|
Auteur |
Bericht |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 09 jan 2011 17:31 Onderwerp: wet dwangsom bij niet tijdig beslissen huurcommissie ? |
|
|
Hallo
Ik begrijp dat de wet van toepassing is op alle dienstverlenende organen van de overheid, waaronder dus ook de huurcommissie valt.
Echter heeft deze nu al 4 ingebrekestellingen van mij afgewezen omdat zij volgens hun mening (gedeeltelijk) niet vallen onder deze wet.
Wat kan ik nu het beste doen?
mvg |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 10:19 Onderwerp: Re: wet dwangsom bij niet tijdig beslissen huurcommissie ? |
|
|
mattjeu schreef: | Hallo
Ik begrijp dat de wet van toepassing is op alle dienstverlenende organen van de overheid, waaronder dus ook de huurcommissie valt.
Echter heeft deze nu al 4 ingebrekestellingen van mij afgewezen omdat zij volgens hun mening (gedeeltelijk) niet vallen onder deze wet.
Wat kan ik nu het beste doen?
mvg |
De huurcommissie is een zelfstandig bestuursorgaan dus afhankelijk van wat je hebt aangevraagd is het mogelijk dat ze onder de wet dwangsom vallen. Je moet ze dan om een besluit hebben gevraagd (en bijvoorbeeld niet om een advies of uitspraak of uitleg).
Mocht je om een besluit hebben gevraagd en ze zijn te laat met beslissen kun je twee weken nadat je een ingebrekestelling hebt verstuurd een beroepschrift bij de rechtbank indienen. Vermeldt hierin dat de huurcommissie te laat is met haar beslissing. De rechtbank doet dan binnen 8 weken een uitspraak. Dan is ook meteen duidelijk of de ingebrekestelling terecht was en of de huurcommissie je dus een dwangsom verschuldigd is.
Wat heb je gevraagd aan de huurcommissie? |
|
|
|
 |
mattjeu
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 10:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo
Ik heb o.a. een bezwaarschrift tegen een niet-ontvankelijk verklaring ingedient waar ze 9 maanden over deden, en 3 keer een verzoek voor beoordeling sericekosten waar ze meer dan 5 maanden over tijd zijn. indien dat niet onder de wet valt is deze wet dus nutteloos voor de huurcommissie, terwijl juist de huurcommissie een orgaan is dat ontzettend achterloopt en veel mensen dupeert. als je huurverlaging aanvraagt en ze doen er 18 maanden over heb je een probleem, dat kan ik je wel vertellen.... |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 11:35 Onderwerp: |
|
|
mattjeu schreef: | Hallo
Ik heb o.a. een bezwaarschrift tegen een niet-ontvankelijk verklaring ingedient waar ze 9 maanden over deden, en 3 keer een verzoek voor beoordeling sericekosten waar ze meer dan 5 maanden over tijd zijn. indien dat niet onder de wet valt is deze wet dus nutteloos voor de huurcommissie, terwijl juist de huurcommissie een orgaan is dat ontzettend achterloopt en veel mensen dupeert. als je huurverlaging aanvraagt en ze doen er 18 maanden over heb je een probleem, dat kan ik je wel vertellen.... |
Het lijkt erop dat je dus hebt gevraagd om een uitspraak van de huurcommissie. In dat geval valt de procedure onder de Uitvoeringswet huurprijzen woning en niet de Awb. Een uitspraak van de commissie moet dan betwist worden bij de kantonrechter en niet de bestuursrechter.
Volgens mij rest je niets anders dan het indienen van een formele klacht of een (dure) civiele actie tegen de huurcommissie. |
|
|
|
 |
mattjeu
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 12:01 Onderwerp: |
|
|
naar aanleiding van verschillende klachten en aandringen van mijn kant is de ombudsman een onderzoek begonnen naar de behandeltijden van de huurcommissie. dit is al een tijdje geleden dus ik verwacht binnenkort iets te horen. |
|
|
|
 |
|