|
Auteur |
Bericht |
MechteldvanderVleuten
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 13
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 23:29 Onderwerp: woonruimteverdeling sociale huurwoningen |
|
|
ik heb een vraag over woonruimteverdeling. Ik heb altijd gedacht dat de woonruimteverdeling een zorg van de overheid was, en dat de gemeente daar dus altijd wat over te zeggen heeft. Nou zegt de woningbouwvereniging dat, omdat er geen huisvestingsverordening is, de gemeente er niets mee te maken heeft, en dat de woningbouwvereniging dus zelf de regels kan bepalen hoe ze haar huurwoningen verdeelt. Klopt dat? Waar kan ik dat uit de wet afleiden?
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 23:34 Onderwerp: |
|
|
Kennelijk kan de gemeente(raad) een huisvestingsverordening aannemen. Op dat moment heeft de gemeente er wel wat over te zeggen. Is het dan niet zo dat de gemeente er wel iets over te zeggen heeft, maar dat alleen nog niet gedaan heeft? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MechteldvanderVleuten
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 13
|
Geplaatst: ma 29 jan 2007 23:47 Onderwerp: |
|
|
Zou hee l goed kunnen, want volgens mij staat het een gemeente altijd vrij om een huisvestingsverordening op en vast te stellen.
Nu gaat het erom dat er geen huisvestingsverordening is, en de corporatiedirecteur echt van mening is dat dus de gemeente er niets over te zeggen heeft. Mijn gevoel zegt me dat dat niet waar kan zijn, maar ik kan het niet vinden in de wet.
groeten,
Mechteld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 30 jan 2007 0:31 Onderwerp: |
|
|
Probeert de gemeente er iets over te zeggen?
Zo ja, welk orgaan van de gemeente?
Het ligt kennelijk binnen de bevoegdheid van de gemeenteraad. Een wethouder heeft dan niets te zeggen zolang een huisvestingsverordening geen bevoegdheden aan hem delegeert.
Voor iedere bevoegdheidsuitoefening is een wettelijke basis nodig. Als zo'n basis niet te vinden is, is er geen bevoegdheid.
(Er is wel de autonome bevoegdheid van de gemeenteraad waaronder alles valt wat de formele wetgever of provincie nog niet naar zich heeft toegetrokken en tot de gemeentelijke huishouding kan worden gerekend. Maar die ligt dus ook bij de gemeenteraad. Het lijkt me dat huisvesting hier niet meer onder valt, maar dat de wet daarvoor weer bepaalt dat de gemeenteraad binnen bepaalde grenzen een huisvestingsverordening kan aannemen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MechteldvanderVleuten
|
Geplaatst: di 30 jan 2007 0:52 Onderwerp: |
|
|
Nee, de gemeente maakt zich niet druk. Het is de corporatiedirecteur die denkt dat hij zelf alles kan bepalen, en ik die zeg dat dat niet zo is.
Ik had bedacht dat in de grondwet staat dat de huisvesting een zorg van de overheid is, en dat er dan vast in lagere wetten zou staan dat de corporatie altijd de doelen/taken van de (lagere) overheid uit moet voeren. En misschien is dat wel gebaseerd op slechts mijn ervaring in gemeenten met huisvestingsverordening, want daar had de gemeente altijd een flinke vinger in de pap. En nu werk ik voor het eerst in een gemeente zonder hvv, en komt het mij zo vreemd voor dat de corporatie haar beleid helemaal zelf mag bepalen.
Ik heb gekeken in het BBSH (besluit beheer sociale huursector), maar daar vind ik het niet in. In de gemeentewet en huisvestingswet ook niet, maar misschien (en dat hoop ik eigenlijk) kijk ik er over heen. Ik vind het gewoon niet juist dat een corporatie helemaal zelf de verdeling van toch een schaars goed als goedkope huurwoningen mag bepalen, dat de gemeente daar dan helemaal niets over te zeggen heeft, ook niet over bijvoorbeeld de relatie tussen huurprijs en inkomen. |
|
|
|
 |
|