Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 19:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vochtproblemen in souterrain: aansprakelijk stellen aannemer
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
raaij

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2005 14:29    Onderwerp: vochtproblemen in souterrain: aansprakelijk stellen aannemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb anderhalf jaar geleden een huis gekocht, dat volledig gerenoveerd werd opgeleverd. Ik heb in dat pand de benedenwoning, die bestaat uit de eerste verdieping en een souterrain. Dit souterrain is tijdens de renovatie het enige dat is blijven staan; alle verdiepingen daarboven zijn opnieuw gebouwd. Het souterrain bestaat uit een halletje, de badkamer en een ruimte die ik gebruik als slaapkamer.

Al snel na het betrekken van deze woning kreeg ik last van vochtplekken in het souterrain; vooral in het halletje en de slaapkamer. Dit werd aanvankelijk afgedaan als bouwvocht, dat vanzelf wel zou oplossen. Er is toen nog wel een aantal ventilatieroosters gemaakt aan de buitenkant, die het oplossen moesten bespoedigen.
Dit gebeurde echter niet; integendeel: de plekken werden alleen maar groter, gepaard met schimmel e.d.

De verkoper (tevens verantwoordelijk voor de bouw cq. renovatie) is inmiddels langsgeweest om het probleem te bekijken, maar die ging niet verder dan het openbreken van een stuk muur om te zien of er sprake was van een kapotte leiding. Toen dit niet het geval bleek, zei hij verder niets aan het probleem te willen of kunnen doen. Hij trekt er zijn handen van af, en zegt: “dit gebeurt nou eenmaal in oude woningen, vooral onder de grond, hier kan ik niets aan doen.” Hij adviseert te drogen met kachels, maar dat is symptoombestrijding terwijl eerst de oorzaak gevonden moet worden.

Mij lijkt het echter dat ik hem wel aansprakelijk kan stellen voor mijn probleem. Het lijkt mij namelijk een bouwgebrek. Het is wel zo dat het souterrain nog van het vorige pand is overgebleven, maar tijdens de bouw zouden toch maatregelen getroffen moeten worden om dit te voorkomen?

Mijn vraag gaat over het aansprakelijk stellen.
- Is er iemand met ervaring met dergelijke zaken?
- Hoe gaat dit aansprakelijk stellen in zijn werk? Ik weet dat er een aangetekende brief moet worden verstuurd naar de verkoper, maar wat is dan het vervolg? Kan ik bijvoorbeeld een andere aannemer inschakelen, en die kosten laten betalen door de verkoper? Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk, want het wordt een erg kostbare ingreep om dit op te lossen…
- Ik meen dat het zo is dat ik hem de mogelijkheid moet bieden om het probleem op te lossen; dit weigert hij echter te doen. Wat is dan het volgende dat ik kan doen?
- Wordt dit automatisch een rechtzaak als ik de verkoper aansprakelijk heb gesteld?
- ergens zag ik dat een aannemer nog 5.5 jaar aansprakelijk is bij nieuwbouw. Alles is nieuw gebouwd aan dit huis, behalve mijn souterrain. Gaat dit dan ook op in geval van mijn souterrain?

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd! alvast bedankt!

groet
R@mon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2005 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je er zeker van bent dat de problemen niet verbonden zijn met de aard van de woning, dan stuur je hem een (aangetekende) brief waarin je:

1. De problemen uitéénzet
2. Hem een termijn stelt om de problemen op te lossen
3. Je daarbij aangeeft dat die termijn heeft te gelden als een fatale termijn

Komt dit allemaal dan nog niet goed, dan kun je op zijn kosten de problemen op laten lossen, maar dan is het wel verstandig eerst een veroordeling zien te krijgen..
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2005 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eerste vraag is wie je wilt aanspreken. De aannemer op basis van een verborgen gebrek, of de verkoper omdat het verkochte niet aan de overeenkomst voldoet.

De aannemer direct aanspreken is moeilijk. De aannemer heeft niet in jouw opdracht gewerkt, maar in opdracht van de verkoper. Bovendien kan het makkelijk zijn dat de aannemer de overeenkomst met de verkoper volledig is nagekomen, omdat was overeengekomen dat aan het souterrain niets hoefde te worden gedaan.

De verkoper is de partij waar jij zaken mee hebt gedaan. Je zal de verkoper aan moeten spreken. In de meeste koop-overeenkomsten (naar NVM-model) staat een garantie opgenomen dat het verkochte bij overdracht alle eigenschappen beschikt voor gebruik als woonhuis. Maar ook als hier niets over in de overeenkomst staat, moet deze voldoen aan hetgeen redelijkerwijs van een woonhuis verwacht mag worden.

De juridisch belangrijke vraag is dan of je mocht verwachten dat er geen vochtplekken zouden verschijnen in het souterrain (waarbij enerzijds een rol kan spelen dat het een ouder huis is, anderzijds dat het gerenoveerd is).

De eerste stap is in ieder geval een aangetekende brief aan de verkoper, waarin wordt aangegeven dat je hem aansprakelijk stelt voor het verhelpen van de vochtplekken, binnen een redelijke termijn.
Voldoet hij hier niet aan, dan zal de volgende stap zijn dat de verkoper gedagvaard moet worden. Hiervoor zul je je moeten wenden tot een advocaat (indien het herstel met enige waarschijnlijkheid boven de € 5.000,-- uit zal komen).

Quote:
ergens zag ik dat een aannemer nog 5.5 jaar aansprakelijk is bij nieuwbouw.

Standaardtermijn voor verjaring m.b.t. tot verborgen gebreken aan bouwwerken is 20 jaar. In de veel toegepaste Uniforme Administratieve Voorwaarden wordt dit teruggebracht tot 5 jaar.
In beide gevallen speelt dit slechts een rol tussen de aannemer en de opdrachtgever (in dit geval de verkoper).
raaij

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je heldere verhaal, Suijkerbuijk!

Mijn vervolgvraag is nu:
Hoe weet ik zeker dat ik de kosten voor het herstel kan verhalen op de verkoper, wanneer ik hem schriftelijk aansprakelijk heb gesteld. Kan het er dan toch nog op uitdraaien dat de kosten voor mij zijn? zo ja, in welk geval is dat?

waar het denk ik op neerkomt is de vraag of het aannemelijk is dat de ruimte in het souterrain vochtvrij is na oplevering. Zoals het nu is, is het al 'verminderd bewoonbaar' en ik verwacht dat dat alleen maar erger wordt. Ik heb het gevoel dat ik wat dat betreft wel sterk sta in deze. Heb ik daar gelijk in?

Ik moet hem de kans bieden zelf het probleem op te lossen. Deze kans heb ik hem al geboden, al had ik hem toen nog niet aansprakelijk gesteld. Deze kans nam hij niet aan. Kan ik nu buiten hem om een andere aannemer in de arm nemen en de kosten door de verkoper laten betalen?
Deze dingen wil ik eerst duidelijk hebben voordat er kosten gemaakt gaan worden, want zoals het eruit ziet zullen ze ruim boven die €5000 uit gaan komen...

R@mon
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

raaij schreef:
Bedankt voor je heldere verhaal, Suijkerbuijk!

Mijn vervolgvraag is nu:
Hoe weet ik zeker dat ik de kosten voor het herstel kan verhalen op de verkoper, wanneer ik hem schriftelijk aansprakelijk heb gesteld. Kan het er dan toch nog op uitdraaien dat de kosten voor mij zijn? zo ja, in welk geval is dat?

Je zult eerst een deskundige moeten laten analyseren of het probleem daadwerkelijk veroorzaakt is c.q. voor rekening komt van de verkoper/aannemer. Tenminste, wanneer jij naar de rechter stapt met een vordering en hij ontkent, zul je toch met een bewijs moeten komen dat sterker is dan 'ik vind'.
Quote:

waar het denk ik op neerkomt is de vraag of het aannemelijk is dat de ruimte in het souterrain vochtvrij is na oplevering. Zoals het nu is, is het al 'verminderd bewoonbaar' en ik verwacht dat dat alleen maar erger wordt. Ik heb het gevoel dat ik wat dat betreft wel sterk sta in deze. Heb ik daar gelijk in?

Zie boven: dat is een bouwkundige beoordeling.
Quote:

Ik moet hem de kans bieden zelf het probleem op te lossen. Deze kans heb ik hem al geboden, al had ik hem toen nog niet aansprakelijk gesteld. Deze kans nam hij niet aan. Kan ik nu buiten hem om een andere aannemer in de arm nemen en de kosten door de verkoper laten betalen?
Deze dingen wil ik eerst duidelijk hebben voordat er kosten gemaakt gaan worden, want zoals het eruit ziet zullen ze ruim boven die €5000 uit gaan komen...

R@mon

Nee, je moet *eerst* een termijn stellen en het kan zeker geen kwaad daarbij expliciet aan te geven dat het een fatale termijn is zoals bedoeld in het BW.
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Je weet het pas echt zeker met een gerechtelijk vonnis. En bij voorbaat, zeker zonder alle relevante informatie, is het moeilijk in te schatten hoe een rechter zal oordelen. Indien je vordering wordt afgewezen, blijven de kosten voor je eigen rekening.

Quote:

Oplevering speelt tussen de aannemer en de opdrachtgever. Voor jou is het moment van overdracht van de woning van belang. Ik neem aan dat de vochtplekken pas ontstonden na de overdracht, mogelijk als gevolg van een verborgen gebrek. Of je sterk staat kan ik niet goed beoordelen.

Quote:

Heb je dat schriftelijk gedaan? Dat zul je in ieder geval moeten doen. Heeft hij schriftelijk aangegeven geen herstelwerkzaamheden te willen verrichten?
Wat betreft het maken van kosten voor een aannemer, is het van belang te weten te komen of de situatie snel zal verslechteren als je er niets aan laat doen. Een deel van de kosten zou als "eigen schuld" voor jouw rekening kunnen blijven indien je de situatie laat verslechteren. En misschien is het proces-tactisch om het reeds te laten verhelpen, het kan bijvoorbeeld het argument dat sprake is van een onbewoonbare situatie kracht bijzetten.

Voor een vordering van boven de € 5.000,-- zul je een advocaat in moeten schakelen. De kan ook de mogelijkheden/valkuilen van een te voeren procedure beter beoordelen, en kan voorkomen dat er nu dingen wroden gesteld of niet worden gesteld die later een procedure kunnen schaden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds