|
Auteur |
Bericht |
Inge100278
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 10:54 Onderwerp: wat te doen met auto bij verwerping erfenis |
|
|
Mijn moeder is eind december 2010 overleden, wij (3 kinderen) hebben afstand gedaan van de erfenis bij de Rechtbank. Alles keurig geregeld.
Nu heb ik (als oudste) een vraag over haar auto. Deze auto staat nog achter mijn moeder's huis en er wordt niet mee gereden (geen wegenbelasting en geen verzekering word er betaald).
De auto stond op mijn moeder's naam, maar ik heb toch haar autopapieren en sleutel.
Ik heb de RDW en de verzekeringsmaatschappij hierover gebeld wat te doen met deze auto. Zelfs de RDW kon mij geen antwoord geven, ik zou worden teruggebeld wat tot op heden nog niet is gebeurt.
Mijn vraag: ik zou graag in de auto willen rijden. Welke stappen moet ik nemen?
Van wie is de auto op dit moment? Als ik voor de auto moet betalen, aan wie moet ik dit doen? Krijg ik geregeld dat ik er in mag rijden? Ik wil hem graag overnemen (dagwaarde auto schat ik op 200 euro).
Wie kan mij antwoord geven? Hartelijk dank! |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 11:49 Onderwerp: Re: wat te doen met auto bij verwerping erfenis |
|
|
Erfenis verwerpen is verwerpen en niet in delen aanvaarden. Dus als je de auto aanvaard dan aanvaard je ook de erfenis. De verworpen erfenis gaat naar de volgende lijn van erfgenamen. Lijkt me toch vrij helder.
TP
Inge100278 schreef: | Mijn moeder is eind december 2010 overleden, wij (3 kinderen) hebben afstand gedaan van de erfenis bij de Rechtbank. Alles keurig geregeld.
Nu heb ik (als oudste) een vraag over haar auto. Deze auto staat nog achter mijn moeder's huis en er wordt niet mee gereden (geen wegenbelasting en geen verzekering word er betaald).
De auto stond op mijn moeder's naam, maar ik heb toch haar autopapieren en sleutel.
Ik heb de RDW en de verzekeringsmaatschappij hierover gebeld wat te doen met deze auto. Zelfs de RDW kon mij geen antwoord geven, ik zou worden teruggebeld wat tot op heden nog niet is gebeurt.
Mijn vraag: ik zou graag in de auto willen rijden. Welke stappen moet ik nemen?
Van wie is de auto op dit moment? Als ik voor de auto moet betalen, aan wie moet ik dit doen? Krijg ik geregeld dat ik er in mag rijden? Ik wil hem graag overnemen (dagwaarde auto schat ik op 200 euro).
Wie kan mij antwoord geven? Hartelijk dank! |
|
|
|
|
 |
Inge100278
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 12:14 Onderwerp: |
|
|
Het is voor mij niet vrij helder, daarom stel ik de vraag ook.
Wie is de tweede lijn dan in mijn situatie?
Wat moet ik met de auto doen...gewoon daar laten staan totdat hij in de fik gaat?
of dat hij weggesleept met als doel dat hij gesloopt word?
Stel: ik ga zelf de auto verzekeren en betaal wegenbelasting. Wie controleert en checkt na of ik de erfenis verworpen heb en dat ik degene ben die de auto berijd? Naar mijn idee is er geen haan die daarnaar kraait!
Uiteraard heb ik geen zin om in de ellende te komen, maar naar mijn idee weet niemand dat ik de erfenis verworpen hebt, tenzij het administratief bij instanties geregistreerd staat en men de gegevens controleert als ik evt. haar auto op mijn naam laat zetten...
(of ze niets beters te doen hebben...) onmogelijk om steeds alles te checken.
Ik heb geen zin in ellende, vandaar mijn vraag. Zelfs de RDW kan mij geen antwoord geven, ik zou worden teruggebeld, maar nog neits gehoord. |
|
|
|
 |
TP
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 12:22 Onderwerp: |
|
|
Ik ken uw familiare situatie niet. Een volgende lijn erfgenamen kunnen bijvoorbeeld uw kinderen zijn. De auto valt onder de erfenis die u hebt verworpen. Als u die auto wilt kopen dan valt het geldbedrag in de erfenis en dient dan om de tekorten in de erfenis te dekken. U heeft niet voor niets verworpen. De volgende erfgenamen kunnen u hierop aanspreken.
Inge100278 schreef: | Het is voor mij niet vrij helder, daarom stel ik de vraag ook.
Wie is de tweede lijn dan in mijn situatie?
Wat moet ik met de auto doen...gewoon daar laten staan totdat hij in de fik gaat?
of dat hij weggesleept met als doel dat hij gesloopt word?
Stel: ik ga zelf de auto verzekeren en betaal wegenbelasting. Wie controleert en checkt na of ik de erfenis verworpen heb en dat ik degene ben die de auto berijd? Naar mijn idee is er geen haan die daarnaar kraait!
Uiteraard heb ik geen zin om in de ellende te komen, maar naar mijn idee weet niemand dat ik de erfenis verworpen hebt, tenzij het administratief bij instanties geregistreerd staat en men de gegevens controleert als ik evt. haar auto op mijn naam laat zetten...
(of ze niets beters te doen hebben...) onmogelijk om steeds alles te checken.
Ik heb geen zin in ellende, vandaar mijn vraag. Zelfs de RDW kan mij geen antwoord geven, ik zou worden teruggebeld, maar nog neits gehoord. |
|
|
|
|
 |
Inge100278
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 12:42 Onderwerp: |
|
|
De 2e lijn zijn idd mijn kinderen, maar die zijn 4 en 1. Dat schiet niet op!
Ik wil eigenlijk in die auto gaan rijden in overleg met mijn zusje en broertje. Ik ga ervan uit dat ze dat geen probleem vinden.
Ik/wij hebben een extra auto nodig, vandaar. De auto van mijn moeder staat stil, terwijl hij nuttig gebruikt kan worden.
Als ik moet betalen voor de auto, prima. Maar aan wie? Mijn zusje en broertje? Moet ik een evt. schuld daarmee aflossen?
Hoe dan ook: die auto moet gebruikt worden, dat is zonde nu hij stilstaat.
Zal enig instantie of wat dan ook moeilijk doen wanneer ik de auto in de verzekering gooi en mijn wegenbelasting betaal? Als mijn broer en zus het goed vinden als ik erin ga rijden?
Lijkt een simpele kwestie, maar ik heb nog steeds niet de juiste antwoorden! Niet persoonlijk bedoeld, maar zelfs de RDW kan mijn vraag niet beantwoorden... een bedrijf van het Rijk!
Ik wil die auto berijden, wat moet ik daarvoor doen en is het uberhaupt mogelijk. , na goedkeuring van zus en broer en betalen van premies... ? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 12:50 Onderwerp: |
|
|
U heeft de erfenis verworpen. U verwerpt daarmee ook de auto.
Als u en uw broer en zus de erfenis hebben verworpen, worden de volgende in lijn (dus de kinderen) erfgenaam.
Behalve als u namens de kinderen óók de erfenis verworpen heeft.
Als voor de kinderen de erfenis ook verworpen heeft komt de volgende groep in beeld: de ouders / broers / zussen van uw moeder.
Zijn die er niet meer dan zijn er nog twee groepen, maar die zullen hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn, dit zijn namelijk de grootouders/overgrootouders van de overledene.
Indien er geen groepen zijn die erven gaat de erfenis naar de staat.
Ik denk dat een notaris wel weet met wie u dan kontakt op kan nemen voor het overnemen van de auto.
U kunt niet de auto over laten schrijven, de auto is namelijk niet van u.
En wat er met de auto gaat gebeuren, heeft u ook niets meer mee te maken, dat is een zaak van de nieuwe eigenaar. |
|
|
|
 |
Inge100278
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 13:09 Onderwerp: |
|
|
Oke, bedankt voor de vele toelichtingen!
Als ik de auto niet op mijn naam kan krijgen houd het op. Dit omdat de eigenaar overleden is en de auto op haar naam stond....kan ik of iemand anders hem niet overnemen...
Ik dacht, ik neem de gok om hem op mijn naam te zetten... maar als dat niet gaat lukken heeft het geen zin om daar energie in te steken.
Als ik een notaris ga bezoeken, kost het mij geld...voor niets! Dat geld besteed ik liever aan die auto.
Goed, dank je wel! |
|
|
|
 |
TP
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 13:14 Onderwerp: |
|
|
Als u de erfenis heeft verworpen en niet ook voor uw kinderen dan zijn de kinderen erfgenaam. De kinderen van u zijn minderjarig en dat betekent dat u toch de erfenis krijgt tenzij u alsnog namens de kinderen de erfenis laten verwerpen.
De rechtbank zal daar op toezien.
Inge100278 schreef: | Oke, bedankt voor de vele toelichtingen!
Als ik de auto niet op mijn naam kan krijgen houd het op. Dit omdat de eigenaar overleden is en de auto op haar naam stond....kan ik of iemand anders hem niet overnemen...
Ik dacht, ik neem de gok om hem op mijn naam te zetten... maar als dat niet gaat lukken heeft het geen zin om daar energie in te steken.
Als ik een notaris ga bezoeken, kost het mij geld...voor niets! Dat geld besteed ik liever aan die auto.
Goed, dank je wel! |
|
|
|
|
 |
TP
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 13:32 Onderwerp: |
|
|
Als u de auto op uw naam wilt stellen dan moet dit via het kentekenbewijs en daar u niet staat geregistreerd moet de eigenaar (erfgenaam dus) dit goedkeuren. Daarvoor heeft u verkalring erfrecht voor nodig of een bewijs van de rechtbank. De rechtbank zal denk ik een vereffenaar benoemd hebben en die moet op de afwikkeling toezien
Inge100278 schreef: | De 2e lijn zijn idd mijn kinderen, maar die zijn 4 en 1. Dat schiet niet op!Lijkt een simpele kwestie, maar ik heb nog steeds niet de juiste antwoorden! Niet persoonlijk bedoeld, maar zelfs de RDW kan mijn vraag niet beantwoorden... een bedrijf van het Rijk!
Ik wil die auto berijden, wat moet ik daarvoor doen en is het uberhaupt mogelijk. , na goedkeuring van zus en broer en betalen van premies... ? |
|
|
|
|
 |
Inge100278
|
Geplaatst: do 30 jun 2011 14:30 Onderwerp: |
|
|
Oke, bedankt voor de uitleg. Fijn dat ik nu meer weet.
Ik ga wel even kijken wat mijn mogelijkheden zijn. |
|
|
|
 |
|