|
Auteur |
Bericht |
MRTJE
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 15 jul 2008 14:57 Onderwerp: volmacht |
|
|
Stel: een vennootschap geeft een volmacht aan iemand. Die persoon plundert vervolgens de hele bankrekening. Mijn vraag is nou, is hier sprake van een wederkerige of eenzijdige overeenkomst. En kan hij dan worden aangesproken op onrechtmatige daad of wanprestatie? Graag hoor ik wat jullie ervan denken. Thanx!  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 15 jul 2008 16:28 Onderwerp: Re: volmacht |
|
|
MRTJE schreef: | Stel: een vennootschap geeft een volmacht aan iemand. Die persoon plundert vervolgens de hele bankrekening. Mijn vraag is nou, is hier sprake van een wederkerige of eenzijdige overeenkomst. En kan hij dan worden aangesproken op onrechtmatige daad of wanprestatie? Graag hoor ik wat jullie ervan denken. |
Het geven van een volmacht lijkt mij een eenzijdige rechtshandeling, maar dit kan als onderdeel van een wederkerige of eenzijdige overeenkomst gebeuren.
Vb. eenzijdige overeenkomst: wij spreken af dat ik jou een volmacht geef.
Vb. wederkerige overeenkomst: wij spreken af dat ik jou een volmacht geef, en dat jij namens mij een fiets koopt.
Vb. geen overeenkomst: bij deze machtig ik jou om namens mij een fiets te kopen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MRTJE
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 22:33 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel Bona Fides. Wat voor actie kan er volgens jullie ondernomen worden tegen iemand die een volmacht heeft gekregen om een bankrekening te openen (en te beheren) en die vervolgens bedragen naar zijn eigen rekening heeft gesluist. Is hier sprake van wanprestatie of onrechtmatige daad. En is dit ook aan verhjaring gebonden? Thnx |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 23:35 Onderwerp: |
|
|
Het plunderen van de bankrekening is in ieder geval een onrechtmatige daad. Verjaringstermijn is 5 jaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|