robidos
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 mrt 2013 16:24 Onderwerp: wettelijke eisen non bancaire betaalkaarten |
|
|
je ziet ze tegenwoordig overal, de bedrijfspassen, klantenkaarten, e-wallets en andere vormen facility cards. Je kan er je klant status mee aantonen, maar ook punten of een bepaalde munt waarde (vaak in euro) mee opbouwen of via je bank als een saldo bijschrijven. De bekendste zijn paypal, een prepaid simkaart of je bedrijfskantine kaart.
is mijn beginsel correct door te stellen dat dit allemaal waardepapieren zijn ? welke wettelijke termen zijn er nog meer aan te koppelen ?
welke wettelijke eisen zijn er voor dit soort non bancaire betaalmiddelen?
wie is de juridische eigenaar van dat waardepapier, de houder of de uitgever? en mag daar via een voorwaarde van worden afgeweken?
is mijn beginsel correct door te stellen dat :
- alles, behalve de dingen die je worden toegekend zoals bijvoorbeeld een kortingsbon/code (en waar vaak een houdbaarheid aanvast zit) dat het bezit in eigendom is van de houder totdat deze het saldo of de waarde spendeert?
- het onmogelijk is voor een uitgever om de waarde te onteigenen zonder toestemming van de houder ?
ik vraag dit omdat ik in veel voorwaarden (soms tenenkrommende) beperkingen lees over de houdbaarheid of geldigheid. bijvoorbeeld dat je je saldo kwijt raakt na verlies van je kaart (maar wel je klantnummer behoud), of bij een prepaid dat deze eens in de 6 maanden moet worden bijgeladen om verlies van je saldo te voorkomen.
vaak staan er ook tegenstrijdigheden in, zoals je verantwoordelijk bent voor een negatief saldo na verlies van een kaart of verloop van een geldigheid of dat je kosten moet betalen voor heractivatie of anders verlies je het tegoed.
mijn vraag gaat voornamelijk om consumenten gevallen.
alvast dank |
|