|
Auteur |
Bericht |
spc400
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 3
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 14:30 Onderwerp: wetsvoorstel om handhaving te versnellen? |
|
|
Ik heb tijdens college iets opgevangen over een wetsvoorstel dat de handhaver de bevoegdheid zou geven om direct een bestuurlijke boete op te leggen ipv een dwangsom onder last. Helaas heb ik hier niets over kunnen terugvinden. Weet iemand hier iets van af? Hartelijk dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 22:07 Onderwerp: |
|
|
Ik zou niet weten waarom dat nu al niet kan, voor zover de bijzondere wet voorziet in de mogelijkheid van een bestuurlijke boete. Bij een snelheidsovertreding krijg je bijvoorbeeld meestal direct een bestuurlijke boete opgelegd, en zeker nooit een aanschrijving bestuursdwang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JoelHendriks
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: za 14 apr 2012 0:42 Onderwerp: Re: wetsvoorstel om handhaving te versnellen? |
|
|
spc400 schreef: | Ik heb tijdens college iets opgevangen over een wetsvoorstel dat de handhaver de bevoegdheid zou geven om direct een bestuurlijke boete op te leggen ipv een dwangsom onder last. Helaas heb ik hier niets over kunnen terugvinden. Weet iemand hier iets van af? Hartelijk dank! |
Met de 4e tranche Awb is het mogelijk om een bestuurlijke boete op te leggen door een bestuursorgaan, zolang het gaat om zaken waar zij bevoegd is om handhavend over op te treden en verwijtbaar is aan degene die beboet wordt.
Wat wel belangrijk is onderscheid te maken tussen de bestuurlijke boete en de bestuurlijke strafbeschikking o.g.v. het wetboek van Strafvordering, boek 2, titel IVa: Vervolging door een strafbeschikking (ookwel bekend als de Wet OM-afdoening); en dan met name art. 257b en 257ba.
Deze laatste methode is het meest slagvaardig. |
|
|
|
 |
|