|
Auteur |
Bericht |
Montorsi
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 12:42 Onderwerp: wegsturen tijdens werkdienst |
|
|
Beste forummers,
Ik ben momenteel min of meer in conflict met mijn werkgever (bioscoopbedrijf) over het volgende. Vorige week kreeg het personeel een e-mail, waarin er aangegeven werd dat het voor een leidinggevende toegestaan was iedere servicemedewerker op ieder gewenst moment (dus bij een rustigere dag dan gepland bijvoorbeeld) naar huis te sturen. Hier was ik het niet mee eens, niet alleen wettelijk maar ik vond het ook niet netjes. Na enige discussie bleek dat onze theatermanager zich beroept op regelgeving waar uit zou blijken dat wij personeel na 3 uur weggestuurd mochten worden, of eerder, maar dan zouden we tenminste voor die drie uur worden uitbetaald. Let wel, wij krijgen meestal ons rooster anderhalf a twee weken voor de filmweek (werkweek), met daar op aangegeven welke soort dienst wij hebben op bepaalde dagen. Dit kan zijn portier, waarbij je zo is mondeling de afspraak je blijft tot het theater sluit, kassa, waarbij je zo is mondeling de afspraak blijft tot de kassa is afgesloten en de kassaomzet gestort is, en buffet, waarbij je zo is mondeling afgesproken blijft tot de bar is schoongemaakt, bijgevuld en de baromzet is geteld etc. Dit zijn diensten die zo gemiddeld tussen de 4.5 en 7 uur liggen waarvan je vooraf weet waar je aan toe bent, ook al is de exacte werkduur onduidelijk, je hebt een zekere richtlijn over je arbeidstijd.
Zoals gezegd is de leiding nu van mening dat bij een rustige dag iemand weggestuurd mag worden. En daarbij verwijst de leidinggevende in een mail naar het volgende, citaat:
"Als je eerder naar huis mag dan je ingeroosterde tijd moeten we je minimaal voor 3 uur uitbetalen. Dit is geregeld in de bedrijfswet voor oproepkrachten, wat je bent als je een arbeidsovereenkomt met en minimale inzet van uren hebt en geen maximale inzet."
Dus wat doe ik, ik google natuurlijk op "bedrijfswet voor oproepkrachten". Ik was door omstandigheden ook niet verbaasd dat hier niks over te vinden was. Bestaat dit uberhaupt? Wel ben ik met mijn geringe juridische kennis gaan doorzoeken en kom ik terecht bij de Flexwet, die voor zover ik het goed begrijp wetgeving is die van toepassing is op oproepkrachten.
Om te beginnen vraag ik mij af, zijn ik en mijn collega's servicemedewerkers oproepkrachten? Ik heb een contract voor bepaalde tijd van een jaar, maar in artikel 7 van mijn arbeidsovereenkomst (werktijden) staat dat de werktijd in onderling overleg tussen werkgever en werknemer tot stand komt. Dit lijkt op een nul-urencontract. Echter staat op mijn loonstrook onder 'vaste gegevens' 'uren/werk = 8,00', waarbij ik denk dat dit staat voor het minmum aantal uren. Maar nog buiten dat is het zo -als ik het goed begrijp- da de Flexwet op gaat voor mensen zonder duidelijke vooraf gespecificeerde werktijden, zodat deze enkele dagen van te voren een arbeidstijd overeen kunnen komen. Dat is in ons geval alles behalve het geval.
Mijn theatermanager zegt verder in de betreffende mail: "Er circuleert een brief die aangeeft dat de werkgever een werknemer niet op de dag zelf naar huis mag sturen, dit geldt echter alleen voor werknemers met een min-max arbeidsovereenkomst"
Deze brief heb ik haar laten zien, maar klopt dit? Uit art. 628 lid 1 BW (1. De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.) maak ik op dat de geplande tijd ook daadwerkelijk de tijd is die de werkgever verplicht is door te betalen.
Natuurlijk heb ik ook de CAO van het bioscoopbedrijf (http://www.salaris-informatie.nl/images/stories/CAO/bioscoopbedrijf/CAO_bioscoopbedrijf_2011.pdf) nageslagen, waar over deze afspraken niets is terug te vinden. Er is enkel geregeld dat de minimale inroostertijd 1,5 uur overdag, en 2 uur 's avonds bedraagt. Over de 3 uur waarna je weggestuurd mag worden is in de CAO niks gezegd. Nu wil dat in principe niks zeggen, maar daar bestaat dus mijn onduidelijkheid over.
Kort samengevat:
a) waar baseert mijn werkgever zich op als ze zegt dat ik een oproepkracht ben en klopt dit?
b) kan ik na drie uren werk zonder instemming weggestuurd worden zonder doorbetaling van loon, als ik voor langer deze periode ben ingeroosterd op die dag?
Ik hoop jullie voldoende geinformeerd te hebben. Sorry voor de uitgebreide en weinig beknopte tekst, maar ik heb me de afgelopen dagen flink verdiept en hoop zo duidelijk mogelijk alles uit te leggen. In ieder geval ben ik op dit punt vastgelopen, en ik hoop dat er iemand is met meer verstand van arbeidsrecht die mij duidelijkheid kan verschaffen.
Met vriendelijke groet,
K. |
|
|
|
 |
Montorsi
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 13:18 Onderwerp: |
|
|
Is er iemand die hier een antwoord op weet? Niet om te pushen, maar ik ben vooral erg benieuwd. |
|
|
|
 |
Montorsi
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 13:19 Onderwerp: |
|
|
Is er iemand die hier een antwoord op weet? Niet om te pushen, maar ik ben vooral erg benieuwd. |
|
|
|
 |
FJA
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 7
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 15:19 Onderwerp: |
|
|
dat van 3 uur minimaal betaald krijgen klopt, zie artikel 7:628a BW
Of je een oproepkracht bent hangt af van dingen als:
1. contracturen per week 15 uur of meer?
2. wanneer wordt je rooster bekend?
3. aantal uren dat werknemer (in afwijking van contracturen) feitelijk werkt
dit is grofweg het idee, kon de exacte bewoordingen even niet vinden maar hiermee kom je al een heel eind denk ik. |
|
|
|
 |
Montorsi
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 16:05 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord! Een conclusie in mijn situatie is me nog niet duidelijk.
1. Contracturen zijn voor mij 8u. Dat is helder.
2. Minstens anderhalve week van tevoren. Meestal op de maandag, voor de filmweek een week later, roosters gaan van donderdag t/m woensdag, dus er zit zo'n anderhalve week tussen tov de eerste dag dat je die week zou kunnen werken.
3. Ik werk 2 a 3 diensten, aantal uren kan verschillen naar gelang type dienst, maar dit ligt tussen de 10 en 18 uur, soms zelfs nog wel meer, maar aan 10 kom ik altijd wel.
Vwb punt 2 en 3 is het mij niet duidelijk welke conclusies daar aan verbonden kunnen worden.
Ik hoop dat dit duidelijker is, en ben benieuwd naar je antwoord.
Groet K |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 16:20 Onderwerp: Re: wegsturen tijdens werkdienst |
|
|
Montorsi schreef: | a) waar baseert mijn werkgever zich op als ze zegt dat ik een oproepkracht ben en klopt dit?
b) kan ik na drie uren werk zonder instemming weggestuurd worden zonder doorbetaling van loon, als ik voor langer deze periode ben ingeroosterd op die dag?
|
Google anders eens een keer oproepkracht:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/arbeidsvoorwaarden-oproepkrachten
Alle antwoorden op jouw vragen! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Montorsi
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 16:34 Onderwerp: |
|
|
Dat had ik uiteraard al gedaan, om die reden kwam ik hier terecht, aangezien het niet bepaald overeen komt met mijn contract, terwijl de leiding dus meent van wel. Des te verbaasder was ik dus ook dat er niet te vinden was waar mijn theatermanager zich op baseert. Kortom, ik kwam hier omdat ik me afvroeg of ik niet iets over het hoofd zag, of jurisprudentie bijvoorbeeld etc. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 17:54 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het niet... de link die ik gaf zegt toch precies wat jij vraagt...
Waar zit de onduidelijkheid dan nog in?
Quote: | Ik heb een contract voor bepaalde tijd van een jaar, maar in artikel 7 van mijn arbeidsovereenkomst (werktijden) staat dat de werktijd in onderling overleg tussen werkgever en werknemer tot stand komt. |
Hmm... hier gaat het denk ik mis!
Het feit dat jij een contract hebt voor een jaar, staat er niet aan in de weg dat jouw werktijd (per week) in onderling overleg tot stand komt. Ofwel gedurende het jaar kun jij gevraagd worden om te komen werken, en daar kun jij op in gaan, of niet!
Wat er op je loonstrook staat is ondergeschikt aan jouw arbeidsovereenkomt, althans de afspraken zoals die nu uitgevoerd worden. Kortom, aan die 8 uur an sich heb je helemaal niets.
Wel is het zo dat, indien jij structureel elke week bepaalde uren werkt, jij een beroep kan doen op het rechtsvermoeden van arbeidsomvang cq. arbeidsovereenkomst kan doen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Montorsi
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 18:43 Onderwerp: |
|
|
Die is duidelijk, ware het niet dat ik daar dan dus m.i. onmogelijk onder val.
Voor de duidelijkheid, ik kan er niet voor kiezen om niet te komen, sta ik op het rooster dan zal ik moeten komen of voor vervanging regelen. |
|
|
|
 |
|