Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

werkgever verplicht tot doorbetaling?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas-87

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 13:54    Onderwerp: werkgever verplicht tot doorbetaling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel Je werkt op een bepaald moment tussen de 25 en de 30 uur bij een vof. 10 uur werk je bij zaak A en ca 20 uur bij zaak B. Beide zaken hebben dezelfde eigena(a)r(en). De eigena(a)r(en) C verkoopt zaak B aan de nieuwe eigenaar D. Eigenaar D wilt zaak B grondig verbouwen en sluit de zaak gedurende ca 2.5 maand. Vlak voor de verbouwing belandt werknemer T in het ziekenhuis en is 3 maanden uit de roulatie.

Zijn gemiddelde loon bij zaak A is ca 260 euro, zijn loon bij zaak B is ca 520 euro.

Het gaat om een 0-uren contract maar er is langer dan een half jaar gemiddeld respectievelijk 10 en 20 uur gewerkt.

Moet werknemer T dan genoegen nemen met doorbetaling van alleen het loon van zaak A wegens ziektekosten? Of is de oude of nieuwe eigenaar verplicht om ook het loon van zaak B door te betalen? (Na de ziekte treedt werknemer T terug in dienst bij zaak B met dezelfde collega's) Hoe pak ik deze casus aan?

Heb nauwelijks arbeidsrecht gevolgd maar relevante jurisprudentie is welkom hierover.

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2012 22:17    Onderwerp: Re: werkgever verplicht tot doorbetaling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Stel Je werkt op een bepaald moment tussen de 25 en de 30 uur bij een vof. 10 uur werk je bij zaak A en ca 20 uur bij zaak B. Beide zaken hebben dezelfde eigena(a)r(en).

Die eigena(a)r(en) is/zijn dus de werkgever van die persoon. Er is sprake van één dienstverband, één arbeidscontract. De persoon werkt een aantal uur op locatie A, een aantal uur op locatie B.

Quote:
Zijn gemiddelde loon bij zaak A is ca 260 euro, zijn loon bij zaak B is ca 520 euro.

Er is maar één dienstverband, dus je kunt niet echt zeggen dat hij "bij zaak A" gemiddeld zoveel en "bij zaak B" gemiddeld zoveel verdient.

Quote:
Moet werknemer T dan genoegen nemen met doorbetaling van alleen het loon van zaak A wegens ziektekosten? Of is de oude of nieuwe eigenaar verplicht om ook het loon van zaak B door te betalen?

Er is één dienstverband. Dat er op twee locaties wordt gewerkt maakt weinig verschil.

Complicatie hier is wellicht de verkoop van "zaak B". Het is niet duidelijk wat die verkoop precies inhoudt. In principe blijft de werknemer gewoon bij zijn werkgever in dienst, en verandert er niets aan zijn rechten en plichten. Mocht hij er uitdrukkelijk mee akkoord zijn gegaan dat zijn oude dienstverband met een aantal uur per week wordt verminderd, terwijl hij getekend heeft voor een nieuw contract (voor datzelfde aantal uur) bij de nieuwe eigenaren van "zaak B", dan zijn er natuurlijk twee dienstverbanden en moet je die afzonderlijk bekijken.

Heeft hij nergens voor getekend, dan kun je je nog afvragen of er sprake is van "overgang van onderneming". Daarvoor moeten de nieuwe eigenaren van "zaak B" als economische eenheid hebben overgenomen, inclusief al het personeel. Ik vraag me af of dat wel mogelijk is als het personeel afwisselend op locatie A en locatie B werkten. Zaak B is dan toch moeilijk een economische eenheid te noemen. Het lijkt me ook niet goed denkbaar dat door overgang van onderneming een arbeidsovereenkomst op de voet van art. 7:663 BW van rechtswege kan worden opgesplitst in twee afzonderlijke arbeidsovereenkomsten.

Vraag is dus: waar heeft die werknemer precies voor getekend.

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 13:39    Onderwerp: Re: werkgever verplicht tot doorbetaling? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij nader inzien weet ik niet zo zeker of het om één dienstverband ging. Het ging namelijk om 2 vofen met een eigenaar. Ik kreeg aparte loonstrookjes een van vof a en een van vof b (het gaat om mij persoonlijk) Maar het loon werd wel in een keer op mijn rekening geschreven.

Quote:
Complicatie hier is wellicht de verkoop van "zaak B". Het is niet duidelijk wat die verkoop precies inhoudt. In principe blijft de werknemer gewoon bij zijn werkgever in dienst, en verandert er niets aan zijn rechten en plichten. Mocht hij er uitdrukkelijk mee akkoord zijn gegaan dat zijn oude dienstverband met een aantal uur per week wordt verminderd, terwijl hij getekend heeft voor een nieuw contract (voor datzelfde aantal uur) bij de nieuwe eigenaren van "zaak B", dan zijn er natuurlijk twee dienstverbanden en moet je die afzonderlijk bekijken.

Ik kan mij nog herinneren dat ik na mijn revalidatie en een paar weken ertussenuit een nieuw contract heb getekend. Ik heb dat contract helaas niet meer...

Quote:
Heeft hij nergens voor getekend, dan kun je je nog afvragen of er sprake is van "overgang van onderneming". Daarvoor moeten de nieuwe eigenaren van "zaak B" als economische eenheid hebben overgenomen, inclusief al het personeel. Ik vraag me af of dat wel mogelijk is als het personeel afwisselend op locatie A en locatie B werkten. Zaak B is dan toch moeilijk een economische eenheid te noemen. Het lijkt me ook niet goed denkbaar dat door overgang van onderneming een arbeidsovereenkomst op de voet van art. 7:663 BW van rechtswege kan worden opgesplitst in twee afzonderlijke arbeidsovereenkomsten.
]

Ik had toen wel ergens voor getekend (zover ik herinner een nieuw 0-uren contract maar volgens mij was er alsnog sprake van een overgang van onderneming omdat de nieuwe eigenaar met dezelfde naam verder ging en precies hetzelfde personeel. Dat afwisselend op A en B werken deed alleen ik omdat ik toen een werkjaartje na mijn HAVO had (6 jaar geleden)

Ik ben trouwens nog niet bekend met het arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht ik moest er laatst weer aan denken en vroeg me toen af hoe dat precies juridisch zit. Heb gelezen dat geen werk voor handen hebben van de werkgever geen reden is om het loon niet door te betalen. En zover ik me herinner was de verbouwing de reden dat ik alleen het loon van zaak A doorbetaald kreeg.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijns inziens is sprake van overgang van onderneming (naam, hele personeel en werkzaamheden zijn overgenomen. Zie art. 7:662 lid 2 BW). Daardoor gaan de rechten en verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst over op de nieuwe werkgever (art. 7:663 BW).

De verbouwing viel in de risicosfeer van de werkgever, daarom was hij gehouden het loon door te betalen (art. 7:628 BW).

Tijdens de drie maanden ziekte van werknemer moeten werkgevers van bedrijf A en B minimaal 70% van het loon doorbetalen aan de werknemer (art. 7:629 lid 1 BW).
Thomas-87

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verbouwing viel in de risicosfeer van de werkgever, daarom was hij gehouden het loon door te betalen (art. 7:628 BW).

Oke dankjewel voor de hulp! Het maakt dus niet uit dat ik een 0-uren contract had toendertijd?

in redelijkheid voor rekening van de werkgever komen is nogal vaag. Heeft u ook jurisprudentie die dat staaft?

Gr Thomas Smile
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2012 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie HR 21 maart 2003, LJN AF3057, rechtsoverweging 3.34 (http://jure.nl/af3057 ). Hier wordt rechtstreeks uit de Tweede Kamervragen geciteerd dat een verbouwing aan het bedrijfspand in de risicosfeer van de werkgever ligt. Ook vermindering van het aantal opdrachten ligt in de risicosfeer van de werkgever.

Bij een 0-urencontract geldt in beginsel alleen een loondoorbetalingsverplichting op grond van art. 7:628 BW als de werkgever heeft opgeroepen en de opdracht gaat niet door.

Maar u zou een beroep op het rechtsvermoeden van art. 7:610b BW kunnen doen: de arbeid wordt vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden. Dat zou voor u dus 10 uur en 20 uur zijn bij respectievelijk bedrijf A en bedrijf B. Het is aan de werkgever om dit vermoeden te weerleggen, door bijvoorbeeld te stellen dat het om incidentele pieken in de werkdrukte ging.
Thomas-87

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de CAO van toendertijd even aangevraagd bij FNV en ik had zelf schuld aan het ongeval. Maakt dit de situatie anders?

Is er ook sprake van een overgang van onderneming indien al het oude personeel een nieuw contract krijgt aangeboden bij de nieuwe werkgever?

Erg jammer dat ik dat contract niet meer heb dat ik na dat ongeval heb getekend. IK kan wel bankafschriften met uitbetaling salaris laten zien gelukkig.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat sprake was van een ongeval, was me nog niet duidelijk. Voor doorbetaling tijdens ziekte is van belang dat geen recht op loondoorbetaling bestaat voor zover de ziekte door opzet van de werknemer veroorzaakt is (art. 7:629 lid 3 aanhef en onder a BW). Heeft u het ongeval ook opzettelijk veroorzaakt? Nog verdergaand: wellicht is er een strafrechtelijke veroordeling op grond van een bepaald artikel, waaruit van opzet blijkt? Zo niet, dan heeft de werknemer recht op loondoorbetaling.

Bij een 0-urencontract moet dan wel een beroep op art. 7:610b BW slagen; er moet een vermoeden zijn van een bepaalde arbeidsomvang.

Ja, er kan ook sprake zijn van overgang van onderneming als de nieuwe werkgever nieuwe contracten aanbiedt. Dit moet de nieuwe werkgever wel doen, anders zit hij vast aan de voorwaarden van de oude contracten (art. 7:663 BW). Het staat de werknemer tot op zekere hoogte vrij dit nieuwe contract te aanvaarden (op redelijke voorstellen verband houdende met wijzigingen op de werkvloer moet de werknemer wel positief ingaan).
Thomas-87

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was uiteraard niet mijn bedoeling om dat ongeval te veroorzaken. Het was een ongeval waar alleen ik slachtoffer was. Was wel roekeloos geweest (aanhangen bij een scooter met een paar glazen op)
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan maakt u, vrees ik, weinig kans. Er is een uitspraak van de kantonrechter (Ktg. Amersfoort 12 december 2001, JAR 2002, 34) waarin is bepaald dat bij rijden onder invloed, het accepteren van het daaraan verbonden risico gelijk te stellen is aan opzet. Waarschijnlijk zal de rechter dan dus oordelen dat de ziekte door uw opzet veroorzaakt is.

Overigens moet u, alvorens naar de rechter te gaan, een second opinion aanvragen bij het UWV (art. 7:629a BW). Deze moet u meenemen in een eventuele rechtszaak.
Thomas-87

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke bedankt voor de hulp in ieder geval, sorry ik had u heel wat tijd bespaard als ik de feiten in een keer volledig had gegeven.

Ik was overigens niet van plan om mijn werkgever te dagvaarden. Mijn baan is me een stuk liever dan een aantal maanden loon. Ik vroeg me alleen af hoe dit juridisch in elkaar zat.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 8:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, graag gedaan en sterkte.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds