marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1100
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 14:05 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Iets is me nog niet helemaal duidelijk. U zegt, dat de dealer het gebrek binnen de garantie heeft gerepareerd. Heeft hij het dus op zijn kosten gerepareerd?
Dat is in ieder geval waar u volgens mij recht op hebt.
Allereerst moet u aantonen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als het gebrek zich binnen zes maanden na aankoop geopenbaard heeft, wordt het vermoed bij de aankoop aanwezig te zijn geweest (art. 7:18 lid 2 BW).
Als daar sprake van is, is sprake van non-conformiteit (art. 7:17 lid 1 en 2 BW). U heeft dan in de eerste plaats recht op herstel van de auto op kosten van de dealer (art. 7:21 lid 1 aanhef en onder b BW). U kunt hem daar schriftelijk om verzoeken. Maar het is geloof ik al op zijn kosten gerepareerd.
Repareert de dealer het gebrek niet goed binnen redelijke termijn, dan heeft u recht op reparatie door een derde en mag u de kosten op de dealer verhalen (art. 7:21 lid 6 BW).
Repareert ook de derde niet goed, dan mag u tot ontbinding van de overeenkomst overgaan en vorderen van schadevergoeding (art. 7:22 lid 1 aanhef en onder a en art. 7:24 BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|