|
Auteur |
Bericht |
pollewop1
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 15:01 Onderwerp: weigering inschrijven scheiding door ex |
|
|
Beste mensen,
Een jaar geleden heeft mijn (bijna) ex partner de scheiding aangevraagd, hier was en ben ik het volledig mee eens. We hebben we beide onze eigen advocaat.
Nu is het zo dat het een jaar van juridische pesterijen van zijn kant af is geweest, omdat ik vrij snel een nieuwe partner had, en dat viel niet helemaal in goede aarde.
Nu is op 18 december j.l. de echtscheidingsbeschikking uitgesproken bij de rechter. Ik heb na ontvangst hiervan direct de akte van berusting getekend en retour naar mijn advocate gestuurd die het weer heeft doorgestuurd naar zijn advocaat.
Nu is het geval dat hij weigert de scheiding in te schrijven bij de gemeente omdat hij geen alimentatie wil betalen voor onze 3 kinderen.
Hij is de aanvragende partij geweest en weigert dus nu het af te handelen, en wil in hoger beroep gaan, terwijl hij dat voor afgifte van de beschikking al had gedaan, en ik daartegen heb verweerd.
Zijn argument is nu dat hij vergeten is daar weer tegen te verweren terwijl je daar volgens mij 4 tot 6 weken de tijd voor heb gehad, dus slordigheid van zijn kant af.
In ieder geval is de uitspraak al geweest maar weigert hij dus in te schrijven bij de gemeente, volgens mijn advocate duurt het nu nog 3 maanden voordat de scheiding rond is.
Ik zou graag uw mening lezen.
Alvast bedankt....... |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 15:54 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is inschrijving bij de gemeente niet vereist voor het innen van de alimentatie. Daarvoor is de uitspraak in principe voldoende. Het zou kunnen dat je ex in hoger beroep gaat bij het hof, dan kan het zo zijn dat je de uitspraak van de rechtbank (nog) niet kunt gebruiken (de 3 maanden waar je advocate het over had).
Ik zou de gegevens aan het LBIO geven en vragen of zij willen innen. De voorwaarden hiervoor zijn:
Quote: | Het LBIO int uw kinderalimentatie als uw betalingsplichtige ex-partner in gebreke blijft. Dat kunnen we alleen doen:
* als de bijdrage door de rechter is vastgesteld
* als er minimaal één maand achterstand is (u ontvangt niets of te weinig)
* als de betalingsachterstand minimaal € 10,- is
* voor een achterstand die op het moment van uw verzoek niet ouder is dan 6 maanden
* als uw betalingsplichtige ex-partner op de hoogte is gesteld van het bankrekeningnummer waarop hij of zij de kinderalimentatie over kan maken |
en
Quote: | Het LBIO kan niet iedereen helpen. U moet voldoen aan onze voorwaarden. U kunt dan eenvoudig een aanvraag insturen:
* download en print het aanvraagformulier Kinderalimentatie
* vul het formulier volledig in!
* stuur uw aanvraag samen met de volledige originele beschikking (grosse) in.
De oorspronkelijke beschikking (grosse) herkent u aan de originele stempel bovenaan. Daar staat 'in naam der Koningin'. Zorgt u er wel voor dat u het origineel stuurt? Met een kopie mag het LBIO niet tot inning overgaan.
|
Op het formulier wordt echter gevraagd naar de datum van inschrijving bij de gemeente.
Is er een reden waarom je (of je advocate) dit zelf niet bij de gemeente kan doen?
Laatst aangepast door Chantalle op wo 21 jan 2009 16:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
pollewop1
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 16:00 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reactie,
Ik wil alleen even toelichten dat het mij niet eens zozeer om de alimentatie gaat, daar maakt hij zich drukker over als ik.
Ik wil gewoon dat de scheiding er eens doorgaat, en we daarna de boedelscheiding in kunnen om de schulden te verdelen. Hij is in de veronderstelling dat dat allemaal eerst geregeld moet zijn, terwijl de advo's al hebben gezegd dat dat niet het geval is. Ik wil dus eigenlijk gewoon eens weten wanneer ik nu eindelijk gescheiden ben, en hoe de procedure nu gaat lopen.
groetjes..... |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 16:03 Onderwerp: |
|
|
Na even doorzoeken blijkt inderdaad dat de echtscheiding pas ingeschreven kan worden als deze onherroepelijk is geworden. Dat gebeurt pas als uw ex niet in hoger beroep gaat. Als hij dit wel gaat, duurt het nog heel wat langer want dan is het wachten op de uitspraak van het hof...
Na een onherroepelijke beschikking heeft je advocate nog 6 maanden om de echtscheiding in te schrijven. |
|
|
|
 |
pollewop1
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 16:07 Onderwerp: |
|
|
Maar hoe kan dat dan, hij is zelf de aanvragende partij geweest, de omgangsregeling van de kinderen is al rond etc. hij is het alleen niet eens met het betalen van alimentatie wegens de schulden die wij hebben opgebouwd tijdens ons huwelijk, terwijl die volgens mij gewoon 50-50 worden verdeeld aangezien we in gemeenschap waren getrouwd.
Hij heeft verzuimd te reageren op mijn verweerschrift, en nu wil hij dus waarschijnlijk in hoger beroep.
Ik wordt er zo onderhand radeloos van, ik dacht omdat hij juist de aanvragende partij is, dit allemaal niet nodig was. |
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 16:10 Onderwerp: |
|
|
Ook hij als aanvrager kan het niet eens zijn met wat de rechter heeft besloten. Hij heeft een bepaalde termijn om hoger beroep in stellen (ik vermoed die 3 maanden). Ik hoop voor je dat hij het vergeet of dat hij te laat is met het beroep... |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 17:21 Onderwerp: |
|
|
Kijk even in de beschikking bij het kopje beslissing of eea uitvoerbaar bij voorraad is verklaard en welke ingangsdatum voor de k-ali is bepaald. Waarschijnlijk dit laatste per datum echtscheiding dus per datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in gba.
Als je ex in hoger beroep gaat, zal hij dat waarschijnlijk tegen de deelbeslissing tot alimentatie doen. Als hij ook de echtscheiding zelf wil aanvechten moet hij ook tegen die deelbeslissing appel instellen. Dat leidt vrijwel nooit ergens toe want duurzame ontwrichting is er in principe.
Als je ex appel instelt tegen de k-ali (en niet tegen de es en die dus uiteindelijk na 3 maanden kan worden ingeschreven) betekent dat niet dat hij tot die tijd niet hoeft te betalen. Daarvoor dient de uitvoerbaarheid bij voorraad. Dan blijft hij dus betalen (evt kun je daarvoor Lbio inschakelen) tot het Hof evt iets anders beslist.
Jullie hadden kennelijk geen voorlopige voorzieningen lopen? |
|
|
|
 |
pollewop1
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 17:44 Onderwerp: |
|
|
de alimentatie hoeft idd pas betaald te worden na inschrijving in het register, hier hadden we ook geen voorlopige voorziening voor, die was er alleen maar met betrekking tot de omgang met de kids, daar is hij ook eerder al mee akkoord gegaan.
Dus hoe zit dat dan nu verder met de alimentatie? Volgens mij heb ik daar pas recht op na inschrijving.
Hij zal ook de scheiding zelf wel niet willen aanvechten want hij was de aanvrager, en ik de meewerkende partij.
Maar stel dat hij het dus evengoed niet inschrijft, wat zijn dan mijn mogelijkheden, want mijn advo krijgt ook totaal geen hoogte van zijn advo wat hier nu de bedeoling is, wij denken dat het gewoon pure pesterij is, omdat mijn nieuwe partner en ik een strafzaak hebben lopen tegen hem en zijn vader omdat ze de boel hier kort en klein hebben geslagen, en mijn partner zwaar lichamelijk letsel hebben toegebracht, ze zijn hier ook voor opgepakt geweest en nu in afwachting van de strafzaak.
Tevens nog een vraag....Hoe lang duurt het ongeveer voordat zo'n zaak als zware mishandeling voorkomt?
Maar de vraag wat mijn mogelijkheden zijn in wat nu te doen, is absoluut onze prioriteit.
In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor het vele meedenken, das heel erg fijn.... |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 17:48 Onderwerp: |
|
|
Wanneer kan een griffiersverklaring (houdende dat geen hoger beroep tegen de echtscheiding meer mogelijk is) worden afgegeven?
Bij rekestzaken, waarbij een verweerschrift ingediend is of bij een gemeenschappelijk verzoek.
Drie maanden na uitspraak van het vonnis. Deze termijn kan echter verkort worden door een akte van berusting te overleggen. Nb. bij een gemeenschappelijk verzoek moet van beide verzoekers een akte van berusting worden overlegd of van één verzoeker akte van berusting en van één verzoeker inschrijving burgerlijke stand.
Bij rekestzaken, bij verstek of met referte-verklaring
Er dient er een akte van berusting van verweerder te worden overlegd. Indien er geen akte van berusting van verweerder te verkrijgen is dan moet de beschikking betekend worden. Geschiedt deze betekening in persoon dan kan de griffiersverklaring na drie maanden na betekening worden afgegeven. Geschiedt de betekening niet in persoon; dan moet de beschikking worden gepubliceerd in de Staatscourant. De griffiersverklaring kan dan na drie maanden worden afgegeven. Dit geldt ook voor partijen die in het buitenland wonen met een bekend adres). Geschiedt de betekening zonder bekende woon- of verblijfplaats via de officier, dan moet de beschikking zowel via de Staatscourant als in een landelijk dagblad worden gepubliceerd. De griffiersverklaring kan dan na drie maanden worden afgegeven.
NB. wanneer er in een echtscheidingsprocedure een referteverklaring (dus geen verweerschrift) wordt ingediend door de procureur/raadsman van de verwerende partij, dan wordt geen afschrift verstrekt aan de verwerende partij met als gevolg dat de procedure moet worden gevolgd zoals hierboven is vermeld om een griffiersverklaring te verkrijgen. Ook wordt in dit geval geen griffierecht berekend. Wanneer er partieel van de beschikking in hoger beroep wordt gegaan, dan moet er een griffiersverklaring bij het Hof worden aangevraagd. |
|
|
|
 |
|