|
Auteur |
Bericht |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 13:01 Onderwerp: vochtophoping in de muren |
|
|
Dit is de eerste keer dat ik zelf een vraag heb, maar van een onderwerp waar ik niet al te veel verstand van heb.
Het gaat om een huurhuis.
Het zit zo, mijn ouders wonen in een rijtjeshuis op de tweede etage. Nu vermelden de buren een aantal dagen geleden dat ze een lekkage hadden in de douche en dit blijkt te komen uit de douche van mijn ouders.
Loodgieter is langsgekomen, heel netjes geholpen, maar nu blijkt het probleem zit niet in in de afvoer maar in de muren die vocht ophopen. Zodra water vloeit naar de muren, krijgen de onderburen ook last. De hele douche moet eruit.
De douche zelf is +/- 20 jaar oud en heeft de afgelopen 15 jaar dat ze daar wonen nooit eerder lekkages opgebracht. Het huis zelf is verder goed onderhouden jaren '30 woning.
Nu is mijn vraag, komen deze kosten voor mijn ouders of voor de huurbaas?
Ik weet te weinig van het huurrecht af om hier zelf een oordeel over te geven. Ik weet zelf in beginsel dat grote kosten + het inroepen van een expert (in dit geval de loodgieter) voor de huurbaas komen kleine gebreken zoals het vervangen van een kraan voor de huurder.
Maar in dit geval valt het vervangen van de gehele douche (zodat het water niet meer in de muren kan kruipen) onder een "klein gebrek" voor de huurder of een "groot gebrek" voor de huurbaas? Of gedeeltelijk? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 14:28 Onderwerp: Re: vochtophoping in de muren |
|
|
Nobility schreef: | Ik weet zelf in beginsel dat grote kosten + het inroepen van een expert (in dit geval de loodgieter) voor de huurbaas komen kleine gebreken zoals het vervangen van een kraan voor de huurder. |
Het gaat hier toch om zo'n situatie?
Natuurlijk moet de huurbaas wel worden ingeschakeld. Zonder medeweten van de huurbaas aan de slag gaan en de rekening naar hem laten sturen is vragen om moeilijkheden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nobility
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Ja, de huurbaas is al ingeschakeld; loodgieter is ook namens de huurbaas gekomen en die had geconstateerd dat het niet de leidingen zijn maar vochtophoping in de muren. Het gevolg hier van is dat de oude douche gesloopt moet worden en de nieuwe erin moet worden gezet.
Kort en bondig: vallen de kosten (dus oude douche eruit slopen en een nieuwe douche erin) voor de verhuurder of de huurder? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 16:50 Onderwerp: |
|
|
Zie mijn vraag.
Oude douche eruit, nieuwe douche erin, dat doe je alleen zelf als je een bekwaam klusser bent. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nobility
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 17:28 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik het begrijp.
Het gaat hier inderdaad om een situatie zoals jij verwijst naar mijn quote. Immers, ik denk dat niet zo maar iemand zonder de juist ervaring op een goede en adequate manier een douche sloopt en er opnieuw inzet.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord en het meedenken. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 18:24 Onderwerp: |
|
|
Google eens op Gebrekenboek Huurcommissie en dan vind je het antwoord. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 nov 2009 19:16 Onderwerp: |
|
|
Kort gezegd is het een gebrek aan de woning zelf.
Is dus voor de verhuurder. |
|
|
|
 |
Nobility
|
Geplaatst: vr 27 nov 2009 11:31 Onderwerp: |
|
|
Bedankt allebei  |