|
Auteur |
Bericht |
Dercks
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 jan 2012 19:30 Onderwerp: weigering wettelijk betalingsmiddel (met gevolgen) |
|
|
Hallo alle juristen/student juristen,
vandaag is mij een onterecht aangedaan.(zoals ik het zie)
graag zou ik jullie meningen en advies hierover willen hebben.
De casus:
ik heb een OV-chipkaart op naam welke verloren is (middels al een nieuwe aangevraagd, dit duurt 2 weken)
Tijdelijk reis ik hiervoor dus met cash (elke keer een bus kaartje kopen)
vandaag wilde ik betalen met een briefje van 20(twintig), dit werdt geweigerd. De reden hiervoor: er was niet genoeg wisselgeld aanwezig.
Na een lange discussie met de chauffeur, weigerde hij mij echt een kaartje. Ik heb hem toen vervolgens verteld dat ik op eigen risico zwart zou willen rijden. Dus de boete accepteren mocht er gecontroleerd worden.
Ook dit werdt niet toegestaan! ik was inmiddels zo gefrustreerd dat ik gewoon ben gaan zitten. De bus chauffeur zei me toen, dat hij pas weg zou rijden nadat ik de bus verlaten heb.
dit heb ik toen maar gedaan.
Vervolgens moest ik 1,5 km lopen naar Centraal Station om een anonieme OV-chipkaart te kopen(eerst in de wacht rij wachten) en hier saldo op te zetten.
Ik was hierdoor 1 uur telaat op mij werk.
het onterecht:
volgens mij is het niet toegestaan om een wettelijk betalingsmiddel te weigeren. De uitzondering hierop is volgens mij als dit duidelijk wordt aangegeven (zoals in winkels er een kruis door briefjes van 100, 200 en 500 staan)
Dit is niet het geval. (RET bussen) hier staat enkel het verzoek om aub gepast te betalen. ook in het algemeen reglement van RET staat enkel dit verzoek!
Nu wil ik van RET het volgende, een compensatie voor de gekochte OV-chip kaart incl saldo a 20 euro. en 1 uur werktijd a 60 euro (wat ik nog een schappelijk tarief vind voor een chemisch ingenieur).
Ik heb een mail verstuurd naar RET.
echter willen zij geen gehoor geven aan deze compensatie.
Ik ben zo gefrustreerd door de gehele zaak, dat ik hier echt werk van wil maken. Echter gaat het maar om een klein bedrag. hier zullen advocaten kantoren niet echt veel mee doen? Of kan de provisie ook verhaald worden op RET (mocht blijken dat ik echt sterk in me schoenen sta)
Ik hoor graag jullie gedachten hier over(sta ik dus sterk in mij schoenen?)
en hoe daadwerkelijk stappen te ondernemen?
Bij voorbaat dank!
Dercks
Laatst aangepast door Dercks op do 26 jan 2012 15:41, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 10:39 Onderwerp: |
|
|
Zucht... |
|
|
|
 |
Dercks
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 15:39 Onderwerp: |
|
|
Toegegeven, bovenstaand klinkt zeer kinderachtig!
(is het misschien zelfs wel)
echter heb ik een vergadering op het werk gemist.
door een ook erg kinderachtig gedrag van de chauffeur.
ik vindt dat ze het als bedrijf gewoon niet kunnen maken om klanten zo te behandelen.
daarom dat ik een statement wil maken.. zou zelfs wat kosten willen maken.
Gaarne zou ik op zijn minst van jullie weten of er enige kern van waarheid in zit in bovenstaande. |
|
|
|
 |
pitroel
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 22:36 Onderwerp: |
|
|
Of er een kern van waarheid inzit kan ik niet beoordelen omdat ik er niet bij was maar ik heb de volgende opmerkingen die je wellicht wat inzicht verschaffen:
-De gewenste gepaste betaling is jou niet onbekend, waarom betaal je dan met een biljet van 20 euro?
-Volgens mij is een buschauffeur op grond van de vervoersregeling bevoegd reizigers te weigeren indien die niet beschikken over een geldig vervoersbewijs. Die had jij niet en toch heb je, na een lange discussie, plaatsgenomen in de bus. Tenzij de bus leeg was hebben er dus meer dan 2 partijen hinder ondervonden aan jouw keuze plaats te nemen in de bus. Misschien zat daar wel iemand tussen op weg naar een sollicitatiegesprek, vliegvakantie of uitverkoop die nu respectievelijk zijn droombaan, welverdiende rust of dat perfecte jasje misloopt. Moeten zij zich bij jou melden voor een vergoeding?
-Het niet mogen weigeren van wettelijke betaalmiddelen, hoe het ook zij, heeft niets met deze situatie te maken, de buschauffeur weigert namelijk niet: de buschauffeur kan niet wisselen. In feite weiger jij te betalen en was je blijven zitten dan kom je in aanmerking voor een bekeuring. Dat je bereid bent een boete te riskeren is vooral een sigaar uit eigen doos en misschien wordt het tijd om de buschauffeur tot boa te benoemen zodat ie je eerst een boete kan geven en daarna uit de bus gooit.
-Je koopt een kaart op het station na dit avontuur en verlangt vervolgens dat RET jou die kaart vergoed omdat je een uur geleden geen gepast geld voor de bus had. Is dat de schuld van RET? Nee. Heeft RET jou opgezadeld met 20 euro aan kosten? Nee, dus je kan ook niet terugeisen of iets dergelijks.
-Te laat op je werk? Dan neem je toch bus eerder? Denk wel aan gepast wisselgeld. Bovendien acht ik de kans klein dat het gemiste uur daadwerkelijk op je salaris gekort wordt. Gebeurd dit wel dan is dit jou aan te rekenen want jij was te laat.
-Een statement kan je maken door een klacht in te dienen bij RET waarin je deze ervaring uiteenzet. Ik raad je dit echter af want sterk in je schoenen sta je allerminst. Je kan ook een advertentie in de bus plaatsen alhoewel je je woorden dan wel voorzichtig moet kiezen.
Dit hele avontuur was je bespaard gebleven als je voor gepast wisselgeld had gezorgd. Waarom moet de buschauffeur wel wisselgeld hebben en jij niet? Daar heb je toch geen jurist voor nodig om dat in te zien?
Het is duidelijk dat frustratie een verblindende werking kan hebben en dat is de reden dat je van mij een reactie krijgt, niet om je af te zeiken maar duidelijk te maken dat je in dit geval van een mug een olifant maakt. Ik begrijp het wel, ik ben in vergelijkbare situaties meer dan eens gematst door buschauffeurs maar dat is een service die wordt verleend volledig buiten de regels om en dus afhankelijk van de chauffeur in kwestie. Jij treft er een die zich aan de regels houdt, vervelend maar zoveel meer waardevol wanneer je bedenkt dat zo'n persoon verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn passagiers.
Die zucht van Guthman is echt niet misplaatst.
Succes ermee! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 30 jan 2012 23:31 Onderwerp: |
|
|
Waarom niet die 20 euro aan de buschauffeur gegeven, om daarna het wisselgeld bij de RET te claimen? Had je een stuk meer kans gemaakt dan met deze actie. |
|
|
|
 |
|