk "totaal niet uitdagend". Als u zich ziek meldt wegens spanningsklachten, ligt het niet in de verwachting dat uw werkgever u zal plaatsen in een meer uitdagende functie. Het is dus riskant te proberen een functiewijziging af te dwingen via een re-integratietraject. |
|
|
|
|
 |
Kidt Chow
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jan 2014 11:01 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je ziek melden geen optie is. Volgens de criteria van de WULBZ (ziektewet voor werknemers) ben je niet ziek, maar krijg je spanningsklachten door werk dat je als niet passend ervaart. Rondkijken is een prima zet. En wellicht wil je werkgever met je meedenken als je het probleem aan hem/haar voorlegt. |
|
|
|
 |
|