Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
marjolein123
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 15:30 Onderwerp: wateroverlast |
|
|
Wat mijn vraag is is het volgende. Mijn zoon heeft vorig jaar samen met zijn vriendin een appartement gekocht. Het zijn jonge mensen en dolblij. Nu hoort er bij dat appartement natuurlijk een ruimte om spulletjes in op te bergen de zogenaamde box. Ze hebben daar e.e.a neergezet en zo een paar maanden laten staan.
Op een gegeven moment kwamen ze er achter dat de buizen die door hun box lopen en die er aangelegd zijn om het hemelwater af te voeren zo lek zijn als een mandje. Box onder water, gang onder water, de hele omgeving drijfnat. Alle bewoners hebben hier last van.
Alles ruik nu muf en eigenlijk is de box niet te gebruiken dus het meerendeel er maar weer uit gehaald.
Nu heeft hij al verschillende keren de bewonderscommissie gesproken en die vertellen dat dit probleem al zeker 3 jaar speelt. Er wordt echter niets aan gedaan. Ze zijn aangesloten bij een Vereniging Van Eigenaren die alles zou moeten regelen.
Deze hebben de verkopende partij gebeld en het probleem voorgelegd, dat was de makelaar. Die Waren van mening dat ze bij de projectontwikkelaar moesten zijn voor de oplossing. Die waren dus niet van plan het te repareren en besloten de aannemer de schuld te geven. De aannemer zei op zijn beurt nee..... de verkoper, de makelaar dus, die moet het regelen.
En zo draaien we in een rondje.
Beste mensen ik snap hier niets meer van. Een deel van de appartemenen is van een woningbouwstichting en een ander deel eigendom. Bij de aankoop van het appartement hebben ze gekeken of er voldoende geld in de pot zat van de VVE. Dat was het geval. Ze doen echter niets ???? Tsja het is nat??? Niemand doet wat.
Plannetje?
Meer dwang richting VVE en hoe schrijf ik dat dan (kernwoorden )
Is het misschien ook zo dat dit hoort bij het niet melden van verborgen gebreken. De verkopende partij wist dat als het goed regende dat alles blank kwam te staan. Bij de koop is niets verteld en mijn zoon heeft zijn huis gekocht in de zomer toen alles droog was. Je gaat er toch van uit dat appartementen die nog maar een paar jaar staan niet zo lek zijn als een mandje.
Een box beneden hoort toch bij je huis en niet bij een gemeenschappelijke ruimte zoals mij een ander mij vertelde
Met spanning wacht ik op reactie
b.v.d Marjolein |
|
|
|
 |
kjs
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 6
|
Geplaatst: vr 16 jul 2010 12:44 Onderwerp: |
|
|
Beste Marjolein,
Je zoon zal eerst in het splitsingsreglement na moeten gaan of de leiding behoort tot de gemeenschappelijke gedeelten/zaken (waarvoor de VvE de rekening en het risico draagt) of tot de privé gedeelten (waarvoor de eigenaar de rekening en het risico draagt).
Indien de leiding tot de privé gedeelten behoort, zal je zoon deze zelf dienen te herstellen/repareren en de schade zelf dienen te dragen.
Indien de leiding tot de gemeenschappelijke gedeelten/zaken behoort, kan je zoon een schriftelijk verzoek richten aan de bestuurder/administrateur/het bestuur waarin verzocht wordt noodzakelijk onderhoud aan de leiding te plegen. Tevens kan je zoon de VvE aansprakelijk stellen voor geleden schade.
Indien de bestuurder/administrateur/het bestuur niet zelfstandig bevoegd is het onderhoud te plegen (zie hiervoor het splitsingsreglement) kun je de bestuurder/administrateur/het bestuur verzoeken het onderwerp op de vergadering van eigenaars aan te kaarten.
Indien de bestuurder/administrateur/het bestuur zelfstandig bevoegd is het gevraagde onderhoud uit te voeren, maar het gaat niet over tot het daadwerkelijk uitvoeren van het onderhoud, kan je zoon dit probleem aankaarten op de vergadering van eigenaars.
Indien de vergadering niet besluit tot uitvoeren van onderhoud aan de leiding, kan de kantonrechter verzocht worden om een vervangende machtiging.
Indien het onderhoud geen uitstel kan leiden tot de eerstvolgende vergadering, kan je zoon een vervangende machtiging vragen aan de kantonrechter.
Met betrekking tot het aansprakelijk stellen van de vorige eigenaar: je zoon zal de verkoper (dit is de partij die in de koopovereenkomst staat) aansprakelijk moeten stellen voor een verborgen gebrek. Mogelijk dat de schade die door je zoon geleden wordt op de vorige eigenaar te verhalen is. De schade die geleden wordt kan uit twee delen bestaan:
de kosten die je zoon maakt (via de bijdrage aan de VvE) om het noodzakelijk onderhoud te plegen, indien de leiding gemeenschappelijk is en de schade aan zijn prive zaken/spullen of
de kosten die je zoon maakt om de leiding zelf te herstellen (indien de leiding prive is) en de schade die ontstaan is door de wateroverlast aan overige prive zaken/spullen.
Eventueel kan je zoon zijn inboedelverzekering aanspreken voor de schade aan zijn inboedel. Voor schade aan de opstal (nagelvaste zaken, die niet zonder schade te verwijderen zijn uit het pand) zal je zoon de bestuurder/administrateur/het bestuur moeten benaderen. Die kan op haar beurt de schade melden bij de collectieve opstalverzekering van de VvE.
Groet,
KJ |
|
|
|
 |
marjolein123
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 aug 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Mijn verontschuldiging voor deze door omstandigheden late reactie. Ik zal uw advies doorgeven aan mijn zoon. Hartelijke dank.
Met vriendelijke groet.
Marjolein |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|