|
Auteur |
Bericht |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 22 nov 2006 18:41 Onderwerp: vormen van zekerheid |
|
|
Voor project moeten er vormen van zekerheid worden gezocht, ik ben nog niet verder gekomen dan:
•het pandrecht (artt. 3:236 tot en met 3:259 BW);
•het recht van hypotheek (artt. 3:260 tot en met 3:275 BW);
•het eigendomsvoorbehoud (art. 3:92 BW);
•het recht van reclame (art. 7:39 BW);
•het retentierecht (artt. 3:290 tot en met 3:295 BW).
Heeft iemand nog andere suggesties? |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 22 nov 2006 21:26 Onderwerp: |
|
|
Je kan met deze dingen diverse constructies verzinnen, maar in essentie blijf je deze houden.
Ik zou er overigens nog borgtocht aan toe willen voegen. (artikel weet ik niet uit mijn hoofd) _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
JayJay
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 28 nov 2006 15:38 Onderwerp: |
|
|
de zekerheidsoverdracht, oftewel de fidiciaire eigendomdsoverdracht. Deze is dan wel verboden maar misschien toch de moeite waard om te bespreken omdat deze onder het oude recht wel werd erkend. Hierop aansluitend ook de sale and lease back constructie die soms wel is toegestaan (Sogelease-arrest) |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: vr 01 dec 2006 17:12 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik zou ook sogolease bespreken en de zekerheidsoverdracht en de uitzonderingen daarop, want die komen soms zeer dicht bij de zekerheidsrechten te liggen. Al zijn ze van karakter verschillend. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 dec 2006 16:47 Onderwerp: |
|
|
Hoewel geen echte zekerheid, wordt wel als een vorm van zekerheid in gebracht de achterstelling van een lening. |
|
|
|
 |
Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 03 dec 2006 15:34 Onderwerp: |
|
|
Het rechtstreeks vorderingsrecht wat een benadeelde heeft op de (WAM-)verzekeraar van de schadeveroorzaker (art. 6 WAM). Hierdoor is de benadeelde niet c.q. minder afhankelijk van de medewerking en/of financiele middelen van de schadeveroorzaker, maar kan deze zich rechtstreeks tot de verzekeraar wenden. Dit kan je m.i. ook als een vorm van zekerheid zien.
Verder zou ik nog de voorrechten op bepaalde c.q. op alle goederen willen melden (art. 3:278 BW e.v.). |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: vr 08 dec 2006 14:37 Onderwerp: |
|
|
Die voorrechten zijn dan wel beperkte zekerheidsrechten. Je mist o.a. het recht van parate executie en de separatistenpositie. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
|