Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 5:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

woonlasten koophuis bij echtscheiding en alimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 19:14    Onderwerp: woonlasten koophuis bij echtscheiding en alimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Man, bovenmodaal, kan met huidig salaris de woonlasten betalen van zijn huidige woning.
Hij denkt dat hij toch de woning uitmoet omdat de partneralimentatie hoog zal uitvallen.
Ik denk dat de partneralimentatie wordt berekend en dat de woonlasten worden meegenomen. Zelfs met het uitkopen van zijn vrouw.
Hij heeft ook 2 kinderen. Het is niet duidelijk wie de zorg op zich neemt.

Worden de woonlasten afgetrokken van de partneralimentatie? Kan het zijn dat iemand toch uit zijn woning moet terwijl hij dat wel op basis van salaris kan betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kinder- en partner-alimentatie worden berekent naar draagkracht. Maandelijkse vaste lasten worden in de berekening meegenomen.

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/hoeveel-alimentatie-betalen.html

Quote:
De alimentatieplichtige betaalt overigens nooit meer alimentatie dan zijn of haar draagkracht toelaat!
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank, op deze was ik zelf ook wel al gestuit....maar omdat deze alleen over het inkomen gaat en niets wordt gevraagd over de woonlasten heb ik de vraag toch gepost.

Maakt het bijvoorbeeld uit of de betaler plotseling in een heel duur huis gaat wonen, is dat dan anders als je daar al als gezin woont?
Kun je uit je huis moeten als je qua salaris dit makkelijk kunt betalen, maar het niet meer lukt omdat je partneralimentatie moet betalen?
Jet

BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je met 'plotseling in een heel duur huis gaat wonen?'

Ik ga er vanuit de man gewoon in een huis woont welke hij met zijn salaris goed kan betalen en dat er naast zijn vaste woonlasten gewoon geld over blijft voor kinderalimentatie en als laatste partner alimentatie.

Lees ik uit jouw bericht dat de man expres in een te duur huis is gaan wonen na de scheiding om op die manier onder elke vorm van alimentatie uit te komen?

In de link die ik je gaf staan volgens mij alle gegevens die je nodig hebt om een antwoord op je vraag te krijgen. Tenzij er eigenlijk andere aspecten een rol spelen.

Normaal gesproken hoef je nooit je huis uit omdat je de alimentatie niet op zou kunnen brengen.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat bedoel je met 'plotseling in een heel duur huis gaat wonen?

Nee hoor, in dit geval niet. Het gaat om het huis waar hij nu met het gezin woont. Hij denkt dat hij het in geval van scheiding moet verkopen vanwege hoge partneralimentatie. Ik denk dat de woonlasten worden meeberekend.

Soms lees/hoor je toch wel eens een verhaal van mannen die expres duur gaan wonen om alimentatie te ontlopen.

Ik miste bij die link een vakje waar je de hypotheeklasten kunt invullen.

Kan van een vrouw die bijvoorbeeld 2 dagen per week werkt worden verwacht dat ze daar een aantal dagen aan toevoegt? Of op een hoger niveau gaat werken als haar capaciteiten dat toelaten?
Jet

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan van een vrouw die bijvoorbeeld 2 dagen per week werkt worden verwacht dat ze daar een aantal dagen aan toevoegt? Of op een hoger niveau gaat werken als haar capaciteiten dat toelaten?

Bij mijn weten komen er bij deze vraag een aantal factoren om de hoek kijken.
Hoe oud zijn de kinderen
Hoeveel werkte zij tijdens het huwelijk

Als de vrouw vindt dat de man schuldig is aan het beëindigen van het huwelijk, kan ze deze argumentatie gebruiken om in haar huidige rol te blijven hangen.
Ik denk niet dat een rechter iemand kan dwingen meer te gaan werken of een hoger niveau aan te gaan, alleen om de man te ontlasten.

De hoogte van de PA hangt af van de behoefte van de vrouw zoals die was TIJDENS het huwelijk. Normaal gesproken heeft de vrouw recht op 60% van het netto inkomen van de man minus het eigen inkomen.

Quote:
Om de hoogte van de partneralimentatie vast te stellen, doorloopt de rechter de volgende stappen:

Wat was het netto gezinsinkomen tijdens het huwelijk?
De partner die behoefte heeft aan alimentatie heeft in principe recht op 60% van het netto gezinsinkomen zoals dat gold tijdens het huwelijk. Er wordt dus gekeken naar de financiële welstand van partijen tijdens het huwelijk. Aangezien leven in gezinsverband goedkoper is dan als alleenstaande, neemt de rechter aan dat 60% van het netto gezinsinkomen voldoende is om op hetzelfde welstandniveau te blijven. Dit betekent niet dat de partij die alimentatie moet voldoen, uiteindelijk slechts 40% van het netto gezinsinkomen te besteden heeft na de echtscheiding. Bij de volgens stap zal de rechter moeten vaststellen in hoeverre de partij die alimentatie moet betalen ook daadwerkelijk in staat is om aan deze norm te voldoen.
Kan de betalende partner deze norm ook daadwerkelijk betalen? Het gaat bij het beantwoorden van deze vraag om de zogenaamde draagkracht van de alimentatieplichtige.

Een voorbeeld.

Pieter en Manon zijn gescheiden. Het netto gezinsinkomen tijdens het huwelijk van Pieter en Manon bedroeg 1.800 euro per maand. Manon wil alimentatie van Pieter. Volgens de hoofdregel zou Manon in elk geval over een bedrag van 1.080 euro (60% van 1.800 euro) netto per maand moeten beschikken.

Manon werkt parttime en verdient 700 euro netto per maand. De alimentatiebehoefte van Manon is dan 380 euro netto per maand.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_%26_echtscheiding/echtscheiding/artikelen/685/hoe-zit-het-precies-met-partneralimentatie_.htm

Jouw vriend hoeft echt zijn huis niet te verkopen omdat de partneralimentatie te hoog zou worden berekend.
Als hij in het huis blijft wonen waar de kinderen opgegroeid zijn, zal dit misschien ook nog meewegen. Een kind heeft al zoveel te lijden tijdens een scheiding. Hun veilige haven weghalen maakt dat er niet beter op.

Een ex van mijn man dacht ook de alimentatie aan te kunnen gaan vechten omdat hij meer ging verdienen maar ook dat werd niet gehonoreerd omdat de vaste maandlasten van dien aard waren dat zijn draagkracht er niet op vooruit gegaan was.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in principe worden volgens de tremanormen woonlasten die 1/3 van het besteedbaar maandinkomen niet te boven gaan, meegenomen bij het berekenen van draagkracht.
als de lasten hoger worden, kan beoordeeld worden dat het een onredelijke woonlast is. dan wordt dat gedeelte boven die 1/3 niet meegerekend, dus zal de alimentatiebetaler dat uit zijn zogenoemde vrije ruimte moeten voldoen.
in het alimentatieprogramma INA kun je eea aanvinken en dan rekent het programma uit of de woonlast volgens de normen redelijk is.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Normaal gesproken heeft de vrouw recht op 60% van het netto inkomen van de man minus het eigen inkomen.

Dit vind ik vreemd. Ik zie de argumentatie dat leven in gezinsverband goedkoper is dan alleen. Dat snap ik ook wel. Maar dat geldt dan ook voor degene die moet betalen. Waarom moet de betaler er wel op achteruit gaan en de ontvanger niet. Dat is toch vreemd?

Quote:
Bij mijn weten komen er bij deze vraag een aantal factoren om de hoek kijken.
Hoe oud zijn de kinderen
Hoeveel werkte zij tijdens het huwelijk

Ze werkte twee dagen en de kinderen zijn 12 en 14. Hebben dus niet continue toezicht nodig.

Quote:
Als de vrouw vindt dat de man schuldig is aan het beëindigen van het huwelijk

Wie er schuldig is....dat is voor een rechter toch niet relevant? Hij vindt dat zij schuldig is, zij zal daar anders over denken. Er is geen sprake van een ander, maar zelfs dat is toch niet relevant?

Quote:
Ik denk niet dat een rechter iemand kan dwingen meer te gaan werken of een hoger niveau aan te gaan, alleen om de man te ontlasten.

Ik dacht ook dat het gaat om in hoeverre iemand in staat is voor zichzelf te zorgen. Vooral in deze tijd is er meen ik een kentering is. Er wordt tegenwoordig toch meer van een vrouw verwacht voor zichzelf te kunnen zorgen?

Quote:
in principe worden volgens de tremanormen woonlasten die 1/3 van het besteedbaar maandinkomen niet te boven gaan, meegenomen bij het berekenen van draagkracht.

Thanks, dit is waar ik naar op zoek was!
Besteedbaar.....dat moet ik nog even googlen wat dat precies is.
Jet

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de linken die ik jou gaf wordt ook over besteedbaar inkomen en tremanormen gesproken.

Quote:
Besteedbaar inkomen

Het besteedbare inkomen is het bruto-inkomen verminderd met:

• betaalde inkomensoverdrachten;
• premies inkomensverzekeringen;
• premies ziektekostenverzekeringen;
• belastingen op inkomen en vermogen.

Betaalde inkomensoverdrachten bestaan uit overdrachten tussen huishoudens zoals de alimentatie betaald aan de ex-echtgeno(o)t(e).
Premies inkomensverzekeringen betreffen premies betaald voor verzekering in verband met werkloosheid, ziekte, arbeidsongeschikheid en pensioen.
Premies ziektekostenverzekeringen omvatten de premies zorgverzekering en de premie AWBZ.

De gepresenteerde uitkomsten zijn ontleend aan de Inkomensstatistiek van het CBS. De cijfers zijn voorlopig.

Sec gesproken is besteedbaar inkomen dus geld wat je te besteden hebt. Het salaris wat je elke maand netto gestort krijgt van bv je werkgever.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 feb 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het alimentatieprogramma rekent het besteedbaar inkomen uit. Daarbij wordt gekeken naar onder meer bruto inkomen incl vakantiegeld en toeslagen/dertiende maand etc, waarvan afgaat premie ZVW, pensioenpremie, heffingskortingen (waaronder algemene heffingskorting en arbeidskorting) etc. Zie ook het tremarapport op www.nvvr.org
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds