|
Auteur |
Bericht |
Harmina
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 22:03 Onderwerp: vraag over procedure vaststellen beleidsnota |
|
|
Voor school ben ik bezig met een opdracht over het vaststellen van een nota (bijv. gezondheidsbeleid of evenementenbeleid) door een gemeente.
De raad heeft ingestemd met de concept-nota, deze heeft vervolgesn conform de Awb 6 wkn ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen binnengekomen. Ook de raadscommissie heeft zijn goedkeuring gegeven en nu kan de definitieve nota door de raad worden vastgesteld.
Mijn vragen hierover zijn:
1. moet de definitieve nota ook ter inzage worden gelegd en zoja hoe lang, ook weer 6 weken?
2. is er de mogelijkheid om beroep of bezwaar in te dienen tegen de definitieve nota?
3. wat is de ingangsdatum van de nota: de datum dat deze door de raad wordt vastgesteld of pas de dag na de dag dat de def. nota ter inzage wordt gelegd
4. waarom moet deze nota door de raad worden vastgesteld? kan dit niet door het college?
Waarschijnlijk zijn hier wel mensen met veel ervaring met dit soort dingen, ik moet eerlijk zeggen dat ik de Awb er wel bij heb gehad maar er toch niet uit kom. Dus hulp is welkom!
Verder hou ik me aanbevolen voor een processchema voor het vaststellen van beleid door de gemeente, dus als iemand die heeft of ergens op het internet weet te staan zou ik het graag willen weten!  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 02 feb 2009 7:58 Onderwerp: |
|
|
In de Awb zijn besluiten inhoudende beleidsregels uitgesloten van beroep (en dus ook bezwaar). De procedure die je nu hebt gevolgd is wel ok (het bevordert de inspraak, is dit op basis van een inspraakverordening??), maar op zich is dat geen wettelijke verplichting.
Nu de voorbereiding inclusief inspraak is afgerond moet je het volgende in acht nemen:
Een beleidsregels dient deugdelijk bekend te worden gemaakt, dat is m.i. het belangrijkste waar je op moet letten. Vraag is dus hoe een beleidsregel bekend behoort te worden gemaakt wil deze bekendmaking deugdelijk zijn.
Als er eventueel overgangsrecht noodzakelijk is moet je daar ook nog rekening mee houden, maar dat had je wellicht al gedaan. |
|
|
|
 |
Harmina
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 02 feb 2009 8:50 Onderwerp: |
|
|
hoi cia76, bedankt voor je reactie!
Er is in dit geval inderdaad een inspraakverordening van kracht.
De bekendmaking zal gebeuren via het lokale bokkeblad en de website van de gemeente. Dit lijkt ons voldoende want het gaat om beleid dat voor 'iedereen'van toepassing is.
Uit jouw antwood maak ik op dat er niet een vaste procedure is die voor alle gemeenten geldt, er is dus nogal wat vrijheid omtrent de te volgen procedure voor het vaststellen van beleidsregels. Waarom is dit, is het niet makkelijker en eenduidiger om dit voor iedereen gelijk te houden.
Samengevat zijn de antwoorden op mijn vragen als volgt:
1. hoeft niet ter inzage en 2. geen mogelijkheid tot beroep en bezwaar.
Wil iemand nog een reactie geven op vraag 3 en 4?  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 03 feb 2009 18:59 Onderwerp: |
|
|
De nota treedt niet in werking voordat het bekend is gemaakt (artikel 3:40 Awb), dus niet na vaststelling door de raad, dan is het nog niet bekendgemaakt. Ik denk in casu op de dag van de bekendmaking zelf. Het treedt dus in werking nadat het deugdelijk bekend is gemaakt tenzij anders is bepaald in de nota (het besluit zelf).
Waarom de raad de beleidsnota vast moet stellen is omdat de raad de verordenende bevoegdheden geattribueerd heeft gekregen (van de wetgever). Wanneer de raad deze bevoegdheden of hieruit volgende bevoegdheden (zoals het maken van beleidsregels) niet delegeert aan bijvoorbeeld het college van BenW blijft de raad dus bevoegd en BenW niet. Waar dit staat? Ga maar 's zoeken in de gemeentewet en de grondwet.
De verordenende bevoegdheid (waar regels over evenementen in zullen staan) is toegekend aan de raad. Beleidsregels over hoe invulling gegeven wordt aan bepaalde regels uit de verordening is dus ook in beginsel voorbehouden aan de raad, tenzij de raad bepaalde bevoegdheden delegeert aan bijvoorbeeld het college.
Spiek maar eens in artikel 147 in samenhang met 156 van de gemeentewet. |
|
|
|
 |
|