|
Auteur |
Bericht |
luctor et emergo
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 nov 2010 21:45 Onderwerp: wettelijke onderzoeksplicht |
|
|
beste mensen,
wanneer je als particulier iets koopt van een andere particulier, in dit geval een auto, wat valt dan precies onder zijn wettelijke onderzoeksplicht? wat moet de koper kunnen aantonen zodat de rechter zal inzien dat koper te goeder trouw heeft gehandeld en zijn onderzoeksplicht niet heeft verzaakt?
bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 nov 2010 2:32 Onderwerp: |
|
|
Het is beter te beginnen met wat er precies mis is met de auto (of op welk punt de auto niet aan je volwachtingen voldoet) waardoor je van de koop af wilt. Vervolgens kun je kijken voor wiens rekening dit komt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: ma 22 nov 2010 18:10 Onderwerp: |
|
|
de auto blijkt gestolen te zijn en ik wil de koop ontbinden. de wederpartij hamert erop dat ik mijn onderzoeksplicht heb verzaakt omdat ik volgens hen een keuring bij de anwb had moeten uitvoeren (of andere expert) zodat ik tijdig had geweten dat de auto gestolen was, aldus de conclusie van antwoord. vreemde redenering, aangezien zijn cliënt zelf de gestolen auto had gekocht. de anwb keurt overigens alleen de technische staat en niet of een auto gestolen is.
bedankt, luctor. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 2:32 Onderwerp: |
|
|
Ah, dit verhaal dus. Heeft de verzekeringsmaatschappij van de bestolen eigenaar de auto inmiddels teruggevorderd?
Het lijkt mij dat jij de koop gewoon kunt ontbinden en de koopprijs kunt terugvorderen, omdat de verkoper de auto nooit rechtsgeldig heeft geleverd en dus wanprestatie heeft gepleegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
luctor et emergo
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 19:48 Onderwerp: |
|
|
inderdaad bona fides. volgende week zitting bij de rechtbank voor comparitie. enig idee wanneer ik een uitspraak kan verwachten van een civiele rechter?
de verz.mij. heeft zich nog steeds niet gemeld. mijn advocaat is bezig om een klaagschrift in te dienen bij de ovj zodat ik de auto kan gebruiken totdat er een uitspraak volgt. spannend dus.
bedankt voor je antwoord.
groet luctor |
|
|
|
 |
|