|
Auteur |
Bericht |
JeanArsing
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 12:16 Onderwerp: wanbetaler |
|
|
schoolopdracht waar ik geen antwoord op weet...
Kinderopvang de Spetters heeft een wanbetalende klant. De ouders van Babetje hebben al twee maanden de rekening van in totaal 300 Euro niet betaald. Babetje heeft in haar kluisje op de opvang kinderkleertjes, een knuffel, een armbandje en een gezelschapsspel liggen ter waarde van dit bedrag. De directeur van de opvang zit met zijn handen in het haar. De zaak wordt nog ingewikkelder, wanneer de opvang 300 Euro op haar rekening gestort krijgt van de ouders van Juultje. Deze ouders komen de dag erop met een brief ondertekend door de ouders van Babetje de spullen van Babetje claimen, omdat de ouders van Babetje deze hebben verkocht aan de ouders van Juultje, in ruil voor het aflossen van de schuld. Dit staat dan ook met zoveel woorden in deze brief.
Vraag 9: Wat doet U als zijnde directeur van de kinderopvang, en met welke rechtsgrond? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 12:44 Onderwerp: |
|
|
De directeur kan de betaling accepteren; de betaling door de ouders van Juultje is bevrijdend. Een verbintenis kan door een ander dan de schuldenaar worden nagekomen, zie art. 6:30 BW. De ouders van Juultje hebben ook de bedoeling om voor de ouders van Babetje na te komen. Dat betekent, dat de ouders van Babetje bevrijd zijn van hun schuld.
Maar zie art. 6:30 lid 2 BW De directeur mag de nakoming door de ouders van Juultje weigeren zonder in verzuim te raken, als hij daartoe de goedkeuring van de ouders van Babetje heeft. Hij kan navraag doen bij de ouders van Babetje. Als de ouders van Babetje de spullen alsnog niet (namens Babetje) hadden willen verkopen, zullen zij de directeur toestemming geven tot afwijzing van de betaling door de ouders van Juultje.
De directeur zal dan, als hij betaling door de ouders van Juultje weigert, de ouders van Babetje in gebreke moeten stellen/ aanmanen (art. 6:81 io. 6:82 lid 1 BW). Voldoen de ouders de schuld niet binnen de gestelde termijn, dan kan hij hen dagvaarden. Met de executoriale titel kan hij dan vervolgens beslag leggen bij de ouders (de spullen in het kluisje zijn van Babetje). |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 13:03 Onderwerp: |
|
|
Hoi Marja,
Dagvaarden en beslag leggen? Voor een vordering van 300 euro? Is dat niet een paardenmiddel? Ik zou, als ik directeur zou zijn, gebruik maken van het retentierecht. |
|
|
|
 |
JeanArsing
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 15:09 Onderwerp: |
|
|
dankjewel voor jullie antwoorden! heeft mij enorm geholpen! |
|